فهرست مطالب

مهندسی سیستم و بهره وری - سال سوم شماره 4 (زمستان 1402)

نشریه مهندسی سیستم و بهره وری
سال سوم شماره 4 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ابراهیم صالحی*، محمد کاظمی، رحمان محمودی، مهدی اسماعیلی، حسن شیرین صفحات 1-35

    در دنیای امروز، تحقیق و توسعه یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و توسعه جوامع است. کارکنان یک سازمان می توانند از طریق انجام پژوهش های مختلف به بهبود عملکرد و رشد سازمانی کمک کنند. مطالعه حاضر به بررسی موانع پژوهشی از دیدگاه کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی در سال 1402 می پردازد. علاوه بر این، به مطالعه شاخص ها و معیارهای موانع پژوهش بر اساس نظرات خبرگان و مدیران حوزه پژوهشی نیز پرداخته است. مطالعه حاضر به بررسی موانع پژوهشی از دیدگاه کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی در سال 1402 می پردازد. علاوه بر این، به مطالعه شاخص ها و معیارهای موانع پژوهش بر اساس نظرات خبرگان و مدیران حوزه پژوهشی نیز پرداخته است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و جامعه آماری آن شامل تمام کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی است. در این مطالعه بر اساس روش های آماری، تعداد افراد پاسخ دهنده برابر با90 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیکی و 31 سوال در 6 حوزه موانع مدیریتی، موانع توانمندسازی، موانع ناشی از ضوابط اداری، موانع فردی، موانع اجتماعی و موانع امکانات پژوهشی می باشد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و متخصص حوزه مربوطه و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. داده های حاصل از این پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بعلاوه، خبرگان حوزه پژوهش مقایسه ای را بین معیارها و زیر معیارهای موانع موثر بر عدم پژوهش کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی با روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و با بکار بردن نرم افزار EXPERT CHOICE انجام داده اند.

    کلیدواژگان: تحلیل آماری، تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، تصمیم گیری چند معیاره، شرکت گاز خراسان جنوبی، موانع پژوهشی
  • سونا رزاقی*، علی محمد احمدوند، مرضیه صمدی فروشانی صفحات 36-80
    تامین انرژی الکتریکی از آن حیث که مصرف و تولید انرژی تاثیر پذیر و تاثیر گذار بر روند تغییرات اقلیمی است؛ اهمیت فوق العاده ای دارد. پیوند آب، انرژی- غذا نیز می تواند رهنمودی برای سیاست گذاری توسعه پایدار آینده کشور باشد. هدف اصلی پژوهش، ارائه یک مدل از تامین انرژی الکتریکی مبتنی بر پیوند آب غذا انرژی-تغییر اقلیم است. روش شناسی انجام تحقیق بر مبنای مراحل رویکرد پویایی شناسی سیستم مدلسازی صورت گرفته و با اجرای مدل توسط نرم افزار به تشریح رویدادها و پیامدها پرداخته شده است،داده های پژوهش بر اساس مستندات سازمانی از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، مرکز آمار ایران، سازمان هواشناسی کشور و سازمان مدیریت منابع آب ایران گردآوری شده است. مدل بر اساس داده های (1390-1400) در نرم افزار ونسیم طراحی و در افق (1430-1400) شبیه سازی شده است. بر اساس پیاده سازی ترکیب سیاست های منتخب در مدل به طور خلاصه راهکارهای زیر به تامین امنیت انرژی الکتریکی مبتنی بر پیوند آب-غذا-انرژی- تغییراقلیم منجر خواهند شد: توسعه 16 درصدی نیروگاه های هسته ای،کاهش 18 درصدی نسبت تولید نیروگاه های گازی به کل تولید نیروگاه های تجدیدناپذیر و افزایش تولید نیروگاه سیکل ترکیبی از طریق تبدیل گازی به سیکل ترکیبی، تجمیع انرژی و توسعه سیستم های بازیافت گرما در واحدهای صنعتی به میزان 32 درصد، کاهش 5 درصدی تلفات انتقال و توزیع انرژی،کاهش سرانه مصرف انرژی و رسیدن به میانگین جهانی، مدیریت تقاضای آب در بخش غذا با استفاده از افزایش راندمان آبیاری تا حدود 85 درصد، 27درصد افزایش سطح اراضی تحت شبکه آبیاری و کاهش تلفات غذایی به مقدار میانگین جهانی 9/0 میلیون تن.
    کلیدواژگان: پیوند آب-غذا-انرژی، انرژی الکتریکی، تغییر اقلیم، پویایی سیستم
  • نازنین بشیری منش*، نسرین عرب صفحات 81-105
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سرمایه فکری بر بهره وری کارکنان و عملکرد شرکت مبتنی بر رویکرد ارزیابی متوازن با نقش میانجی قابلیت پویا در شرکت های خصوصی است.

    روش

    جامعه آماری شامل کارکنان سازمان صنایع فورج البرز استان قزوین می باشد. به منظور گردآوری داده های مربوط به قابلیت های پویا از پرسشنامه نقی زاده و همکاران (1392) و بهره وری نیروی انسانی از پرسشنامه هرسی و گلداسمیت (1980) استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش ضمن تایید الگوی پیشنهادی، نشان داد که یکی از عواملی که می تواند نقش بسیار مهمی در افزایش قابلیت های منابع انسانی و بهبود عملکرد داشته باشد، ارزیابی دقیق و استفاده مناسب از سرمایه های فکری است که منجر به بهبود و تقویت رضایت شغلی کارکنان و نیز سطح رفتار شهروندی سازمانی می شود . همچنین نتایج نشان داد که قابلیت های پویا، زیر مجموعه منابعی است که به شرکت اجازه می دهد فرآیندها و محصولات جدیدی را ایجاد کند.

    نتیجه گیری

    به طور کلی نتایج حاکی از تاثیر مستقیم و غیرمستقیم ابعاد سرمایه فکری بر بهره وری کارکنان و عملکرد شرکت مبتنی بر رویکرد ارزیابی متوازن با نقش میانجی قابلیت پویا است.

    کلیدواژگان: سرمایه فکری، ارزیابی متوازن، بهره وری کارکنان، قابلیت های پویا
  • سید حسام الدین متولی*، فرهاد نظری زاده، فرزانه میرشاه ولایتی صفحات 106-135
    زنجیره تامین، شبکه ای از تامین کنندگان، تولید کنندگان، شبکه های توزیع شامل عمده فروشان و خرده فروشان است که در جهت ارائه محصول به دست مصرف کننده نهایی فعالیت می کنند. اختلالات زنجیره تامین، رویدادهای برنامه ریزی نشده ای هستند که در زنجیره تامین رخ داده و بر روند عادی این شبکه، تاثیرگذار می باشند. در نتیجه، توجه به تاب آوری زنجیره تامین به ویژه در صنعت لبنیات که زیرمجموعه مهمی از صنعت غذایی کشور به حساب می آید امری مهم و ضروری است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی گزینه های استراتژیک پیش روی تاب آوری زنجیره تامین شرکت لبنی کاله (واقع در آمل مازندران) انجام گرفته است. در این تحقیق از روش های تحلیل ساختاری، سناریونویسی برپایه الگوریتم تحلیل متوازن تاثیر متقابل و روش مالتیپول استفاده شده است. در روش مالتیپول، دو ارزیابی مهم اقدام برحسب سیاست و سیاست برحسب سناریو انجام می گیرد. باکمک این روش، نتایج مطالعه حاضر نشان داد که، باتوجه به سناریوهای پیش روی تاب آوری زنجیره تامین شرکت لبنی کاله، سیاست های" اعتماد به توانایی متخصصان ایرانی"، " برقراری امنیت شغلی" و " تمرکز بر توسعه هدفمند و سیستماتیک کارکنان در داخل شرکت" از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
    کلیدواژگان: تاب آوری، زنجیره تامین، صنعت لبنیات، گزینه های استراتژیک، مالتیپول
  • مریم عظیمی نیا، محمدعلی اقبالی*، حسین اقبالی صفحات 136-155

    توسعه سریع تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات در فعالیت های امروزه کسب وکار، مهم ترین روند بلند مدت در تجارت جهانی محسوب می شود. طبق شواهد موجود، کیفیت خدمات که از طریق وب سایت ها ارائه می شود، راهبردی ضروری به منظور موفقیت بانکی بوده و مدیران این وب سایت ها به منظور ارائه کیفیت خدمات ممتاز به مشتریان، ابتدا باید به این نکته پی ببرند که مشتریان چگونه خدمات آنلاینی که به آن ها ارائه می شود را درک و ارزیابی می کنند. پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کاربردی است که به صورت تجربی رابطه بین برخی ابعادکیفیت خدمات بانکداری الکترونیک را با توجه به نقش اعتماد و رضایت بر وفاداری مشتریان مورد بررسی قرار می دهد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و شامل 200 نفر مشتریان شعب بانک انصار خراسان جنوبی می باشند که از خدمات بانکداری الکترونیک بهره مند می شوند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه کیفیت خدمات الکترونیک که اعتبار آن مورد آزمون قرار گرفته، استفاده شده و اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های حاصل، گواه وجود ارتباط مثبت و معنادار بین ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک و بانکداری الکترونیک با توجه به نقش مولفه های اعتماد و رضایت بر وفاداری مشتریان می باشد.

    کلیدواژگان: ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی، رضایت، اعتماد، وفاوادری، بانکداری الکترونیکی
  • مجتبی فرخی*، زینب امیری صفحات 156-179
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت بر عملکرد نوآورانه کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی اشتراک گذاری دانش بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان بانک سپه شهر اصفهان می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 278 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری به در دسترس انجام شد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شد. برای تعیین روایی از روایی محتوایی، تشخیصیص و واگرا و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS 4 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی گشودگی به تجربه، توافق پذیری، برون گرایی و وظیفه شناسی بر اشتراک گذاری دانش و عملکرد نوآورانه تاثیر مثبت و معنادار دارد. بررسی نقش میانجی نتایج نشان داد اشتراک گذاری دانش به عنوان میانجی بر رابطه گشودگی به تجربه، وظیفه شناسی، توافق پذیری، روان رنجوری، برون گرایی و عملکرد نوآورانه تاثیر معناداری دارد.
    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی، اشتراک گذاری دانش، عملکردنوآورانه