فهرست مطالب

نشریه امنیت و ارتباطات اجتماعی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/01
  • تعداد عناوین: 11
|
  • پیش بینی و تحلیل رابطه امنیت روانی و رفتارهای پرخطر دانشجویان براساس میزان وابستگی به موبایلی
    سعید شریفی رهنمو صفحات 0-0
    هدف
    امروزه یکی از مسائل مهمی که نسل جوان با آن درگیر هستند، موبایل، اینترنت و اعتیاد به آن است. با همه گیری کرونا ویروس به عنوان یک عامل مخرب این مشکل سیر فزونی داشته و باعث بروز اختلال های در سلامت روانی و در نتیجه بروز رفتارهای پرخطر شده که نیازمند شناسایی صحیح است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی کانونی رابطه مولفه های اعتیاد موبایلی با میزان امنیت روانی و رفتارهای پرخطر جوانان انجام پذیرفت.
    روش
    این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه هدف را دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز تشکیل می دهند که براساس آمار اخذ شده حدود 14000 نفر می باشند که از بین آنها براساس جدول کرجسی مورگان تعداد 300 نفر از طریق فراخوان اینترنتی به صورت داوطلبانه و آنلاین با توجه به محدودیت تردد کرونا در پژوهش حاضر شرکت کردند. در ادامه برای جمع آوری داده های موردنیاز از پرسشنامه های اعتیاد به تلفن همراه MPAS (1393)، رفتارهای پرخطر زاده محمدی (1387) و امنیت روانی زارع و امین پور(1390) بهره برداری شد و در جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون همبستگی پیرسون و همبستگی کانونیک در محیط نرم افزار spss23 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد؛ بین مولفه های اعتیاد موبایلی با امنیت روانی و رفتارهای پرخطر رابطه معناداری وجود دارد (05/0 p<). همچنین با آگاهی از متغیر کانونی اعتیاد به موبایل، 64 درصد از تغییرات متغیر امنیت روانی (05/0 p<) و 66 درصد از تغییرات متغیر رفتارهای پرخطر قابل پیش بینی بوده و رابطه کانونی برقرار است.
    کلیدواژگان: اعتیاد تلفن همراهی، امنیت روانی، رفتارهای پرخطر، دانشجویان
  • پیش بینی مهارت های ارتباطی،بر اساس هوش فرهنگی،حل مساله اجتماعی و سازگاری اجتماعی،با میانجیگری نظم جویی شناختی هیجان در دانشجویان
    لیلا ذوقی*، زهره نوری صفحات 0-0
    زمینه و هدف
    ارتباط یک مهارت ضروری زندگی است که هر فرد باید یاد بگیرد. مهارت هایی از قبیل ابراز وجود، گوش دادن فعال و آموزش شفقت به تبدیل شدن به یک ارتباط موثر برای زندگی لازم است. هدف پژوهش حاضر پیش بینی مهارت های ارتباطی بر اساس هوش فرهنگی، حل مسئله اجتماعی و سازگاری اجتماعی با میانجی گری نظم جویی هیجان در دانشجویان بود.
    روش
    روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه دانشجویان زن و مرد دانشگاه آزاد واحد الکترونیک در سال تحصیلی 1402-1401 بود. حجم نمونه نهایی با محاسبه با بیش برآورد و پیش بینی ریزش آزمودنی به 220 نفر افزایش یافت که 110 نفر دانشجوی زن و 110 نفر دانشجوی مرد وارد پژوهش شدند روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های نظم جویی هیجان گراس و جان (2003)، هوش فرهنگی توسط آنگ و همکاران (2004)، حل مسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2003) و مهارت های ارتباطی بارتون (1990) و سازگاری اجتماعی سهرابی و سامانی (1390) استفاده شد. داده های گردآوری شده توسط آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه وتحلیل شدند.
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد هوش فرهنگی، حل مسئله اجتماعی و سازگاری اجتماعی و نظم جویی هیجان بر مهارت های ارتباطی در دانشجویان تاثیر مستقیم معنی دار دارد. هوش فرهنگی، حل مسئله اجتماعی و سازگاری اجتماعی با میانجی گری نظم جویی هیجان در دانشجویان بر مهارت های ارتباطی تاثیر غیرمستقیم معنی دار دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه نتایج مطالعه حاضر، نتایج نشان داد که نظم جوی هیجان نقش میانجی در ارتباط بین هوش فرهنگی، حل مسئله اجتماعی و سازگاری اجتماعی با مهارت های ارتباطی در دانشجویان، ایفا می کند.
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی، هوش فرهنگی، حل مساله اجتماعی، سازگاری اجتماعی، نظم جویی شناختی هیجان
  • پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری و خودتنظیمی و تحمل ناکامی در دانش آموزان (مورد مطالعه: فرزندان شاغلین نیروی انتظامی در استان خراسان رضوی)
    حسین بلوچی*، سید احمد محمدی حسینی صفحه 0
    هدف

    از پژوهش حاضر پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری و خودتنظیمی و تحمل ناکامی در دانش آموزان است.

    روش

    جامعه آماری پژوهش حاضر جامعه آماری پژوهش دانش آموزان فرزندان شاغلین نیروی انتظامی در استان خراسان رضوی بودند. که براساس جدول مورگان تعداد 392 پرسشنامه و با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس گردآوری شد. این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی پیمایشی است و جمع آوری اطلاعات پرسشنامه تهیه شد. روایی محتوایی پرسشنامه ازنظر اساتید و کارشناسان مثبت ارزیابی گردید، همچنین از تحلیل عاملی تاییدی برای تایید روایی سازه استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. با آزمون کلموگروف اسمیرنوف به بررسی نرمال بودن متغیرها پرداخته شد، سپس با بررسی آزمون میانگین، وضعیت متغیرهای پژوهش مورد آزمون قرارگرفت. با استفاده از آمار توصیفی و روش های استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و ضریب مسیر در نرم افزار لیزرل) اطلاعات تجزیه وتحلیل شد. از آزمون مدل‎سازی معادلات ساختاری برای آزمون مدل استفاده شود. در آزمون فرضیات نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزند پروری و تحمل ناکامی دارای اثر مثبت و مستقیم بر خود تنظیمی می باشد. به علاوه، خود تنظیمی و سبک فرزند پروری نیز بر سرزندگی تحصیلی دارای اثر مثبت و مستقیم هست. به طور کلی نتایج نشان داد که سبک فرزند پروری هم اثر مستقیم و هم اثر غیر مستقیم و مثبتی بر سرزندگی تحصیلی دارد. در نهایت، نتایج نشان داد که تحمل ناکامی اثر غیر مستقیم و مثبتی بر سرزندگی تحصیلی دارد.

    کلیدواژگان: سرزندگی تحصیلی، سبک های فرزند پروری، خود تنظیمی، تحمل ناکامی
  • پیمایش رابطه بین مولفه های سبک زندگی و ترس از قربانی شدن(مورد مطالعه: زنان شهر زنجان)
    اصغر وثوقی اصل* صفحه 0
    زمینه و هدف

    ترس از قربانی شدن یا احساس ناامنی اجتماعی، به وجود نگرانی های اجتماعی فرد یا جامعه نسبت به قربانی شدن یا تهدید از سوی عوامل ناامن کننده دارد. هدف اصلی پژوهش مطالعه جامعه شناختی رابطه سبک زندگی و ترس از قربانی شدن (احساس ناامنی اجتماعی) در بین زنان شهر زنجان است.

    روش

    روش پژوهش حاضر از نوع پیمایش (کمی)، ابزار آن پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر انتخاب و به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای توزیع شده و میزان پایایی شاخص ها نیز بالای 0.7 برآورد شده است.

    یافته ها

    نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بین سبک زندگی دینی (0.415)، سنتی (0.226-)، مدرن (0.308)، ورزشی (0.315-) و مخاطره آمیز (0.562) با ترس از قربانی شدن رابطه معناداری وجود داشته است. درنهایت مدل رگرسیونی حاکی از این است که ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 0.214 است.

    نتیجه گیری

    مطابق نتایج پژوهش، سبک زندگی نقش مهمی در احساس ناآرامی، اضطراب و دل نگرانی افراد نسبت به محیطی که در آن زندگی می کند، دارد. بر این اساس بهبود سبک زندگی (از بعد رفاه اجتماعی)، ترویج سبک زندگی بومی (اسلامی، سازگار با هنجار اجتماعی) و مقابله با رواج سبک زندگی (ناسالم، خطرآفرین، نابهنجار و ناسازگار بافرهنگ جامعه) برای کاهش ترس از قربانی شدن الزامی است.

    کلیدواژگان: ترس، قربانی شدن، رفتار پرخطر، سبک زندگی، احساس امنیت اجتماعی
  • راهبردهای سواد رسانه ای برای مقابله با اخبار جعلی و تهدیدات نرم رسانه های خارجی در ایران
    علیرضا نوش آفرین، افسانه مظفری*، امید علی مسعودی، نسیم مجیدی قهرودی صفحه 0
    زمینه و هدف

    این تحقیق با هدف شناسایی راهبردهای سواد رسانه ای برای مقابله بااخبار جعلی و تهدیدات نرم رسانه های خارجی در ایران انجام شده است

    روش

    روش تحقیق کیفی و از تکنیک مصاحبه عمیق با 12نفراز صاحب نظران درزمینه ارتباطات و رسانه تا مرحله اشباع نظری انجام شده است. تحلیل داده ها با استفاده از روش گراندد تئوری انجام و درنهایت مدل مطلوب راهبرد ارتقای سوادرسانه ای در مقابله با اخبار جعلی وتهدیدات نرم رسانه های خارجی شناسایی وارائه شد.

    یافته ها و نتیجه گیری

    یافته های تحقیق از16مقوله اصلی و 66مقوله فرعی نشان داد، دربخش شرایط زمینه ای ومقوله اصلی اخبار جعلی وتهدیدات نرم رسانه های خارجی، مقوله های فرعی (معرفت شناسی رسانه ای،معیارهای اخلاقی ،زیبایی شناختی واحساس وعواطف)است،دربخش شرایط علی ومقوله اصلی محتوای رسانه، مقوله های فرعی (آموزش ،نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای ،توجه به اعتبارمنبع ومرجعیت رسانه ای) می باشد، دربخش پدیده محوری ومقوله اصلی سوادرسانه ای، مقوله های فرعی (رسانه شناسی ،شناخت ماهیت رسانه ،درک درست پیام رسانه وتوان تجزیه وتحلیل پیام رسانه ای) تاکید دارد،بخش اقدامات وراهبردها ومقوله اصلی رسانه شناسی ،مقوله های فرعی (شناخت خط مشی رسانه ، آموزش سواد رسانه ای ،شناسایی اخبار جعلی و تهدیدات نرم رسانه های خارجی وآشنایی با شگردهای رسانه ای) مدنظرقرارگرفته است، دربخش پیامدها ومقوله اصلی رسیدن به ارتقای سواد رسانه ای ،مقوله های فرعی (افزایش دانش وآگاهی ها در حوزه سواد رسانه ای،رویکرد انتقادی به محتوای رسانه ها،توانمندشدن کاربران رسانه ها در تشخیص اخبار جعلی و خنثی سازی تهدیدات نرم رسانه های خارجی) شناسایی ، دسته بندی وتبیین گردیده است.

    کلیدواژگان: راهبردها، سواد رسانه ای، اخبار جعلی، تهدیدات نرم رسانه های خارجی
  • رابطه تعامل کودک - والد با اختلال اضطراب جدایی ، پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی
    علیرضا کولیوند*، زهرا یعقوبی اطهر صفحه 0
    هدف

     تحقیق حاضر بررسی رابطه تعامل کودک - والد با اختلال اضطراب جدایی، پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی بود. 

    روش

    تحقیق حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف از نوع همبستگی است . در این مطالعه جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مدرسه ستارخان شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 می باشد که تعداد آنان 704 نفر بود. نمونه آماری شامل تعداد 250 نفر مادر دانش آموزان مقطع ابتدایی بود که براساس جدول مورگان و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند

    افته ها و نتیجه گیری

    داده های جمع آوری شده از گروه نمونه تحقیق با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.بین سبک سهل گیرانه و سبک استبدادی با اضطراب جدایی دانش آموزان همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد (01/0P<). بین سبک مقتدرانه و اضطراب جدایی دانش آموزان همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد (01/0P<). بین سبک سهل گیرانه و سبک استبدادی با پرخاشگری دانش آموزان همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0P<). بین سبک مقتدرانه و پرخاشگری دانش آموزان همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد (01/0P<). بین سبک سهل گیرانه و سبک استبدادی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد (01/0P<). بین سبک مقتدرانه و سازگاری اجتماعی دانش آموزان همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد (01/0P<). سبک سهل گیرانه در گام اول به طور مثبت اضطراب جدایی را پیش بینی می کند (01/0P<). در گام دوم سبک سهل گیرانه و سبک استبدادی به طور مثبت اضطراب اجتماعی را پیش بینی می کنند (01/0P<)

    کلیدواژگان: تعامل والد-کودک، اختلال اضطراب جدایی، پرخاشگری، سازگاری اجتماعی
  • بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر پیشگیری از جرم سرقت
    رضا احدی*، فریبا شایگان صفحات 0-0
    زمینه و هدف
    پدیده سرقت به عنوان یک عمل مجرمانه،یکی از معضلات جامعه می باشد که پلیس همواره به دنبال راهی موثر جهت پیشگیری از آن در جامعه بوده است از طرفی آمارهانشان می دهد که اقدامات پیشگیرانه انجام شده تاکنون موفقیت چندانی در بر نداشته است.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اقدامات بازاریابی در پیشگیری از سرقت انجام گردیده است.
    روش
    این تحقیق از نظر هدف کاربردی و با رویکرد کمی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، دانشحویان دوره دکترا وکارشناسی ارشد دانشکده فرماندهی و مدیریت دانشگاه جامع علوم انتظامی امین می باشند. تعداد جامعه آماری تحقیق 74 نفر می باشدکه به دلیل محدود بودن تعداد به صورت تمام شمار کلیه دانشجویان مورد مطالعه قرار می گیرند. جهت تحلیل داده ها نیز از نرم افزارSPSS v27 استفاده گردیده است. ضمن محاسبه ضریب همبستگی پیرسون به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون رگرسیونی استفاده گردیده است.
    یافته ها
    ضرایب همبستگی پیرسون با سطح معناداری 001/0 رابطه همبستگی بین متغیرها را تایید نمود و آزمون رگرسیونی نشان دهنده آن است که اقدامات بازاریابی اجتماعی در تغییر نگرش، ایجاد باور و ایجاد قصد رفتاری در افراد جهت پیشگیری از سرقت تاثیر مثبت و معناداری دارد.
    نتایج
    با توجه به تاثیر مثبت و معنادار اقدامات بازاریابی اجتماعی بر تغییر نگرش، ایجاد باور و ایجاد قصد رفتاری در افراد در راستای پیشگیری از سرقت، نهادهای متولی می توانند از این اقدامات به عنوان یکی روش های ماندگار و تاثیر گذار در جهت پیشگیری از وقوع سرقت در جامعه بهره برداری نمایند.
    کلیدواژگان: بازاریابی اجتماعی، نگرش، باور، قصد رفتاری، پیشگیری
  • تحلیلی بر عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با احساس امنیت اجتماعی زنان شهرهای ساحلی نوشهر و چالوس
    سید مهدی احمدی بالادهی صفحات 9-30
    زمینه و هدف

    امنیت یکی از مولفه های اساسی رفاه اجتماعی است و زنان به عنوان سرمایه های انسانی هر جامعه، نقش موثری در پیشبرد تعالی و اهداف جامعه دارند. هدف از این مطالعه تحلیلی بر عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با احساس امنیت اجتماعی زنان شهرهای ساحلی نوشهر و چالوس است.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی، همبستگی محسوب می گردد. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته عوامل اجتماعی و فرهنگی و پرسشنامه استاندارد احساس امینت اجتماعی رزاقی و همکاران(1395) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل زنان بین 20تا 50سال شهرهای ساحلی نوشهرو چالوس به تعداد 40000بوده که نمونه آماری براساس جدول کرجسی مورگان؛ 380نفر و به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 74/0 و 92/0به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب آماری همبستگی، رگرسیون و آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است.یافته ها و

    نتایج

    یافته های آزمون نشان می دهد که عوامل اجتماعی و فرهنگی بر احساس امنیت اجتماعی زنان اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین مولفه های عوامل اجتماعی و فرهنگی(مهارت های زندگی، سرمایه اجتماعی، هویت اجتماعی، سرمایه فرهنگی و جهت گیری و نگرش مذهبی) بر احساس امنیت اجتماعی زنان اثر مثبت و معناداری دارد.  با توجه به آزمون فریدمن نیز به ترتیب بیشترین میانگین اختصاص به سرمایه اجتماعی، هویت ملی، مهارت های زندگی، جهت گیری و نگرش مذهبی و در نهایت سرمایه فرهنگی قرار داشته است.

    کلیدواژگان: عوامل اجتماعی و فرهنگی، احساس امینت اجتماعی، زنان، شهرنوشهر و چالوس
  • نقش مرزنشینان در توسعه امنیت در نقاط مرزی (مورد مطالعه بندرترکمن)
    ادریس جهانشاهی، علی احتشامی*، ابراهیم قائد رحمتی صفحات 51-76
    زمینه و هدف
    نوع فعالیت، عملکرد و کنشگری مرزنشینان در مناطق مرزی می تواند در توسعه امنیت نواحی مرزی نقش داشته باشد. این تحقیق باهدف شناخت نقش مرزنشینان در توسعه امنیت در نواحی مرزی انجام شد.‏
    روش
    تحقیق کاربردی حاضر ماهیتی اکتشافی دارد که اطلاعات آن با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) گردآوری شده است.‏ جامعه مشارکت کننده در بخش کیفی این پژوهش خبرگان مرتبط با موضوع در شهرستان و جامعه آماری بخش کمی شامل فرماندهان و کارکنان مطلع و آشنا به حوزه تحقیق در پایگاه دریابانی بندر ترکمن به تعداد 55 نفر بودند. نمونه گیری برای انجام مصاحبه در بخش کیفی به روش هدفمند و تا نیل به اشباع نظری بود. در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بین 43 نفر توزیع، تکمیل و جمع آوری شد. یافته های بخش کیفی با روش تحلیل مضمونی سه سطحی تحلیل و اعتبار یافته های آن با نظر 8 متخصص آگاه به موضوع و دوکدگذار دیگر تایید شد. یافته های حاصل از بخش کمی نیز با استفاده از آزمون رتبه بندی فریدمن، ارزیابی شد.
    یافته ها
    نقش های اقتصادی، فرهنگی و قومیتی مرزنشینان در توسعه امنیت مناطق مرزی به ترتیب با 13، 16 و 13 مضمون احصا و تمام مضامین رتبه بندی شد.
    نتایج
    بر اساس نتایج تحقیق، امنیت در نواحی مرزی شهرستان بندرترکمن پدیده ای چندوجهی، تاثیرگذار بر بسیاری از پدیده ها و تاثیرپذیر از بسیاری متغیرها بوده و همکاری و مشارکت مرزنشینان در توسعه امنیت این نواحی به عنوان ابزاری نرم افزارانه می تواند ضمن توسعه و تعمیق این پدیده، به بهبود اقتصادی، اعتلای فرهنگی و همگرایی قومی نیز بیانجامد.‏ رتبه بندی نقش های مرزنشینان در توسعه امنیت مناطق مرزی نشان داد؛ پایبندی به قوانین و هنجارهای مرزی-ساحلی در مجموع رتبه اول، اجتناب از اقدامات مخل امنیت، مشارکت در ساماندهی شناورهای فاقد هویت و تعامل و همکاری اطلاعاتی مرزنشینان با دریابانی بندر ترکمن در رتبه های بعدی اهمیت قرار دارد.
    کلیدواژگان: امنیت مرزی، پایگاه دریابانی، توسعه امنیت، شهرستان بندرترکمن، مرزنشینان، نواحی مرزی
  • تحلیل جرایم مالی سایبری و ارائه راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از روش داده کاوی(مورد مطالعه جرایم سایبری حوزه مالی)
    سعید بختیاری، بهزاد لک* صفحات 77-105
    زمینه و هدف
    جرایم مالی سایبری به عنوان یکی از چالش های امنیت اطلاعات در دنیای دیجیتال، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. ازجمله دسته هایی از این جرایم می توان به تقلب مالی، سرقت هویت، پولشویی و فعالیت های دیگر اشاره کرد. ازآنجا که جنایات سایبری با کاربردهای پایگاه های داده به صورت گسترده ای صورت می گیرند، استفاده از تکنیک های داده کاوی برای پیش بینی وقوع این جرایم می تواند به کاهش خسارات و تقویت امنیت در دنیای دیجیتال کمک شایانی کند.روش شناسی: این تحقیق از نوع توصیفی-موردکاوی می باشد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از داده کاوی و الگویتم های درخت تصمیم انجام شده است. داده های حقیقی جمع آوری شده از پرونده های جرایم مالی سایبری، در مجموعه ای 3035 رکورد ثبت شده از جرایم مالی در 22 شهرستان استان مازندران در بازه زمانی سالهای 91 تا 99، با استفاده از نرم افزار Clementine مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحلیل نشان داد که الگوریتم C5 با دقت 47/76 درصد بهترین نتیجه را در پیش بینی و پیشگیری از وقوع جرایم مالی سایبری داشت، در حالی که الگوریتم C&R Tree با دقت 24/69 درصد ضعیف ترین نتیجه را ارائه داد.
    نتیجه گیری
    مولفه سال دستگیری بیشترین تاثیر را بر وقوع جرایم مالی سایبری در استان دارد و با نگاهی عمیق تر به این مولفه، می توان فهمید که سال دستگیری و تعداد مجرمین مالی آن سال ارتباط مستقیم با طرح های پیشگیرانه و سیاست های ابلاغی دولت در برخورد با مجرمان سایبری دارد. طرح ایجاد رمز پویا و اجباری شدن آن در انتقالات وجه بالای 100 هزار تومان در سال 98، عملا خروجی خود را در کاهش جرایم مالی برداشت غیرمجاز سال 99 نشان داده است.
    کلیدواژگان: جرائم مالی، جرائم سایبری، کلاهبرداری اینترنتی، داده کاوی
  • عوامل اجتماعی موثر برگرایش به نزاع های خیابانی در شهر خرم آباد
    اسماعیل حسنوند*، رضا دوستدار، محسن قاسمی نیا صفحات 141-162
    زمینه و هدف

    آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی پیش روی هر جامعه است. نزاع و درگیری خیابانی از جمله آسیب های اجتماعی است که تاثیر مخربی بر حیات اجتماعی جوامع دارد و فضای امن جامعه را دستخوش تغییر و  ناامنی قرار می دهد. در این تحقیق به دنبال مطالعه عوامل موثر بر گرایش به نزاع و درگیری خیابانی در شهر خرم آباد هستیم.
     

    روش

    روش تحقیق این پژوهش از نوع پیمایش و جامعه آماری آن را کلیه افراد بالای 15 سال این شهر تشکیل داده که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شده است. 

     یافته ها و نتیجه گیری

    نتیجه آمار توصیفی بیانگر آنست که میزان گرایش به نزاع های خیابانی در شهر خرم آباد کمتر از حد میانگین است. همبستگی دو متغیر نشان می دهد که بین اعتماد اجتماعی، انزوا، انسجام، آنومی، کنترل اجتماعی و محرومیت نسبی با نزاع و درگیری خیابانی رابطه معنادری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند گانه نیز حاکی از آن است که متغیرهای آنومی، محرومیت نسبی و اعتماد اجتماعی بر متغیر نزاع و درگیری خیابانی تاثیر دارند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با استقرار تمرکزگرایی مدرن، چند اتفاق در رابطه با تعاملات اجتماعی افتاده است. گونه های همیاری سنتی به مشارکت های مدنی پراکنده و مقطعی تغییر پیدا کرده و تضعیف شبکه های سنتی را به همراه داشته است. تعصب، وفاداری و پیوندهای قبیله ای به نوعی انسجام اجتماعی شکننده تغییر شکل داده است.

    کلیدواژگان: نزاع خیابانی، اعتماد اجتماعی، محرومیت نسبی، انسجام اجتماعی، آنومی اجتماعی
|
  • Predicting and analyzing the relationship between psychological security and high-risk behaviors of students based on the degree of dependence on mobile phones
    Saeid Sharifi Rahnemo Pages 0-0
    Purpose
    Today, one of the important issues that the young generation is dealing with is mobile, internet and its addiction. With the epidemic of the corona virus as a destructive factor, this problem has increased and has caused disorders in mental health and, as a result, high-risk behaviors that require correct identification. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the focal relationship between the components of mobile addiction and the level of psychological security and high-risk behaviors of young people.
    Method
    This research is a correlational description in terms of practical purpose and in terms of nature and method. The target population is the undergraduate students of Azad University of Tabriz, who according to the statistics obtained are about 14,000 people, among them, according to the Kargesi Morgan table, 300 people participated in the current study through an internet call, voluntarily and online, due to the restrictions on the circulation of Corona. . In the following, to collect the required data, MPAS cell phone addiction questionnaires (2013), Zadeh-Mohammadi's high-risk behaviors (2013) and Zare and Aminpour's psychological security (2013) were used and in order to analyze and Pearson's correlation and canonical correlation tests were also used for data analysis in the SPSS23 software environment.
    Findings
    The results showed; There is a significant relationship between the components of mobile addiction with psychological security and risky behaviors (p<0.05). Also, knowing the focal variable of mobile phone addiction, 64% of the changes in the mental security variable (p<0.0
    Keywords: Cell Phone Addiction, Psychological Safety, Risky Behaviors, Students
  • Prediction of communication skills, based on cultural intelligence, social problem solving and social adaptation, with the mediation of cognitive regulation of emotion in students
    Leila Zoghi *, Zohreh Nouri Pages 0-0
    Communication is an essential life skill that everyone should learn. Skills such as assertiveness, active listening, and practicing compassion are essential to becoming an effective communicator for life. The purpose of the present study was to predict communication skills based on cultural intelligence, social problem solving and social adaptation with the mediation of cognitive regulation of emotion in students.It is essential practices for a healthy and productive life. These skills are a set of abilities that make us compatible with others and form positive and useful behaviors. These abilities enable us. To play our proper role in society without harming ourselves or others.One of the important goals of modern education and training systems is to raise people who are able to easily overcome their problems and problems in everyday life and in the social environment. overcome their problems.Human life has undergone huge changes in the last half century along with rapid population growth and extensive social and industrial changes. Adolescents must learn to find their place in society and adapt themselves to school, community, peers, family and responsible authorities in the midst of these rapid social changes and stressful life events. Adaptation is a process that enables a person to change his way of life based on situational needs and bring about necessary changes in his environmental conditions.
    Keywords: Communication Skills, Cultural Intelligence, Social Problem Solving, Social Adaptation, Cognitive Regulation Of Emotions
  • Predicting academic vitality based on parenting styles and self-regulation and tolerance of failure in students (case study: children of police officers in Razavi Khorasan province)
    Hossein Balouchi *, Seyed Ahmad Mohammadi Hosseini Page 0

    The purpose of this research is to predict academic vitality based on parenting styles and self-regulation and tolerance of failure in students. The statistical population of the present study was the students of the children of police officers in Razavi Khorasan province. Based on Morgan's table, 392 questionnaires were collected using available sampling method. This research is an applied and descriptive survey, and a questionnaire was prepared to collect information. The content validity of the questionnaire was evaluated positively by professors and experts, and confirmatory factor analysis was used to confirm the construct validity. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The normality of the variables was checked with the Kolmogorov-Smirnov test, then the status of the research variables was checked with the mean test. Data were analyzed using descriptive statistics and inferential methods (Pearson's correlation coefficient test and path coefficient in Lisrel software). The structural equation modeling test should be used for the model test. SPSS and Lisrel software were examined in the hypothesis test. The results of the research showed that parenting style and failure tolerance have a positive and direct effect on self-regulation. In addition, self-regulation and parenting style also have a positive and direct effect on academic vitality. In general, the results showed that parenting style has both direct and indirect and positive effects on academic vitality. Finally, the results showed that failure tolerance has an indirect and positive effect on academic vitality.

    Keywords: Academic Vitality, Parenting Styles, Self-Regulation, Failure Tolerance
  • Exploring the relationship between lifestyle components and fear of victimization(case of study: women of Zanjan city)
    Asghar Vosoughi * Page 0

    Background and

    purpose

    fear of being victimized or feeling of social insecurity, due to the social concerns of the individual or society regarding being victimized or threatened by insecure factors. The main aim of the research is to study the sociological relationship between lifestyle and fear of victimization (feeling of social insecurity) among women in Zanjan city.

    Method

    The method of the current research is a (quantitative) survey, the tool is a questionnaire. The sample size is equal to 384 people selected using Cochran's formula and randomly distributed cluster sampling, and the reliability of the indicators is estimated to be above 0.7.

    Findings

    The results of the research show that there is a significant relationship between religious (0.415), traditional (-0.226), modern (0.308), sports (-0.315) and risky (0.562) lifestyles with the fear of victimization. Finally, the regression model indicates that the adjusted coefficient of determination is equal to 0.214.

    Conclusion

    According to the results of the research, lifestyle plays an important role in people's feelings of restlessness, anxiety, and worry about the environment in which they live. Based on this, it is necessary to improve the lifestyle (from the perspective of social welfare), promote the native lifestyle (Islamic, compatible with social norms) and confront the prevalence of lifestyle (unhealthy, dangerous, abnormal and incompatible with the society's culture) to reduce the fear of victimization. .

    Keywords: Fear, Victimization, Risky Behavior, Lifestyle, Feeling Of Social Security
  • Media literacy strategies to counter fake news and soft media threats in Iran
    Alireza Nooshafarin, Afsaneh Mozaffari *, Omid Ali Masoudi, Nassim Majidi Gahrodi Page 0

    The aim of identifying media literacy strategies for counterfeit and soft foreign media threats in Iran, a qualitative research method and a deep interview technique with 12 people in communications and media to the theoretical saturation stage. Data analysis was identified using the Grade method theory and finally the desired model of literacy promotion strategy was identified and identified in the face of fake news and soft media. The findings of the research from the 16 main categories and 66 sub -categories showed that the underlying conditions and the main context of fake news and the softening of foreign media are sub -categories (media epistemology, ethical criteria, aesthetic and submissions), in the context of the main content and content of the content. Media is the sub -categories (education, critical view of media messages, attention to appreciation and media outlets), in the pivotal phenomenon of literacy, sub -categories (media, media understanding, proper understanding of the media message and the potential The analysis of the media message) emphasizes that the part of the actions and the main media of the media, the sub -categories (media discipline, media literacy training, the identification of fake news and the soft threats of foreign media, and the knowledge of media techniques) are intended, The main consequences of achieving media literacy, sub -categories (increasing knowledge and awareness in the field of media literacy, critical approach to media content, empowering media users in identifying fake news and neutralizing soft media threats), Category and explanation.

    Keywords: Strategies, Media Literacy, Fake News, Soft Media Threats
  • The relationship between child-parent interaction with separation anxiety disorder, aggression and social adjustment of primary school boys
    Alireza Kolivand * Page 0
    Purpose

    The purpose of this research was to investigate the relationship between child-parent interaction with separation anxiety disorder, aggression and social adjustment of primary school boys. The current research method is descriptive and survey type, and in terms of purpose, it is correlation type.

    Method

    In this study, the statistical population includes all the mothers of the elementary school boys of Sattar Khan School in Tehran in the academic year of 1401-1402, whose number was 704. The statistical sample included the number of 250 mothers of primary school students who were selected based on the Morgan table and by simple random sampling.

    Findings

    The data collected from the research sample group were analyzed using descriptive and inferential statistics (Pearson's correlation coefficient and step-by-step regression analysis test).

    Results

    There is a positive and significant correlation between permissive style and authoritarian style with students' separation anxiety (P<0.01). There is a negative and significant correlation between authoritative style and students' separation anxiety (P<0.01). There is a positive and significant correlation between permissive style and authoritarian style with students' aggression (P<0.05). There is a negative and significant correlation between the authoritative style and aggressiveness of students (P<0.01). There is a negative and significant correlation between permissive style and authoritarian style with students' social adjustment (P<0.01). There is a positive and significant correlation between authoritative style and social adjustment of students (P<0.01). In the first step, permissive style positively predicts separation anxiety (P<0.01). In the second step, permissive style and authoritarian style positively predict social

    Keywords: Parent-Child Interaction, Separation Anxiety Disorder, Aggression, Social Adjustment
  • Investigating the impact of social marketing on the prevention of theft
    Reza Ahadi *, Fariba Shayegan Pages 0-0
    Background
    Theft as a criminal act is one of the societal issues that the police have always sought effective ways to prevent in society. However, statistics show that preventive measures taken so far have not been very successful.
    Objective
    The present study aims to investigate the impact of marketing activities on preventing theft.
    Method
    This research is applied in terms of purpose and quantitative in approach. The population of the study consists of doctoral and master's students of the Command and Management Faculty of the Amin Police University. The population size of the research is 74 individuals, who are selected as the entire population of all students studied due to the limited number. SPSS v27 software was used for data analysis. In addition to calculating the Pearson correlation coefficient to test the research hypotheses, regression analysis was used.
    Findings
    Pearson correlation coefficients at the significance level of 0.001 confirmed the correlation between the variables, and regression analysis showed that social marketing activities have a positive and significant effect on changing attitudes, creating beliefs, and creating behavioral intentions in individuals to prevent theft.
    Results
    Considering the positive and significant impact of social marketing activities on changing attitudes, creating beliefs, and creating behavioral intentions in individuals towards theft prevention, responsible institutions can utilize these activities as lasting and impactful methods to prevent theft in society.
    Keywords: Social Marketing, Attitude, Belief, Behavioral Intention, Prevention