فهرست مطالب

سراج منیر - سال چهاردهم شماره 53 (بهار 1403)

نشریه سراج منیر
سال چهاردهم شماره 53 (بهار 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/04/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احمدعلی داد اسفینا* صفحات 11-28

    از نظر امام خمینی) وهابیت فرقه ای ضداسلامی، سراپاخرافی، استعماری و تفرقه افکن است که برای از بین بردن تعالیم اسلام و محو قرآن از زندگی مسلمانان ساخته و پرداخته شده است. انتقادات امام خمینی)  بر آیین وهابیت که غالبا در ضمن پاسخ به شبهات دگراندیشان ایرانی مطرح شده در قالب شیوه ها و روش های ویژه ای ارائه شده است. امام خمینی) برای معرفی و یادآوری نام محمد بن عبدالوهاب و هواداران او، از شیوه رایج در اعطای القاب و عناوین مدح آمیز همچون سلفی، سلفیه، اهل حدیث، اهل سنت استفاده نکرده اند، ایشان اصرار دارند از واژه وهابی استفاده کنند. انتقادات امام خمینی بر وهابیان را در دو بخش انتقادات کبروی و نقدهای مصداقی قابل دسته بندی است. بخش گسترده ای از انتقادات امام خمینی) بر وهابیت معطوف به مفاهیم و مباحث کبروی است. امام خمینی) تصور وهابیان از مفاهیم بنیادین توحید، شرک، عبادت، تواضع، «ما لا یقدر علیه الا الله» و سجده را در تضاد با قرآن توصیف می کند و با روش نقد تهاجمی خطاهای فکری وهابیان را تشریح کرده و پاسخ های نقضی و حلی به آنها می دهد. ایشان برای پاسخگویی به پندارهای وهابیان علاوه بر روش استدلال به قرآن، از شیوه ارجاع به عرف نیز بهره برده اند.

    کلیدواژگان: امام خمینی، وهابیت، انتقادات امام خمینی بر وهابیت، دیدگاه امام خمینی درباره وهابیت
  • محسن عبدالملکی*، محمد علی دوست صفحات 29-51

    نام و لقب ازجمله عناصر دارای کارکرد بلاغی و ابزار قدرت در روایت فرق و مذاهب است که پیوسته توجه هواداران و مخالفان فرق و مذاهب را به خود جلب کرده است. بر پایه همین قاعده از نخستین روزهای پدیدارشدن آیین وهابیت تا کنون، محمد بن عبدالوهاب و هوادارنش خودمختارانه از نام ها و لقب های مدح آمیز و مجاب کننده ای برای معرفی خود استفاده کرده اند. «اهل سنت و جماعت»، «فرقه ناجیه و طایفه منصوره»، «دعوت اصلاحی»، «تابعان فقه حنبلی»، «سلفی» و «اثری» از جمله نام ها و لقب هایی است که وهابیان برای معرفی خود برگزیده اند. این مقاله سعی دارد زمان آغاز، میزان رواج و هدف وهابیان از نام گذاری به نام ها و القاب یادشده را بکاود و موضع منتقدان وهابیت را نیز یادآور شود.

    کلیدواژگان: نام های آیین محمد بن عبدالوهاب، دعوت محمد بن عبدالوهاب، اهل سنت و جماعت، سلفی
  • جواد امید* صفحات 53-73
    کیفیت تعیین امام جامعه اسلامی و شرایط، آن یکی از مسائل پراهمیت در حوزه سیاست اسلامی است. از این رو، مقاله پیش رو به بررسی ابعاد مختلف امام هم‏چون: ضرورت وجود امام، شرایط انتخاب امام و... از نگاه ابن تیمیه پرداخته، درصدد بازخوانی اندیشه وی در این حوزه می باشد. او با تاکید بر اصل «انسان مدنی الطبع است» ضرورت وجود امام و راهنما برای هر جامعه‏ای، هرچند کوچک را توضیح می دهد. از این رو، شرایطی را در دو سطح «عمومی» و «خصوصی» برای امام مطرح کرده است که در این میان، اصل اساسی و شرط مهم، همراهی اهل شوکت با امام می‏باشد که دیگر شرایط را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه همراهی اهل شوکت، به عنوان پوششی از سوی او بر اصل قهر و غلبه به‏کار برده شده است؛ اما او برای امام وظایفی مثل رعایت عدل در میان مردم و بازگرداندن امانت (دارای وجوه مختلفی نظیر: انتخاب والی اصلح، عدم فروش آیات خداوند به بهای اندک و...) تعیین کرده است و خروج مسلحانه علیه امام را نیز جایز نمی داند.
    کلیدواژگان: ابن تیمیه، کیفیت تعیین امام جامعه اسلامی از نگاه ابن تیمیه، شروط امام از نگاه ابن تیمیه
  • مهدی زندی*، حسن حسینعلی صفحات 75-90
    تعبیر «من دون الله» از تعابیر پر تکرار قرآن در تبیین ملاک توحید و شرک است. اصرار قرآن بر کاربرد این تعبیر نشان از معیار بودن این کلمه برای بازشناسی توحید و شرک است. چیستی و جایگاه تعبیر «من دون الله» در تبیین توحید و شرک، موضوعی است که کم تر به آن پرداخته شده است. دقت در آیات قرآن با محوریت تعبیر «من دون الله» بیانگر آن است که تبیین وهابیت از این اصطلاح باطل است و ترجمه آن به مطلق غیرالله منجر به بروز پیامدهای شومی، همچون تکذیب برخی آیات خواهد شد. بر همین اساس، بهترین واژه برای تبیین این تعبیر و اصطلاح قرآنی به جای خداوند و در مقابل و برابر خداوند متعال مناسبت تر است.
    کلیدواژگان: من دون الله، به جای خداوند، توحید، شرک، وهابیت
  • وحید خورشیدی* صفحات 91-106
    وهابیان می گویند هر گونه یاری خواستن از غیرخدا (زنده یا مرده) در امور خارق العاده شرک است، آنها این پندار نادرست را به این روایت که پیامبر$ فرموده است: «اگر چیزی می‏خواهی، از خدا بخواه و اگر یاری می‏جویی از خدا یاری بجوی» مستند می کنند. درحالی که این روایت تنها اصل استعانت را برای خداوند ثابت می کند و هیچ گونه دلالتی بر شرک بودن هرگونه استعانت از غیرخدا در امور خارق العاده ندارد. اساسا استعانت از غیرخدا مادامی که غیراستقلالی و در طول استعانت از خداوند باشد شرک نیست. هم‏چنان که حضرت سلیمان % از یارانش برای انجام امر خارق العاده انتقال تخت بلقیس از یمن به اورشلیم  در مدت زمانی بسیار کوتاه کمک خواست. علاوه بر این روایاتی وجود دارد که درخواست کمک از مخلوق در امور خارق العاده را تجویز می کند.
    کلیدواژگان: وهابیت، استعانت، شرک، اولیاء
  • مرتضی ابراهیم پور* صفحات 107-124
    ساخت گنبد و بارگاه ازجمله مسائل مورد توجه مسلمانان، از صدر اسلام تا کنون، بوده است. وجود گنبد و بارگاه بر قبور انبیا، اولیا و بزرگان در طول تاریخ، گواه بر این مطلب است. این مسئله در میان مذاهب اسلامی بحث و بررسی شده است و نقاط اشتراک فراوان و اختلافات جزئی در نظرات آنان وجود دارد. در این تحقیق، با روش تطبیقی، دیدگاه مذاهب اسلامی درباره ساخت گنبد و بارگاه بر قبور بررسی شده است و این نتیجه یافت شد که مذاهب اسلامی، اعم از مذاهب اربعه اهل سنت و مذهب امامیه، ساخت گنبد و بارگاه را به صورت مطلق نهی نکرده اند و فقط در مسائلی، همچون گچ کاری و گل کاری، حکم به کراهت داده اند. حال آن که برخی از این مذاهب اسلامی، همچون امامیه و احناف، ساخت گنبد و بارگاه، برای انبیا و اولیا را نه تنها مکروه ندانسته اند، بلکه جایز و نیکو بیان کرده اند.
    کلیدواژگان: گنبد، بارگاه، مذاهب اسلامی، قبور، کراهت
  • احمد الباجی*، محسن عبدالملکی صفحات 125-140

    کتاب الشعائر الحسینیه بین الاصاله و التجدید تقریر «ریاض الموسوی» از سلسله دروس آیت‏الله شیخ محمد سنداست. این گزارش بر اساس نسخه انتشاریافته توسط «العتبه الحسینیه المقدسه» در سال1432ق موافق با سال2011م تهیه شده است.

|
  • Ahmad Alidad * Pages 11-28

    Imam Khomeini maintains that Wahhabism is an anti-Islamic sect that tries to destroy Islam and the Qur'an. Even though Imam Khomeini did not directly criticize the Wahhabi belief and sought to answer the doubts of dissenters and doubters, he used a completely aggressive method against Wahhabism. Imam Khomeini did not accept the formal view of Wahhabism, trying to unveil the true face of Wahhabism. He criticized the Wahhabism in the field of monotheism, Shirk, worshipping, prostration, what cannot be done except God. Before correcting every doubt, Imam Khomeini mentions the correct concept of it. He uses from common sense very much to address the people. Another method of Imam Khomeini is using the contradictory answers and invasion to the enemy.

    Keywords: Wahhabism, Imam Khomeini, Imam Khomeini's Criticism On Wahhabism, Imam Khomeini's Idea On Wahhabism
  • Mohsen Abdolmaleki *, Mohammad Alidoost Pages 29-51

    Appellations and names are among the elements that have a rhetorical function and is considered as a tool of power among sects and religions. these names and appellations have been constantly at the focus of sects and denominations. From the first days of emergence of Wahhabism until now, Muhammad bin Abdul Wahhab and his followers have used ostentatiously appellations for themselves. Some of these appellations are as the following: Ahl al-Sunnah and Jamaat, Najiya Sect, the Victor Sect, Islah & Da'wa, the followers of Hanbali, Salafi and Athari. This article tries to trace the beginning of this appellations, its circulations, and its goals, mentioning the viewpoint of Wahhabi critics on these appellations.

    Keywords: Ahl Al-Sunnah, Jamaat, Salafi, The Names Of Muhammad Ibn Abdul Wahhab Sect, The Muhammad Ibn Abdul Wahhab's Dawah
  • Mohammad Javad Omid * Pages 53-73
    one of the most important issues in the field of Islamic politics is the quality of appointing an Imam in Islamic community. Therefore, this essay is going to examine the various dimensions of imam, such as: the necessity of imam's existence, the conditions of choosing an imam, and etc. from Ibn Taymiyyah's view. He believes that "the man is civil by nature", insisting that every Muslim community, however small, must have an Imam. Therefore, he has put forward conditions for the imam on two levels, "public" and "private", among which, the basic principle and important condition is the companionship of the people of Shaukat with the imam, which has affected other conditions as well. Although the companionship of Ahl Shaukat has been used by him as a cover for justifying the use of violence. But he maintain that Imam must have some attributes such as observing justice, choosing the best governor and so on. In Ibn Taymiyyah view any armed protest against the Imam is forbidden.
    Keywords: Ibn Taymiyyah, The Mechanism Of Appointing Imam In Islamic Societies From The Viewpoint Of Ibn Taymiyyah, The Qualifications Of Imam From The Viewpoint Of Ibn Taymiyyah
  • MAHDI ZANDI *, Hasan Hoseinali Pages 75-90
    The expression "without God" is repeated in some Quranic verses related to monotheism and polytheism. The insistence of the Qur'an on the use of this expression along with bolding the actions of polytheists shows that this word is a criterion for recognizing polytheism and monotheism. It seems that in explaining the meaning of monotheism, we did not pay attention too much on the expression "without God". In this essay, it will be proved that some translations like the Wahhabi translations misunderstood the true meaning of this expression and interpreted it as "other than God". While the meaning of this expression is not limited to "other than God". Therefore, the true meaning of "without God" is instead of in contradiction with God.
    Keywords: Without The Permission God, Monotheism, Shirk, Polytheism, Wahhabism
  • Vahid Khorshid * Pages 91-106
    Wahhabis with referring to a Hadith from the Holy Prophet claim that if you want something, ask God directly and do not seek help from the any mankind, whether alive or dead. While this narration does not deny seeking help from other than God; Rather, this narration proves the principle of reliance on God; But it does not negate seeking help from other than God. In other words, these two acts overlap. These are not two independent powers and do not contradict each other. In other words if we seek help from others, it refers to seeking from God and it is not independent from God. Therefore, people who ask for help from the saints know that the saints are not independent from God and it does not lead to Shirk.   The Qur'anic verses and narrations also prove seeking help from other than God independently. For example, the prophet Suleiman asked for help from his companions to prove his prophethood. Also, there are some narrations showing that if you get lost in a dessert ask help from people. the Wahhabis ignoring these proves accuse Muslims to Shirk.
    Keywords: Wahhabism, Seeking Help From Someone, Shirk, Polytheism, Saints
  • Morteza Ebrahimpour * Pages 107-124
    Since the beginning of Islam, the construction of domes and courts has been one of the issues of concern to Muslims. The presence of domes and shrines on the graves of prophets, saints and great religious leaders is a strong proof for this claim. This issue has been discussed among Islamic religions and there are many commonality and some minor differences in their opinions. In this research, the views of Islamic religions regarding the construction of domes and shrines on graves have been discussed with a comparative method, and it was found that Islamic religions, including the four main Sunni streams and Imamiyya religions, do not absolutely prohibit the construction of domes and shrines. The only minor disagreements are about over decorating and so on. It must be noted some Islamic sects like Imamiyya and Hanafi believe that building domes and shrines on the graves of prophets and saints is allowed.
    Keywords: Building Dome On Shrines, Islamic Sects, Abominable