فهرست مطالب

گلستان هنر - سال هشتم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز و زمستان 1402)

فصلنامه گلستان هنر
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز و زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/08
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حمیدرضا جیحانی*، مریم رضایی پور صفحات 5-18

    شکل گیری و حیات همه باغ ها وابسته به آب است. با وجود این، نسبت میان باغ و سرزمینی که در آن واقع شده بر جایگاه و نقش آب تاثیر می گذارد. کم توجهی به سرزمین و نحوه آبادشدن آن، تخریب گسترده و تغییر شکل بستر شکل گیری باغ ها و البته غفلت از تفاوت میان گونه های باغ بیشترین توجه را به درون فضای محصور باغ معطوف ساخته است. این توجه ناهمگن به تخریب محیط های پیرامون باغ های تاریخی در دهه های اخیر منجر شده و به علاوه فهم ما را از آب و قنات، به عنوان زیرساخت و شکل دهنده زندگی در محدوده های وسیعی از فلات ایران، فروکاسته است.
    در این مقاله، نمونه ای کلاسیک از باغ های شکل گرفته براساس قنات مطالعه می شود تا نقش قنات و نسبت میان آن و بستر شکل گیری باغ روشن شود. در ابتدا، با اشاره به نسبت میان باغ و زراعت و انواع کشت، گونه ای از کشاورزی آبی معرفی می شود که در محدوده دامنه های کوهستانی صورت می گیرد. باغ و منطقه فین یکی از نمونه های کهن این نوع زراعت محسوب می شوند. این نوع زراعت از نمونه های پرشمار مشابه در فلات مرکزی ایران است که معمولا شامل حوضه های متعدد و برجستگی هایی با حوضه های آبریز مستقل است. بررسی سابقه تاریخی فین و مطالعه شکل و خصوصیات زمین نشان می دهد که منطقه یادشده واحه ای در مقابل مخروط افکنه ای است که روی شیب کوهستان قرار دارد و در شکل گیری روستا یا زیستگاه فین نقشی مهم داشته است. در ادامه، با مطالعه منابع آبی کاشان و فناوری قنات روشن می شود که منشا آب چشمه فین یا سلیمان کجاست و چگونه به فین می رسد. علاوه براین، براساس منابع جغرافیای تاریخی، ارتباط گسترده میان مهم ترین خصوصیات منطقه یادشده با آب چشمه فین مشخص می شود. برای تکمیل تصویر یادشده، مظهرخانه چشمه فین و سازه های آبی مرتبط با آن و همچنین محدوده باغ ها و کشتزارها با اتکا به عکس های هوایی و مطالعات میدانی بررسی می شوند. نتیجه شناسایی نوعی ساختار محیطی است، فراهم آمده از ترکیب باغ تاریخی اصلی، رشته قنات، مظهرخانه، باغ های دیگر اعم از رسمی (فرمال)، خانه باغ و باغ های میوه، مزارع، سازه های آبی مانند لت ها یا بخشاب ها، آسیاب ها و سیل بندها. ترکیب این عناصر زیستن در سرزمینی خشک را میسر می کند. در واپسین بخش مقاله، نقش آب درون باغ و سازه ها آبی مرتبط با آن مطالعه می شود. این بخش مرتبط با مباحث پیشین و وابسته به آب قنات است، اما مقیاسی متفاوت دارد. مقایسه این دو مقیاس نشان می دهد که نقش آب فراتر از حصار باغ است و در قلمرو و بستری که باغ در آن قرار گرفته نیز گسترش یافته است؛ همچنین، آشکار می کند که همه عناصر مرتبط با آب قنات و ساختار محیطی مورد نظر با رشته ای به یکدیگر مرتبط می شوند.

    کلیدواژگان: معماری، فین، چشمه فین، باغ فین
  • مهدی صحراگرد* صفحات 19-36

    عبدالله طباخ هروی یکی از خطاطان سده نهم هجری است که در کتابت خانه دربار تیموریان در هرات فعالیت می کرد. او شاگرد جعفر بایسنقری بود و علاوه بر قلم های ششگانه در کتابت نستعلیق نیز مهارت داشت. دوره اوج فعالیت او مصادف است با دوره اغتشاش و آشوب در هرات و پراکنده شدن هنرمندان کارگاه بایسنقر. از این رو، او را می توان حلقه واسط دو دوره شکوفای دربار هرات به شمار آورد. یک نسخه قرآن به خط او در مجموعه آستان قدس رضوی نگهداری می شود که آن را به اشاره علاءالدوله، فرزند بایسنقر و قائم مقام شاهرخ تیموری، به سال 845ق کتابت کرده است. در این مقاله، ضمن مروری بر جایگاه عبدالله طباخ هروی در تاریخ خوشنویسی عصر تیموریان، قرآن مورد نظر معرفی و خصوصیات آن بررسی و تحلیل می شود.

    کلیدواژگان: خوشنویسی، تیموریان، عبدالله طباخ هروی
  • ابراهیم موسی پور بشلی* صفحات 37-45

    تاریخ راحه الصدور راوندی، اگرچه به هیچ روی یک اثر مستقل و اختصاصی در تاریخ اجتماعی یا تاریخ فرهنگی نیست و صرفا یکی از انبوه نمونه های تاریخ سیاسی عصر سلجوقی تلقی می شود، ولی شخصیت و گرایش ها و سلیقه شخصی نویسنده ادیب و هنرمندش موجب شده که این اثر، در کنار آثار مشابه دیگری از این دست، در شمار منابع قابل استناد محققان تاریخ اجتماعی و فرهنگی و از جمله محققان حوزه مطالعات تاریخ اجتماعی و فرهنگی هنر ایران در دوره اسلامی درآید.
    راوندی، در نگارش این تاریخ، به برخی جزئیات فرهنگی و ادبی و هنری توجه کرده که معمولا به ندرت در تاریخ نگاشته های سیاسی دیده می شود یا به کلی در این دست نوشته ها از آنها خبری نیست. در این مقاله، با خوانشی مبتنی بر نگرش های تاریخ اجتماعی، اطلاعاتی که از کتاب راوندی برای پژوهش های تاریخ اجتماعی و فرهنگی هنر قابل استفاده بوده استخراج و دسته بندی و نقد و ارزیابی شده است.

    کلیدواژگان: تاریخ اجتماعی هنر، راوندی، راحه الصدور
  • ذات الله نیک زاد* صفحات 46-59

    مسجد جامع عتیق شیراز، که در هسته کهن شهر واقع شده، هنگام فرمانروایی عمرولیث صفاری در سده سوم هجری بنیان یافت. این بنا در گذر زمان دچار تحولات و دگرگونی هایی از قبیل توسعه، خرابی، تعمیر و تغییر شده، که همه آن ها به خوبی روشن نیست. در سده پنجم هجری، مسجد وسعت داشت و در ردیف مساجد جامع مشهور جهان اسلام معتبر بود. در سده هشتم هجری، هنگامی که خدای خانه (بیت المصاحف) با معماری خاصی در میان صحن ساخته می شد، مسجد گنجایش هزار نفر نمازگزار داشت. در دوره صفویه، با برپایی ایوان ها و دیگر اندام ها، مسجد عتیق به کامل ترین ساختار فضایی رسید و بر آرایه های آن افزوده شد. در کنار تحولات سیاسی و آبادانی و توسعه شهری، زمین لرزه های مهیبی در شیراز روی داد که موجب خرابی بسیاری از بناها و زیرساخت های شهر، به ویژه در دوره قاجاریه، شد. مسجد جامع عتیق از این بلای طبیعی بی نصیب نبوده است. مسجد، با رسیدن به دوره قاجاریه، حامل بسیاری از داده ها و شواهد تاریخی بود. تاریخ تحولات مسجد در دوره قاجاریه در هاله ای از ابهام قرار دارد و اندک اشاراتی صریح می توان یافت. جز اشاراتی پراکنده و کم شمار، پژوهش مستقلی در این باره صورت نگرفته است. در این پژوهش، ضمن شرح وضع عمومی مسجد در زمان قاجاریه، هدف این است که اسناد و شواهد اقدامات ساختمانی صورت گرفته در مسجد پی جویی و اهداف آن روشن شود تا بتوان روایتی از حیات این بنا در مقطع تاریخی یادشده به دست داد. پرسش مقاله این است که سیمای دوره قاجاری مسجد عتیق قاجار در سایه تحولات ساختمانی چگونه بوده است. کار تعمیرات و نوسازی های حدود یک سده اخیر در مسجد چنان گسترده و عمیق بوده که کار ردیابی این شواهد را با دشواری روبه رو می سازد. مطابق اسناد تصویری به جامانده و توصیف هایی که سیاحان خارجی و دیدارکنندگان ایرانی از این بنای کهن به دست داده اند، وضع مسجد در این روزگار تا حدودی قابل درک می شود. در یک تصویر کلی، مسجد عتیق، با وجود ارزش های تاریخی و صنعتی (هنری) و اعتقادی، به سبب وقوع زمین لرزه های مداوم و رسیدگی نکردن اساسی و گسترده، اوضاع مناسبی نداشت و در یک تلاطم حیاتی به سر می برد. با وجود ویرانی گسترده، تعمیرات و گاه نوسازی هایی چند به دست کسانی چون ابراهیم خان کلانتر شیرازی در مسجد عتیق صورت می گرفت.

    کلیدواژگان: شیراز، مسجد جامع عتیق شیراز، دوره قاجار
  • سلمان ملک عباسی* صفحات 60-78

    در این پژوهش، ورودی های ابنیه شهر کرمان در سده اخیر بر اساس دوره های حکومتی گونه شناسی و طبقه بندی شده است. در ابتدای سده اخیر، ورودی ها تنها موضعی در بناهای سنتی بوده اند که جلوه بیرونی و تزئینات داشته اند. از این رو، دارای شخصیتی مستقل و هویتمند نیز بوده اند. اما این ویژگی شاخص، به تدریج، در بدنه سازی ها و تراکم سازی های ابنیه حل شده و کمرنگ تر گشته است. زمینه های اصلی این تغییر و تحولات را می توان در عوامل فرهنگی اجتماعی، تاثیرات اقتصادی و تاثیرات عملکردهای جدید جستجو کرد. به نظر می رسد در شهر کرمان، به رغم وفاداری بخشی از جامعه به سنت های بومی، در پی حمایت و ترویج گرایش های حاکم از زمان پهلوی همچون «باستان گرایی»، «نو گرایی» و در عین حال «نظامی گرایی» آثار کالبدی ساخت و ساز و شکل شهر (شیوه شهرگرایی و شهرنشینی) نیز متحول شده است. این گرایش ها و به ویژه تشدید نوگرایی از جانب حکومت و مردم در دوره معاصر ابتدا شهرسازی و سپس معماری مدرن را به کرمان آورده و وضعیت کنونی این شهر را رقم زده است.

    کلیدواژگان: کرمان، معماری مدرن، ورودی بناها، نوگرایی
  • سینا سلطانی*، لیلا قاسمی صفحات 79-92

    در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، نسخه ای وجود دارد به شماره 2934 به نام دیوان و کلیات اسماعیل کاشف اصفهانی. در این نسخه، نوشته ای هست با عنوان «مسوده کتابتی که از زبان استاد علی اکبر معمار به یکی از خویشانش نوشته شد». کاشف اصفهانی شاعر و کاشی تراشی از دوره صفویان و فرزند معماری به نام استاد حیدر بود و متولد 999ق و درگذشته پس از 1082ق. او در دوره شاه عباس اول و شاه صفی و شاه عباس دوم و شاه سلیمان می زیست.
    پیش نویس نامه مندرج در نسخه از زبان شخصی است به نام استاد علی اکبر معمار. علی اکبر معمار این نامه را خطاب به پسرعمه خود نوشته است. نامه احتمالا پاسخی است به نامه تندی که پسرعمه استاد علی اکبر معمار نوشته بود و موضوع نامه مشاجره ای است احتمالا مربوط به تقسیم ارث عمه استاد علی اکبر معمار. علی اکبر معمار در این نامه از خدمت خود به سه پادشاه صفوی و ساختن بناهای بسیاری از جمله مسجد و مدرسه و خانقاه در زمان این سه پادشاه سخن گفته است.
    علی اکبر معمار کیست؟ یکی از معماران معروفی که از این دوره می شناسیم استاد علی اکبر اصفهانی معمار مسجد جامع عباسی است که نامش در کتیبه این مسجد آمده است. او احتمالا معمارباشی دربار شاه صفی صفوی بود و اتمام مسجد جامع عباسی به دست او و در دوره شاه صفی صفوی انجام شد. با توجه به قرائن موجود، به احتمال فراوان، استاد علی اکبر معمار مندرج در دیوان اسماعیل کاشف اصفهانی همان استاد علی اکبر اصفهانی معمار مسجد جامع عباسی اصفهان است. این نامه اطلاعات تازه ای از استاد علی اکبر اصفهانی و شخصیت تاریخی او به دست می دهد.

    کلیدواژگان: دوره صفوی، علی اکبر معمار، مسجد جامع عباسی، دیوان اسماعیل کاشف اصفهانی
  • زهرا زمانی*، کاوه فتاحی، مریم اختیاری صفحات 93-104

    هندسه پیچیده مقرنس متشکل از چندین ساختار پایه در لایه های پیاپی است که ترکیب آنها انواع مختلفی از مقرنس را ایجاد می کند. بدین ملاحظه، مقرنس از دیرباز مورد توجه بسیاری از متخصصان و طراحان بوده است. در این میان، اولین مطالعه محاسباتی و هندسی به مقرنس را غیاث الدین جمشید کاشانی (د 832 ه ق) در مقاله چهارم از رساله مفتاح الحساب ارائه کرده است. کاشانی در این رساله، با هدف مساحی مقرنس، به تجزیه ساختار تشکیل دهنده آن پرداخته و دسته بندی چهارگانه ای از آن ارائه کرده است. مقاله پیش رو، با بازخوانی متن اصلی این رساله، واحدها و عناصر مقرنس را شناسایی و در انواع گونه ها با بررسی جزئیات و ساختار معرفی کرده است. طبق این بررسی، آرای کاشانی براساس اصول مشخص و با توجه به نمونه های در دسترس در محدوده مکانی و زمانی مشخص شکل گرفته و گویای مطالعات جامع او درباره انواع مختلف مقرنس است که خود مبنای شکل گیری گونه های دیگر قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: غیاث الدین جمشید کاشانی، مفتاح الحساب، مقرنس، گونه بندی مقرنس، اجزای مولد
  • مهدی عزیزی همدانی*، مجتی ثابت فرد صفحات 105-115

    مقرنس، هنری پرکاربرد در معماری دوره اسلامی است که از اندلس و مغرب تا هند مشاهده می شود. از لحاظ گستره و تعداد در ایران کنونی مقرنس های پرشماری با طرح های گوناگون مشاهده می شود. هر چند این ساختار با کلیات مشابه در سراسر جهان اسلام نیز رویت می گردد. در نگاه اول مشابهت های زیادی بین مقرنس های مغرب جهان اسلام شامل مصر و شمال افریقا و آناتولی و شامات) و مقرنس های ایرانی دیده می شود، اما در بررسی اصول هندسی پیاده سازی مقرنس و همچنین اصول اساسی اجزا یا آلت های سازنده آن تفاوتی آشکار دیده می شود. این مقاله می کوشد با بررسی مقرنس، از طراحی پلان تا مدل سه بعدی، تفاوت های ایجادشده در نمای یک نیمه گنبد مقرنس در چفد نمای ایوان را مشخص سازد و از این طریق تفاوت مقرنس ایرانی را با مقرنس های غرب جهان اسلام نشان دهد. اینجا دو علت مهم این تفاوت مشخص شده است: یکی اصل قرار دادن واحدهای شکل دهنده مقرنس، مانند جنس آلات مقرنس، و دیگری قدرت هندسی معماران ایرانی در تطبیق هندسه پایه مقرنس با چفد نمای ایوان.

    کلیدواژگان: هندسه ایرانی، مقرنس سنگی، مقرنس ایرانی، نما در مقرنس
  • مجید حیدری دلگرم*، محمدرضا بمانیان صفحات 116-135

    در این مقاله، یزدی بندی را، که نوعی کاربندی رایج در دوره قاجار است، بررسی می کنیم. ابتدا آنچه را دو استادکار معماری سنتی، حسین لرزاده و اصغر شعرباف، یزدی بندی معرفی کرده اند به بحث می گذاریم. با معیارهای ایشان، روش تشخیص و تمیز یزدی بندی را از سایر انواع کاربندی معرفی و نام اجزا و اصطلاحات مربوط به آن را مرور می کنیم. سپس برخی تحقیقات را از نظر می گذرانیم که پیش از این به یزدی بندی پرداخته اند و جایگاهشان را در منظومه تحقیق های این حوزه روشن می کنیم. در ادامه مقاله، جستجویی تاریخی را آغاز می کنیم که هدفش یافتن منشا یزدی بندی و تشریح ابداع و اولین بنای دارای یزدی بندی و نحوه گسترش و علت نامگذاری آن است. این جستجو، برای نخستین بار، در نمونه های فراوان یزدی بندی های بناها انجام شده و نتایجی قابل توجه دارد. در ادامه مقاله، معیارهایی که استادکاران سنتی به کمک آنها یزدی بندی ها را طبقه بندی کرده اند ارائه می شود. بسیاری از یافته های این تحقیق برمبنای نمونه های فراوان یزدی بندی است که در پایان مقاله در فهرستی ذکر کرده ایم. این فهرست مخصوصا به کار تحقیق های آینده نیز می آید و قابلیت گسترده تر شدن دارد.

    کلیدواژگان: کاربندی، یزدی بندی، معماری قاجار
  • سینا فرامرزی*، فرهاد تهرانی صفحات 136-148

    کاربندی یا رسمی بندی ساختاری هندسی در بسیاری از سقف های ایرانی است که از تقاطع چفدهایی همسان طبق قواعد هندسی در فضا پدید می آید. این ساختار در اصل باربر است و باید بتواند سقف را پوشش دهد و بر پای خود بایستد. رسمی بندی گاهی به حد پوسته دوم و آمود تقلیل می یابد، اما، برخلاف مقرنس و یزدی بندی، علاوه بر ماهیت هندسی متکامل خود، ماهیتی سازه ای دارد. پژوهش بر هندسه این گونه سقف ها تاحدی صورت گرفته است، اما رفتار سازه ای آن، مانند اغلب عناصر معماری ایرانی، نادیده و ناپژوهیده است. رابطه میان کارشیو کاربندی و سازه باربر آن چندان بررسی نشده و اینکه بار از چه جاهایی بیشتر انتقال می یابد یا هر آلت و لقطی در چه تنشی قرار دارند، نادانسته و مغفول است.
    این مقاله، نخست اجمالا به هندسه کاربندی می پردازد؛ سپس، تکامل تاریخی هندسه و سازه آن را تا آخرین دوره نمو (عهد قاجار یا مکتب اصفهان دوم) بررسی می کند. آن گاه، در چندین نمونه موردی از عهد قاجار، سازه کار بندی را بررسی و بیشتر تبیین می کند. این بررسی نشان می دهد که دوره قاجار برای کاربندی، چه از نظر هندسی و چه سازه ای، یک دوره تکامل است. شمار کاربندی های باربر در این دوره و پیچیدگی هندسی و ظرافت سازه ای این سازه ها، در قیاس با نمونه های کهن تر، گزاره مذکور را تایید می کند. هرچند نمونه های بسیار متکامل سازه ای و هندسی از عهد تیموری و صفویه یا به طور کل مکتب اصفهان نخست نیز باقی است، روند تکامل در دوره قاجار ادامه یافته و بهترین نمونه های قرون پیش تکرار یا نمونه هایی بهتر ابداع شده است. کار بندی های آمودی نیز که سازه ای مستقل و مستحکم ندارند، مانند دوره نخست مکتب اصفهان، ادامه یافته است. در پایان، با شبیه سازی رفتار سازه ای، سنت سازه کاربندی تحلیل شده و باربری اجزای آن و نحوه انتقال بار بررسی شده است.

    کلیدواژگان: رسمی بندی، کاربندی، چفد متقاطع، رفتار سازه ای
  • مهرداد قیومی بیدهندی*، شبنم حاجی جعفری صفحات 149-174

    در میان اندیشمندان معماری ایران، کسانی قائل به ذاتی ثابت و بی زمان اند و از این ذات با عنوان «معماری ایرانی» یا «معماری اسلامی ایران» یاد می کنند. از نظر ایشان، این ذات در مواضع گوناگون تاریخ جلوه های مختلفی یافته است و امروز نیز می توان آن را مطابق زمانه بازساخت؛ در این صورت، معماری ای باهویت و متفاوت با معماری بیگانه خواهیم داشت. آنچه این ذات را مشخص می کند قاعده هایی است که معمولا آنها را «اصول معماری» می خوانند. این اصول بسته به دیدگاه هریک از این اندیشمندان متفاوت است؛ اما، در هر صورت، اصولی بی زمان است که مراعات آنها معماری ای ایرانی و اسلامی و مطابق نیازها و خواسته های روحی و روانی و جسمی ایرانیان پدید می آورد. از بین این اندیشمندان، سه دیدگاه در قالب کتاب ها ومقاله های منسجم منتشر شده است: 1. محمدکریم پیرنیا اصول معماری ایرانی؛ 2. نادر اردلان و لاله بختیار - حال وحدت؛ 3. کامبیز نوایی و کامبیز حاجی قاسمی خشت و خیال. پیش از این، دیدگاه نخست از حیث ماهیت اصول معماری ایرانی وارسی شده است. در این مقاله به بررسی و نقد دو دیدگاه دیگر، صرفا از حیث قول به ذات معماری ایرانی / اسلامی و اصول بی زمان آن می پردازیم.
    راهبرد این تحقیق «تاریخ فکری» و «هرمنوتیک عینیت گرا»، و شیوه آن نقد درونی به منزله شیوه ای در روش «تاریخ انتقادی» است. پرسش اصلی این تحقیق چیستی ذات معماری ایرانی در هریک از این دو متن و انسجام درونی مدعیات مربوط به ذات و اصول معماری ایرانی است. در بررسی هر یک از این دو دیدگاه، نخست هدف و مبانی نظری و سپس اصول معماری اسلامی ایران بیان می شود. آن گاه، آن دیدگاه در قالب گزاره های هستی شناختی و معرفت شناختی و گزاره های عملی یا هنجاری تلخیص و تبیین می شود. بدین نحو، نقشه آن دیدگاه پیش چشم قرار می گیرد و نقد منصفانه آن از منظر پرداختن به ذات و اصول معماری اسلامی ممکن می شود. باب آخر هر فصل، با عنوان «دشواری ها و ناسازگاری ها» به نقد درونی هر دیدگاه اختصاص دارد. در پایان، با مقایسه دو دیدگاه، نشان داده می شود که هردو، به رغم ادعاهای متفاوت، کمابیش مبانی نظری یکسانی دارند؛ و تفاوت آنها در رویکرد است: رویکرد اولی رمزگرایی و رویکرد دومی تحلیل صوری آثار است.

    کلیدواژگان: معماری اسلامی، معماری ایرانی، اصول معماری، تاریخ معماری، مبانی نظری معماری، تاریخ فکری معماری ایران
  • علی محمد چهارمحالی* صفحات 175-185

    با گذر از کوچه پس کوچه های بافت تاریخی شهر شوشتر، با بناهایی روبه رو می شویم که بر پیشانی آنها نقوش و تزئینات متنوع نقش بسته است و از ذوق و هنر نقش آفرینان آن حکایت می کند. پدیدآورندگان این آثار معمارانی هستند که هنر خود را بر سنگ و آجر به ظهور رسانده اند. بسیاری از این استادان برای نسل  امروز ناشناخته مانده اند و بیم آن می رود که گذر زمان مختصر اطلاعات موجود درباره احوال و آثار آنها را به دست فراموشی و نابودی بسپارد.
    استاد حاج محمدتقی معمارباشی از جمله استادانی است که بسیار از خانه ها، مساجد و برخی سازه های آبی و دیگر بناهای تاریخی شهر شوشتر را ساخته است. این مقاله می کوشد ابتدا به معرفی ایشان بپردازد و سپس کارها و طرح های ایشان را مورد بررسی قرار دهد.

    کلیدواژگان: شوشتر، معماری شوشتر، حاج محمدتقی معمارباشی
|
  • Hamid Reza Jayhani*, Maryam Rezayipour Pages 5-18

    Every garden owes its formation and life to water. Nonetheless, the relation between garden and the region where it’s been located exerts influence upon the role of water. Giving insufficient attention to region, its cultivation, causing vast demolition, changes in gardens’ formation process and not taking the differences among various types very seriously have all led to paying more attention to the interiors. Such unwelcome attention not only has brought about the demolition of historic gardens’ surroundings, but spoiled our understanding of water and qanāts (subterranean canals) as substructures of life in the vast plateau of Iran.
    In the present article a classic type of garden formed by qanāt has been studied, so that the role of qanāt and its relationship with the formation of garden will be revealed. First, by referring to the connection among garden, cultivation and different types of agriculture and planting, a kind of water-required agriculture in mountainous areas is introduced. The garden and district of Fin are considered an old example for this type of agriculture. Such a type is among the various ones applied in the central plateau of Iran, containing many basins. A study on the historical background of Fin and the features of the earth there demonstrates that the region is an oasis in front of an alluvial fan located on the slope of mountain. It plays a significant role in the formation of the village or habitat of Fin. In this article water sources of Kāshān and the qanāt technology have been studied briefly to show us where the origin of Fin or Solaymān spring is, and how water is transmitted to the Fin. Furthermore, historical geography resources have been examined to demonstrate that the most important features of the district have strong connections with Fin spring. The condition of the district has also been studied during the Qājār era from which accurate information is available. In this case, historical sources help the manifestation of a general picture of different elements formed in the Fin district.
    In order to complete the mentioned picture, the Fin spring and related hydraulic structures as well as gardens’ surroundings and farms have been studied according to aerial photos and field studies. The result of the study reveals an environmental structure composed of the original historic garden; qanāt series; other gardens including formal ones, garden-houses and fruit gardens; farms; hydraulic structures such as water partings, watermills and levees. A combination of such elements in a piece of land located on desert on the slope of mountain offers the opportunity to live in an arid area. In the last section of the article the role of water would be studied inside gardens and the related hydraulic structures. This section is relevant to the aforementioned topics as well as to qanāt water, however having a different scale. A comparison of the two scales reveals that the role of water is far beyond the garden walls, extending on the area the garden has been located on.  The results show as well that all the related elements to qanāt water and the mentioned environment are interconnected

    Keywords: Architecture, Fin, Garden Of Fin, Spring Of Fin
  • Mahdi Sahragard* Pages 19-36

    Abdollāh Tabbākh Heravi was a 9th AH/15th AD century calligrapher who worked at the Timurid kitābatkhāneh (transcription center) in Herat. He was an apprentice of Ja’far Bāysonquri. In addition to the application of the aqlāme sitteh (the six pens), he was also fairly skilled at nasta’liq script. The climax of his artistic career coincides with uproars in Herat and consequently, the dispersal of artists from Bāysonqur’s workshop. Therefore, he could be regarded as a connection between two periods of heyday at Herat court. Today a Quranic manuscript in his handwriting is preserved in Āstāne Qods Razavi, Mashhad. This manuscript has been accomplished on the order of Alāod-dawleh, Bāysonqur’s son, and the deputy, Shāhrokh Teymuri in 845 AH/1442 AD. The present essay examines the status of Abdollāh Tabbākh Heravi in the Timurid history of calligraphy, and does so the mentioned Quran and its particular features.

    Keywords: Calligraphy, Timurid, Abdollāh Tabbākh Heravi
  • Ebrahim Mosapour Besheli* Pages 37-45

    The Rāhat-os-Sodur by Rāvandi is not considered an independent source of social or cultural history, and it is just regarded as a book on political history of Iran in the Seljuk period, but the character and attitudes of its author, as a literary man and an artist, has made such a work an authentic source for scholars in the social and cultural history, and particularly for those in the field of social and cultural history of Persian art.
    In writing the book, Rāvandi has taken some cultural, literary and artistic details into consideration, a fact mostly neglected in other related political books. In the present essay, some information about the social and cultural history of art has been gathered with a social approach from this book, and then categorized and evaluated.

    Keywords: Social History Of Art, Rāvandi, Rāhat-Os-Sodur
  • Zat Allah Nikzad* Pages 46-59

    Located at the old central part of Shiraz, the Jameh Mosque of the city was built under the reign of Amr-e Laith Saffari in the 3rd AH/ AD 9th century. The mosque has undergone many changes such as expansion, destruction, restoration and transformation in the course of time. The changes made to the building could not be easily distinguished. The place was as large as other famous mosques of the Islamic world in the 5th AH/ 11th AD century. In the 8th AH/ 14th AD century and at the same time with the construction of Khodāy-khāneh or Dār al-Moshaf section, it could accommodate about 1000 prayers. As iwans and other architectural organs were erected during the Safavid period, the mosque transformed into its most accomplished spatial phase, and its ornamentation increased.
    Besides political changes and urban development, huge earthquakes happened in Shiraz, particularly during the Qajar era, which resulted in the demolition of many buildings. The Jameh Mosque of Shiraz was no exception in these disasters.
    With the rise of Qajars, the mosque already bore many historical facts. Thus far, the history of the place during this period is by no means clear. Except for some few dispersed data and hints, no comprehensive study has yet been carried out on this issue. Therefore, the present essay aims to offer a coherent narrative of the mosque during the Qajar era. The objective of the research is to review documents relating to building projects done in the mosque and to give a clear view of the building in the mentioned historical epoch.
    Restorations and renovations made during the recent century have been so extensive that it would be difficult to search for tangible evidence; however, pictorial documents and travelers’ accounts of the place may give some insights into its former appearance and structure. Meanwhile, the role of Ebrāhim Khān Kalāntar Shirāzi, the kalantar of the city of Shiraz and later as the first grand vizier of Qajar Iran, in the process of restoration of the mosque has to be underlined.

    Keywords: Shiraz, Atiq Jameh Mosque, Qajar Era
  • Salman Malekabbasi* Pages 60-78

    This research, studying on typolology of buildings entrances in Kerman city; that have changed with governments changing in Iran in recent century.
    In beginning of recent century, buildings entrances had independent identity and character; because they were unique in passementerie and exterior display. In these dacedes, this chatacter absorption to buildings face lifting and density.
    Below items, show reasons of these changing in content structure:1. Cultural- cosial influences:Militarism urbanism in Kerman have made several street in ancient content.
    2. Economical influences:Economical changing in these years cause to changed managers and people taste in urbanism.
    3. Temporal influences:Forget of fringes, believes, behaviors, traditions, cultures and … in our young age, cause to forgot saves and mimicrying.
    4. New landuses influences:New social changing have overthrowed Kerman architecture and urbanism.
    5. Spatial structure influences:Contemporary urbanism in Kerman is against of ancient approach.
    This article is trying to indentification different valuable buildings entrances and present these characteristics.

    Keywords: Buildings Entrances, Entrances Typology, Recent Century, Kerman City
  • Sina Soltani*, Leila Ghasemi Pages 79-92

    At the Central Library of the University of Tehran there is a manuscript (No. 2934) titled The Collected Works by Esmā’il Kāshef Esfahāni. In the manuscript there is a written work under the title of “a draft written by Master Ali-Akbar Me’mār to one of his acquaintances”. A poet and tile-maker from the Safavid era, Kāshef Esfahāni was the son of an architect called Master Heydar. The former (999-1082 AH/ AD 1591-1671) lived during the reigns of Shah Abbas I, Shah Safi, Shah Abbas II and Shah Sulayman.
    The extant draft in the manuscript was produced by a personage known as Master Ali-Akbar, the architect. He wrote the letter to his cousin. It was probably a response to a former angry letter drafted by the cousin on the issue of claiming inheritance left by Ali-Akbar’s aunt. In this letter the master has pointed to his services to three Safavid rulers as well as to making various buildings, including mosques, schools and monasteries (houses for dervishes).
    Who is Master Ali-Akbar? We know a famous architect from this period, known as Ali-Akbar Esfahāni, the builder of the Abbāsi Great Mosque, whose name was inscribed there. He was probably the chief architect of Shah Safi’s court and the artisan who managed to accomplish the mosque during the reign of the mentioned ruler. Master Ali-Akbar Me’mār in the above-mentioned Collected Works was in all probability the same as Master Ali-Akbar Esfahāni, the builder and architect of the Abbāsi Great Mosque. The letter would provide us with some new information about the master and his historical personage.

    Keywords: Safavid Era, Abbāsi Great Mosque, Esmā'il Kāshef Esfahāni, Ali Akbar Me'mār
  • Zahra Zamani*, Kave Fattahi, Maryam Ekhtiari Pages 93-104

    Muqarnas, also called “honeycomb vaulting” or “stalactite vaulting”, is usually considered the key component and the primary characteristic of Islamic architecture. Interestingly, one of the most adopted muqarnas typology studies dates back to a 15th century in a treatise written by an Iranian famous scholar, Qiyāth-od-Din Jamshid Mas’ud al- Kāshāni (1380-1429) mostly known as al-Kāshi in west. This book is Al- Kashi’s most impressive mathematical work called Meftāh-ol-Hessāb (The Key to Arithmetic) which he completed on March 1427, two years before his death. The work is a major text intended to be used in teaching the necessary mathematics to those studying astronomy, surveying, architecture, accounting and trading. In the fourth essay of the book, the first available written text on muqarnas mathematical and geometrical studies has been presented. While this essay was written to teach how to calculate muqarnas surfaces, it presents a typology for muqarnas and also introduces the main structural components and units of muqarnas for the first time. Astonishingly, after more than 590 years there are still diverse interpretations on the types as well as the fundamental units of muqarnas according to his points of view. While it is mostly due to the complicated writing style of Al-Kashi in Arabic, another main reason is that you can hardly find any 3D analysis of Al-Kashi’s studies. In fact, most researches have gone through the 2D patterns. Accordingly, this research tries to present a more accurate understanding of Al-Kashi’s treatise using 3D techniques. To do so, in the first phase the original essay in Arabic has been studied with the help of the Arabic language scholars at Shiraz University in order to have a better comprehension of the text. Secondly, the related literature has been studied and compared. These phases help us understand that the key point in misunderstanding and/or different interpretations of Kashi’s muqarnas types lies in different understanding of muqarnas fundamental units as were described by Al-Kashi. In this regard, by carefully scrutinizing the Arabic text and studying the 2D and 3D patterns and details of the remained muqarnases from Al-Kashi era, muqarnas fundamental units/components are identified and presented in 3D schematic diagrams for the first time. This paper is introducing the components as followed: “outer shell”, “inner shell”, “lower roof”, “upper roof”, “facet” and “facet base”. This would help prevent the inaccurate use of technical vocabulary for identification of muqarnas structures and also result in more accurate and concise understanding of Al-Kashi’s muqarnas typology. Using the introduced muqarnas components in the previous phase, in the last section a detailed identification of Al-Kashi’s muqarnas typology has been presented. In his essay, Al-Kashi classified muqarnas into four main categories, namely sādeh (simple), motayyan (clay-plastered), Qows (curved) and Shirazi. To draw a conclusion, this paper elaborates on the earlier research and explains how the first three types differ from each other in spite of being formed in a similar square and/or rhombic grid. It also depicts how Shirazi muqarnases are formed within a radial system, not following a specific module. They have more complex structures due to the variety of fundamental components used. Finally, the present paper concludes that although Al-Kashi’s typology was basically conducted for the specific purpose of calculating muqarnas surfaces besides surveying them and although his research has been limited to his own time samples, the muqarnas fundamental units and typology he introduced can still be used even now in order to have a better understanding of this architectural element and its structures.

    Keywords: Qiyāth-Od-Din Jamshid Mas’Ud Al- Kāshāni, Meftāh-Ol- Hessāb, Muqarnas, Muqarnas Typification, Productive Components
  • Mahdy Azizi Hamedani*, Mojtaba Sabet Fard Pages 105-115

    Muqarnas is one of the most popular decorative forms in Islamic architecture, from Andalusia and Morocco to India. There are numerous cases of muqarnas with a diversity of designs all around the present-day Iran. Although muqarnases all around the Islamic world (including Iran, along with Egypt, North Africa, the Levant, and the Asia Minor) look generally the same and carry a similar structure, studying their geometric principles of construction and building elements shows distinct differences. We are aiming to show the displacement of elevation of a muqarnas in a semi-dome from the arch of a semi-dome in the façade of an iwan through studying the construction of it from planar design to a 3D model; and thus underline the differences between muqarnases in Iran and those in the western Islamic world. What this paper investigates is the coincidence of a muqarnas and the arch of an iwan. A muqarnas is usually designed in plan, and then transformed into a 3D model by using specific rules. Since these rules are distinct, when a muqarnas is designed in plan, the 3D model and thus its elevation is already determined. In “muqarnas domes”, plan of the muqarnas coincides perfectly on plan of the dome and the elevation is not visible. But in an iwan, basically, the elevation of muqarnas should never fit the arch. Unlike what we are accustomed to see, the elevation of a muqarnas should actually look like a set of small arches, one on the top of the other. Clearly, this shape is different from the arch of iwan. The elevation of a muqarnas is not only indented, but its rising trend is also different from that of an iwan’s arch in most cases. This would create a vacant space between the arch and the elevation of the muqarnas. Several solutions have been developed by Islamic architects around the world. These solutions will be compared here and the characteristics of the Iranian one will be described. The Egyptian and the Anatolian solutions are classified into 4 groups. They tried to match the elevation of muqarnas to that of iwan. But these muqarnases, being made of stone elements, are more adhered to the shapes of their elements, thus the elevation still looks indented. Comparing these solutions with the Iranian ones, in which the muqarnas fits perfectly well into the arch of iwan, indicates that Iranian architects had the capability and courage to conceive the 3D model and its elevation along with its plan, especially in entrances. This paper demonstrates two main reasons for these differences. First reason is the mainstreaming muqarnas elements, considering their material, in the design. Stone muqarnases are designed through repetition of some certain elements, thus they are limited in creating some special forms (i.e. arch) in the elevation. Unlike these muqarnases, Iranian ones are designed on the basis of level lines (“Pa”s of muqarnas) and constructed separately in each level. This removes the previously mentioned limitation. The Iranian architects in this way have prioritized the perfection of the elevation over the ease of construction. The second reason for those differences is the Iranian architects’ geometric perception of coinciding a muqarnas plan on the elevation of an iwan. These architects have tried to solve the mismatch through a geometrical solution. To do so, they determine intersection points between the arch of iwan and the level planes of the muqarnas, and then they manipulate muqarnas elements to match the desired form in the façade of mosques’ iwans or their entrances.

    Keywords: Iranian Geometry, Stone Muqarnas, Iranian Muqarnas, Facade In Muqarnas
  • Majid Heydari Delgarm*, Mohammadreza Bemanian Pages 116-135

    In this paper yazdibandi, a type of ornamental vaulting, mostly known to be Qajarid, is investigated. Primarily, it is introduced on the basis of what two masters of Iranian traditional architecture, Ostad Asqar Sha’rbaf and Ostad Husayn Lurzadeh, have defined. Then according to the criteria they offer, the method to distinguish between yazdibandi and other types of Persian vaulting has been further discussed, along with terminology for its elements and parts. Literature of the subject is reviewed to show the state of this study among others. Afterwards, a historic search is carried out to find the origin of yazdibandi and, the first building or buildings made of this ornament, as well as the way it was invented and extended to other areas. It is the first time that such a study is done. The study has looked into numerous examples of yazdibandi and presents new findings. Considering construction, yazdibandi is closer to muqarnas, but its appearance is more like rasmibandi (revolved intersecting arches). Yet, unlike rasmibandi it is not statically self-standing, usually hanging from an upper structure or vault. The empty space between these two layers is usually deeper in muqarnas and smaller in the case of yazdibandi. In most of yazdibandies the lower surface would totally touch the upper supporting vault, conforming to its shape. These factors cause yazdibandi to have several constructional advantages. It would have a free plan layout, and since it is not structural and it depends on structures primarily erected, it is easier and faster to be built. It is also cheaper than both muqarnas and rasmibandi. Yazdibandi was quite common during the Qajar period, but according to the findings of this paper it was first designed in the Safavid period, more accurately during the reign of Shah Abbas. Earliest examples among the ones investigated in this paper could be the ones built in the entrance of Ganj’ali-Khan, Kerman bathhouse and inside the tomb of Sheikh Jebre’il, Ardabil. Of these two, the Kermani one is probably older. It was built in 1020 A.H. This paper also discusses the term “yazdibandi”. Yazd is a city in central Iran and yazdibandi could be translated roughly to “the vault from yazd city”. Rather surprisingly, it is very rare in Yazd for one to see any examples, but one can see many of them in Kashan, Qom, and Tehran, cities with major Qajar constructions. Therefore, it is natural to question the origin of the term. The name of the architect who built Ganj’ali-Khan bathhouse is Muhammad Soltani-ye Yazdi, and since his surname is Yazdi, he or his family probably were originally from Yazd. But the buildings we know he made are in Kerman, the name of the vault could point to his name. In this way, instead of saying “the vault from Yazd city”, yazdibandi should be translated to “the vault first designed by an architect named Yazdi”. This paper in the end gives criteria to categorize different types of yazdibandi. Many of the findings of the paper are based upon examples which are listed in the appendix. This list specially would be helpful for future studies.

    Keywords: Karbandi, Yazdibandi, Qajar Architecture
  • Sina Faramarzi*, Farhad Tehrani Pages 136-148

    In Iranian architecture, rasmibandi or kārbandi is a geometric structure seen in many Iranian ceilings made up of intersections of similar arches under geometry and mathematical orders. In theoretical geometry, the lowest voussoirs of all arches are situated on circumference of a virtual vertical circle with the same distances. Then in architectural plan we will see a symmetrical arrangement of chords in a circle. Each chord is a plan of a complete arch, almost always a pointed arch. In practical geometry, some arches or all of them will be constructed as ribbed vaults with load bearing ability. Due to rectangle, square and polygonal plan of Persian architecture, some ribs should be trimmed and some remain prefect. This roofing-ceiling system is similar to star patterns of Islamic- Iranian geometrical ornaments. The genuine ones are load bearing roofs which can withstand with no need of hanging from an upper stronger roof. Although in some cases rasmibandies are diminished to an ornamental secondary ceiling with a prefect geometrical essence, unlike muqarnas and yazdibandi ornaments, rasmibandi has an important structural aspect. The structural aspect of it is unseen and not researched. The relation between a plan of rasmibandi and a structure that must adapt it is not clear. Another problem is forces and tensions paths and that the ribs or surfaces are bearing more or less. The oldest sample of this ornamental element known is located in the Atiq Mosque, Shiraz, built in 9th/15th century. Other samples could be found in Na’in Jāme’ Mosque, Cordoba Jāme’ Mosque and Akhpat Monastery from 10th century. Some centuries later, this architectural element can be found only within the Iran’s territory. Even if samples can be seen outside Iran, they are very rare. Therefore, it could be claimed that Iran is considered the origin of kārbandi. From the early Islamic era till Qajar period some evolution occurred in all aspects of kārbani so that it developed for practical use in most Iranian buildings. It has been expanded and used for ceilings in mosques, mausoleums, tombs, bazaars, houses, madrasas, etc. In this article, geometry of rasmibandi has been discussed at first. Its typology is explained based on former papers of authors and scholars. Then, the evolution of its geometry and structure from early times till Qajar period has been surveyed. This study shows that both geometry and structure of rasmibandi reached their climax in Qajar era. This fact is proved by numerous rasmibandies of that era and the complexity of their geometry and precision of structures in comparison to the older ones. Although very complete rasmibandies have remained from the first Isfahan school of architecture period, i.e. Timurid and Safavid time, but the second Isfahan school of architecture, i.e. Qajar period, is the time for more evolution. Similar to the first Isfahan era, the ornamental rasmibandies with no strong load bearing structure are repeated in the second school. At the last part of this article structural behavior of rasmibandi has been investigated via a structural simulation. This simulation shows in a 10-meter span a kārbandi roofing that has low weight in comparison to other masonry vault and domes. It means that material has been used in a more optimal way.

    Keywords: Rasmibandi, Karbandi, Architecture In Qajar Period, Structural Simulation
  • Mehrdad Qayyoomi Bidhendi*, Shabnam Haji Ja’Fari Pages 149-174

    Among the scholars of Iranian architecture, some believe in a timeless “essence” as “Iranian Architecture” or “Islamic Architecture of Iran”. According to them, the essence has had various manifestations in different points of history. It can also have its contemporary manifestation if we try to identify and realize it, as they believe. Then we will have our own Persian, Islamic, and non-Western architecture in our time. What defines the essence are some “principles of architecture”. The principles differ by the scholars’ viewpoints; however, all of them are timeless principles and rules the observation of which can lead to an Iranian Islamic architecture suitable for Iranians spiritual, psychological, and physical needs and desires. Among the scholars, there are only three comprehensive viewpoints that are compiled and published: 1. Mohammad-Karim Pirnia’s “the Principles of Iranian Architecture”; 2. Ardalan and Bakhtiar’s “the Sense of Unity”; 3. Navaei and Haji-Qassemi’s “Khesht-o-Khiyāl”. A full analysis and critique of the first viewpoint was already published. In this article, we will analyze and criticize the two latter, both of them believe in an essence as “Islamic Architecture of Iran”. Reviewing and internal criticizing each viewpoint starts with explaining its goal and theoretical bases and continues by its principles. Then we will articulate the viewpoint in terms of ontological, epistemological, and practical/normative propositions. This will provide us with a site map of each viewpoint that will make a fair critique possible. The last part of each chapter, entitled “Challenges and Inconsistencies”, will be on an internal criticism on the viewpoint. In the conclusion, we will compare the two views and show that both of them are deeply related to “traditionalism”, and their main difference is due to their focus points: Ardalan and Bakhtiar focus on the symbolic language of architecture, while Navaei and Haji- Qassemi focus on the formal and physical aspects.

    Keywords: Islamic Architecture, Iranian Architecture, Principles Of Architecture, Architectural History, Theoretical Foundations Of Architecture
  • Ali Mohammad Chaharmahali* Pages 175-185

    Passing through the alleyways of the historical texture of Shushtar, we encounter buildings whose facades have various motifs and decorations and show the taste and art of its creators. The creators of these works are architects who have emerged their art on stone and brick. Many of these masters remain unknown to today's generation and are afraid that the passage of time will soon destroy the information available about their lives and works.
    Haj Mohammad Taghi Memarbashi is one of the masters who built many houses, mosques, and some water structures and other monuments of Shushtar city. This article tries to introduce them first and then study his work and him.

    Keywords: Shushtar, Shushtar Architecture, Haj Mohammad Taqi Memarbashi