فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:8 Issue: 2, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید جواد حسینی شکوه، نادر مرکزی مقدم، سید مرتضی حسینی شکوه، مهندس عباس ملایی، سید حامد فقیهی صفحه 79
    سابقه و هدف
    عدم توجه به استریل نمودن صحیح ابزار و لوازم جراحی به عنوان مهمترین منبع، راه انتشار و انتقال عفونتهای بیمارستانی ذکر شده است، لذا بررسی وضعیت کنترل کیفی سترون سازی در مراکز بهداشتی و درمانی آجا در شهر تهران در سال 85 هدف اصلی این مطالعه میباشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی که به صورت مقطعی انجام پذیرفت، وضعیت تمیز کردن، گندزدایی و بسته بندی وسایل جراحی در واحدهای استریلیزاسیون 12 مرکز بهداشتی و درمانی، شامل: هشت بیمارستان، سه پلی کلینیک تخصصی و یک مرکز دندان پزشکی تخصصی مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری اطلاعات توسط پرسش نامه صورت پذیرفت.
    یافته ها
    شستشو، تمیز کردن و ضدعفونی کردن وسایل در همه مراکز (100%) به طور کامل انجام میشد. در 5 مرکز (7/41%) وسایل فلزی داخل پکها دارای زنگار یا خوردگی بود و در 3 مرکز (3/27%) وسایل ماندرن دار را بدون جدا کردن پک نموده بودند. عدم استفاده از شان دولایه در 5 مرکز (7/41%) و پارگی و نامطلوب بودن شانها در یک مرکز (3/8%) مشاهده شد. بقچهبندی در2 مرکز (7/16%) به نحو صحیح انجام نمیشد. در هیچ مرکزی بایگانی و مستند سازی مراحل سترون سازی وجود نداشت.
    بحث و
    نتیجه گیری
    کنترل کیفی مراحل اولیه سترون سازی در مقایسه با استانداردهای بین المللی دارای اشکالاتی بوده و رعایت استانداردها به منظور حفظ سلامتی بیماران در قالب دستور العملها بایستی ابلاغ و اجرا گردد.
    کلیدواژگان: عفونت بیمارستانی، سترون سازی، تمیز کردن، گندزدایی، بسته بندی
  • کیوان مجیدزاده اردبیلی، سیده زهره حسینی، محمد سلیمانی، آرش قلیانچی لنگرودی صفحه 85
    سابقه و هدف
    تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات مختلف است که توسط گونه های بروسلا ایجاد میشود. اگرچه این بیماری بهندرت کشنده میباشد، اما در صورت عدم تشخیص سریع و مناسب، در همه گیری ها و استفاده عمدی در جنگهای بیولوژیک، صدمات شدیدی به تسهیلات مراقبت پزشکی وارد میکند. با توجه به محدودیتهایی مثل زمان طولانی، دقت پایین، حساسیت کم و نتایج مثبت و منفی کاذب در روش های تشخیص سنتی بروسلاها، هدف از این مطالعه طراحی روش مولکولی PCR برای تشخیص سریع این ارگانیسمها میباشد.
    مواد و روش ها
    ژن bcsp که اختصاصی جنس بروسلا میباشد انتخاب و پرایمرهای اختصاصی آن به کمک نرم افزار Primer express v3/0 طراحی شد. برای تعیین ویژگی روش، ژنوم انواعی از باکتری های کنترل منفی استفاده گردید. به منظور تعیین حساسیت و محاسبه حد تشخیص از کلونینگ محصولات PCR در پلاسمید pTZ57R/T استفاده شد.
    یافته ها
    الکتروفورز محصول PCR ژن bcsp برای باکتری های استاندارد B.abortus و B.melitensis باندی به اندازه 150 جفتباز نشان داد. آزمایشات PCR با استفاده از ژنوم باکتری های کنترل منفی، هیچ باندی در ژل آگاروز ایجاد نکرد. کلونینگ محصولات PCR در وکتور pTZ57R/T به کمک واکنش زنجیرهای پلیمراز و توالییابی تایید شد.
    بحث و نتیجه گیری
    پرایمر طراحی شده برای ژن اختصاصی جنس بروسلا در این روش میتواند با حساسیت تشخیص 1500 کپی از ژنوم برای شناسایی این ارگانیسم به کار رود و به این ترتیب هزینه و زمان مورد نیاز برای تشخیص را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: بروسلا، تب مالت، واکنش زنجیرهای پلیمراز
  • سید مجید حسینی، مهدی رضایی، خسرو خادمی، کامران آزما صفحه 92
    سابقه و هدف
    یکی از مشکلاتی که افراد دچار قطع عضو اندام تحتانی با آن مواجه هستند وعلی رغم تاثیر منفی که این مشکل روی کیفیت زندگی وعملکرد آنها دارد اغلب نادیده انگاشته می شود و درنتیجه کمتر مورد رسیدگی قرار میگیرد، «کمردرد» است. با توجه به اهمیت موضوع پژوهش حاضر به منظور مشخص کردن میزان شیوع کمردرد در مراجعه کنندگان دچار قطع عضو اندام تحتانی به درمانگاه هلال احمر میپردازد. همچنین مواردی چون شیوع و شدت درد خیالی و درد عضو باقی مانده نیز مورد بررسی قرار میگیرد.در این پژوهش همچنین سطح فعالیت فیزیکی افراد و سایر پارامترهایی که در رابطه با پروتز هستند مورد توجه قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی است که بر روی 68 نفر دچار قطع عضو اندام تحتانی انجام شد. جمع آوری داده ها با کمک پرسش نامه انجام شد. سپس افراد امپوته از نظر اسکولیوز مورد معاینه قرار گرفتند. پس از جمع آوری اطلاعات و وارد کردن داده ها درنرم افزار آماری spss ویرایش 5/11 آزمونهای آماری انجام شد و نتایج جهت تجزیه تحلیل مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    5/73% شرکت کنندگان کمر درد را تجربه کرده بودند و شدت درد خود را با مقیاس چشمی بین 6-5 گزارش کردند. کمر درد روی فعا لیت روزمره آنها تاثیر مستقیم داشت و حتی گاهی موجب خانه نشین شدن آنها میشد. پروتز سنگین نبود و بطور متوسط 10 ساعت در روز از پروتز استفاده میکردند. درد استامپ و درد سمت سالم در آنها شایع نبود. اغلب به دنبال راه رفتن به خصوص در سطوح شیب دار دچار کمردرد شده بودند. همچنین بیش از 62 درصد از افرادی که کمر درد داشتند دچار اسکولیوز بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    کمر درد درافراد امپوته صرف نظر از زما نی که از قطع عضو گذشته شیوع بالایی دارد. از میان عوامل مختلفی مانند سطح آمپوتاسیون، مدت زمان قطع عضو و غیره که احتمال میرفت با کمردرد ارتباط داشته باشند تنها اسکولیوز با کمردرد ارتباط معنی داری داشت.
    کلیدواژگان: کمردرد، قطع عضو، پروتز اندام
  • زهرا رضا سلطانی، سیمین سجادی*، بهروز توانا، مهدی اکبرزاده، علیرضا عمادی، احمد محمودآبادی صفحه 98
    سابقه وهدف

    در تشخیص رادیکولوپاتی اقدامهای پاراکلنیک مختلفی وجود دارد، با توجه به شیوع بالا و ناتوانی ناشی از این بیماری در جامعه، تشخیص و درمان به موقع آن اهمیت بالایی دارد. مهمترین روش های تشخیصی تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و بررسی الکترودیاگنوز (EDX) میباشد. هدف از مطالعه حاضردستیابی به بهترین روش یا روش های تشخیصی میباشد.

    مواد وروش ها

    در یک مطالعه مقطعی تحلیلی در سال 88- 87 کلیه بیماران مراجعه کننده به بخش الکترودیاگنوز بیمارستان 501 ارتش با تشخیص رادیکولوپاتی بالینی که MRI همراه داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. (هیچگونه محدودیت سنی و جنسی در جمعیت مورد بررسی وجود ندارد) یافته ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS وآزمون X2 (کای دو) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    بیماران موردمطالعه 114 نفر در دو گروه رادیکولوپاتی سرویکال (31 نفر) ورادیکولوپاتی لومبوساکرال (83 نفر) میباشند. توافق معنیداربین MRI وبالین (72% بیماران) و بین MRI و EDX (61%) وجود دارد، اما توافق معنی داری بین EDX و بالین (52% بیماران) وجود ندارد. توافق بین روش ها با کاهش شدت رادیکولوپاتی بالینی کاهش پیدا میکند واین اختلاف توافق بر اساس شدت بالینی در EDX معنیدار است امادر MRI تفاوت چندانی وجود ندارد، این مقاله بر گرفته از پایاننامه دستیاری میباشد.
    بحث و

    نتیجه گیری

    با توجه به محدودیتهای هریک از روش ها انجام MRI و EDX در تشخیص رادیکولوپاتی مکمل یکدیگرند و روش ارجحی وجود ندارد. همچنین باتوجه به specifity بالاتر در EDX انجام آن قبل از مداخلات پر خطر و پرهزینه ضروری به نظر میرسد.

    کلیدواژگان: رادیکولوپاتی، الکترودیاگنوز، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی
  • زهرا فارسی، مسعود جباری مورویی، زهرا صغیری صفحه 104
    سابقه و هدف
    پژوهشها و مقالاتی که در حال حاضر منتشر شده اند حاکی از رشد فزاینده مطالعات در خصوص افسردگی در میان اقشار مختلف جامعه است. اما تعداد اندکی از پژوهشگران به ارزیابی سلامت روان در سربازان پرداختهاند. این مطالعه با استفاده از یک مقیاس خود گزارشدهی به بررسی افسردگی در سربازانی پرداخته است که به خاطر مشکلات جسمانی به یک بهداری نظامی مراجعه کرده اند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی تعداد 301 سرباز مشغول به خدمت در ارتش که به یکی از بهداری های سرپایی نظامی تهران در سال86-1385 مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. ویرایش فارسی پرسش نامه بک BDI-22)) جهت مشخص کردن درجه افسردگی نمونه ها و تعیین ارتباط احتمالی برخی از متغیرهای جمعیت شناختی با آن مورد استفاده قرار گرفت. مصاحبه با بیماران جهت تشخیص خودزنی توسط یک پزشک انجام شد. سپس داده ها توسط نرم افزار SPSS (ویرایش 12) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 301 سرباز مورد پژوهش (با میانگین سنی 02/2±49/21) 9/31% سالم و 6/6% افسردگی شدید داشتند. بین افسردگی و خود زنی ارتباط معنیدار آماری دیده نشد (05/0p).
    بحث و نتیجه گیری
    تعداد زیادی از سربازان، مبتلا به مشکلات روانی تشخیص داده نشده از جمله افسردگی میباشند. به نظر میرسد مداخلات در خصوص کاهش افسردگی و مشکلات عاطفی در میان سربازان ضروری باشد.
    کلیدواژگان: ارتش، افسردگی، تهران، خودزنی، سرباز، نظامی
  • محمد واسعی، سودابه متین، سید محمد هاشم علوی صفحه 112
    سابقه وهدف
    سرطان تخمدان، شایعترین بدخیمی کشنده دستگاه ژنیکولوژیک میباشد. بررسی ها نشان داده که تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی، میتواند مورتالیتی ناشی از آن را به میزان 50% کاهش دهد. لذا شناخت علایم اولیه و ریسک فاکتورهای کانسر تخمدان میتواند در تشخیص سریعتر و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری مؤثر باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و به صورت Case Control بر روی 89 بیمار مبتلا به کانسر تخمدان و 89 نفر به عنوان گروه کنترل انجام شده است. یافته ها بین دو گروه مقایسه شدند و با استفاده از نرم افزار آماری 16 Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    شیوع کانسر تخمدان در این مطالعه 67/0% بود. 8/20% افراد گروه مبتلا دارای سابقه نازایی یا نولی پاریتی بودند که ایجاد کانسر تخمدان در این گروه بیشتر از سایرین بود (03/0 P =). مشخص شد که مصرف ضد بارداری خوراکی نقش بازدارندگی در ابتلا به کانسر تخمدان دارد (01/0 > p). همچنین بین وجود سابقه کانسر پستان در خانواده، با ایجاد سرطان تخمدان در فرد رابطه معنادار وجود دارد (01/0 > p). مهمترین علایم بیماران حین مراجعه عبارتند از: احساس توده شکمی یا لگنی به همراه درد یا احساس پری شکم، مشکلات گوارشی، نازایی و خونریزی غیر معمول رحمی.
    بحث و نتیجه گیری
    در افراد با علایم احساس توده شکمی یا لگنی به همراه درد یا احساس پری شکم، مشکلات نازایی و خونریزی غیر معمول رحمی که ریسک فاکتورهای زمینهای مانند نازایی یا نولی پاریتی، مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، سابقه کانسر پستان در خانواده میباشند لزوم انجام بررسی جهت رد کردن کانسر تخمدان مورد تاکید میباشد.
    کلیدواژگان: سرطان تخمدان، مورتالیتی، علایم، ریسک فاکتور
  • الهه نوروزی، نادر بهرامی فر، سیدمحمود قاسم پوری صفحه 118
    سابقه و هدف
    امروزه شیر مادر یک شاخص منحصر به فرد از پایش زیستی آلاینده هاست که اطلاعاتی را در مورد میزان فلزات سنگین تجمع یافته در بدن و میزان مواجه نوزادان با این مواد نشان میدهد، هدف از این مطالعه تعیین میزان کادمیم و روی در شیر مادران ساکن در نزدیکی کارخانه ذوب فلزات و مقایسه آن با یک منطقه شاهد است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه فاکتورهای سن مادر، وزن مادر و مصرف برنج لنجان مورد بررسی قرار گرفت و تعداد 63 نمونه شیر از مادران لنجانی و 17 نمونه شیر از مادران منطقه شاهد 4 روز پس از زایمان از مادران سالم جمع آوری شد. مقایسه میانگینها با روش آماری Mann- Withney U و با نرم افزار آماری11 SPSS صورت گرفت.
    یافته ها
    متوسط میزان کادمیم و روی در شیر مادران 4 روز بعد از زایمان منطقه صنعتی لنجان اصفهان و شاهد به ترتیب، شامل: کادمیم μg/l 31/2، 772/0 و روی 32mg/l/11 و 568/5 میباشد. در این مطالعه میزان جذب هفتگی و روزانه کادمیم و روی نیز مورد بررسی قرار گرفت که درتعدادی از نمونه ها بالاتر از حد مجاز قابل قبول WHO/FAO بود.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اختلاف میانگین معنی داری در متوسط میزان کادمیم و روی در شیر مادران گروه های مختلف مکان زندگی وجود دارد (05/>0 PV).ولی اختلاف میانگین معنی داری در گروه های مختلف سن مادر و وزن مادر مشاهده نشد (05/0 PV<). با توجه به مطالعات انجام شده، میتوان احتمال داد که مصرف برنج لنجان باعث افزایش معنی دار میزان روی در شیر مادران شده است.
    کلیدواژگان: کادمیم، روی، شیرمادر، آلودگی صنعتی، صنایع نظامی لنجان، فاکتورهای محیطی
  • مهراب حجت، محمدرضا رفیعی، جلال کارگر صفحه 126
    سابقه وهدف
    استراحت مطلق دستگاه گوارش منجر به آتروفی وتخریب مخاط رودهای میشود، در واقع مخاط روده ها جهت فراهم آوردن احتیاجات غذایی خود تکیه بر مواد غذایی موجود در لومن روده ها دارند. اهمیت استفاده از روش های مختلف دارویی جهت مقابله با زخم ناشی از تنش یا استرس اولسر (Stress ulcer) در بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه در مطالعات مختلف مورد تاکید قرار گرفته است، مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر این داروها بر روند تحمل گاواژ مواد غذایی در این بیماران صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور با کد اخلاق 1018 در سال 86-1385 در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا (ع) دانشگاه علوم پزشکی آجا تعداد 50 بیمار دارای لوله تغذیه بینی – معدهای (Nasogastric tube) جهت مقابله با استرس اولسر بطور تصادفی به دو گروه 25 نفری دریافت کننده قرص سوکرالفات با دوز 1 گرم هر 6 ساعت و گروه دریافت کننده آمپول رانیتیدین با دوز 50 میلی گرم هر 8 ساعت به صورت وریدی تقسیم شدند. انجام گاواژ به صورت متناوب (Intermittentn) و به شکل هر 6 ساعت یکبار انجام می شد. جهت ارزیابی یکنواختی وضعیت دو گروه قبل از شروع درمان متغیرهای دموگرافیک و اسکور آپاچی (APACHE II score) II و (Therapeutic Intervention Score System: TISS) (که شامل کلیه عوامل مداخله گر در مطالعه میشود) مورد مقایسه قرار گرفتند و جهت ارزیابی تاثیر دو دارو بعد از سه روز از شروع درمان متغیرهای تعداد موارد رخداد اسهال (Diarrhea) و تهوع (Emesis) و تعداد موارد حجم باقیمانده معدهای (Gastric retention) بیش از 250 سی سی در 6 ساعت بعداز گاواژ، در دو گروه ثبت شدند. یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS 13 و آزمونهای آماری کای – دو، تی استیونت و تست دقیق فیشر و من- ویتنی U مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و به صورت میانگین ± خطای استاندارد بیان گردیدهاند و 05/0>p معنیدار محسوب شد. این مطالعه برگرفته از پایاننامه دانشجویی میباشد.
    یافته ها
    خصوصیات دموگرافیک سن، جنس و وزن در دو گروه یکسان بود (05/0p). تعداد موارد حجم باقیمانده معدهای بیش از 250 میلی لیتر در طی مدت 6 ساعت گاواژ به روش متناوب، در گروه رانیتیدین بیشتراز گروه سوکرالفات بود (05/0>p).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه که تغذیه آنها بوسیله گاواژ و از طریق یک لوله بینی- معدهای انجام میشود، در صورت نیاز به پروفیلاکسی در برابر استرس اولسر، بهتر است از دارویی استفاده کرد که تاثیر سوء کمتری بر تحمل گاواژ توسط بیماران داشته باشد که در این مطالعه سوکرالفات قابل پذیرش تراز رانیتیدین بود.
    کلیدواژگان: گاواژ، سوکرالفات، رانیتیدین
  • سیاوش ناصری مقدم، شهناز تفنگچیها*، کوروش عظیمی، شیوا استاد رحیمی، رضا ملک زاده صفحه 132
    سابقه و هدف

    بیماری GERD یا بیماری رفلاکس گاسترو ازوفاژ یک بیماری مزمن و عود کننده به شمار میرود که شیوع آن روبه افزایش است و میتواند بر کیفیت زندگی بیماران به میزان قابل ملاحظهای تاثیربگذارد. انتخاب بهترین روش درمانی با دارو سال هاست که موضوعی مورد توجه به شمار میآید، هدف از این مطالعه مقایسه اثر بخشی انواعهای داروهای موجود در بازار، شامل: محصولات داخلی و خارجی در درمان بیماران مبتلا به رفلاکس میباشدکه به صورت کارازمایی بالینی تصادفی دو سوکور انجام پذیرفته است.

    مواد و روش ها

    در این مقاله کار آزمایی بالینی با کد اخلاق 1016 اثرات درمانی پنتوپرازول و سه نوع امپرازول موجود در بازار بر روی100 بیمار مبتلا به رفلاکس بررسی شد، 4 گروه دارویی که دربسته های دارویی بدون نام بسته بندی شده بودند به عنوان درمان در مورد بیماران به کار برده شد مقدار مصرف 40 میلی گرم در روز به صورت یک قرص دو باردرروز به مدت 4 هفته بود. ویزیت برای پیگیری اول چهار هفته بعد انجام شد و دوباره پرسش نامهای در مورد شدت و دفعات تکرار علایم در بیمار تکمیل گردید. پیگیری دوم سه ماه بعد دوباره انجام گرفت، آنها به سه گروه متناسب با پاسخ به درمان تقسیم بندی شدند. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار اماری SPSS (ویرایش 15) از نظر آماری بررسی شد.

    یافته ها

    در بیماران مورد بررسی، 3/64% زن بودند و متوسط سنی آنان 1/37سال بود. (حداکثر 76 وحداقل 16 ساله با انحراف معیار 15 ±) در1/15% موار د BMI کمتر از 20kg/m2، 36% از موارد BMI بین 20 تا 25، 1/29% از موارد BMI بین 25 تا 30 و 8/12% از موارد BMI بیشتر از 30 داشتند. از نظر پیگیری 5/73% از بیماران مراجعه مجدد وکامل داشتند، در حالی که2/14% از آنان فقط یک بارمراجعه کردند و2/12% به دلیل عدم مراجعه از مطالعه خارج شدند. 5/25% از آنان با روش A، 5/24% با روش B، 5/25% با روش C و5/24% با روش D درمان شدند.

    بحث و نتیجه گیری

    پنتوپرازول، اکسی پرازول و امپرازول ساخت شرکت دکتر عبیدی و Losec دارای اثرات مشابهی بر علایم بیماران ایرانی مبتلا به رفلاکس بودند. اگر چه پاسخ درمانی در گروه های درمانی متفاوت بود اما این اختلاف از نظر آماری ارزشمند به شمار نمیآمد (05/0 < PV). جنس و BMI هم در پاسخ به درمان آنها اثری نداشت (05/0< PV در تمام موارد).

    کلیدواژگان: بیماری رفلاکس، داروی مهار کننده پمپ پروتون، امپرازول
  • عبدالرضا صلاحی مقدم صفحه 138
    سابقه و هدف
    حلزونهای آب شیرین میزبانان واسط گروه بزرگ و مهمی از کرمهای انگلی در پزشکی و دامپزشکی هستند. در ایران سالانه میلیونها ریال خسارات ناشی از فاسیولیازیس انسانی ایجاد می شود و شیستوزومیازیس در گذشتهای نه چندان دور یکی از بیماری های مهم در ایران بوده است. این در حالی است که طیف وسیعی از ترماتودهای حیوانی در ایران دارای اهمیت زیادی است. در مطالعات انگل شناسی ترماتودها، یکی از مهمترین متغیرها، نوع حلزون میزبان واسط است. حلزونهای ایران سالهاست که مورد توجه و تحقیق قرار گرفته اند اما بعد از حذف شیستوزومیازیس جمع بندی مستدل بر وضعیت حلزونهای ایران صورت نگرفته است.
    مواد و روش ها
    برای جمعآوری اطلاعات فوق ابتدا مطالعه کتابخانه ای بر روی مقالات، پایاننامه ها و منابع حلزونهای آب شیرین ایران صورت گرفته و لیستی از حلزونهای کشور تهیه شد، سپس با کمک منابع و مراجع معتبر و کتب حلزون شناسی، وضعیت حلزونهای آب شیرین ایران ارائه گردید. برای نقشهسازی پراکندگی حلزونهای مهم از نرم افزار 3/9 ArcGIS استفاده گردید.
    یافته ها
    حدود 20 جنس از حلزونهای مهم آب شیرین در ایران دیده شده است. برخی حلزونهای دریایی مهم در پزشکی و یا لیسکها و یا حلزونهای آب شیرین با اهمیت کم نیز علاوه بر داده های فوق قابل گزارش بوده است. نقشه پراکندگی حلزونهای مهم ارائه شده است.
    بحث و نتیجه گیری
    از آنجا که مبارزه با انگلهای منتقله از حلزون به استثتا شیستوزوماها، بر حلزون کشی استوار نیست و قطع سیر تکاملی انگل در سایر مقاطع زندگی کرم مورد توجه قرار میگیرد، اطلاع از پنانسیل اقلیمی، شرط اصلی برای پیشگیری از بیماری های فوق است. الگوی پراکندگی حلزونهای ایران بر اساس ویژگی های زیستی حلزونها متفاوت است و میتواند در الگوسازی و اپیدمیولوژی بیماری های منتقله از حلزون مورد استفاده قرار گیرد. این نخستین باری است که نقشه حلزونهای ایران ارائه میگردد.
    کلیدواژگان: حلزون شناسی، ایران، انگل شناسی، نقشه سازی، GIS
  • برات الله شبان، حامد مرتضوی، احسان شاه ولی، بهزاد لطیفیان صفحه 148
  • محمد امینیان فر، علی اصغر سعیدی، محمد درویشی صفحه 154
    سابقه و هدف
    این گزارش با هدف معرفی نوروبروسلوزیس به عنوان یکی از تظاهرات بروسلوزیس و راه کارهای تشخیصی و درمانی آن تدوین گشته است. نوروبروسلوزیس بیماری ناشایع است که میتواند هر قسمتی از سیستم عصبی- مرکزی و محیطی را درگیر کند.علایم کلینیکی آن در بیماران چندین گونه است که بیشترین علایم نورولوژیک آن به صورت مننگو آنسفالیت تحت حاد یا مزمن است.تظاهرات حاد توکسیک آن به شکل سردرد، گردن درد، کمر درد، فراموشی، افسردگی و ضعف عضلانی است، بروز بیماری دقیق مشخص نیست. بیشترین سندرمهای کلینیکی، شامل: مننژیت بروسلایی، آنسفالیت، میلوپاتی و سایکولوژیک است.تشخیص بیماری به صورت شک به بیماری، علایم کلینیکی، تست سرولوژی سرم و CSF میباشد. درمان مشکل است وترکیبی از داکسی سایکلین، ریفامپین و استرپتومایسین است وتا زمانیکه مارکرهای CSF منفی شود ادامه پیدا میکند. اثر کورتون مشخص نیست.پروگنوز بهتری نسبت به دیگر اشکال مننژیتهای مزمن دارد ومورتالیتی کمتری دارد.ولی عوارض خفیف زیادی گزارش شده است. معرفی مورد: بیمار یک مورد از نوروبروسلوزیس با تظاهرات فاز حاد بیماری است که به صورت سردرد، گردن درد، فراموشی، افسردگی و ضعف عضلانی قبل از بستری مراجعه کرده بود.مطالعات سرولوژی در سرم و CSF نرمال بود ولی Ab الیزای CSF بروسلا مثبت گزارش شد.درمان دارویی با داکسی سیکلین، سفتریاکسون، ریفامپین و کوتریماکسازول برای بیمار شروع شد و بیمار بهبود پیدا کرد.
    بحث و نتیجه گیری
    تشخیص نوروبروسلوزیس نیاز به تشخیص افتراقی از مننژیتهای مزمن و آنسفالیتها و بیماری های گرانولوماتوز به خصوص مننژیتهای قارچی و سلی دارد.تشخیص زود هنگام و درمان به موقع فاکتورهای مهم در بقای بیمار است.
    کلیدواژگان: نوروبروسلوزیس، بروسلا
|
  • Md Sj Hosseini Shokouh N. Markazei Moghadam Sm Hosseini Shokouh, A. Mollaei Sh Fagheihei Page 79
    Background
    Nosocomial infections are an economic burden on health-care systems and one of the most important mortality related agents of hospitalized patients. Although in attention to true sterilization of surgical instruments has mentioned as the most important sources of nosocomial infections; there are a few hospitals in the country that use the standard quality control methods and archive protocols ordered by international societies. Therefore the main purpose of this study was the survey of sterilization quality control conditions in the AJA health-care systems in Tehran.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional descriptive study sterilization process evaluated in the 12 health-care center including: 8 hospitals, 3 specialty clinics, and a dental clinic. Data were collected by using questionnaire consist of processing of cleaning; disinfection; packing and application of biological indicators were defined generally.
    Results
    Regarding to cleaning, all packages were clean and free of blood and contamination, whereas metal instruments in the packages were rusty in 5 centers (41.7%).in all centers disinfection processes had done well. In the packing processes 5 centers (41.7%) didn’t use double layer cloth wraps and in one center (8.3%) the wraps were torn and dirty obviously and didn’t have much consistence and pentrance truly. Also the packing itself was performed incorrectly in 2 centers (16.7%). In ten centers which used wrapping by paper, 2 centers (20%) didn’t packed their instruments by standard wrapping. Finally sterilization records and documentations didn’t exist in any centers.
    Conclusions
    Quality control of sterilization in comparison with its standards was not acceptable; therefore the observance of these standards as instructions should be proclaimed and enforced.
  • Md K. Majidzadeh, Sz Hosseini M. Soleimani, A. Ghalyanchi Page 85
    Background
    Malta fever is a zoonosis that it’s causative agent is Brucella species. Although the disease is rarely fatal, but in natural epidemics or probable biologic wars, it’s rapid and proper indiscrimination will scathe medical supplies drastically. Drawbacks of traditional diagnostic methods are time consuming, less accurate, less sensitive and contain false positive results. So the aim of this study is to design the PCR method for rapid detection of the organism.
    Materials And Methods
    Genus specific bcsp target gene was selected for primer designing using Primer express v3.0 software. Specificity of the PCR tests was determined using reactions containing various bacterial negative control genomes. For evaluation of sensitivity and limit of detection, the PCR products were cloned in pTZ57R/T plasmid and used from their serial dilutions.
    Results
    Electrophoresis of bcsp gene PCR product showed a single 150 bp band for B.abortus and B.melitensis. PCR tests using negative control bacterial genomes were not showed detectable bands after gel agarose electrophoresis. The cloning processes were confirmed by PCR and sequencing.
    Conclusion
    This method can be used for genus detection of the pathogen Brucella. and, it reduces time and cost needed for the organisms detection.
  • Msc Sm Hosseini M. Rezaee Kh Khademi K. Azma Page 92
    Background
    LBP is a problem for lower limb amputees that is often ignored despite its adverse effects on their life. This research is trying to identify the prevalence of LBP among lower limn amputees visited at Helal Ahmar Rehabilitation Center.
    Materials And Methods
    This is a cross sectional study that was conducted on 68 lower limb amputees. Two questionnaires were used for data collection. Also, amputees were examined by the researcher for scoliosis. Then data were analyzed using spss version 11.5.
    Results
    73% was suffering from LBP. Pain severity was 5-6 on VAS. LBP directly affected their life, prosthesis weight was not heavy and amputees used their prosthesis 10 hours a day. More than 62.5% of LBP amputees showed scoliosis.
    Conclusion
    LBP is prevalent among lower limb amputees. Among many factors may cause LBP-such as level of amputation, time from amputation, only scoliosis showed significant relation with LBP.
  • Md Z. Rezasoltani S. Sajadi B. Tavana M. Akbarzadeh, A. Emadi A. Mahmudabadi Page 98
    Background

    There are different procedures for radiculopathy diagnosis. Considering morbidity of this disease, its diagnosis and treatment is of important.MRI and Electrodiagnostic study (EDX) are of most important ways but they each have advantages and shortcomings. The goal of this study is to determine which way or ways is the best.

    Materials and Methods

    In an cross-sectional analytic study, we studied patients with suspected radiculopathy and MRI who where referred for Electrodiagnostic study to 501 Army hospital at 1387-88. Analysis was performed with statistical software of SPSS.

    Result

    we studied 114 patients.31 had cervical and 83 had lumbosacral radiculopathy.There were significant agreement between clinic & MRI (72%) and between EDX& MRI (61%) but no between clinic& EDX(52%).The agreement is higher in deffinte group than milder ones. This decline in agreement was significant in EDX but no in MRI.

    Conclusion

    There are no preferred procedure for radiculopathy diagnosis so that MRI and EDX are complementary, yet. Considering higher specifity for EDX Electrodiagnostic study is suggested before inappropriate and risky interventions.

  • Msc Z. Farsi M. Jabari Moroie Z. Saghiri Page 104
    Background
    An increasing number of researches and articles attest to the growing attention being paid to depression in civilian population but few authors have studied soldiers. This study investigates the depression of soldiers who referred to an outpatient clinic for physical problems by use of a self-administered scale.
    Materials And Methods
    Three hundred one (301) soldiers serving in the Army, aged 21.49+2.02 years, were examined when visited an outpatient clinic in Tehran (2006-2007). The beck depression inventory-21 was used to assess degree of depression in soldiers and to examine possible associations with sociodemographic variables. Interviews with patients were accomplished by the physician for diagnosis of self injury. SPSS (version 12) soft ware was used for statistical analysis.
    Results
    Out of the 301 soldiers 31.9% were normal and 6.6% have severe depression. There was not a significant relationship between depression and self injury (p>0.05). Depression associated with age, education status, addiction in parents, education status in parents, job of father & time of exercise in soldiers (p<0.05).
    Conclusion
    A large number of soldiers present undiagnosed psychological problems such as depression. Interventions to decrease depression and emotional problems among soldiers are necessary.
  • M. Vaseie S. Matin Smh Alavi Page 112
    Backgrounds
    Ovarian cancer is the most fatal gynecologic malignancy. New methods for detecting this cancer, has no significant effect on patients survival. One of the most important reasons is this fact that patients detect lately. Therefore identification of this cancer symptoms and signs can be effective in its early diagnose and reduction of mortality.
    Materials And Methods
    This investigation was a cross sectional study that was performed on 89 patients with ovarian cancer and 89 people as control group. The collection of data was done to according of questionnaire of ovarian cancer risk factors and patients complains. Then data was compared between two groups and analyzed by SPSS version 16 software.
    Results
    The incidence of ovarian cancer was 0.67%. 20.8% of patient group had infertility or nulliparity history. Incidence of cancer in these patients significantly was more than other in this group (p=0.03). Using oral contraceptive has a prophylactic effect (p<0.01). The correlation between breast cancer history and incidence of ovarian cancer was significant (p<0. 01). Abdominal pain, sense of abdomen or pelvic mass, infertility, gastrointestinal problems and abnormal uterine bleeding must be considered as other important symptoms as well.
    Conclusion
    According to results of investigation, incidence of mentioned symptoms must be noticed for rule out of ovarian cancer, specifically in patients who have ovarian cancer risk factors.
  • Msc E. Norouzi N. Bahramifar S.D. Ghasempouri Page 118
    Background
    Nowadays, human milk is a very important bioindex for biomonitoring of pollutants that its give much useful information about heavy metal concentrated in human body and amount of infant exposed with these pollutants. The aim of this study was to determine concentration of cadmium and zinc in the colostrums human milk from women living in the vicinity of a metal smelter and control area.
    Material And Methods
    In this research 63 numbers of human’s milk Lenjan and 17 numbers of human’s milk control area collected of this area hospitals four days after postpartum.
    Result
    The means of cadmium and zinc level in colostrums samples of Lenjan and control area region after four days after postpartum were 2.31, 0.772 µg/l and 11.32, 5.568 mg/l, respectively. The estimate weekly intake of cadmium and daily intake zinc of breastfed infant in this study were in some case higher than provisional tolerance weekly intake (PTWI) recommended by FAO/WHO.
    Conclusion
    The results of this study showed a significant mean difference in the average level of cadmium and zinc in breast milk of mothers of different groups living place of residence, but no significant differences in the different maternal age and weight groups were observed. Considering the parameters of the study questionnaire, the possibility that you can use rice Lenjan significantly increased zinc in breast milk has been.
  • Md M. Hojat Mr. Rafiei J. Kargar Page 126
    Background
    The absolute rest of Gastrointestinal tract is leading to mucousal destrution and atrophy because of intestinal mucous dependent on luminal feeding for life. The important of prophylactic treatment against stress ulcer in ICU patients was obvious. This study have done to evaluate effects of drugs on gastric feeding tolerance in ICU patients.
    Materials And Methods
    In this clinical trial study, 50 patients were randomly divided in two groups and received ranitidine or sucralfate for stress ulcer. The demographic variables (age,sex, weight), APACHE II score, TISS, episodes of dairrhea, emesis and gastric retention > 250 CC/6h have been determined in both groups. The data was analyzed by SPSS software using Chi2and T-test and fisher exact test and Mann-Whitney U tests.
    Results
    There were no statistical differences about demographic variables in both groups(P>0.05). Comparison about the important difference wasn’t between APACHE II and TISS scores. The rate of diarrhea and emesis in sacralfate group were lesser than ranitidine group (P<0.05)
    Conclusion
    Against stress ulcer, prophylaxis with sucralfate has better effect on gastric gavage tolerance than ranitidine.
  • S. Nasseri Moghaddam Sh. Tofangchiha K. Azimi Sh. Ostad Rahimi R. Malekzade Page 132
    Background

    Gastro-esophageal reflux disease (GERD), a chronic and relapsing condition with increasing prevalence, can affect quality of life very drastically (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) therefore different studies have been done to compare the effectiveness of each drug in comparison to the others and to determine the priority of each one to others regarding the efficacy and fewer side effects (15). In this study we aimed to make a comparison between Pantoprazol and different brands of omeprazol regarding their efficacy and meanwhile determine if different brands of omeprazole can have various effects on different cases.

    Materials And Methods

    In this clinical trial One-hundred GERD patients were studied to compare the effects of pantozole® and three different brands of omeprazole regarding their efficacy in treating GERD symptoms.

    Results

    Among all cases 64.3% were female and mean age was 37.1 years (min: 16, max: 76, standard deviation: 15.0). 15.1%, 36.0%, 29.1% and 12.8% had BMI less than 20, 20-25, 25-30 and more than 30 consecutively. Both follow ups were successful in 73.5% while 14.2% had just one successful follow up and 12.2% were excluded from the study because they had no successful follow up after first visit. 25.5% were treated with A, 24.5% with B, 25.5% with C and 24.5% with D. Although the response rate in different drug groups showed various results, the differences were not statistically significant (all P values> 0.05). Sex and BMI category of patients had no significant effect on response rate between patients (all P values> 0.05).

    Conclusion

    According to our data, Pantozole®, Exiprazole®, Dr Abidi’s Omeprazole and Losec® have similar efficacy for control of GERD symptoms among Iranian patients with GERD.

  • A. Salahi-Moghaddam Page 138
    Background
    fresh water snails are intermediate host of many parasitic worms with importance in Medicine and Veterinary. Hundred thousand Dollars are waist because of Fascioliasis in Iran annually and schistosomiasis was one of the important diseases of Iran in near past decades. Veterinary important termatoda are prevalent in Iran too. Fresh water snails of Iran are studied from past decades, but there is not any documentation about Medical Malacology after elimination of Scistosomiasis in Iran. This Manuscript tries to gathering and clarifies existence and prevalence of important snails of Iran.
    Material And Methods
    All manuscripts, dissertations and thesis and data about freshwater snails were studied and the list of fresh water snails of Iran was prepared and criterion of these snails was studied from certified texts and documents. For mapping the distribution of snails ArcGIS 9.3 were used.
    Results
    About 20 Genus of Fresh water snails may see in Iran, some other fresh water snails without Medical or Veterinary importance and some other slogs or brackish water snails may see too. Distributional map of Important snails are presented.
    Conclusion
    Prevention of snail transmitted parasites, except schistosomiasis, is not based on mollusciciding operations; indeed, it’s based on interrupting the life cycle of parasite. So knowledge of ecological capacity of local nature is basic need for preventing approaches. Snails in Iran are distributed on their biological criteria and spread around the country. Presented mapping of snail may use for better understanding of pattern and epidemiology of snail transmitted disease. This is the first publication on distribution of snails in Iran.
  • Md M. Aminianfar A. Saidi M. Darvishi Page 154
    Background
    The neurobrucellosis can affect any part of the central or peripheral nervous system. The clinical syndromes are ultimately diverse and clinical picture may be confused by the coexistence of two or more clinical syndromes in the same patient. The most common neurologic manifestation is a sub-acute or chronic meningoencephalitis. Acute toxic manifestations (e.g., headache, neck ache, backache, insomnia, depression and muscle weakness) are seen during the acute phase of infection. Incidence of neurobrucellosis cannot be exactly estimated. The most important clinical syndromes include: Brucella meningitis and encephalitis, vascular syndromes, myelopathy and spinal disease and psychiatric disturbances. Diagnosis is made by reviewing patient history, physical examination, CSF and serum serological and other laboratory studies. Treatment is difficult. Doxycycline in addition to rifampin and streptomycin are the best-studied regimen which should be continued until CSF is clear. In the year following treatment, serum agglutinins fall to normal. The efficacy of corticosteroids is not proved. Neurobrucella has a better prognosis rather than other forms of chronic meningitis and the lesser of mortality; however, incidence of minor sequella (not limiting the normal life) is high. Case Report: We presented one case of neurobrucellosis with presentation Acute toxic manifestations infection, include headache, neck ache, backache, insomnia, depression and muscle weakness several days before admission. The serologic study of both serum and CSF will usually reveal normal. But antibody against Brucella demonstrated in CSF by enzyme - linked immunosorbent assay (ELIS). Doxycycline in addition to rifampin; ceftriaxon cotrimoxazol started for patient and patient cured.
    Discussion
    The diagnosis of neurobrucellosis require differentiation from other chronic meningitis, encephalitis, and granulomatous disease, most importantly tuberculosis and fungal infectious.early diagnosis and treatment are crucial factors leading to a good outcome.