فهرست مطالب

مطالعات پیشگیری از جرم - پیاپی 20 (پاییز 1390)

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 20 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/07
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سعید عسکری، علی زکی یی، مصطفی علی خانی صفحه 9
    با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف بررسی نقش خانواده در بزهکاری نوجوانان و ارائه مداخله های پیشگیری از بزهکاری انجام شد. برای انجام پژوهش از میان نوجوانانی که در اختیار کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه بودند، نمونه ای به حجم 120 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. سپس پرسشنامه دموگرافیک محقق ساخته، در اختیار آن ها قرار گرفت. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی استفاده شده است.
    نتایج پژوهش بیانگر آن است که بی سوادی و کم سوادی در خانواده هایی که نوجوان بزهکار به آن تعلق دارد، بالاست و میزان اختلافات خانوادگی و نزاع میان والدین، اعتیاد اعضای خانواده، خشونت، تنبیه و تبعیض والدین علیه کودکان آن خانواده شایع است. از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که اعتیاد والدین، اختلافات خانوادگی، خشونت، تنبیه و تبعیض والدین علیه فرزندان در بزهکاری نوجوانان موثر است.
    کلیدواژگان: اعتیاد، خانواده، بزهکار، نوجوان، پیشگیری از بزهکاری
  • محمدرضا ویژه صفحه 29
    شاید یکی از جنبه های مهم قوانین، پیشگیری از جرم است. به عبارت دیگر، تعریف چارچوب ها و سازوکارهای مالی در نظام حقوقی قوانین، به ویژه قوانین مالی، در چارچوب جامع و مانع می تواند به پیشگیری از جرم یاری رساند. این امر در مورد قوانین حاکم بر امور مالی دولت از اهمیت فراوانی برخوردار است و قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 مثال مناسبی در این خصوص قلمداد می شود. در این قانون به رغم تمهیداتی که برای پیشگیری از ارتکاب جرائم گوناگون مالی در نظر گرفته شده است، خلاء های بزرگی نیز وجود دارد. این خلاء ها موجب آن می شود تا در زمان مناسب افراد به ارتکاب جرم تحریک و تشویق شوند و در واقع قانون، طرق ارتکاب جرم را فراهم می آورد.
    با توجه به موارد فوق، مقاله حاضر درصدد یافتن پاسخ برای پرسش های ذیل است: آیا قوانین، به ویژه قانون محاسبات عمومی، می توانند به عنوان ابزاری برای پیشگیری از جرم به کار گرفته شوند؟ برای ارتقای کیفیت قوانین در جهت افزایش پیشگیری از جرم چه معیارهایی باید به کار گرفته شود؟ به نظر می رسد رعایت معیارهای قانون نویسی مدرن و اصول حاکم بر آن مانند شفافیت و وضوح قانون به عنوان یک مجموعه منسجم زمینه را برای ارتکاب جرائم مالی در قانون محاسبات عمومی کاهش دهد.
    کلیدواژگان: پیشگیری از جرم، قانون، قانون محاسبات عمومی، ویژگی های جرم زا، شفافیت، وضوح
  • محسن مرادی حسن آباد، یوسف حیدری صفحه 49
    سرمایه اجتماعی چیست؟ منابع تولید سرمایه اجتماعی کدام هستند؟ تاثیر سرمایه اجتماعی بر پیشگیری از وقوع جرم و تاثیر آن بر بزهکاری به چه صورت است؟
    این ها سوال های عمده ای هستند که مقاله پیش رو به بررسی آن ها پراخته است. سرمایه اجتماعی در ارتباط با مقوله بزهکاری می تواند تاثیری دوسویه داشته باشد؛ از یک سو وجود سطوح بالای سرمایه اجتماعی می تواند از ابعاد گوناگون با ایجاد علقه و پیوند فرد با جامعه، در امر پیشگیری از وقوع بزهکاری کارکرد داشته باشد و از سوی دیگر نباید از جنبه های منفی سرمایه اجتماعی و به ویژه شکل-گیری سرمایه های اجتماعی منفی در دسته های خلافکاران نیز غافل شود.
    بنابراین در پایان، پیشنهاد این است که دولت ها باید در اقدامات خود، سرمایه های اجتماعی را در نظر گرفته و حسب مورد درصدد تقویت سرمایه های اجتماعی باشند و از مداخله ناروا در آنها امتناع نموده، و در مواردی نیز در برابر سرمایه اجتماعی منفی اقدام مناسب به عمل آورد.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، پیشگیری، بزهکاری، جامعه
  • حسن حاجی تبار فیروزجایی صفحه 73
    دوره «پیری و سالمندی» به عنوان آخرین مرحله از فرآیند رشد و تکامل هر انسانی به حساب می آید. در این دوره، افراد معمولا به دلیل خصوصیات خاص جسمانی و روانی و نیز وابستگی شدید به دیگران، به عنوان آماج بالقوه و مستعد بزه دیدگی، مورد سوءاستفاده های گوناگون در درون و یا بیرون از محیط خانواده قرار می گیرند. به همین دلیل، به منظور کاهش احتمال بزه دیدگی اولیه و یا ثانویه سالمندان، سیاست جنایی راجع به آنان باید افتراقی و ویژه باشد.
    مقاله حاضر ضمن معرفی کوتاه مفهوم سالمندی و سالمندآزاری و بررسی اهمیت مسئله سالمند آزاری و پیشگیری از آن در سطح سازمان ملل متحد و موضع نظام عدالت کیفری ایران پیرامون سالمند آزاری و کیفر آن با نگاهی بر قوانین انگلستان، در پایان این گونه نتیجه می گیرد که در حقوق کیفری ایران همانند انگلستان شاهد حمایت کیفری ماهوی افتراقی از سالمندان بر پایه معیار آسیب شناسانه شان نیستیم.
    کلیدواژگان: سالمندی، سالمندآزاری، سالمندان، حمایت کیفری ماهوی، قوانین، افتراقی
  • علی افراسیابی صفحه 99
    در پرتو تحقیقات انجام شده در سال های اخیر، تکنیک های بیست وپنج گانه ای در قالب یک نظام منسجم، برای پیشگیری وضعی از جرم ترسیم شده است. مسائلی که لازم است بررسی شود این که، طبقات ترسیم شده در این نظام، برای پیشگیری از جرایم کدام نوع از بزهکاران مناسب است؟ آیا می توان برای بزهکاران گونه هایی را ارائه کرد که با اهداف پیشگیری وضعی از جرم سازگار باشد؟ گونه های بزهکاران و جرایم ارتکابی آنها، دارای چه ویژگی های جرم شناختی است؟
    در این مقاله، به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای تلاش شده است برای بزهکاران طبقه بندی های جرم شناختی ارائه شود تا در ادامه بتوان تکنیک های پیشگیری وضعی از جرم را بر بنیان طبقه بندی ارائه شده در این نوشتار، استوارکرد. برای این منظور، مطالب این تحقیق در سه بخش ارائه شده است. در هر یک از این بخش ها، به شناسایی و تحلیل ویژگی های بزهکاران، نحوه تعامل جنایی آنها با عوامل موجود در وضعیت های پیش جنایی و همچنین تکنیک های پیشگیری وضعی از جرایمی که این بزهکاران مرتکب می شوند، پرداخته شده است.
    نتیجه تحقیق حاکی از آن است که برای بزهکاران می توان یک گونه شناسی سه گزینه ای ارائه کرد. نخستین طبقه از بزهکاران، به بزهکاران تجاوزگر یا مزمن اختصاص دارد که سبک زندگی جنایی را در پیش گرفته و ریسک پذیری بالایی دارند. این بزهکاران از فرصت های وضعی ایجاد شده به خوبی بهره برده و در موارد لزوم خود فرصت خلق می کنند. برای پیشگیری وضعی از جرایم آنها از تکنیک های پانزده گانه مبتنی بر افزایش تلاش ها، افزایش خطرات و کاهش منافع حاصل از جرم، استفاده می شود. طبقه بندی دوم، ناظر به بزهکاران معمولی است که سبک زندگی قانونی را در پیش گرفته اند. این بزهکاران سطح ریسک پذیری پایینی دارند و فقط در وضعیت هایی مرتکب جرم می شوند که یا امکان کشف جرم در آن پایین است و یا این که در صورت کشف جرم، امکان توجیه رفتار جنایی متصور است. از این رو، برای پیشگیری از جرایم آنها لازم است که از تکنیک های پنج گانه مبتنی بر حذف عوامل توجیه کننده رفتار جنایی استفاده شود. سومین طبقه از بزهکاران به بزهکاران تحریک شده اختصاص می یابد که با ورود به وضعیت های پیش جنایی و یا رویارویی با بزه دیدگان مستعد و تحریک آنها از سوی محرک های وضعی یا بزه دیده شناختی، به ارتکاب جرم تحریک می شوند. برای پیشگیری از جرایم این بزهکاران از تکنیک های پنج گانه مبتنی بر کاهش محرک ها استفاده می شود.
    کلیدواژگان: بزهکاران تجاوزگر، بزهکاران معمولی، بزهکاران تحریک شده، پیشگیری وضعی
  • حسین عموزاد مهدیرجی، اکبر شربتی صفحه 129
    تحلیل جغرافیایی جرم و جنایت و تلاش در راستای شناخت عوامل فضایی بروز این گونه ناهنجاری ها در دهه های اخیر بسیار اهمیت یافته است. پژوهش حاضر ضمن بررسی و مقایسه پراکنش فضای جرم در بین شهرهای مختلف استان گلستان به ارزیابی این سوال که چه شهرهایی در استان گلستان مستعد وقوع آسیب های اجتماعی و جرم خیز هستند و چه رابطه ای بین تراکم جمعیت و پراکندگی جرایم در شهرستان های استان گلستان وجود دارد، پرداخته است.
    جامعه آماری این پژوهش کلیه مجرمان دستگیرشده در شهرستان های استان گلستان است که در سال 1388 روانه زندان شده اند؛ جمعیت جامعه آماری 15615 نفر بوده است؛ در این پژوهش از بین تمام جرم و جنایت های اتفاق افتاده، پنج جرم قتل، تجاوز به نوامیس، جعل اسناد، اعتیاد به موادمخدر و سرقت مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نمونه آماری که متناسب با جرایم پنج گانه استفاده شده، 6866 نفر هستند. به همین منظور اطلاعات حاصله از روش اسنادی و تجزیه وتحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS و GIS استفاده شده است.
    نتایج پردازش نشان می دهد که توزیع جغرافیایی جرم و جنایت در شهرستان های استان گلستان از نظر آماری توزیعی کاملا پراکنده در سطح استان دارد. به گونه ای که تراکم سرقت در شهرستان بندرگز (13/36)، تراکم اعتیاد و موادمخدر در شهرستان گرگان (91/26)، تراکم جعل اسناد در شهرستان گرگان (57/2)، تراکم قتل در شهرستان کردکوی (65/2) و تراکم تجاوز به نوامیس در شهرستان بندرترکمن (03/2) می باشد، نتایج نشان می دهد که بین تراکم جمعیت و پراکندگی جرایم در سطح شهرستان های استان رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: جرم، جنایت، پراکندگی جغرافیایی، استان گلستان
  • سیدعلی عبادی نژاد، رضا داودی، علی اصانلو صفحه 147
    قاچاق اشیاء عتیقه به عنوان معضل امنیتی است که از گذشته های دور دامن گیر کشور باستانی جمهوری اسلامی ایران بوده است و نیروی انتظامی نیز همواره به مبارزه با آن پرداخته است. عوامل متعددی در وقوع این نوع جرایم در سطح محلی، منطقه ای و حتی ملی نقش دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به عوامل مکانی اشاره کرد.
    تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است. روش تحقیق اسنادی - پیمایشی بوده و روش انجام تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل 100 نفر از پرسنل نیروی انتظامی شهرستان الیگودرز است که به نوعی با پرونده های قاچاق اشیاء عتیقه مرتبط بوده اند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته شامل 24 سوال بوده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ در محیط SPSS استفاده شده است که برابر با 7/75% استخراج شده است. به منظور حصول اطمینان از روایی پرسشنامه با برخی از کارشناسان خبره و اساتید صاحب نظر در این امر بحث وگفتگو و نظرات آنها در این خصوص اعمال شد.
    با تجزیه و تحلیل داده های تحقیق به وسیله نرم افزار SPSS و GIS نتایج ذیل حاصل شد: موقعیت مکانی پاسگاه های انتظامی بیشترین رابطه و هم جواری شهرستان الیگودرز با استان های تاریخی هم جوار کمترین رابطه را با قاچاق اشیاء عتیقه دارند.
    برای جلوگیری از قاچاق اشیاء عتیقه دو پاسگاه انتظامی در سطح شهرستان در بخش های شول آباد و بشارت احداث و یا در جنوب شرق استان برابر نقشه پیشنهادی یک فرماندهی انتظامی جدید تشکیل شود.
    کلیدواژگان: عوامل مکانی، قاچاق، اشیاء عتیقه، سیستم اطلاعات جغرافیایی، الیگودرز
  • کارول نورمان ترجمه: عادل علی پور صفحه 175
    هنر مدرن با مانه (1883-1832) و امپرسیونیست ها آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد (Julius، 2002). گرچه هنر مدرن نیز مانند جرم، قواعد اجتماعی را نقض می کند، اما معمولا برخلاف قانون نیست و به این دلیل می توان آن را یک جرم بالقوه نامید. (Adorno، 1951) انحراف، تخطی از قواعد اجتماعی است که یا مبتنی بر توافق و تفاهم اند و یا به وسیله یک گروه قدرتمند وضع می شوند Box، 1981)). هم هنر مدرن و هم انحراف، قواعد جامعوی را نقض می کنند. به عنوان مثال تابلوی piss christ اثر سرانو، کلیسای کاتولیک را به سخره گرفته و تماشاگران خویش را به وادی توهین به مقدسات سوق می دهد. به رغم دردست بودن شواهدی دال بر وجود انحراف در هنر مدرن، نظریه های جامعه شناختی انحراف تنها بر جرم، بزهکاری و بیماری روانی تمرکز می کنند.
    مقاله حاضر تاکید می کند که نظریه های جامعه شناختی انحراف، نسبت به هنر مدرن نیز قابل اعمال است. در ابتدا یک تاریخ نگاری مختصر از نظریه های جامعه شناختی انحراف پیش رو گذاشته می شود. سپس طرح کلی سه نهضت پدیدآمده در هنر مدرن شامل «امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم»، «سوررئالسیم و دادائیسم» و «هنر معاصر» ارائه می شود و درنهایت سه نظریه جامعه شناختی انحراف یعنی کارکردگرایی، نظریه خرده فرهنگی و نظریه برچسب زنی (شامل بیماری روانی و هراس اخلاقی) درخصوص این سه نهضت پدیدآمده در هنر مدرن، به کار گرفته خواهند شد. چنین نتیجه گیری شده است که نظریه های جامعه شناختی انحراف، نسبت به هنر مدرن نیز قابل اعمال است. سرانجام جهت تعمیم پذیر ساختن نظریه های جامعه شناسانه انحراف پیشنهاد شده است که حوزه-های مفهوم انحراف (از جمله هنر مدرن) باید به شکلی متفاوت از آنچه در رویکرد سنتی مورد تحلیل قرار می گرفت، بررسی شده و نیز ساختار و مفهوم آنها یکپارچه تر شود.
    کلیدواژگان: هنر، جرم، انحراف، جرم شناسی، جامعه شناسی
|
  • Saeid Asgari, Ali Zakeii, Mostafa Alikhani Page 9
    Regarding the importance of the subject, this study was done in order to investigate the role of the family in juvenile delinquencies and subsequently suggest the preventive interventions. For the study, a group of 120 juveniles were randomly selected from the Kermanshah correctional institution. A demographic questionnaire designed by the researcher was distributed among them. An analytical descriptive method was used and descriptive indexes were used to analyze the data. The results showed that illiteracy and the lack of knowledge are commonplace in the families of these juveniles. Also, family schismatism, parental quarrels, addiction of family members, violence, and prejudice of parents toward children are frequent among their families. The results show that the juvenile delinquencies are affected by these factors.
  • Mohammadreza Vijeh Page 29
    Crime prevention is probably one of the most important aspects of the rules. In other words, financial frames and outfits in juridical rules, specifically financial rules, may help crime prevention in a comprehensive and preventive way. This is important in governing rules of the government financial affairs. The general rule of calculation approved in 1987 is an appropriate example. Despite considered mechanisms for financial crimes prevention, there are major deficiencies in this rule that lead to the encouragement of people to commit crime in suitable time. This way, the Act will cause the crime itself.Considering the mentioned points, the present article is in search of answering these questions: Could Acts, especially public financial acts, be applied as a tool for crime prevention? And, what standards should be applied to develop the quality of preventive laws?It seems that obeying the modern legislation criteria, such as transparency and clarity, could reduce the commitment of financial crimes in public financial Act.
  • Mohsen Moradi Hassanabad, Yousef Heydari Page 49
    What is social capital? What are the sources of social capital? What are the effects of social capital on villainy and crime prevention? The present article is aimed to answer these questions. Social capital may have a mutual effect in contact with crime. On one hand, high levels of social capital can help the crime prevention by encouraging people; On the other hand, the existence and formation of negative social capitals among gangs shouldn’t be neglected. It is suggested that instead of unnecessary interventions, the governments should consider social capitals and try to reinforce them.
  • Hassan Hajitabar Firouzjani Page 73
    The aged period is the last section of everybody’s development. Due to their specific physical and psychic characteristics, people are the target of many abuses inside or outside the family in this period. Hence, in order to decrease the probability of primary or secondary victimization of elders, their criminal policies must be specific. In addition to the brief introduction of elder and elder abuse and its prevention significance in the United Nation (UN) and Iran, the present study concludes that similar to England, differential substantive penal protection of elders on the basis of its pathological criterion is not observed in Iran’s penal law.
  • Ali Afrasiabi Page 99
    As a result of recent researches, twenty five techniques have been developed for the situational prevention of crimes in the form of a united system. The subjects that must be taken into consideration are: For what kind of criminals are these specified categories suitable for? Is it possible to define different varieties of the criminals compatible with the situational preventive purposes? Which criminological characteristics do different criminals and their crimes have?In this paper, it has been tried to introduce different criminological categories for the criminals using library resources and an analytical descriptive method. Therefore, situational preventive techniques could be suggested based on these classifications. Thus, this paper is separated into three parts. Identification and analysis of the criminals’ characteristics, criminal interaction methods in different situations, and situational preventive techniques are discussed in each part. The results represent that the criminals could be classified into three groups. The first group is allocated to the aggressive (or chronic) criminals. They have a criminal way of living and take high risks. They use situational opportunities properly and create their own if needed. Fifteen techniques based on the increment of attempts and dangers, and reductions of the profits of the crimes are used for the situational prevention of their crimes. The second group is consisted of conventional criminals who proceed a legal way of living. They take lower risks and only commit crimes in the situations where the possibility of the detection is low or even if the crime is detected, it could be justified. Thus, in order to prevent such crimes, it is necessary to use five techniques based on the elimination of justifying factors. The third group is allocated to the provoked criminals. These criminals commit crimes just in case of facing susceptible victims or being provoked by situational stimulants. In order to prevent their crimes, five techniques based on the reduction of stimulants are applied.
  • Hossein Amoozad, Akbar Sharbati Page 129
    Problem Description: Geographical analysis of crime and efforts to discover the causes of such malformations has gained significant attention in recent decades. The present study tries to investigate and compare the crime dispersion between the cities of Golestan Province. The second target is to answer this question: which cities of the province are susceptible for social damages? And what is the relationship between population congestion and crime dispersion in the counties of the province?
    Methodology
    The populations for this survey were 15615 arrested criminals who had been jailed in the counties of Golestan since 2010. Among several crimes, five items were selected: murder, rape, documents fiction, addiction to drugs, and burglary. A sample containing 6866 people were chosen according to the mentioned items. The data were analyzed using SPSS and GIS softwares. Results and
    Conclusions
    the results showed that the geographical distribution of crime in the counties of the province is totally dispersive. The congestion of burglary, addiction to drugs and documents fiction, murder, and rape in Bandar-e-gaz, Gorgan, Kordkooy, and Bandar-e-torkaman were 36.13, 26.91, 2.57, 2.65, and 2.03. The results show that there is a meaningful relationship between the population congestion and crime dispersion.
  • Sayyed Ali Ebadinezhad, Reza Davoudi, Ali Osanlou Page 147
    Background and
    Purpose
    The contraband of antique objects has always been of security concern in Iran since very old times. Subsequently, the Police have always standed against it. Several factors affect the commitment of such crimes in territorial, regional, and even national measures. One of the most important factors is location.Experimental: The survey was an applicable one and an analytical descriptive method was used. The demographic society user for the survey was made of 100 police staffs in Aligoodarz County who were rather engaged with the contraband of antique objects. The questionnaire contained 24 items. Cronbachs alpha was used to evaluate the durability of the survey and its value was 75.7 %. In order to evaluate the adaptability of the questionnaire, some experts and masters were interviewed and their viewpoints were applied.Results and
    Conclusions
    Using GIS and SPSS to analyze the obtained data, it was found that the location of police posts has the most correlation with the contraband of antique objects. On the other hand, the vicinity of Aligoodarz County with ancient adjacent provinces is of the lowest significance. Suggestions: In order to restrict the contraband of ancient objects, two police posts should be built in Shoulabad and Besharat. Otherwise, a police governing building in the south east could be a proper alternative.