فهرست مطالب

علوم باغبانی - سال بیست و هشتم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1393)

نشریه علوم باغبانی
سال بیست و هشتم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/09
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مجید اسمعیلی زاده، علیرضا طلایی، حسین لسانی، امان الله جوانشاه، حسین حکم آبادی صفحات 277-287

    به منظور جلوگیری از ریزش جوانه های گل و کاهش سال آوری پسته رقم اوحدی آزمایشی با 12 تیمار شامل حلقه برداری، تنک میوه، کاربرد اوره (5/0درصد)، ساکاروز (3 و 5 درصد) و ترکیب هر دو غلظت ساکاروز با اوره، سولفات روی (05/0 درصد و 1/0 درصد روی خالص) و ترکیب هر دو غلظت سولفات روی با اوره در 3 تکرار و طی دو مرحله در سال های 1386 و 1387 به اجراشد. تیمارها در دو مرحله رشد سریع اندوسپرم و هضم اندوسپرم و شروع تشکیل لپه های بذر اعمال شدند. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که تیمار حلقه برداری به طور معنی داری درصد ریزش جوانه گل، مقدار کلروفیل برگ و میزان فتوسنتز را کاهش داد اما بر صفات کمی و کیفی میوه اثر معنی داری نداشت. سایر تیمارها وزن مغز میوه و درصد خندانی را افزایش داده سبب کاهش اونس، پوکی و بدشکلی میوه و درصد ریزش جوانه های گل شدند اما بر صفت زودخندانی اثر معنی داری نداشتند. هم چنین به جز تیمارهای سولفات روی به تنهایی بقیه تیمارها مقدار کلروفیل برگ را به طور معنی داری در مقایسه با شاهد افزایش دادند. این در حالی بود که تیمارهای ساکاروز به تنهایی و یا همراه با اوره مقدار فتوسنتز را کاهش داده اما بقیه تیمارها مقدار فتوسنتز را افزایش دادند.

    کلیدواژگان: پوکی، خندانی، سال آوری، فتوسنتز، کلروفیل
  • سمیه جزقاسمی، سید نجم الدین مرتضوی*، محسن خدادادی صفحات 288-294

    گل مریم یکی از گل های با ارزش شاخه بریده و معطر است که در پس از برداشت ماندگاری بسیار کمی دارد. محققان علت نداشتن عمر انباری طولانی در این گل را استرس ناشی از کمبود کربوهیدرات ها و تنفس سریع گل آذین می دانند. در این پژوهش اثر فاکتورهای ساکارز، کلرید کلسیم، سولفات آلومینیوم و برش مجدد انتهای ساقه بر عوامل موثر در کاهش ماندگاری گل شاخه بریده مریم رقم مروارید مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق در دو آزمایش جداگانه به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی اجرا شد. در آزمایش اول به تمامی واحدهای آزمایشی 100 پی پی ام سولفات آلومینیوم افزوده شد و تاثیر فاکتور ساکارز و کلرید کلسیم مورد بررسی قرار گرفت. در آزمایش دوم به تمامی تیمارها محلول مناسب حاصل از آزمایش اول (5/3 درصد ساکارز و 200 پی پی ام کلرید کلسیم) اضافه گردید و تاثیر فاکتورهای سولفات آلومینیوم و برش مجدد انتهای ساقه مورد بررسی قرار گرفت. در طول اجرای آزمایش صفاتی مانند درصد ماندگاری، میزان کلروفیل a، b و کل و درصد محتوای نسبی آب اندازه گیری گردید. نتایج حاصل از آزمایش اول مشخص کرد، تیمار اثر متقابل 5/3 درصد ساکارز و 200 پی پی ام کلرید کلسیم تاثیر معنی داری در حفظ میزان کلروفیل a، b و کل، محتوای نسبی آب داشته و درصد ماندگاری را در مدت زمان 16 روز در حدود 88 درصد حفظ کرده است. نتایج حاصل از آزمایش دوم نشان داد که سومین عامل مهم کاهش ماندگاری گل های شاخه بریده مریم حساسیت بالای این گل به انسداد آوندها می باشد و محلول محافظ حاصل از آزمایش اول همراه با 200 پی پی ام سولفات آلومینیوم و برش مجدد انتهای ساقه با فواصل زمانی 48 ساعت نقش موثری در افزایش ماندگاری گل شاخه بریده مریم رقم مروارید داشت. در پایان می توان محلول محافظ حاوی 5/3 درصد ساکارز و 200 پی پی ام سولفات آلومینیوم و 200 پی پی ام کلرید کلسیم به همراه برش مجدد انتهای ساقه با فواصل زمانی 48 ساعت را برای رفع مشکلات پس از برداشت و افزایش ماندگاری گل شاخه بریده مریم توصیه نمود.

    کلیدواژگان: گل مریم، کلروفیل، ساکارز، سولفات آلومینیوم، کلرید کلسیم
  • محمد رحمن پورآذر، سید جلال طباطبایی، صاحبعلی بلندنظر صفحات 295-302

    نیترات یکی از ترکیبات اساسی برای گیاهان است و سبزی ها منبع بسیار مهم نیترات برای انسان هستند. تخمین زده می شود که سبزی ها 92 درصد نیترات انسان را تامین کنند. اثرات مثبت و منفی بالا رفتن غلظت دی اکسیدکربن (CO2) محیط ریشه روی رشد و عملکرد گیاهان گزارش شده است. بنابراین برای بررسی تاثیر دی اکسیدکربن محیط ریشه روی رشد و میزان تجمع نیترات در کاهو این مطالعه انجام شده است. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار سطح CO2 (0، 200، 400، 600 میلی لیتر در دقیقه) و با پنج تکرار روی دو رقم کاهو به نام کاهوی پیچ سبز کنیا و کاهوی فر قرمز ورسای اجرا شد. این آزمایش در سیستم فلوتینگ اجرا شد که در این آزمایش اکسیژن محیط ریشه توسط پمپ هوا تامین می-شود. نتایج حاصل از آزمایش نشان می دهد که تزریق دی اکسیدکربن به محیط ریشه کاهو اثر معنی داری بر وزن تر و وزن خشک برگ، ریشه و ساقه گیاهان تیمار شده نسبت به گیاهان شاهد دارد. با افزایش میزان CO2 ورودی به محیط ریشه وزن تر و خشک برگ، ساقه و ریشه در هر دو رقم افزایش یافت. کارآیی فتوسنتز هر دو رقم پیچ سبز کنیا و فر قرمز ورسای در تیمار400 میلی لیتر بر دقیقه دی اکسیدکربن محیط ریشه بیشترین مقدار خود را نشان داد. نیترات موجود در برگ های دو رقم کاهو تحت تاثیر دی اکسیدکربن محیط ریشه به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت. غلظت نیترات در رقم پیچ سبز در تیمار سوم بیش ترین کاهش معادل 27 درصد و رقم فر قرمز در تیمار چهارم بیش ترین کاهش معادل6/47 درصد نشان داد. نتایج نشان داد که با افزایش میزان دی اکسیدکربن ورودی به محیط ریشه کاهو میزان فعالیت آنزیم نیترات ردکتاز در هر دو رقم پیچ سبز و فر قرمز افزایش یافت که در تیمار 400 میلی لیتر بر دقیقه دی اکسیدکربن بیش ترین مقدار را نشان داد.

    کلیدواژگان: دی اکسیدکربن، نیترات، نیترات ردکتاز، کارآیی فتوسنتز، کاهو
  • فاطمه جعفرپور، داود بخشی، محمود قاسم نژاد، رضا حسن ساجدی صفحات 303-311

    در این پژوهش، اثر پوترسین خارجی در حفظ کیفیت پس از برداشت و ترکیبات آنتی اکسیدانی گلچه های دو رقم کلم بروکلی، به نام های جنرال و لیبرتی در طی نگهداری در سردخانه بررسی شد. گلچه های کلم بروکلی با غلظت های 5/0، 1 و 5/1 میلی مولار پوترسین تیمار شدند و از آب مقطر به عنوان شاهد استفاده شد. پس از آن، گلچه های تیمار شده در داخل کیسه های پلی اتیلن گذاشته و به سردخانه با دمای صفر درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 90 درصد منتقل شدند. کاهش وزن، میزان کلروفیل کل، فنل کل، فلاونوئید کل، فلاونوئید کاتچین و اسید کلروژنیک و ظرفیت آنتی اکسیدانی در پایان 40 روز نگهداری در سردخانه و نیز پس از دو روز نگهداری در دمای اتاق بعد از خروج از سردخانه اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که تیمار با 5/1 میلی مولار پوترسین با جلوگیری از کاهش وزن و به تاخیر انداختن تخریب کلروفیل کیفیت ظاهری گلچه های بروکلی را در هر دو رقم بهبود بخشید. رقم جنرال در مقایسه با رقم لیبرتی میزان فنل کل، فلاونوئید کل و ظرفیت آنتی اکسیدان کل بیش تری در در زمان برداشت و طی دوره انبارمانی داشت. اگرچه میزان فنل کل و فلاونوئید کل در طی دوره انبارمانی کاهش یافت، اما تیمار با پوترسین مانع کاهش بیش تر آن ها شد. میزان کاتچین و اسید کلروژنیک گلچه های تیمار نشده در پایان نگهداری طولانی مدت در سردخانه زمانی که گلچه ها به دمای بالا منتقل شدند، کاهش پیدا کرد، اما تیمار با 5/1 میلی مولار پوترسین باعث افزایش آن ها در هر دو رقم شد. در مجموع، کاربرد پوترسین به خصوص غلظت 5/1 میلی مولار با جلوگیری از تخریب کلروفیل و حفظ ترکیبات آنتی اکسیدانی، پیری گلچه های کلم بروکلی را به تاخیر انداخت.

    کلیدواژگان: پوترسین، پیری گلچه ها، فلاونوئید، کاتچین، اسید کلروژنیک
  • علی تهرانی فر، مهدی زارعی، بهنام اسفندیاری، زهرا نعمتی صفحات 312-318

    انار (Punica granatum L.) یکی از مهم ترین میوه های بومی ایران می باشد، که رقم های زیادی از آن کشت و کار می شود. میوه ها به طور گسترده به صورت تازه و فرآوری شده از جمله آب میوه، مربا و غیره مصرف می شوند. پوست میوه انار به عنوان یک فرآورده جانبی صنعت آب میوه-گیری، منبع غنی از ترکیبات زیست فعال محسوب می شود. این پژوهش به منظور بررسی و مقایسه خصوصیات فیزیکی، فنول کل، تانن کل و فعالیت آنتی اکسیدانی پوست میوه 30 رقم مختلف انار، در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تکرار انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که، بین ارقام مختلف در همه فاکتورهای اندازه گیری شده اختلاف معنی داری وجود دارد. وزن میوه، درصد پوست و ضخامت پوست به ترتیب از 89/196 تا 87/135 گرم، 82/59 تا 61/63 درصد و 13/3 تا 25/5 میلی متر متغیر بودند. نتایج هم چنین نشان داد که، میزان فنول کل از 35/320 تا 52/325 میلی گرم در 1 گرم ماده خشک متغیر می باشد. میزان تانن کل در بین ارقام انار از 35/189 تا 35/197 میلی گرم در 1 ماده خشک مشاهده شد. فعالیت آنتی اکسیدانی پوست انار به روش DPPH اندازه گیری شده، که میزان آن بین 60/69 تا 60/93 درصد متغیر بود. علاوه بر این، همبستگی مثبتی بین فعالیت آنتی اکسیدانی با میزان فنول کل (923/0=r) و تانن کل (816/0=r) وجود داشت. نتایج نشان داده که، رقم مهم ترین فاکتور جهت تعیین خصوصیات فیزیکی، ترکیبات فنولی و فعالیت آنتی اکسیدانی در انار می باشد. مقادیر بالای ترکیبات فنولی موجود در پوست انار پتانسیل خوبی را به عنوان یک مکمل غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی فراهم آورده است.

    کلیدواژگان: انار، فنول، تانن، فعالیت آنتی اکسیدانی
  • معصومه مدرس، مهرداد لاهوتی، علی گنجعلی، جواد اصیلی صفحات 319-326

    نوروزک بومی استان خراسان رضوی و سمنان و گیاهی در معرض خطر انقراض می باشد. باتوجه به درصد جوانه زنی کم بذر و رشد کند گیاهچه این گیاه در شرایط درون شیشه ای، کشت جنین می تواند جهت تولید سریع گیاهچه بکار گرفته شود. هدف از این تحقیق بررسی اثر محیط کشت های مختلف و هورمون های NAA وBAP بر رشد و اندام زایی جنین زیگوتیک گیاه نوروزک می باشد. از این رو کشت جنین زیگوتیک، طی یک آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی شامل فاکتورهای محیط کشت، هورمون BAP و هورمون NAA انجام شد. درصد جوانه زنی جنین و صفات رشد گیاهچه ها در طی چهار هفته بررسی گردید. نتایج نشان داد جنین ها یک روز پس از قرار گرفتن در تمام محیط کشت ها شروع به جوانه زنی نمودند ولی محیط کشت های MS و MS2/1 نسبت به محیط B5نتیجه بهتری در ارتباط با درصد جوانه زنی نشان دادند. هم چنین ترکیب هورمونی 1 میلی گرم بر لیتر BAPو NAA در دو محیط کشت مذکور به طور معنی داری در بهبود صفات رشد موثر بود به طوری که گیاهچه های حاصل نسبت به دیگر تیمار ها مقاوم تر بودند و گیاهچه کامل ده روز پس ازکشت حاصل شد. براساس نتایج این تحقیق، کشت جنین در محیط کشت های MS و MS2/1همراه با تیمار هورمونی مذکور به عنوان بهترین گزینه برای دستیابی سریع به گیاهچه های قوی به منظور تکثیر گیاه و نیز کاربرد در مطالعات اصلاحی توصیه می شود.

    کلیدواژگان: بهینه سازی، کشت جنین، نوروزک
  • محسن علی پور، محمد فارسی، امین میرشمسی کاخکی صفحات 327-337

    قارچ دکمه ای سفید Agaricus bisporus، یکی از قارچ های رشته ای با اهمیت اقتصادی بالا است. پایداری جدایه های این قارچ برای تولیدکنندگان اسپاون و قارچ اهمیت بالایی دارد. در واحدهای تولیدی نژادهای مادری عمدتا به صورت واکشت های مکرر بر روی محیط کشت غنی تکثیر می شوند، که رشد غیر متعارف و عملکرد ضعیف از پیامدهای این امر می باشد. دلایل این موضوع تاکنون ناشناخته مانده است. استفاده از نشانگرهای مولکولی یکی از راه های ارزیابی و شناخت تغییرات ژنتیکی است. در این مطالعه برای اولین بار از نشانگر تکرارپذیر AFLP برای ارزیابی تغییرات ژنتیکی و کمک به گزینش جدایه های تک اسپور برتر نژادی تجاری (Holland737) قارچ دکمه ای استفاده گردید. 30 جدایه تک اسپوری مورد مطالعه از لحاظ سرعت رشد و عملکرد متنوع بودند، وراثت الگوی باندی نشانگر AFLP نیز وجود این تنوع را تایید نمود. 9 جفت ترکیب آغازگری، 353 باند تولید کرد که از این میان 53 باند در میان 19 جدایه تک اسپور به صورت چند شکل بودند. نتایج این تحقیق، کارآیی روش گزینش تک اسپوری در به نژادی این قارچ را مورد تایید قرار داد. دو جدایه به طور متوسط 47 درصد نسبت به نژاد مادری افزایش عملکرد داشتند. هم چنین مشخص گردید که نشانگر AFLP، حساسیت کافی برای شناسایی چندشکلی ژنتیکی جدایه های تک اسپوری را دارا می باشد.

    کلیدواژگان: بهبود عملکرد، تنوع ژنتیکی، قارچ دکمه ای سفید گزینش تک اسپوری، AFLP، Agaricus bisporus
  • رعنا قلی نژاد، علیرضا سیروس مهر*، براتعلی فاخری صفحات 338-346

    به منظور بررسی اثرات تنش خشکی و کودهای آلی (کمپوست و ورمی کمپوست) بر برخی صفات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گاوزبان آزمایشی به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در دانشگاه زابل اجرا گردید. تیمارها شامل سطوح تنش خشکی به صورت شاهد یا 100درصد ظرفیت زراعی، 80 درصد ظرفیت زراعی (تنش ملایم) و 60 درصد ظرفیت زراعی (تنش شدید) به عنوان عامل اصلی و مصرف کود آلی شامل شاهد (بدون مصرف کود)، 40 تن کمپوست در هکتار و 4 تن ورمی کمپوست در هکتار به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که با افزایش شدت کم آبی از شاخص کلروفیل (SPAD) کاسته و بر میزان فلورسانس کلروفیل افزوده شد. بیش ترین میزان کلروفیل a (383/11 میلی گرم برگرم) در شرایط عدم تنش و کاربرد کمپوست به دست آمد و با افزایش شدت تنش از میزان آن کاسته شد و کم ترین آن (763/5) در تنش شدید و عدم کاربرد کود به دست آمد. همین روند برای میزان کلروفیل کل نیز مشاهده شد. بیش ترین مقدار آنزیم های کاتالاز، آسکوربات پراکسیداز و پلی فنل اکسیداز در شرایط تنش شدید و عدم کاربرد کود و کم ترین آن ها در 100 درصد ظرفیت زراعی و کاربرد کمپوست به دست آمد. بیش ترین مقدار پرولین در تنش شدید و عدم کاربرد کود (213/20 میکرومول بر گرم وزن تر) بود که اختلاف معنی داری با سایر ترکیبات تیماری داشت. تنش خشکی وزن خشک در گیاه گاوزبان را متاثر کرده و آن را کاهش داد و بیش ترین میزان عملکرد خشک (6/13482کیلوگرم در هکتار) در سطح آبیاری شاهد به دست آمد که اختلاف معنی داری با سطح تنش ملایم (80 درصد ظرفیت زراعی) نداشت. به طورکلی در شرایط تنش خشکی، تولید و میزان پرولین و آنزیم های پاک کننده پراکسید هیدروژن و رادیکال ها افزایش می یابد و با توجه به نتایج به دست آمده، جهت داشتن عملکرد خشک قابل قبول از گاو زبان، آبیاری تا 80 درصد ظرفیت زراعی مناسب به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: آنزیم های آنتی اکسیدانی، تنش خشکی، کمپوست، ورمی کمپوست، کلروفیل
  • مسعود باقری زاده، فریده آل بوعلی، حمید صادقی، شورانگیز جوانمردی صفحات 347-359

    خشکی به عنوان عامل محدود کننده غیرزنده، اثر بسیار نامطلوبی بر رشد و تولید گیاهان می گذارد. پژوهش حاضر در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی برای بررسی فیزیومورلوژیک گیاه اطلسی در شرایط کمبود آب با چهار تیمار آبیاری (25، 50، 75 و 100درصد حد ظرفیت مزرعه) شامل 8 تکرار در مدت زمان 6 ماه در شرایط گلخانه ای انجام گرفت. بیش ترین طول ریشه مربوط به تیمار 100 درصد ظرفیت مزرعه ای و کم ترین طول ریشه مربوط به تیمار 25 درصد ظرفیت مزرعه ای بود. هم چنین بیش ترین وزن تر و خشک ریشه مربوط به تیمار 100 درصد ظرفیت مزرعه ای و کم ترین وزن تر و خشک ریشه مربوط به تیمار 25 درصد ظرفیت مزرعه ای بود. اثر سطوح مختلف کم آبیاری بر طول شاخساره نشان داد که با کاهش میزان آبیاری طول شاخساره کاهش یافت، به طوری که کم ترین طول مربوط به تیمار 25 درصد ظرفیت مزرعه ای بود. اثر سطوح مختلف کم آبیاری بر وزن تر و خشک شاخساره نشان داد که با کاهش میزان آبیاری وزن خشک شاخساره کاهش یافت. اثر سطوح مختلف کم آبیاری بر تعداد گل نشان داد بیش ترین تعداد گل مربوط به ظرفیت مزرعه تا حد 75 درصد بود. مقدار کلروفیل در واحد سطح، در شرایط تنش خشکی، بالاتر از گیاهان آبیاری شده بود. اثر سطوح مختلف کم آبیاری بر میزان پرولین نشان داد که با کاهش میزان آبیاری میزان پرولین افزایش یافت. اثر سطوح مختلف کم آبیاری بر درصد پتاسیم نشان داد که با کاهش میزان آبیاری میزان پتاسیم افزایش یافت. در این پژوهش دیده شد که با افزایش شدت تنش خشکی محتوای نسبی آب کاهش یافت. نتایج این پژوهش نشان داد که گل اطلسی می تواند میزان کم آبیاری را تحمل کند و می توان از آن به عنوان یک گیاه مقاوم به کم آبی در فضای سبز استفاده کرد.

    کلیدواژگان: تنش خشکی، خصوصیات مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی، گل اطلسی
  • حمیده رستگاری، علی تهرانی فر، سید حسین نعمتی، محدرضا وظیفه شناس صفحات 360-368

    به منظور بررسی تاثیر غلظت های مختلف (0، 01/0 و 02/0 درصد) اسید سالیسیلیک بر روی برخی ازخصوصیات کمی و کیفی میوه انار رقم، ملس یزدی، در مرحله رسیدن، 2 و 4 ماه بعد از انبارمانی در انبار 5 درجه سانتی گراد، آزمایشی به صورت فاکتوریل بر پایه بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار انجام شد. خصوصیات کمی شامل درصد کاهش وزن میوه انار، درصد آریل سالم، درصد دانه سفیدی، و خصوصیات کیفی شامل درصد قهوه ای شدن پوست میوه و قسمت های سفید جداکننده دانه ها (غشاء)، نشت الکترولیت ها، pHآب میوه، اسیدیته قابل تیتراسیون، مواد جامد محلول، فعالیت آنتی اکسیدان، اسید آسکوربیک آب میوه و شاخص طعم میوه بود که اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که با گذشت زمان تا دو ماه بعد از انبارداری، کاهش وزن میوه اتفاق افتاد، سپس از روند کاهش وزن میوه، کاسته شد. با کاربرد اسید سالیسیلیک، تعداد آریل سالم کاهش و درصد دانه سفیدی افزایش یافت. کم ترین درصد قهوه ای شدن غشاء مربوط به غلظت 01/0 درصد اسید سالیسیلیک دو ماه پس از انبارمانی (8/14 درصد) و بیش ترین درصد قهوه ای شدن مربوط به میوه های شاهد چهار ماه پس از انبارمانی (6/96 درصد) بود. اسید سالیسیلیک با غلظت 02/0 درصد توانست نشت الکترولیت ها را در زمان برداشت کاهش دهد اما گذشت زمان بر افزایش نشت یون ها موثر بود به طوری که اسید سالیسیلیک 4 ماه بعد از انبارداری میوه نتوانست از افزایش نشت یونی جلوگیری کند. همچنین با افزایش غلظت اسید سالیسیلیک شاخص طعم کاهش یافت. با گذشت زمان میزان اسیدیته قابل تیتراسیون، مواد جامد محلول، pHآب میوه و درصد قهوه ای شدن پوست میوه به طور معنی داری افزایش یافت. درحالی که میزان اسید آسکوربیک کاهش یافت.

    کلیدواژگان: انار، پس از برداشت، نشت الکترولیت، قهوه ای شدن، کاهش وزن
  • احمد نظامی، محمد جواد موسوی، سمیه نظامی، ابراهیم ایزدی دربندی، مریم یوسف ثانی، فاطمه کیخاآخر صفحات 369-378

    همیشه بهار گیاهی نسبتا متحمل به سرما می باشد، ولی در برخی سال ها به دلیل شدت سرمای زمستان خسارت شدیدی به گیاه وارد می شود. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی اثر تنش یخ زدگی بر گیاه همیشه بهار به صورت فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. فاکتورهای مورد بررسی دو تاریخ کاشت (تابستان و پاییز) و 12 دماهای یخ زدگی (صفر، 2-، 4-، 6-، 8-، 10-، 12-، 14-، 16-، 18-، 20-،22- درجه سانتی گراد) بودند. بذر گیاهان در تابستان (کشت اول) و پاییز (کشت دوم) در خزانه کشت شد و پس از رسیدن گیاهان به مرحله شش تا هشت برگی به گلدان های اصلی انتقال یافتند. پس از گذراندن دوره خوسرمایی در شرایط طبیعی، تنش یخ زدگی با استفاده از فریزر ترموگرادیان اعمال گردید. به منظور تعیین ثبات غشاء پلاسمایی درصد نشت الکترولیت ها از برگ گیاهان پس از یخ زدگی اندازه گیری شد و درصد بقاء بوته های همیشه بهار و رشد مجدد آن ها نیز سه هفته پس از قرار داشتن در شرایط بازیافت تعیین گردید. درصد نشت الکترولیت ها در برگ گیاهان کشت پاییزه به طور معنی داری بیش تر از برگ گیاهان کاشت تابستان بود. بررسی درصد بقاء گیاهان در پایان دوره بازیافت نشان داد که گیاهان کشت پاییز درصد بقاء بیش تری از گیاهان کاشت تابستانه داشتند، اما از نظر ارتفاع، تعداد ساقه فرعی و اجزای زایشی، وزن خشک کل، وزن خشک اجزاء رویشی و زایشی گیاهان کشت تابستان برتر از آن ها در کشت پاییز بودند. اگرچه گیاهان دو تاریخ کاشت از نظر دمای 50 درصد کشندگی بر اساس درصد نشت الکترولیت ها (LT50el) تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند، اما از لحاظ دمای 50 درصد کشندگی بر اساس درصد بقاء (LT50su) و وزن خشک تفاوت معنی داری بین گیاهان کاشت تابستان و پاییز مشاهده گردید و LT50su و دمای کاهنده 50 درصد وزن خشک گیاه (RDMT50) به ترتیب در کاشت تابستان 6/18- و 3/11- درجه سانتی گراد و در کاشت پاییز 4/19- و 7/13- درجه سانتی گراد بود.

    کلیدواژگان: ارتفاع بوته، درصد بقاء، ساقه فرعی، نشت الکترولیت، وزن خشک
  • سهراب داورپناه، محمد علی عسگری سرچشمه، مصباح بابالار، مرجان سادات حسینی، مجید امانی بنی صفحات 379-387

    پژوهش حاضر به منظور مطالعه اثر محلول پاشی ترکیب دو نمک مونو پتاسیم فسفات و دی پتاسیم فسفات بر برخی ویژگی های کمی و کیفی انار رقم’ملس ساوه، در مرکز تحقیقات انار شهر ساوه در سال1390 اجرا گردید. جهت تنظیم pH محلول، نمک های مونو پتاسیم فسفات و دی پتاسیم فسفات به ترتیب با نسبت یک به سه با هم ترکیب شده و محلول ترکیبی (مونو و دی پتاسیم فسفات) مورد مطالعه قرار گرفت. محلول پاشی مونو و دی پتاسیم فسفات با چهار غلظت (0، 05/0، 1/0 و 2/0 درصد) و در دو مرحله (تمام گل و یک ماه بعد از تمام گل) در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با سه تکرار در هر تیمار انجام پذیرفت. نتایج حاصله نشان داد محلول پاشی با غلظت های 1/0 و 2/0 درصد باعث افزایش معنی دار عملکرد، تعداد میوه و اسید قابل تیتراسیون در مقایسه با شاهد گردیده است، به طوری که محلول پاشی با غلظت 1/0 درصد باعث افزایش 16/12 درصدی عملکرد و افزایش 17/9 درصد در تعداد میوه نسبت به شاهد شده است. هم چنین محلول پاشی باعث افزایش معنی دار در مقدار عصاره آریل ها و شدت رنگ عصاره در مقایسه با شاهد شده است و بالاترین مقدار عصاره آریل ها و شدت رنگ عصاره به ترتیب با تیمار های 2/0 و 1/0 درصد به دست آمد. محلول پاشی با غلظت 2/0 درصد سبب کاهش 10 درصدی نسبت مواد جامد محلول به اسید قابل تیتراسیون در مقایسه با شاهد شده است. با توجه به نتایج این آزمایش مشاهده می شود که در اثر محلول پاشی مونو و دی پتاسیم فسفات با غلظت 1/0 درصد نتایج بهتری نسبت به سایر غلظت ها به دست آمده است.

    کلیدواژگان: محلول پاشی، مونو و دی پتاسیم فسفات، انار و عملکرد
  • آزاده اسفندیاری، مصباح بابالار، جواد هاشمی، یونس مستوفی صفحات 388-398

    سولفورافان ماده ای بسیار قوی در کنترل سرطان می باشد. این ماده در کلم براکلی تولید می شود و به نظر می رسد تنش شوری از طریق فعال کردن مقاومت اکتسابی سیستمیک باعث بیش تر شدن تولید سولفورافان گردد. با هدف به دست آوردن غلظت مناسب شوری برای تولید حداکثر سولفورافان، به همراه کنترل درصد جوانه زنی، تیمار با NaCl در 5 سطح0، 50، 100، 150، 200 میلی مولار به همراه اسیدسالیسیلیک (0، 100،200 میکرومولار) مورد آزمایش قرار گرفت. برای بررسی تاثیر تیمارها بر حداکثر درصد جوانه زنی، سرعت افزایش و زمان لگ، مدل لجستیک استفاده شد و سولفورافان و ویتامین ث با استفاده از HPLC اندازه گیری شدند. اسید سالیسیلیک مقاومت به شوری را افزایش داد. ترکیب اسید سالیسیلیک و کلرید سدیم غلظت سولفورافان و ویتامین ث را افزایش داد. تیمار100 میکرومولار اسید سالیسیلیک به همراه 100 میلی مولار کلرید سدیم بالاترین غلظت سولفورافان و ویتامین ث، به همراه بهترین فاکتورهای رشدی را ایجاد نمود.

    کلیدواژگان: هیدرکسی بنزوئیک اسید، کلرید سدیم، فاکتورهای جوانه زنی، سولفورافان، ویتامین ث
  • محمدرضا اصغری حجت خلیلی صفحات 399-406
    امروزه استفاده از مواد شیمیایی برای کنترل ضایعات و حفظ کیفیت محصولات برداشت شده به دلیل اثرات مضر بر محیط زیست با محدودیت های جدی روبرو است. ژل آلوئه ورا به عنوان پوشش خوراکی سالم، اخیرا پتانسیل خوبی در حفظ کیفیت و سلامت میوه و سبزی های مختلف از خود نشان داده است. این مطالعه برای بررسی اثر ژل آلوئه ورا بر ماندگاری و کیفیت پس از برداشت گیلاس رقم سیاه مشهد صورت گرفت. میوه ها به مدت 5 دقیقه در محلول ژل آلوئه ورا با دمای 22 درجه سانتی گراد به غلظت 25 درصد و 33 درصد تیمار شدند و میوه های شاهد در آب مقطر با دمای 22 درجه سانتی گراد غوطه ور گردیدند. میوه های خشک شده به طور تصادفی در دسته های 25 عددی تقسیم گردیده (به طور میانگین 160 گرم) ودر دمای 5/0±1 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 85 الی 95 درصد نگهداری شدند. بازارپسندی، اسیدیته کل، فنل کل، فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز، pH و درصد کاهش وزن میوه ها در روزهای اول، پانزدهم و سی ام اندازه گیری شدند. ژل آلوئه ورا با غلظت 33 درصد به طور معنی داری کیفیت میوه ها را تا آخر مدت نگهداری حفظ کرد. نتایج نشان داد که ژل آلوئه ورا 33 درصد محتوای فنل کل، میزان اسیدیته کل و بازارپسندی را در حد بالا حفظ کرده و هم چنین از افزیش pH و میزان فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز و کاهش وزن میوه ها جلوگیری نمود به طوری که تفاوت معنی داری در سطح احتمال 1 درصد با میوه های شاهد داشتند. طبق نتایج این مطالعه، ژل آلوئه ورا می تواند به عنوان یک ترکیب تجاری، جایگزین خوبی برای تیمارهای شیمیایی پس از برداشت میوه ها باشد.
    کلیدواژگان: پلی فنل اکسیداز، عمرانباری، بازارپسندی، فنل کل
  • فاطمه روزدار *، مجید عزیزی، عسگر غنی، غلامحسین داوری نژاد صفحات 407-415

    برای انجام این تحقیق، آزمایشی بر پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار و 11 تیمار اجرا شد. شش توان مختلف ماکروویو شامل 100، 180، 300، 450، 600 و 900 وات، دو دمای آون شامل 50 و 70 درجه سانتی گراد، روش خشک کن، سایه مصنوعی و نمونه تازه به عنوان تیمارهای این آزمایش مورد مقایسه قرار گرفتند. در روش های مختلف خشک کردن، کاهش وزن نمونه ها تا رسیدن محتوای رطوبتی به 10/0 بر پایه وزن خشک رسید ادامه داشت. پس از خشک شدن نمونه ها صفاتی مانند مدت زمان خشک شدن، درصد اسانس، خصوصیات رنگ (L*، a*، b*، هیو و درجه خلوص رنگ) و برخی خصوصیات بیوشیمیایی (میزان فنل کل، فلاوونوئید کل، فلاون و فلاونول کل، کربوهیدرات کل و فعالیت آنتی اکسیدانی) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده تاثیر معنی دار روش های مختلف خشک کردن بر تمامی صفات مورد مطالعه بود. کم ترین و بیش ترین زمان خشک کردن (03/5 و 570 دقیقه) به ترتیب مربوط به تیمارهای خشک کردن با توان 900 وات ماکروویو و روش خشک کردن در خشک کن بود. بیش ترین درصد اسانس (6/2 درصد) در روش خشک کردن در خشک کن به دست آمد. بالاترین میزان شاخص b* و درجه خلوص رنگ در نمونه تازه و سپس در تیمارهای سایه مصنوعی و خشک کن بود و کم ترین میزان در تیمارهای ماکروویو 180 و 900 وات بود. هم چنین بالاترین میزان فنل کل در نمونه تازه و سپس در نمونه های خشک شده در ماکروویو 900 وات و سایه مصنوعی بود در حالی که کم ترین میزان فنل کل در تیمار آون با دمای 70 درجه سانتی گراد به دست آمد. بیش ترین فعالیت آنتی اکسیدانی مربوط به نمونه تازه، نمونه های خشک شده در سایه مصنوعی و ماکروویو (600 و 900 و 450 وات) بود و کم ترین میزان فعالیت آنتی اکسیدانی در نمونه های خشک شده در آون با دمای 70 و 50 درجه سانتی گراد بود.

    کلیدواژگان: نعنا فلفلی، ترکیبات فنلی، فعالیت آنتی اکسیدانی، ماکروویو
  • محمود قاسم نژاد، علی مومن پور، علیرضا عبدالله پور، علیرضا شیخ اشکوری صفحات 416-426

    در این پژوهش، اثر دور آبیاری بر خصوصیات رشدی پرتقال تامسون ناول پیوند شده روی سه پایه به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در زمان با سه تکرار در موسسه تحقیقات مرکبات کشور واقع در رامسر، ارزیابی گردید. فاکتورها شامل نوع پایه در سه سطح (پونسیروس (Poncitus trifoliata)، ترویرسیترنج (Citrus sinensis Poncitus trifoliata) و نارنج Citrus aurantium)) و دور آبیاری در چهار سطح (2، 4، 6 و 8 روز یک بار) و شش زمان نمونه برداری با فاصله هر 16 روز یک بار شامل T1 (22/3/89)، T2(8/4/89)، T3(24/4/89)، T4(9/5/89)، T5(25/5/89) و T6 (10/6/89) بودند. در طی دوره تیمار آبیاری صفات رویشی از قبیل ارتفاع پیوندک، تعداد برگ، قطر پایه و پیوندک، درصد رطوبت برگ و میزان کلروفیل برگ اندازه گیری شدند. هم چنین پس از اتمام دوره آزمایش، میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم مخلوط خاکی نیز اندازه گیری گردیدند. نتایج نشان داد که زمان نمونه برداری، نوع پایه و دور آبیاری بر خصوصیات رشدی مطالعه شده پیوندک و پایه تاثیر می گذارد. ارتفاع پیوندک، تعداد برگ، قطر پایه و پیوندک با گذشت زمان افزایش یافتند، به طوری که میزان افزایش در تمام صفات تا زمان T3 معنی دار بود، ولی از زمان T3 تا T6 میزان افزایش معنی دار نبود. تفاوت بین پایه های مختلف در جذب عناصر غذایی در فواصل آبیاری کوتاه (دو روز) بیش تر دیده شد. پایه پونسیروس نسبت به دو پایه دیگر از نظر جذب عناصر غذایی در شرایط تنش خشکی کارآتر بود و با افزایش فواصل آبیاری میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم باقی مانده در ترکیب خاکی که پایه های پونسیروس در آن قرار داشتند، کم تر بود. در مجموع، پایه های استفاده شده در این پژوهش که از پایه های رایج مرکبات در شمال ایران هستند، در شرایط تنش خشکی، برتری چندانی از لحاظ صفات رویشی نسبت به یکدیگر نشان ندادند.

    کلیدواژگان: ارتفاع پیوندک، پرتقال تامسون ناول، پایه، تنش خشکی، مرکبات
  • پرویز رضوانی مقدم، علی اصغر محمدآبادی، حمیدرضا فلاحی، مهسا اقحوانی شجری صفحات 427-434

    به منظور مطالعه و شناخت اثرات کودهای مختلف آلی و شیمیایی بر عملکرد کلاله، شاخص های رشد بنه و عملکرد علوفه زعفران مزروعی (Crocus sativus L.)، آزمایشی در سال های زراعی 1389-1385، در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار و دوازده تیمار اجرا شد. تیمارهای مورد آزمایش عبارت بودند از: سطوح مختلف کود شیمیایی (250 کیلوگرم سوپرفسفات تریپل + 50 کیلوگرم اوره در هکتار، 250 کیلوگرم سوپر فسفات تریپل + 100 کیلوگرم اوره، 250 کیلوگرم سوپر فسفات تریپل + 300 کیلوگرم اوره در هکتار)، سطوح مختلف کود گاوی (20، 40 و60 تن در هکتار)، کود گوسفندی (20، 30 و40 تن در هکتار) و کود مرغی (5، 10 و 15 تن در هکتار). نتایج این آزمایش نشان داد که بیش ترین عملکرد گل تر (315 کیلوگرم در هکتار) و کلاله خشک (8/3 کیلوگرم در هکتار) در تیمار 250 کیلوگرم سوپر فسفات تریپل + 300 کیلوگرم اوره در هکتار و بیشترین مقدار عملکرد علوفه (3410 کیلوگرم در هکتار) و نیز تعداد بنه دختری در هر کلون، در تیمار 40 تن کود گوسفندی به دست آمد. بیش ترین وزن بنه موجود در هر کلون (119 گرم)، متوسط قطر بنه (6/1 سانتی متر) و متوسط تعداد جوانه در هر بنه (5/6 جوانه) در تیمار 250 کیلوگرم سوپرفسفات تریپل + 300 کیلوگرم اوره مشاهده شد. بیش ترین وزن متوسط بنه (4/2 گرم) در تیمار 100 کیلوگرم در هکتار اوره و بیش ترین تعداد کل جوانه های موجود در هر کلون (410 جوانه)، در تیمار 30 تن کود گوسفندی به دست آمد. با افزایش سطح مصرف کودهای شیمیایی و گوسفندی، اکثر شاخص های رشد و عملکرد زعفران بهبود یافت، در صورتی که با افزایش سطح مصرف کودهای گاوی و مرغی اکثر این صفات روندی کاهشی نشان داد. به طورکلی بیش ترین مقدار اکثر شاخص های مورد مطالعه در تیمارهای استفاده از کودهای شیمیایی و گوسفندی و کم ترین مقدار آن ها در تیمار کاربرد کود مرغی به دست آمد.

    کلیدواژگان: زعفران، بنه، عملکرد گل، کود آلی، کود شیمیایی
|
  • M. Esmaeilizadeh, A. R. Talaie, H. Lesani, A. Javanshah, H. Hokmabadi Pages 277-287

    In order to prevent of inflorescence bud abscission and reduce of alternate bearing in pistachio cv. ‘Ohadi’ an experiment with 12 treatments including of girdling، fruit thinning، application of urea (0. 5%)، sucrose (3 and 5%) and their combination with urea، zinc sulfate (0. 05 and 0. 1% of pure zinc) and also their combination with urea in 3 replication and during 2 stages، was conducted in 2007 and 2008. The treatments were applied in two different stages of fruit growth and development including: 1- Initiation of rapid growth of nut endosperm and 2- Endosperm completion and initiation of rapid nut embryo growth. The results showed that girdling reduced inflorescence bud abscission، leaf chlorophyll content and photosynthesis rate significantly، but it didn''t have any effect on qualitative and quantitative nut characteristics. The other treatments increased kernel weight and nut dehiscent and reduced ounce (No. of nuts per ounce)، blankness، nut deformity and inflorescence bud abscission، but they didn''t have any effect on early splitting. With the exception of zinc sulfate treatments، the others increased leaf chlorophyll content، meanwhile sucrose or combination of sucrose with urea reduced photosynthesis rate، but the other treatments increased it.

    Keywords: Blankness, Dehiscence, Alternate bearing, Photosynthesis, Chlorophyll
  • S. Jozghsemi, S. N. Mortazavi, M. Khodadadi Pages 288-294

    The Tuberose cut flower is much less longevity in postharvest. The less vase life due to stress of deficit carbohydrate and quick respiration on inflorescence. In this study، effectiveness factors، sucrose، CaCl2، Al2So4 and re-cut the stems. In current research two separate experiments were arranged as a factorial based on compeletly randomized design. The first experiment were added to all experimental units have 100 ppm Al2So4 and investigation the effect of sucrose and CaCl2 factors. In the other experiment was added in all treatments of suitable sulation that obtain from first experiment (3. 5 percent Sucrose and 200 ppm CaCl2) and investigation the effect of Al2So4 and re-cut stems factors. The vase life of cut flower، relative water content (RWC)، a، b and total chlorophyll content were evaluated. The results of first experiment indicated the effect of reciprocal treatment with sucrose (3. 5 %) and CaCl2 (200 ppm) increased significantly on the protection of a، b and total chlorophyll content and RWC، and increased the longevity at the time 16 days about 88 percent. The result of secondry experiment showed that the third important cause of reduced longevity of tuberose cut flower high susceptibility to blockage xylem، and treatment with protection sulation containing 3. 5 % sucrose and 200 ppm Al2So4 and spray 200 ppm CaCl2 and Re-cut every 48 hourse were recommended for using to dissolve problems of post harvest the Tuberose cut flower.

    Keywords: Tuberose, Chlorophyll, Sucrose, Al2So4, CaCl2
  • M. Rahmnpourazar, S.J. Tabatabaei, S.A. Bolandnazar Pages 295-302

    Nitrate is an essential component for plants and vegetables are of the most important source of nitrate for human being. It is estimated that vegetables provide 92 % of nitrate for human nutrition. The positive and negative effects of elevated root zone CO2 on growth and yield of some plants have been reported. This study has been conducted in order to examine the effect of root zone CO2 on growth and nitrate accumulation in lettuce. The experiment was conducted as a completely randomized design with four levels of CO2 (0، 200، 400 and 600 ml per minute) and with five replication on two cultivars of lettuce (Sativa and Capitata). The study performed in floating system and aeration was supplied by air pump. The results showed that injection of CO2 had significant effect on the fresh and dry weight of leaves، stems and roots of plants. By increasing the concentration of CO2 fresh and dry weight of leaves، stems and roots increased in both cultivars. Photosynthesis efficiency increased in both cultivars in the treatment of 400 ml/min root zone CO2. The influence root zone CO2 significantly decreased nitrate content in leaves of lettuce. Nitrate concentration in the leaves of lettuce was decreased by injection of root zone CO2 in L. sativa. var. Capitata in the treatment of 400 ml/min and in L. sativa. var Sativa in the treatment 600 ml/min. respectively by 27% and 47. 6%. With increasing input root zone CO2 increased activity of nitrate reductase enzyme in both cultivars that showed highest content in treatment 400 ml/min.

    Keywords: CO2, Nitrate, Nitrate Reductase, Photosynthetic Efficiency, Lettuce
  • F. Jafarpour, D. Bakhshi, M. Ghasemnezhad, R. Hassan Sajedi Pages 303-311

    In this study، effect of exogenous putrescine on maintaining postharvest quality and antioxidant compounds of two broccoli cultivars، ‘General’ and ‘Liberty’ during cool storage were investigated. Broccoli branchlets were treated with 0. 5، 1 and 1. 5 mM Putrescine. Distilled water was used as control. Treated florets were put into polyethylene bag and transferred to storage with 0°C and 90% RH. Weight loss، total chlorophyll، total phenols and catechin and chlorogenic acid were determined after 40 days of cool storage and kept 2 additional days in room temperature. Results showed that 1. 5 mM putrescine treatment prevented weight loss، delayed chlorophyll degradation and senescence and improved florets quality in General and Liberty cultivars. Total phenols and flavenoids content declined at the end of storage and also two additional days in room temperature، but putrescine treatments prevented its significant decreasing. Catechin and chlorogenic acid content decreased in untreated florets was decreased when transferred to room temperature after long-term storage in low temperature; but 1. 5 mM putrescine increased them in both studied cultivars. Overall، application of 1. 5 mM putrescine with preventing chlorophyll degradation and maintaining antioxidant compounds، delayed broccoli florets senescence.

    Keywords: Putrescine, Floret Senescence, Flavonoid, Catechin, Chlorogenic acid
  • A. Tehranifar, M. Zarei, B. Esfandiyari, Z. Nemati Pages 312-318

    Pomegranate (punica granatum L.) is an important Iranian-native fruit، whose many varieties are cultivated. Fruits are widely consumed fresh and in processed forms as juice، jams and etc. Pomegranate peel، as a by-product of the commercial juice industry، is a rich source of bioactive compounds. This research has been done to evaluate and compare physical characteristics، total phenolics، total tannins and antioxidant activity of thirty different cultivars of pomegranates peels in a Completely Randomized Design with 4 replications. This study showed that there were significant differences among the cultivars in all measured factors. The fruit weight، peel percentage and peel thickness were within the range of 196. 89-135. 87 g، 59. 82-63. 61% and 3. 13-5. 25 mm، respectively. The results also showed that the values of total phenolics ranged from 320. 35 mg g-1 dry matter to 328. 52 mg g-1 dry matter. The total tannins content was observed in pomegranate cultivars between 189. 35 mg g-1 dry matter and 197. 35 mg g-1 dry matter. The antioxidant activity of pomegranate peel، as determined by the DPPH assays، was between 69. 60 and 93. 60%. In addition، the antioxidant activity was positively correlated with the total phenolics (r = 0. 923) and total tannins (r = 0. 816). These results demonstrated that the cultivar is the main parameter which determined the physical properties، phenolics compounds and antioxidant activity in the peel of pomegranate. The large amount of phenolics compounds in pomegranate peels provided a good potential as a supplement rich in natural antioxidants.

    Keywords: Pomegranate, Phenolic, Tannin, Antioxidant Activity
  • M. Modarres, M. Lahooti, A. Gangali, J. Asili Pages 319-326

    Salvia leriifolia (Lamiaceae) is endemic of Khorasan and Semnan province and an endangered plant. Poor seed germination of this plant has a serious problem with the high production. The first step to improve this precious plant is to produce sterile plantlets in order to prepare explants of appropriate vigor. In this study،in vitro culture of Salvia leriifolia zygotic embryo was performed through a factorial experiment in the form of completely random design including culture medium، BAP and NAA. The results showed that، MS and 1/2MS media appeared to be more efficient than B5 medium and significant differences were observed. Efficient concentrations of BAP and NAA were 1mgL-1 and had a significant effect in growth and development of embryos. The seedlings were obtained 10 days after planting. Based on these results، the best choice for quick access to strong seedlings، seedling growth and development of embryos is MS and 1/2MS media supplemented with 1mgL-1 BAP and NAA.

    Keywords: Optimizing, Embryo culture, Salvia leriifolia
  • M. Alipoor, M. Farsi, A. Mirshamsi Kakhki Pages 327-337

    The white button mushroom، Agaricus bisporus، is a commercially important cultivated filamentous fungus. Strain stability is of great importance to both spawn producers and mushroom growers. Mushroom strains are usually propagated via vegetative method on nutritionally rich substrates. Abnormal growth and poor yield are the consequences of this replication method. The reason for this phenomenon is still unknown. The use of molecular markers is one way of assessing and understanding the genetic changes. In this study، for the first time we reported the application of amplified fragment length polymorphism (AFLP) marker to assess genetic variation in single spore progeny and to assist selection of superior cultivars based upon the use of monosporous cultures of A. bisporus commercial strain، Holland737. We isolated 30 single spores that differed in growth rate، productivity and AFLP inheritance pattern. Nine EcoRI / TaqI primer combinations identified a total of 353 AFLP bands from 19 single-spore isolates، of which 53 were polymorphic. Results showed that the single spore selection is an effective method for strain improvement in A. bisporus، so that two isolates averagely performed 47% increased yield over the maternal strain and AFLP showed enough sensitivity to detect polymorphisms among single spore isolates.

    Keywords: Yield improvement, Genetic variety, white button mushroom, Single spore selection, AFLP, Agaricus bisporus
  • R. Gholinegad, A. Sirousmehr, B. Fakheri Pages 338-346

    In order to study the effects of drought stress and organic fertilizers (compost and vermicompost) on some physiological and biochemical characteristics of borage، an experiment with complete randomized block design in split plot arrangement with three replications was conducted in Zabol University، Zabol، Iran. The treatments included 3 levels of stress as a witness or 100% of field capacity، 80%field capacity (mild stress) and 60% field capacity (tension) as the main factor and use organic fertilizers، including control (nofertilizer)، consuming 40 tons of compost per ha، and consumes 4 ton of vermicompost per ha، were considered as minor. Results showed that chlorophyll index (SPAD) decreased with increasing severity of dehydration and the amount of chlorophyll fluorescence were added. The highest chlorophyll a (11. 383 mg/g) in conditions stress and application of compost obtained and it was reduced with increasing stress intensity level and the lowest (5. 763mg/g) in severe stress and lack of fertilizer application، respectively. The same trend was observed for total chlorophyll content. Most of the enzymes catalase، ascorbate peroxidase and polyphenol oxidase in conditions of severe stress and lack of application and at least 100% of field capacity and compost application، respectively. Proline at 60% field capacity and no application of any fertilizer (20. 213 mmol/g wet weight) was a significant difference with other compounds treatments. Drought stress affected the dry weight of the borage plant and cut it and dry yield (6. 134826 kg/per ha) in the water level control was not a significant difference with mild stress (80% field capacity). Overall production in drought conditions and the amount of enzyme scavengers، hydrogen peroxide and free radicals increases، then، in order to have acceptable performance of dry borage، crop irrigation to 80% capacity seems appropriate.

    Keywords: Antioxidant enzymes, Chlorophyll, Compost, Drought stress, Vermicompost
  • M. Zadeh Bagheri, F. Al, Boali, H. Sadeghi, Sh. Javanmardi Pages 347-359

    In this complete random block study we aimed to assess the morphologic reactions of Petunia under water deficiency. We used four irrigation treatments (irrigation amount of 25%، 50%، 75%، and 100% of the field''s irrigation capacity. The study consisted of 8 repetitions during 6 months in the greenhouse. Data were analyzed using SPSS software، version 12. 0 and the mean data were compared with each other using the least standard deviation (LSD) at a 5% level. The results showed that the root''s length، weight، and dry weight، the wet to dry weight ration of the branch، number of branches، number of flowers، relative water content of the leaf، and chlorophyll content reduced. However، the flower period، profil content، and the potassium and sodium percentage increased. The Petunia can sustain low irrigation and can be used as a resistant plant to poor water conditions in green spaces.

    Keywords: Petunia, Prolin, Dry tension, Relative water content
  • H. Rastegari, A. Tehranifar, S. H. Nemati, M. R. Vazifehshenas Pages 360-368

    To investigate the effect of different concentrations (0، 0. 01% and 0. 02%) of salicylic acid (SA) on some quantitative and qualitative characteristics of pomegranate fruit cultivar ‘Malase Yazdi’ at ripening،2 and 4month ofstorageat5°C، a factorial experiment based on randomized complete block with three replications was conducted. Quantitative characteristics including percentage of fruit weight loss، percentage of healthy arils، aril paleness percentage، and fruit quality characteristics including percentage of skin browning and white segments separating the arils (membrane)، electrolyte leakage (EL)، juice pH، titrable acidity، total soluble solids، antioxidant activity، juice ascorbic acid content and fruit taste index were measured. The results showed that with time until two month of storage، the weight loss of fruit had happened، but then the rate of weight loss reduced. With SA application percentage of healthy arils and aril paleness increased. The lowest and highest percentage of membrane browning was related to concentration of 0. 01% of SA after two month of storage (14. 8%) and control fruits after four months of storage (96. 6%)، respectively. SA in 0. 02% concentration reduced EL at harvest but with time the EL increased so that SA could not prevent EL increases after 4 month of storage. Also fruit taste index reduced with increasing in SA concentration. Over time and during storage titrable acidity، total soluble solids، juice PH and browning percentage increased significantly while ascorbic acid decreased.

    Keywords: Pomegranate, Postharvest, Electrolyte leakage, Browning, Weight loss
  • A. Nezami, M. Javad Mousavi, S. Nezami, E. Izadi Darbandi, M. Yousef Sani, F. Keykha Akhar Pages 369-378

    Calendula (Calendula officinalis) is relatively cold tolerant plant، but in some years plant seriously injured due to harsh winter. In order to evaluate freezing tolerance of calendula an experiment was carried out at college of Agriculture، Ferdowsi University of Mashhadin a factorial-completely randomized design with three replications andplants of two sowing dates (summer and autumn) were exposed to12 temperatures (0، -2، -4، -6، -8، -10، -12، 14-، 16-، -18، -20 and -22oC). Seeds of calendula plants were sown in summer (summer plant) and autumn (autumn plant) in the bed and in six to eight-leaf stages were transplanted to the pots. After the cold acclimation in natural condition، freezing stress was applied with using a thermogradient freezer. To employ stability of cytoplasmic membrane، percentage of electrolyte leakage (EL%) was measured after freezing. Also survival percentage (Su%) and regrowth of calendula plants determined after three weeks recovery. Leaves EL% in autumn plants wassignificantly more than summer plants and autumn plants havehigher Su%، but plant height، number of lateral branches، numbers of reproductive traits، total dry matter، vegetative and reproductive dry matter in summer plants were more than autumn plants. However، there were no difference between calendula plants for LT50el in both autumn and summer plants،but there was significant difference between them for LT50su and total dry matter، and LT50su and reduced dry matter temperature50 (RDMT50) for summer plants were -18. 6 oC and -11. 3 oC and for autumn plants were -19. 4 oC and -13. 7 oC، respectively.

    Keywords: Dry matter, Electrolyte leakage, Lateral stem, Plant height, Survival percentage
  • S. Davarpanah, M. A. Askari, M. Babalar Hosseini, M. Amani Beni Pages 379-387

    The current study was conducted in order to evaluate the effect of Mono and Di-potassium phosphate combination (MDKP) on some quantitative and qualitative characteristics of Iranian pomegranate (CV. Malas-e-Saveh) in Pomegranate Research Center of Saveh city، in 2012. To adjust the pH of the solution، the Mono Potassium Phosphate and Di-Potassium Phosphate combined with each other in the ratio of 1:3، and their combined effects (Mono and Di-potassium phosphate) were studied. This experiment was carried out based on randomized complete block design (RCBD) with four concentrations of MDKP (0، 0. 05، 0. 1 and 0. 2%) at two stages (Full bloom stage and one month after full bloom) and three replications per treatment. The results showed that foliar spray at concentrations of 0. 1% and 0. 2% resulted in significant increase in yield per tree، fruit number، Titrable Acidity (TA) compared to control treatment، so that 0. 1% spraying caused 12/16% increase in yield per tree and 9/17% enhancement in fruit number in comparison to control treatment. Furthermore، foliar spray brought about significant enhancement in aril juice and color intensity of extract in which the highest amount of aril juice and color intensity of extract was obtained in 0. 2 % and 0. 1 % treatments، respectively. Foliar spray at 0. 2 % concentration resulted in the reduction of Total Soluble Solids/Titrable Acidity ratio by 10% compared to control treatment. In conclusion، the results of this study show that MDKP spray at 0. 1 % concentration was more effective than other concentrations.

    Keywords: Foliar Spray, Mono, Di, Potassium Phosphate, pomegranate, Yield
  • A. Esfandiari, M. Babalar, J. Hashemi, Y. Mostufi Pages 388-398

    Sulforaphane is a strong anticarsenogen compound which is produced in broccoli. It seems salt stress improves sulforaphane production via systemic acquired resistance. To obtain suitable salt concentration and for having more content of sulforaphane with controlling germination percentage، NaCl in 5 levels 0، 50، 100، 150، 200 mM (0، 4. 53، 9. 125، 13. 68، 18. 25 dS/m) and salicylic acid in 3 levels)0،100، 200 µM(were examined. A logistic regression model was used to assess the effects of treatments on the maximum cumulative germination percentages، rate of increase، and germination lag times. Sulphoraphan and vitamin C were determind by HPLC method. Combination between salicylic acid and chloride sodium improved sulforaphane concentration. The 100 µM salicylic acid with 100 mM chloride sodium was the best treatment as the highest concentration of sulforaphane and vitamin C with perfect growth factors achieved in the treatment.

    Keywords: Hydroxy benzoic acid, Sodium chloride, Germination factors, Sulforaphane, Vitamin C
  • M.R. Asghari, H. Khalily Pages 399-406
    Because of the harmful effects of chemicals on human health and environment، the use of these compounds in postharvest technology of horticultural crops is highly restricted. Current study was done to evaluate the effect of Aloe vera gel on postharvest quality and storage life of fruit cultivar Siahe-Mashhad. Fruit were treated with Aloe vera gel of 25 and 33% for 5 min at 22 °C. Control fruit were treated with distilled water at 22°C. After drying the surface moister of fruit at ambient temperature. Fruit were divided into different groups of 25 fruit in each group and were transferred to cold storage of 1±0. 5°C with 85-95% RH. Fruit quality attributes including marketing، total acidity، total phenolics، pH، weight loss and polyphenoloxidase enzyme activity were evaluated at first day and after 15 and 30 days of cold storage. 33% Aloe vera gel effectively preserved marketability، total acidity and total phenolics content and prevented increase in pH،polyphenoloxidase enzyme activity and decrease in fruit weightduring 30 days of cold storage. The results showed that Aloe vera gel could be used as commercial compound as a good alternative to chemicals in postharvest technology of cherry fruit cultivar Siahe-Mashhad.
    Keywords: Sweet cherry, Storage life, Polyphenoloxidase, Total phenolics
  • F. Roozdar*, M. Azizi, A. Ghani, Gh. H. Davarynejad Pages 407-415

    In this research an experiment based on completely randomized design with three replications and 11 treatments was conducted of Mentha piperita. Treatments consisted of dryer drying، artificial shade drying، oven drying (50 and 70 °C)، and microwave drying with different powers (100، 180، 300، 450، 600 and 900 w) and fresh sample as control. The end time of each treatment determined on the basis of moisture content equal to 0. 10 on the basis of dried weight. After drying the samples، traits such as drying time، essential oil content، color parameters (L*، a*، b*، Hue and Chroma) and some biochemical parameters (total polyphenolic content، total flavonoids، flavone and flavonols، total carbohydrate and antioxidant activity) were studied. The results showed a significant effect of different drying methods on the studied traits. The minimum and maximum drying times (5. 03 and 570 minutes) associated with microwave dried (900w) and drying method of dryer، respectively. The maximum essential oil content (2. 6%) obtained from dryer dried samples. The highest amount of chroma and b* index related to fresh، artificial shade and dryer dried samples while the minimum content related to microwave dried samples (180 and 900 w). Also، the maximum amount of polyphenol compound obtained in fresh sample and microwave (900 w) and artificial shade dried samples، respectively. While the minimum content obtained to oven dried samples (70 °C). The most antioxidant activity (percentage of radical scavenging activity) obtained to fresh، artificial shade dried and microwave dried (600 and 900 and 450w) samples and the minimum amount were observed on oven dried samples (70 and 50 °C).

    Keywords: Mentha × piperita_Polyphenol compound_Antioxidant activity
  • M. Ghasem Nejad, A. Momenpour, A.R. Abdolahpour, A.R. Sheiykh Eshkevari Pages 416-426

    In this research، the effect of irrigation duration on growth characteristics of Thomson navel orange grafted on three rootstocks was evaluated in Complete Randomized Block Design in Iran Citrus Research Institute. Factors included rootstock in three levels (Poncirus (Poncitus trifoliate)، citrange (Citrus sinensis  Poncitus trifoliata) and sour orange (Citrus aurantium)) duration of irrigation in four levels (2، 4، 6 and 8 once days) and time in six levels (T1، T2، T3، T4، T5 and T6). In the during irrigation، vegetative traits such as scion height، leaf number، diameter of rootstock and scion، leaf water content and chlorophyll value were measured. Also، at the end of the experimental period، amount of nitrogen، phosphorus and potassium in soils mixtures were determined. The results showed that time of sampling، type of rootstock and duration of irrigation can affect on growth characteristics of studied rootstock and scion. Height of scion، leaf number، diameter of rootstock and scion were increased so that the increase for all traits to time T3 was significant، but from time T3 to T6 was not. The difference among different rootstocks in the absorption of nutritional elements in short time (two days) was more. Poncirus rootstock in uptake of nutritional elements in drought stress was more efficient than other rootstocks and with increase in intervals of irrigation، amount of nitrogen، phosphorus and potassium in soil mixture of Poncirus rootstock، was less. Overall، studied rootstocks in this research which are common citrus rootstocks in north of Iran، in drought stress conditions، did not show superiority over others in growth characteristics.

    Keywords: Scion height, Thomson navel orange, Rootstock, Drought stress, Citrus
  • P. Rezvani Moghaddam, A.A. Mohammad Abadi, H. R. Falahi, M. Aghhavani Shajari Pages 427-434

    In order to understand the effects of different organic and chemical fertilizer on stigma yield، corm characterstics and leaf dry matter yield (as a forage) of saffron (Crocus sativus L.)، an experiment was conducted in the Research Station of Faculty of Agriculture، Ferdowsi University of Mashhad، Iran، in 2005-2009; as a Randomized Complete Block Design with 12 treatments and three replications. Experimental treatments included of: different levels of chemical fertilizers (250 kg Triple Superphosphate + 50 kg Urea/ha; 250 kg Triple Superphosphate +100 kg Urea/ha; 250 kg Triple Superphosphate + 300 kg Urea/ha)، cow manure (20، 40 and 60 t/ha)، sheep manure (20، 30 and 40 t/ha) and hen manure (5، 10 and 15 t/ha). Results showed that the highest fresh flower (315 kg/ha) and dry stigma yield (3. 8 kg/ha) were obtained from chemical fertilizer (300-250 kg/ha Urea- Triple Superphosphate) and the highest dry forage yield (3410 kg/ha) and the highest mother and replacement corm per clump were obtained in sheep manure (40 t/ha). However، the highest corm weight per clump (119 g)، average corm diameter (1. 6 cm) and average number of bud per corm (6. 5) were observed in 300 kg/ha Urea، the maximum average weight of corm (2. 4 g) and total number of bud per clump (410) were obtained in 100 kg/ha Urea and 30 t/ha sheep manure، respectively. Most of growth indices and yield of saffron were improved by increasing in levels of sheep manure and chemical fertilizer but most of that charachteristics had a decreasing trend by increasing in levels of cow and hen manure. Generally، the highest amounts of most studied indices were obtained in chemical fertilizer and sheep manure and the lowest amounts of those studied indices were observed in hen manure.

    Keywords: Saffron, Corm, Flower yield, Organic fertilizer, Chemical fertilizer