آرشیو سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۲۳۵۹۹
فرهنگی - هنری
۷

یک تهیه کننده سینما و تلویزیون: نیاز اساسی سینمای عاشورایی برنامه ریزی است

مسئولان دولتی عرصه سینما باید سینمای عاشورایی را نیز مانند سینمای دفاع مقدس مورد توجه و برنامه ریزی جدی قرار دهند.

محمد خزائی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با ستاد خبری نخستین جشنواره فیلم عاشورایی "سپید" با بیان این مطلب گفت: ما هرچه داریم از واقعه عاشورا است و وظیفه مسلمانان زنده نگه داشتن این واقعه است و فیلمسازان باید با دقیق شدن در واقعه کربلا، به نهادینه کردن فرهنگ عاشورا بپردازند.

وی افزود: با اینکه به مفاهیم عاشورا به صورت غیرمستقیم در فیلم های دفاع مقدس پرداخته می شود ولی توجه بیشتر احساس می شود و دست اندکاران باید بیشتر به این مقوله بپردازند و همانطور که در زمینه سینمای جنگ برنامه ریزیهای دقیقی صورت گرفته باید برای سنیمای عاشورایی هم برنامه ریزی جدی و سنجیده ای صورت بگیرد.

خزائی به مشکلات ساخت چنین فیلم هایی اشاره کرد و گفت: هزینه های بالا برای ساخت فیلم هایی با چنین مضامین مذهبی سبب می شود تا فیلمسازان خصوصی با تمام دغدغه ای که نسبت به این موضوع دارند از آن دوری کنند و به همین دلیل است که پرداختن به این موضوع در بخش خصوصی تقریبا، غیرممکن است.

وی در خصوص حمایت های دولت از ساخت فیلم های عاشورایی گفت: در صورتی که پیشنهاد خوبی از سوی فیلم سازان به دولت داده شود به طور قطع دولت نیز از آن حمایت می کند و شاید دلیل این که تاکنون فیلم های موفقی در این زمینه تولید نشده، نبود یک پیشنهاد خوب از سوی فیلم سازان باشد.

محمد خزائی برگزاری جشنواره فیلم عاشورایی را یک حرکت بسیار خوب و پسندیده دانست و اضافه کرد: نبود چنین جشنواره ای در سینمای ایران و درمیان دیگر جشنواره ها واقعا احساس می شد و تاکنون هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته بود و جشنواره سپید می تواند این خلاء را پر کند در صورتی که یک برنامه ریزی دقیق و سنجیده داشته باشد و با فیلمسازان این عرصه تعامل ایجاد کند و در پایان کار یک آرشیوی از آثار عاشورایی و مذهبی جمع آوری کند.

وی اظهار داشت: هر حرکت فرهنگی و تبلیغاتی زمینه ساز مسائل فرهنگی است و باعث می شود که اذهان راجع به آن فکر کنند.

گفتنی است: آخرین مهلت ارسال آثار برای نخستین جشنواره فیلم عاشورایی "سپید" که از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری و کانون های باشگاه خبرنگاران جوان برگزار می شود پایان فروردین 85 است.