آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۷۹
جهان
۶

کودتاگران مالی واگذاری قدرت را رد کردند

شورای نظامیان حاکم بر کشور مالی، موسوم به «خونتا» درخواست کشورهای همجوار مالی جهت واگذاری قدرت را نپذیرفتند و تاکید کردند که خواهان انجام مذاکره برسر انتقال قدرت به یک حکومت غیرنظامی در آینده هستند.

به گزارش فارس، پس از کودتای 22 مارس (3 فروردین) نظامیان مالی علیه دولت این کشور، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ایکواس) با برگزاری نشستی فوق العاده در روز دوشنبه به رهبران کودتای مالی 48 ساعت فرصت داد تا از قدرت کناره گیری کنند؛ اما رهبر کودتاچیان مالی ضمن رد این درخواست، نمایندگان جامعه مدنی و طبقه سیاسی این کشور را به شرکت در کنوانسیونی ملی دعوت کرد که امروز (پنجشنبه) آغاز می شود. این کنوانسیون به منظور تصمیم گیری درباره نحوه انتقال قدرت به یک حکومت غیرنظامی برگزار می شود و آمادو سانوگو، رهبر نظامی کودتاچیان گفته است که نتایج این کنوانسیون باید مورد پذیرش همه باشد.

از سوی دیگر به دنبال اعمال مجازات هایی همچون تحریم و تعلیق دارایی ها و ممنوعیت سفر علیه کودتاچیان مالی از سوی کشورهای آفریقایی، مردم این کشور برای ذخیره سوخت و پول نقد به خیابان ها ریختند. این اتفاقات در حالی است که هم اکنون شورشیان الطوارق نیمی از مناطق مالی را در کنترل خود گرفته اند و دیگر افراط گرایان گروه انصارالدین نیز به شورشیان الطوارق پیوسته و قصد دارند حکومت دینی در مالی برقرار کنند. پیشروی هر چه بیشتر این گروه ها در مناطق مختلف شمالی مالی باعث نگرانی کشورهای غربی و اروپایی شده است. در همین راستا، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه با ادعای خطر تشدید فعالیت القاعده اظهار کرد: فرانسه قصد دارد در سطح منطقه ای و شورای امنیت سازمان ملل علیه خطر کنونی در مغرب عربی بسیج شود. وزیر امور خارجه فرانسه با طرح احتمال وجود گرایش های اسلامی تندرو در این فعالیت ها، افزود: ضروری است یک پاسخ منطقه ای به خطری پیدا شود که دامنه آن از لیبی تا نیجریه گسترده شده است.