آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۴
جامعه
۱۷

میزان خروج نخبگان از کشور تا سال 81 چهل درصد بود

کاهش 20 درصدی خروج نخبگان از کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از کاهش 20 درصدی خروج نخبگان از کشور خبرداد.

به گزارش فارس، نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان ظهر دیروز (یکشنبه) در نشست رسانه ای تبیین و تشریح برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در سال 90 و 91 در خصوص برخی اظهارنظرها درباره خروج نخبگان از کشور گفت: اظهارنظرهایی که از گوشه و کنار درباره خروج نخبگان مطرح می شود یا از سر دلسوزی است یا اهداف دیگر.

وی با بیان این که بررسی و اظهار نظر درباره خروج نخبگان باید مستند به آمار باشد، افزود: این موضوع در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار دارد. از جامعه آماری دارندگان مدال المپیادها از بدو حضور تا سال 89 شامل 4121 نفر در قالب سه گروه که اولین آن تا سال 81، دومین گروه از 82 تا 85 و سومین گروه از 86 به بعد دسته بندی کردیم؛ آمارها نشان داده که شیب خروج نسبت به دو دوره آتی کاهش پیدا کرده است.

وی توضیح داد: میزان خروج نخبگان تا سال 81 چهل درصد بود و از سال 82 تا 85 این میزان به 20 درصد کاهش پیدا کرده است و جامعه آماری 86 به بعد نیز به جهت این که هنوز نخبگان در داخل کشور تحصیل می کنند و دوره تحصیل شان به پایان نرسیده، لحاظ نشد.

رئیس بنیاد نخبگان جامعه دوم مورد بررسی را 500 نفر برتر رشته ریاضی، 300 نفر برتر تجربی و انسانی و 100 نفر برتر رشته هنر از سال 76 تا 89 دانست و تصریح کرد: طی این سه دوره بیشترین خروج مربوط به رشته ریاضی بوده و شیب خروج از 33 درصد به 17 درصد رسیده است که این به جهت افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی، تشکیل بنیاد ملی نخبگان و سیاست های دولت است.