آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۴
جامعه
۱۷

دوسوم مساحت ایران درگیر گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که دوسوم جغرافیای کشور ایران متاثر از پدیده گرد و غبار است، گفت: کمتر از 5 درصد منشا این پدیده در ایران است.

به گزارش مهر، محمدجواد محمدی زاده با اشاره به این که علت بروز گرد و غبار در منطقه به 50 سال پیش برمی گردد، افزود: بخشی از مشکل پدیده گرد و غبار مربوط به جنگ عراق با ایران و کویت است و بخش دیگر آن به دلیل برنامه های توسعه ای برخی از کشورهاست که فقط به نیازهای خود توجه داشتند.

وی اولین مشکل در منطقه را تغییرات آب و هوا، خشکسالی، تغییرات اکوسیستم، خشک شدن تالاب ها و پدیده ریزگردها عنوان کرد و افزود: برنامه های عمرانی، آبادانی و توسعه ای که کشورهای منطقه اجرا کردند، باعث بروز مشکلات شده و در واقع اثرات آن بر کشورهای منطقه و کشور ما قابل مشاهده است.

معاون رئیس جمهور افزود: احداث 130 سد در شمال ترکیه باعث شده که آب ورودی به رودخانه های سوریه، اردن و عراق کاهش یابد.

محمدی زاده با اشاره به این که مسائل محیط زیست مربوط به کل بشریت است، اظهار کرد: رودخانه دجله و فرات در گذشته پر آب بود که در ورودی خلیج فارس رودخانه ای به عرض 30 متر را پر می کردند؛ در حالی که امروز در نقاط کم باران رودخانه به عرض 15 متر را بیشتر پر نمی کند. اگر آب وجود داشت، هیچ وقت ریزگرد تولید نمی شد.