آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۴
اقتصادی
۴

وجود 5/2 کارت بانکی به ازای هر ایرانی

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: در حال حاضر 180 میلیون کارت بانکی توسط سیستم بانکی کشور در اختیار مشتریان قرار گرفته است که به این ترتیب به ازای هر ایرانی 5/2 کارت بانکی صادر شده است.

به گزارش ایرنا، ابوطالب نجفی در ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به توسعه خدمات بانکی الکترونیک در ایران، افزود: در حال حاضر 60 درصد تراکنش های بانکی در کشور الکترونیک است.

وی افزود: تعداد خودپردازهای بانکی درحال حاضر به 28 هزار دستگاه در کشور رسیده و یک میلیون و 800 هزار کارتخوان(pos) در کشور نصب شده است و پیش بینی می شود روند رشد این دستگاه ها در کشور به شکل عمودی درآید.

نجفی افزود: از طریق یک میلیون و 800 هزار کارتخوان که در کشور نصب شده، یک میلیارد و 200 هزار تراکنش مالی در سال 1390 ثبت شده که نشانگر توسعه پرداخت های الکترونیک در کشور است. وی افزود: بانک های دنیا در حال حاضر شبکه های اجتماعی را مورد هدف قرار داده اند و برای مثال شبکه اجتماعی فیس بوک با 800 میلیون کاربر از موارد مورد هدف بانک های دنیاست و آنها تبلیغات خود را دراین فضاها آغاز کرده اند.

نجفی گفت: پیش بینی می شود تا سال 2015 یک سوم بانک های اروپایی ورشکسته شوند، چون این بانک ها روند الکترونیکی شدن را نادیده گرفته اند. همچنین پیش بینی می شود تا سال 2015، 60درصد سرویس های بانکداری روی موبایل منتقل شود. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک افزود: بانک مرکزی نظارت خود بر بانک ها را تقویت کرده و با ایجاد سیستم ضدپولشویی و شبکه ملی پرداخت بر جابه جایی پول نظارت دارد.