آرشیو سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۲
جهان
۶

پیروزی سوسیالیست ها در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه

جناح سوسیالیست فرانسه وابسته به فرانسوا اولاند و هم پیمانان چپ گرای آن در دور نخست انتخابات پارلمانی این کشور، بیشترین میزان آرا را به دست آوردند. به این ترتیب آنها در آستانه به دست آوردن اکثریت کرسی های پارلمان به منظور پیشبرد اصلاحات مالیاتی و اقتصادی خود هستند.

به گزارش ایسنا، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی که توسط وزارت کشور فرانسه منتشر شد نشان داد، سوسیالیست ها، سبزها و هم پیمانان چپ گرایشان حدود 46 درصد از آرا را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که حزب راست میانه روی «اتحاد برای جنبش مردمی» (UMP) متعلق به سارکوزی و هم پیمانانش توانست مجموعا 34 درصد از آرا را به دست آورد. شرکت های بزرگ نظرسنجی فرانسه متفق القول تاکید دارند که سوسیالیست ها و هم پیمانان نزدیک این جناح ممکن است بین 283 تا 329 کرسی را در پارلمان فرانسه که 577 کرسی دارد، به دست آورند. همچنین براساس اعلام وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت در این انتخابات 57 درصد بوده که رکورد جدیدی را در مشارکت فرانسوی ها در انتخابات پارلمانی نشان می دهد.

در عین حال ژان مارک آیرو، نخست وزیر دولت فرانسوا اولاند با ستایش از نتایج انتخابات از رای دهندگان خواست تا با جمعیت بیشتری در دور دوم انتخابات شرکت کرده و اکثریتی منسجم، پایدار و گسترده را به سوسیالیست ها و هم پیمانانش اعطا کنند.