آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۷۴
جهان
۶

8 کشته و 20 زخمی در تظاهرات معترضان سودان

در درگیری تظاهر کنندگان معترض به اوضاع بد معیشتی و نیروهای امنیتی سودان در نیالامرکز ایالت دارفور هشت نفر کشته و 20 نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان که اکثرا دانشجو بودند از گاز اشک آور و باتوم استفاده کردند. در مقابل، آنها نیز اقدام به آتش زدن لاستیک و پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات که در اعتراض به گرانی و فقدان وسایل ارتباطی برگزار شد، شعارهایی علیه گرانی و دولت سر دادند. معترضان شعار معروف انقلاب های عربی یعنی «الشعب یرید اسقاط النظام» را نیز سر دادند. یکی از شاهدان عینی گفت نزدیک به 15 نفر را در بیمارستان دیده است که در حال مداوا بودند.

از طرف دیگر، حزب مخالف «امت» فهرستی از افراد را منتشر کرده و اعلام کرد که این افراد در تظاهرات اخیر کشته شده اند. دولت، معترضان را متهم به حمله به تاسیسات دولتی در جریان تظاهرات کرده است. در یک خبر دیگر گفته شد رئیس جمهور سودان در سفری رسمی به دوحه با امیر قطر دیدار و درباره اوضاع دارفور و تحولات منطقه گفت وگو کرده است.

به گزارش فارس، دو طرف در این گفت وگوها به بررسی روابط دوجانبه قطر و سودان و راه های حمایت از این روابط و تقویت آن در زمینه های مختلف پرداختند. عمر البشیر و شیخ حمد درباره مسائل منطقه ای و بین المللی بویژه اوضاع در منطقه دارفور سودان نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند. رئیس جمهور سودان عصر دیروز (سه شنبه) در سفری دو روزه به قطر سفر کرد. دولت سودان سال گذشته در قطر با جنبش عدالت و برابری به رهبری التجانی السیسی توافق نامه صلح دوحه را به امضا رساند.