آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۲
ایران زمین
۱۵

توسعه کشت گیاهان دارویی در فارس

استان فارس یکی از قطب های تولید گیاهان دارویی در کشور محسوب می شود که با وجود این که توجه به این موضوع در استان مهجور مانده بود، اما با راه اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی تحول عظیمی برای استفاده از این پتانسیل صورت می گیرد.

به گزارش مهر، در استان فارس نزدیک به 3/7 میلیون هکتار مراتع در اقلیم های مختلف وجود دارد و ظرفیت تولید علوفه این عرصه ها بیش از یک میلیون تن است که یک سوم این عرصه ها توان تولید گیاهان دارویی و صنعتی را دارد، به طوری که حدود 1600 تا 2000 نمونه دارویی شناسایی شده است.

بر این اساس استان فارس به واسطه برخورداری از این زمینه مناسب به عنوان یکی از قطب های تولید این گیاهان مطرح شده است، اما به دلیل نبود کارخانه فرآوری گیاهان دارویی، گونه های مختلف گیاهان دارویی از فارس به صورت خام صادر می شد و این مساله همواره به عنوان یک مشکل در فارس مطرح بود.طی مدت اخیر اقدامات مناسبی برای راه اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان انجام شد و قرار است کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان راه اندازی شود که با راه اندازی آن تحول عظیمی در فرآوری گیاهان دارویی در فارس ایجاد می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان این که دومین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در این استان احداث می شود، گفت: با توجه به تنوع اقلیمی استان فارس پتانسیل تولید گیاهان دارویی در این استان بسیار بالاست، از این رو با احداث کارخانه تحول عظیمی در تولید گیاهان دارویی و فرآوری آن صورت می گیرد.

کاظم بردبار به اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان برای حمایت از گونه های دارویی اشاره کرد و افزود: طی مدت اخیر تحقیقات خوبی برای اهلی کردن گیاهان دارویی انجام شده و در حال حاضر کلکسیونی از گیاهان دارویی که بیش از 40 گونه است در فارس وجود دارد.