آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۸
جهان
۶

استقبال سوریه از طرح عراق برای حل بحران این کشور

در حالی که این روزها نیروهای دولتی و ارتش سوریه در حال مبارزه با نیروهای تروریست در حلب هستند و می گویند روز گذشته یکی از حملات این نیروها را دفع و خنثی کرده اند، تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به این بحران همچنان ادامه دارد. تازه ترین این طرح ها از سوی عراق پیشنهاد شد که مورد موافقت طرف سوری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در گفت وگوی مطبوعاتی پس از دیدار با نوری المالکی، نخست وزیر عراق در تهران اعلام کرد بغداد به سوریه پیشنهاد کرده گروه تماسی متشکل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تشکیل شود و سوریه نیز این طرح را پذیرفته است. وی افزود: این اقدام به منظور تلاش کشورهای عضو برای حل وضع جاری در سوریه است و ما از این پیشنهاد استقبال می کنیم. المعلم تاکید کرد: در دیدار با المالکی به بررسی روابط دو کشور و راه های تقویت و تحکیم روابط دو جانبه و نیز پیشنهاد بغداد برای کمک به سوریه جهت حل فوری ناآرامی ها پرداختیم.

از سوی دیگر، پس از ناکامی تازه شورای امنیت در تصویب قطعنامه ای علیه سوریه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به انتقاد از عملکرد و ساختار این شورا پرداخت. وی در مقابل جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه روابط بین الملل وابسته به وزارت امور خارجه این کشور، عنوان کرد: شورای امنیت صلاحیت حمایت از انقلاب ها یا دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد. وی اظهار کرد: طرف های خارجی کاملادر اشتباه به سر می برند که می گویند اول دولت باید خشونت ها را متوقف کرده و نیروهای خود را از شهرها خارج کند سپس مخالفان این کار را انجام دهند. در خبرهای داخلی سوریه نیز تلویزیون و رسانه های رسمی این کشور اعلام کردند نیروهای ارتش روز گذشته موفق شدند حمله نیروهای شورشی را به یکی از پایگاه های هوایی این کشور در نزدیکی شهر حلب خنثی کنند.