آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
پرونده
۱۱

ستاره های تابناک حماس در آسمان فلسطین

دکتر عبدالعزیز الرنتیسی

دکتر عبدالعزیز علی عبدالحفیظ الرنتیسی در بیست وسوم اکتبر 1947 در روستای یبنا (بین عسقلان و یافا) دیده به جهان گشود. خانواده اش همچون بسیاری دیگر از خانواده های فلسطینی، پس از جنگ 1948 به نوار غزه پناهنده شد و در اردوگاه آوارگان خان یونس سکنی گزید. این اتفاق زمانی رخ داد که عبدالعزیز تنها شش ماه داشت.

وی تحصیلات دوره دبیرستان را در سال 1965 به پایان رساند و در سال 1972 در دانشکده پزشکی دانشگاه اسکندریه موفق به دریافت مدرک لیسانس شد و پس از آن در همان دانشکده به عنوان متخصص اطفال فارغ التحصیل شد. آغاز کار رسمی او در سال 1976 بود که در بیمارستان ناصر (مرکز اصلی پزشکی خان یونس) مشغول به کار شد.

هر زمان که صحبت از تاسیس حماس و نام شیخ احمد یاسین به میان می آید، نمی توان نام دکتر رنتیسی را نادیده گرفت. پس از آن بود که فشارهای داخلی و خارجی به دکتر رنتیسی آغاز شد.

وی طی سال های متمادی علاوه بر همکاری با شیخ احمد یاسین برای بازسازی و پیشبرد اهداف حماس به عنوان سخنگوی این جنبش و سرپرست شاخه سیاسی این گروه نیز شناخته می شد. به خاطر همین اقدامات و تلاش ها بود که صهیونیست ها رنتیسی را از جمله افرادی قلمداد می کردند که در عملیات متعددی علیه آنها دست داشته است. آنها حتی چند بار اقدام به ترور وی کردند. یک نمونه از آنها ژوئن 2003 بود که رنتیسی در شهر غزه هدف موشک های پرتاب شده از سوی بالگردهای اسرائیلی قرار گرفت و زخمی شد.

در نهایت صهیونیست ها در هفدهم آوریل 2004 یعنی 26 روز پس از شهادت شیخ احمد یاسین، دکتر عبدالعزیز رنتیسی رهبر جدید حماس را در نوار غزه همراه محمد، فرزند بیست وپنج ساله اش و اکرم نصار سی وشش ساله از ساکنان محله الزیتون غزه و از محافظان او به شهادت رساندند.

به گفته شاهدان، نظامیان صهیونیست ساعت 8 و 30 دقیقه به وقت قدس اشغالی، خودروی حامل دکتر رنتیسی را با استفاده از یک فروند بالگرد آپاچی ساخت آمریکا هنگام عبور از جاده ای در محله الجلای شهر غزه هدف قرار دادند که در پی این جنایت، بدن فرزند و محافظش تکه تکه شد و درحالی که رنتیسی به شدت زخمی شده بود، به بیمارستان الشفا انتقال داده و در اتاق سی سی یو بستری شد، اما پس از گذشت چند ساعت خبر شهادت او اعلام شد.