آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
پرونده
۱۱

ستاره های تابناک حماس در آسمان فلسطین

محمود المبحوح

محمود عبد الرئوف محمد المبحوح در چهاردهم فوریه 1960 در بلوک 9 اردوگاه جبالیا در شهر غزه و در مجاورت برکه ابو راشد در خانواده ای متعهد و متدین به دنیا آمد؛ خانواده ای که اصالتا اهل روستای«بیت طیما» از اراضی اشغالی سال 1948 بود. محمود المبحوح دوران ابتدایی تحصیل خود را در مدرسه ایوبیه در اردوگاه جبالیا به پایان برد. مدرک دانشگاهی او، کاردانی مکانیک بود و با تکیه بر همین مدرک توانست کارگاهی را دایر کند.

اولین فعالیت های وی در زمینه مقاومت به سال 1978 باز می گردد که حضوری فعال در مسجد ابو خوصه داشت. او از همان سنین نوجوانی سعی و تلاش فراوانی در جهت آموزش نحوه استفاده از سلاح داشت. در سال 1986 به اتهام همراه داشتن سلاح کلاشینکف، به مدت یک سال در زندان مرکزی غزه حبس شد. وی پس از خروج از زندان نه تنها فعالیت های جهادی خود را متوقف نکرد، بلکه این فعالیت ها را افزایش داد و علاقه وی به شیخ احمد یاسین و صلاح شحاده، بنیانگذار گردان های شهید عز الدین قسام فزونی یافت. همین علاقه باعث شد تا او خود از اعضای نخستین مجموعه نظامی شود که از سوی محمد شرائحه بنیان گذاشته شده بود.

یکی از توانایی های شاخص المبحوح، دستگیری و به اسارت گرفتن سربازان صهیونیست بود. بر همین اساس، در سال 1988 مبارزان گردان های شهید عزالدین قسام به فرماندهی محمود المبحوح توانستند یک گروهبان ارتش صهیونیستی را به نام آوی اسپورتس در داخل خاک فلسطین اشغالی به اسارت بگیرند و مدتی بعد او را به هلاکت برسانند.

پس از موفقیت نخستین عملیات اسارت، مبارزان قسامی باز هم توانستند در سال 1989 یک نظامی صهیونیست به نام ایلان سعدون را همراه تجهیزات نظامی اش به اسارت بگیرند. سرنوشتی همچون سرباز دستگیر شده اول نیز برای سعدون رقم خورد. پس از مشخص شدن رد پای المبحوح در این موفقیت ها، صهیونیست ها بارها اقدام به ترور و دستگیری وی کردند.

در نهایت، المبحوح در نوزدهم فوریه 2010 و در زمانی که در هتل البستان الروتانا در امارات حضور داشت، به دست عوامل تیم ترور صهیونیستی به شهادت رسید. گفته می شود المبحوح در جریان تامین سلاح برای گروه حماس نقش برجسته ای داشته است.