آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
جهان
۶

2 کشته و صدها زخمی در اعتراضات مصر

اعتراض ها به تصمیم رئیس جمهور مصر همچنان ادامه دارد و گزارش می شود که در حمله معترضان به مقر اخوان المسلمین در شهر دمنهور یک نفر از اعضای این حزب کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. این در حالی است که محمد مرسی رئیس جمهور مصر با یک عقب نشینی تاکتیکی اعلام کرد تصمیماتی را که گرفته واختیاراتی را که از آن برخوردار شده است فقط به صورت موقتی خواهد بود و تازمان برگزاری انتخابات آینده ادامه خواهد داشت.

اعتراض ها به تصمیم اخیر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر مبنی بر افزایش اختیارات ریاست جمهوری از روز جمعه شروع شد تاکنون 20 حزب و جریان سیاسی در مصر علیه این تصمیمات متحد شده و گفته اند که تا زمان لغو نشدن این تصمیم تحصن خواهند کرد. گفته می شود در شهر دمنهور واقع در غرب دلتای مصر تظاهرکنندگان خشمگین به مقر اخوان المسلمین در این شهر حمله کردند و یک جوان عضو اخوان المسلمین را به قتل رسانده و 18 نفر دیگر نیز در این حمله زخمی شدند. حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر با صدور بیانیه ای کشته شدن این جوان مصری را محکوم کرد و تاکید کرد که این عضو اخوان المسلمین به دست اراذل و اوباش کشته شده است. به گزارش مهر، شمار تلفات معترضان مصری از روز پنجشنبه تاکنون به دو نفر کشته و 461 نفر دیگر زخمی رسیده است.

با کشته شدن این جوان مصری موج اعتراضات علیه مرسی وارد مرحله جدیدی شده و این فرد در واقع اولین قربانی اعتراض ها به افزایش اختیارات رئیس جمهوری مصر محسوب می شود. گروه های مخالف امروز از طرفداران خود خواسته اند تا علیه تصمیمات مرسی دست به برگزاری یک تظاهرات در سراسر مصر بزنند. محمد البرادعی، رئیس حزب الدستور مصر و از چهره های سیاسی مطرح این کشور گفته است تا زمانی که مرسی دستور خود را لغو نکند هیچ مذاکره ای با وی انجام نخواهد شد. وی خواهان برگزاری تظاهرات آرام تا زمان لغو این فرمان است. البرادعی رئیس جمهور را به «فرعونی جدید» تشبیه کرده بود.