آرشیو چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۳۶
سیاسی
۲

آمریکایی ها در مذاکرات قزاقستان حسن نیت خود را به ایران نشان دهند

مهمانپرست: اقدامات ایران و 1+5 باید همسطح باشدc

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نشست آینده نمایندگان ایران و 1+5 را فرصتی برای مقامات آمریکایی دانست تا حسن نیت خود را به ایران نشان دهند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته در نشست خبری خود با تاکید بر این که چارچوب ها توسط رهبر معظم انقلاب، روشن و شفاف ارائه شده است، افزود: اگر کشورهای 1+5 و مقامات آمریکا، حقوق هسته ای صلح آمیز ما را به شکلی کامل به رسمیت بشناسند، حسن نیت آنها را نشان می دهد، ما هم برای نشان دادن حسن نیت مان راه هایی را که مورد توافق طرفین باشد برای رفع نگرانی ها و ابهامات احتمالی انجام می دهیم. این اقدامات دوجانبه باید همسطح و هم وزن و برای رسیدن به نقطه تفاهم و مورد نظر دو طرف باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درخصوص برخی فضاسازی های رسانه ای در باره پیشنهادهای جدید 1+5، تعطیلی سایت فوردو و تعلیق غنی سازی اظهار کرد: تاکنون پیشنهاد رسمی 1+5 به ایران ارائه نشده است و مطالبی که اظهار می شود، رسمی نیست. باید دید در طول نشست برخورد و رویکرد 1+5 با موضوع هسته ای صلح آمیز ما چگونه است و آیا عزم و اراده حل مساله را دارند یا خیر.

اشتباه سهوی

مهمانپرست در ادامه در خصوص اقدام تلویزیون دولتی چین در گفت وگو با فرزند شاه مخلوع، گفت: ما این مساله را هم از طریق سفارت چین و هم از طریق سفارت ایران در پکن پیگیری کرده ایم. ظاهرا این اقدام موضع رسمی و تصمیم تلویزیون دولتی چین نبوده و سهوا از دست مدیران تلویزیون چین خارج شده است. به گفته مهمانپرست، این اتفاق در نتیجه نبود کنترل و نظارت کافی در تلویزیون چین صورت گرفته است.