آرشیو چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۳۶
جهان
۶

از سرگیری صادرات تجهیزات نظامی اسرائیل به ترکیه

پس از حمله مرگبار نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی ماوی مرمره ترکیه در سال 2010، مقامات آنکارا سطح روابط سیاسی و تجاری خود با تل آویو را تا حدود زیادی کاهش دادند. صادرات تجهیزات نظامی اسرائیل به ترکیه از جمله مواردی بود که طی این مدت به تعویق افتاده بود. در این میان گزارش منابع خبری اسرائیل از از سرگیری دوباره این روند حکایت دارد.

به گزارش مهر، روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت: اسرائیل در حال تجهیز هواپیماهای ترکیه به سیستم های پیشرفته جنگ الکترونیک است. سیستم های پیشرفته جنگ الکترونیک در واقع دارای سامانه هشداردهنده بوده و قابلیت کنترل هواپیماهای نظامی را دارد. به نوشته روزنامه زمان، سیستم های جنگ الکترونیک که اوایل دهه 2000 از آمریکا خریداری شد، هواپیماهای ترک را قادر می سازد تا به دفاع از خود هنگام حملات الکترونیک بپردازند. براساس این گزارش، بوئینگ در سال 2002 سفارش تولید چهارهواپیمای نظامی هشداردهنده و سیستم کنترل را با انعقاد قرارداد 200 میلیون دلاری کسب کرد و پس از آن شرکت اسرائیلی التا ماموریت تولید سیستم‎های الکترونیک مخصوص این چهار فروند هواپیما را یافت.

روزنامه زمان چاپ ترکیه نیز در مطلبی با اشاره به تجهیز هواپیماهای این کشور، به نقل از منابع ارشد اسرائیلی از افزایش قابلیت های اطلاعاتی ارتش و هواپیماهای این کشور خبر داد.

هاآرتص نیز در مطلبی در این رابطه نوشت، قرارداد مذکور به دلیل فشارهای آمریکا منعقد شد و اسرائیل درپی احیای روابط مخدوش خود با ترکیه همزمان با افزایش تنش ها میان آنکارا و تهران درباره بحران سوریه است.

اعلام خبر قراردادهای تسلیحاتی آنکارا و تل آویو کمتر از سه ماه پس از انتشار اخبار درباره مذاکرات آشتی مخفیانه ترکیه و رژیم صهیونیستی است. در همین حال احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه تائید کرد که آنکارا و تل آویو در تلاش برای یافتن راه های موجود برای پایان دادن به بن بست دیپلماتیک موجود هستند.‎