آرشیو سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۲۸
جامعه
۱۷

تجویز نادرست آنتی بیوتیک از سوی پزشکان، یکی از عوامل عفونت های بیمارستانی است

شیوع 8 تا 12 درصدی عفونت های بیمارستانی

رئیس اداره عفونت های بیمارستانی وزارت بهداشت از آمار 8 تا 12 درصدی عفونت های بیمارستانی در کشور خبر داد و گفت: بستری طولانی مدت،تجویز بی رویه و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و نشستن دست در بیمارستان از دلایل آن است.

حسین معصومی اصل در رابطه با وضع عفونت های بیمارستانی در کشور افزود: نظام مراقبت در کشور دچار کم گزارش دهی است، به همین دلیل برآورد شده که میزان عفونت بیمارستانی در کشور بین 8 تا 12 درصد باشد.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: یکی از عوامل میزان بالای عفونت بیمارستانی در کشور تجویز نادرست آنتی بیوتیک از سوی پزشکان است، هر چند بروز مقاومت های میکروبی چند عاملی است و فقط به تجویز پزشک مربوط نمی شود.

رئیس اداره بیماری های منتقل از آب، غذا و عفونت های بیمارستانی وزارت بهداشت اظهار کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک از سوی بیماران و مردم نیز باعث شده مقاومت میکروبی مردم افزایش یابد و در نتیجه میزان عفونت بیمارستانی بیشتر شود.

معصومی اصل، بستری های طولانی مدت در بیمارستان ها را از دیگر عوامل افزایش عفونت بیمارستانی عنوان کرد و ادامه داد: این عارضه در همه جای دنیا وجود دارد و خطر رو به افزایش آن در همه کشورها از جمله ایران احساس می شود.وی یادآور شد: این که گفته می شود فقط درپی بی احتیاطی پرسنل پزشکی عفونت بیمارستانی حاصل می شود قابل قبول نیست؛ چون عفونت بیمارستانی تک عاملی نیست. البته رعایت موازین بهداشتی مانند شست و شوی مکرر دست ها در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

رئیس اداره بیماری های منتقل از آب، غذا و عفونت های بیمارستانی وزارت بهداشت عنوان کرد: 90 درصد عفونت های بیمارستانی قابل پیشگیری است، به همین دلیل توصیه شده پرسنل پزشکی بعد و قبل از هر اقدامی موازین بهداشتی را در تمام بیمارستان ها رعایت کنند.