آرشیو سه‌شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۳۲۹۸
فرهنگ و هنر
۳۲
حاشیه

جنجال «پادشاه شن ها» به ایران کشیده شد

فیلم سینمایی «پادشاه شن ها» به عنوان جنجالی ترین فیلم خاورمیانه در بخش مسابقه بین الملل سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» نمایش داده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «پادشاه شن ها» یا «ملک الرمال» عنوان فیلمی به کارگردانی نجدت انزور فیلمساز سوری است که به قدرت رسیدن عبدالعزیز بن سعود را بعد از ائتلاف با جریان وهابی، به تصویر می کشد. «پادشاه شن ها» با حضور مارکو فوشی و فابیو تستی بازیگران ایتالیایی که به ترتیب نقش های جوانی و پیری عبدالعزیز را بازی کرده اند، با دیدی انتقادی تاریخ به وجود آمدن دولت آل سعود در سرزمین نجد و حجاز را حکایت می کند. ساخته شدن این فیلم در دنیای عرب جنجال زیادی به همراه داشته است و نمایش آن در سوریه با اعتراض صریح شاهزاده طلال بن عبدالعزیز، مواجه شد.

در پی اکران این فیلم در سوریه عدنان العایض مفتی سعودی به سبب حمایت از دولت آل سعود فتوای قتل اسماعیل نجدت انزور کارگردان «پادشاه شن ها» را داد. بشار اسد رئیس جمهور سوریه به درخواست طلال بن عبدالعزیز که خواستار عدم اکران این فیلم در سوریه شده بود، اعتنایی نکرد و این فیلم در سوریه پخش شد و با استقبال گسترده مردم مواجه شد.