آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۴
سلامت و زیبایی
۱۵

پوکی استخوان چیست

پوکی استخوان، بیماری شایعی است که موجب ضعیف شدن استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد. زمانی که شما دچار پوکی استخوان هستید، با افتادن های عادی یا ضربه های معمولی یا در مراحل شدید حتی با یک سرفه ممکن است استخوان های شما بشکند. شکستگی های مربوط به پوکی استخوان معمولا در لگن، مچ دست و ستون فقرات رخ می دهد. دکتر رضا صالحی، متخصص ستون فقرات در این باره به سوالات مطرح شده پاسخ می دهد.

بروز پوکی استخوان چه علائمی دارد؟

درد مفاصل، مشکل در ایستادن، مشکل در راست نشستن، کوتاه شدن قد در گذر زمان، آسان شکستن استخوان با ضربات کم شدت از شایعترین علائم پوکی استخوان به شمار می روند.

چه دلایلی موجب بروز پوکی استخوان می شود؟

همان طور که گفتیم پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که تولید استخوان های جدید با مرگ استخوان های قدیمی برابر است، در این حالت تراکم استخوان شما کاهش یافته و شما دچار پوکی استخوان می شوید. عواملی که در ابتلابه این بیماری نقش ایفا می کنند، شامل پنج دسته خطرات و عوامل تغییر ناپذیر، سطح هورمونی، عوامل تغذیه ای، مصرف داروهای استروئیدی و سایر دارو ها و سبک زندگی می شوند.

چه گروه هایی بیشتر در معرض خطر قرار دارند؟

زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلابه بیماری پوکی استخوان هستند.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از این بیماری وجود دارد؟

استفاده از ویتامین ها، ورزش، خودداری از کشیدن سیگار، استفاده از داروهای محافظت کننده استخوان، مراقبت از افرایش وزن و بالاخره دوری کردن از زمین خوردن راهی مناسب برای فرار از این بیماری است.