آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۸
سلامت
۱۶

صدای ناهنجار گوش جنین را می آزارد

شنوایی، اولین حسی است که در نوزاد شکل می گیرد و نوزاد 4 ماهه صداها را کامل می شنود؛ بنابراین هر صدای ناهنجاری که مادر می شنود بر سیستم شنوایی جنین نیز اثر مخرب می گذارد و البته احتمال سقط را افزایش می دهد.

خسرو گورابی، رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران در گفت وگو با فارس افزود: سیستم شنوایی جنین در 4 ماهگی کامل می شود و به طور کامل صداهای محیط را می شنود؛ همچنین به محض تولد تنها حسی که به طور کامل قابلیت استفاده دارد، شنوایی است. به همین دلیل اولین ارتباطات نوزاد با محیط، گفتاری است.

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: شنوایی انسان از همان ابتدای تولد قابل اندازه گیری است و این ارزیابی می تواند موجب پیشگیری از ابتلابه اختلالات شنوایی شود.

این شنوایی شناس درباره تاثیر صداهای ناهنجار بر سیستم شنوایی جنین اظهار کرد: هر صدای ناهنجاری که مادر می شنود بر سیستم شنوایی جنین نیز اثر مخرب می گذارد و علاوه بر مشکلات شنوایی می تواند موجب ترس و وحشت و استرس شود که این موضوع احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که توصیه می شود زنان باردار در معرض سر و صدای شدید قرار نگیرند، احتمال افزایش استرس و وقوع سقط جنین است.

به گفته گورابی، در طرح غربالگری شنوایی نوزادان، اکنون پوشش 70 درصدی داریم و شنوایی نوزادان در بیشتر زایشگاه های کشور ارزیابی می شود. پس از شست وشو و تعیین مقیاس آپگار نوزاد به دنیاآمده، شنوایی او ارزیابی می شود.