آرشیو چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۲۷
جهان
۲۰

طالبان 16 نفر از 200 مسافر ربوده شده را کشت

گروه طالبان در نخستین عملیات خود پس از کشته شدن ملااختر و معرفی ملاهیبت الله آخوندزاده، با حمله به 10 دستگاه اتوبوس و مینی بوس مسافربری در مسیر کابل – تخار 200 مسافر را ربود و 16 نفر از آنان را کشت.

به گزارش پرس تی وی، محمود دانش، سخنگوی والی قندوز با تاییداین خبر گفت، هرچند طالبان صبح دیروز سه شنبه 150 نفر ازگروگان ها را آزاد کرده اما هنوز دست کم 35 مسافر در گروگان طالب ها هستند.

وی افزود، هنوز مشخص نیست طالبان این افراد را به کجا منتقل کرده اما تلاش های نیروهای امنیتی برای نجات گروگان ها ادامه دارد. این اولین عملیات طالبان از هفته گذشته، یعنی زمانی است که ملااختر منصور در حمله پهپادی امریکا در پاکستان کشته شد. قندوز ناامن ترین ولایت شمالی افغانستان است و گروه طالبان در بخش هایی از این ولایت نفوذ و حضور دارد. این گروه سال گذشته موفق شد سه روز شهر استراتژیک قندوز، مرکز این ولایت را به تصرف خود درآورد. جنگ و خشونت در افغانستان سابقه دیرینه دارد و مردم افغانستان قربانیان اصلی این خشونت ها بوده اند طوری که عفو بین الملل در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است، بیش از 1/2 میلیون افغان در پی خشونت ها در کشورشان طی سه سال گذشته مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

خبر دیگر اینکه، نهادهای امنیتی افغانستان اعلام کرده اند، دو فرمانده نظامی گروه طالبان در ولایت های غور و لغمان کشته شده اند. یکی از این فرماندهان ملاعبدالصبور نام دارد که از طراحان حملات انتحاری گروه طالبان بوده و قصد داشته بمبگذاری های انتحاری را در لغمان انجام دهد.

قاری سیف الدین، فرمانده دیگر طالبان که وزارت کشور افغانستان از او به عنوان«فرمانده کلیدی» یاد کرده در منطقه «ساغر» ولایت غور کشته شده است. گروه طالبان هنوز درباره این دو خبر اظهار نظر نکرده است.