آرشیو یکشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۸
ایران
۱۵

تلاش برای جایگزینی کشت برنج در اصفهان

درحالی که کشت برنج در 13 استان از جمله اصفهان ممنوع است، مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از تلاش جهاد کشاورزی برای جایگزینی محصولاتی با مصرف آب کمتر در اصفهان خبر می دهد.

به گزارش جام جم، محمد زارع با اشاره به معضل کم آبی در استان اصفهان و ضرورت توجه به این موضوع می گوید: در راستای مصرف بهینه آب باید به کشت محصولاتی روی آورد که نیاز به مصرف آب کمتری دارند. او با بیان این که کشت برنج نیاز به مصرف زیاد آب دارد، از قرار گرفتن کشت جایگزین برنج در دستور کار جهاد کشاورزی خبر می دهد و می افزاید: کشت برنج در بیش از 13 استان کشور از جمله فارس، اصفهان، خوزستان و لرستان ممنوع و از فهرست حمایت های وزارت جهاد کشاورزی حذف شده است.

هرچند مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از اقدامات خوبی در زمینه تحقیقی و ترویجی در این زمینه با تشکیل کمیته کشت جایگزین برنج در سال 93 خبر می دهد که زمینه ساز برنامه ای مدون شده است، اما زارع جایگزینی محصولات را نیازمند اعتبارات لازم از سوی استانداری می داند و به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: با اعتبارات از سوی استانداری و همه دستگاه های استانی و ملی، جایگزینی محصولات محقق می شود.

به گفته او، نتایج تحقیقات محققان استان نشان داده که محصولاتی همچون ارزن، ذرت شیرین با استفاده از آبیاری تیپی می تواند از مصرف آب بکاهند و جایگزین مناسبی برای برنج محسوب می شوند. همچنین کشت کنجد نیز به سبب این که یک دانه روغنی گیاهی بوده، کشور به آن نیاز دارد.