آرشیو شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۵
شهرستان ها
۷

نشست زمین، ساختمان های تاریخی اصفهان را تهدید می کند

یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در پی خشک شدن رودخانه زاینده رود و برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی، پدیده نشست زمین به همه ساختمان ها و به خصوص ساختمان های تاریخی آسیب خواهد زد.

عبدالرسول جان نثاری در جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بی شک رودخانه زاینده رود به عنوان موتور محرک فلات مرکزی ایران متعلق به تمام مردم ایران است و نگاه استانی به این موهبت الهی پذیرفته شده نیست.

وی ادامه داد: خطر فرونشست همه ساختمان های اصفهان را تهدید می کند و تبدیل به کابوس ساختمان های تاریخی اصفهان شده است. بارها مشاهده شده که مجامع بین المللی تا چه اندازه به عناوین مختلف نگران میراث فرهنگی ما بوده اند و برای مثال با ارتفاع یک سازه در کنار یک اثر تاریخی به شدت مخالفت کرده اند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این نشست ها که به صورت تدریجی و گاهی ناگهانی و در قالب ریزش اتفاق می افتند هر لحظه ممکن است موجب آسیب رساندن یا تخریب کامل یکی از آثار تاریخی اصفهان شوند.

جان نثاری افزود: پل های تاریخی اصفهان در معرض این اتفاق قرار دارند و باید برای جلوگیری از این پدیده تصمیماتی گرفته شود. در همین رابطه از استاندار اصفهان درخواست داریم تا با کمک گرفتن از همه سازمان ها و دانشگاه ها این موضوع را به صورت کارشناسی و دقیق پایش کند.