آرشیو چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۵۷
سلامت
۱۳

درمان هدفمند سرطان از طریق ژنوم

بررسی ژنوم بیماران می تواند به درمان هدفمند با بیماری سرطان بینجامد و برای رسیدن به این هدف باید در تشخیص و درمان بیماری پروتکل های درمانی متفاوتی را براساس پزشکی شخصی در نظر گرفت.

به گزارش جام جم، دکتر رضا نکوییان، متخصص ژنتیک پزشکی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: به دلیل داشتن ژنوم (ساختار ژنتیک) متفاوت افراد، دو فرد در ابتلابه یک ویروس یکسان سرماخوردگی ممکن است واکنش متفاوتی نشان دهند و یکی نیاز به سه روز استراحت مطلق داشته و دیگری به این استراحت نیاز نداشته باشد، چراکه بدنش واکنش مقاوم تری در مقابل این بیماری نشان می دهد.

وی افزود: بدن دو نفر مبتلابه سرطان روده در درمان با یک داروی مشابه شیمی درمانی، واکنش های متفاوتی دارد و ممکن است پیشرفت سرطان در یکی کند بوده و در دیگری مرگ به همراه داشته باشد، لذا با بررسی ژنوم فرد و ارائه داروی مناسب با آن می توان بیماران را از مرگ نجات داد و به درمان هدفمند رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: ژنتیک و سبک زندگی در درمان بیماری ها متفاوت است و به عبارتی می توان گفت ژنتیک هر فرد همچون اثر انگشت خاص خود اوست. بنابراین با شناسایی ژنوم هر فرد می توان اقدامات موثرتری در درمان بیماری و تجویز دارو ارائه کرد.

دکتر نکوییان با اشاره به این که در تشخیص و درمان بیماری باید پروتکل های درمانی متفاوتی را براساس پزشکی شخصی در نظر بگیریم، تصریح کرد: کشورهای پیشرفته این موضوع را مورد توجه قرار داده اند و موفقیت های زیادی برایشان به همراه داشته است. ما نیز باید به سمتی پیش برویم که شرکت های داروسازی براساس ژن افراد داروهای مختلف تولید کنند. توجه به پزشکی شخصی و پیشرفت در آن، علاوه بر این که هزینه های درمانی را کاهش می دهد، سبب رسیدن به نتیجه درمان می شود و شاهد درمان هدفمند بیمار ان خواهیم بود.