آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۷
صفحه آخر
۱۲

در پی تهدید سید حسن نصرالله، تاسیسات آمونیاک حیفا 9 مرداد ماه برای همیشه بر چیده می شود

درپی تهدیدات دبیرکل جنبش حزب الله، دیوان عالی دادگستری رژیم صهیونیستی تاریخ برچیده شدن مخازن آمونیاک شهر «حیفا» را هم اعلام کرد.

بعد از ماه ها کشمکش بر سر لزوم برچیده شدن تاسیسات آمونیاک در شهر «حیفا»، دیوان عالی دادگستری رژیم صهیونیستی به تخلیه کامل آن در تاریخ 31 جولای (9 مرداد) رای داد.

تاسیسات فرآوری و ذخیره سازی 12 هزار تنی آمونیاک در شهر حیفا بارها مورد تهدید «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب الله قرار گرفته است. نصرالله تاکید کرده بود اگر رژیم صهیونیستی بخواهد جنگ دیگری را با لبنان آغاز کند، با انفجار این مخازن صدها هزار اشغالگر در حیفا جان خود را از دست خواهند داد. نصر الله گفته بود: «آسیبی که از انفجار این مخزن ها ایجاد خواهد شد، معادل یک بمب اتم است. ما بمب اتم داریم.»

در حکم دیوان عالی دادگستری رژیم صهیونیستی آمده است: آمونیاک ماده سمی است و به دلیل نزدیک بودن پایانه آن به یک میلیون نفر در منطقه حیفا، احتمال اینکه یک رخنه امنیتی یا نقص فنی باعث فاجعه شود، وجود دارد. همچنین خطر نشست آمونیاک یا آسیب به کشتی های اطراف آن وجود دارد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» برخی از سیاستمداران رژیم صهیونیستی نیز این مخازن آمونیاک را «بمب ساعتی» در حیفا توصیف کرده و خواستار جابجایی یا برچیده شدن آن شده اند.

به گزارش فارس پیشتر و بعد از تهدیدات نصرالله بیش از 4000 صهیونیست در برابر دادستانی حیفا تجمع کرده و از کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواسته بودند که این مخازن را از شهر حیفا به جای دیگر انتقال دهد. چندی پیش نیز پروفسور «ایهود کینان» از موسسه فنی اسرائیل طی گزارشی جمع بندی کرده بود که هرگونه حمله به تاسیسات 12هزار تنی آمونیاک می تواند فاجعه ای در آن منطقه ایجاد کرده و در حالی که انفجار خود مخزن هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند، حمله به شناورهایی که آمونیاک را جابه جا می کنند نیز صدها هزار نفر دیگر را خواهد کشت. رژیم صهیونیستی اخیرا مقدمات برچیده شدن این تاسیسات را فراهم آورده و هیئتی را برای این منظور تعیین کرده بود.