آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۲
جهان
۲۰

آغاز حضور نظامی چین در جیبوتی

با افزایش درگیری ها در منطقه بخصوص تحولات یمن، چین برای نخستین بار پایگاه نظامی تازه تاسیس خود در جیبوتی را به طور رسمی عملیاتی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، روز گذشته فرماندهی نیروی دریایی چین اعلام کرد کشتی های خود را که حامل شماری از مسئولان و نظامیان این کشور است از بندر «جانگ جیانگ» در استان «گوانگ دونگ» در جنوب کشور راهی پایگاه جیبوتی، کشوری در شاخ آفریقا با موقعیت راهبردی میان دریای احمر و خلیج عدن کرد. این کشتی ها که طبق برنامه ریزی چین و جیبوتی حامل پرچم نظامی است در ماموریت های کمک رسانی بشردوستانه، حفاظت از صلح، تامین امنیت، اسکورت و پشتیبانی کشتی ها در آفریقا و آسیای غربی شرکت خواهند کرد. ساخت این پایگاه پیشتر با انتقادهای زیادی از سوی برخی کشورها همراه بود که دولت پکن با مردود دانستن آن، تاکید کرد پایگاه مذکور یک ساختار لجستیک و حمایتی از ماموریت های حافظ صلح است و نیازی به دشمنی با آن نیست.

خبر دیگر از چین نیز حاکی است «گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اتهامات واشنگتن مبنی بر کوتاهی پکن از مسئولیت خود در قبال بحران کره شمالی، اعلام کرد چین مسئول بحران کره شمالی نیست چرا که این بحران ریشه در اختلافات واشنگتن و پیونگ یانگ دارد و چین مسئول آن نبوده و حل این مشکل نیز در دستان پکن نیست.