آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۹۷
هنر و ادبیات
۱۰

ضمایر

او

دیر پیدایش کردیم اما همین هم غنیمت است؛ محمود حسینی زاد را می گوییم که ترجمه ادبیات آلمانی به زبان فارسی را چند سالی است بازتعریف کرده و سر و سامانی داده است.

نشست دیدار و گفت وگو با این مترجم و البته قصه نویس در قالب برنامه ای با عنوان «شب محمود حسینی زاد» برگزار می شود.

در راستای برگزاری سلسله نشست های دیدار با نویسندگان پیشکسوت، موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم روز چهارشنبه (19اردیبهشت) ساعت 18، میزبان دومین مهمان این برنامه محمود حسینی زاد خواهد بود. طی این جلسه او درباره تجربه های نوشتن و زیستن در فضای ادبیات داستانی صحبت خواهد کرد و در ادامه فرصتی برای نویسندگان و علاقه مندان به ادبیات خواهد بود که ضمن آشنایی با جهان بینی این نویسنده و مترجم درباره داستان و نوشتن، سوال ها و ابهام های ذهنی شان در مورد نویسندگی و چگونگی مواجهه با موانع نوشتن را مطرح کنند. حضور در این نشست برای عموم علاقه مندان آزاد است.

آنها

هفته پیش در همین صفحه از احتمال برگزارنشدن نوبل ادبیات 2018 نوشتیم و حالا گاردین خب از قطعیت این خبر داده. آن طور که ایسنا این خبر را ترجمه کرده، آکادمی نوبل تصمیم گرفته به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی، برای اولین بار در 75 سال اخیر جایزه نوبل ادبیات را برگزار نکند. هیات داوران مخفی جایزه نوبل که مسئولیت انتخاب برنده مهم ترین جایزه ادبیات سال جهان را بر عهده دارد در سال 2018 هیچ برنده ای در رشته ادبیات انتخاب نخواهد کرد و به جای آن در سال آینده میلادی دو برنده نوبل ادبیات معرفی خواهد شد. این تصمیم پس از ماجرای رسوایی اخلاقی «ژان کلود آرنالت» همسر «کاترین فروستنسون»، عضو آکادمی نوبل گرفته شد که در نوامبر سال گذشته با شکایت 18 زن به اتهام سوء استفاده جنسی روبه رو شد. پس از انتشار این اخبار، «کاترین فروستنسون» نیز از آکادمی نوبل کنار گذاشته شد و «سارا دنیوس» رئیس آکادمی نوبل در واکنش به این اتفاق ها از کار خود استعفا کرد.

همچنین چند نفر از آنها در اعتراض به اخراج کاترین فروستنسون صندلی خود را خالی گذاشتند تا تعداد اعضای کمیته نوبل ادبیات از 18 نفر به 11 نفر کاهش یابد.