آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۰
هنر و ادبیات
۱۰
فصل دوم (موسیقی)

در اوج آسمان ها

همایون خرم تیرماه به دنیا آمده و دی ماه از دنیا رفته است، اما آنچه او را امروز در این ستون کوتاه نشانده است نه سالمرگ و نه زادروزش است که قرار شده نوای ساز جادویی او دوباره در تهران بپیچد.

آن طور که رضا پسر همایون خرم گفته، قرار است روزهای پنجشنبه 20 و جمعه 21 اردیبهشت کنسرتی با عنوان «گل های خرم» در تالار وحدت اجرا شود.

از آغاز فعالیت هنری همایون خرم نزدیک به 70 سال می گذرد اما بخش گسترده ای از آثار او در حافظه موسیقایی حداقل سه نسل از ایرانیان به جا مانده است. به این مفهوم که شاید اغراق نباشد بگوییم دشوار می شود کسی را یافت که نتواند ترانه «امشب در سر شوری دارم» را زمزمه کند. خود او هم از معدود سنتی کارانی است که هیچ مخالفتی با موسیقی پاپ نداشت و هیچ موسیقی ای را تکذیب نمی کرد.

به اعتقاد همایون خرم؛ نوعی تحرک در این نوع موسیقی وجود دارد و جوانان به این تحرک نیاز دارند. نحوه بیان باید جالب و زیبا باشد و اگر نحوه بیان زیبا و از ساختاری خوب برخوردار باشد، بسیار موثر است.

در عین حال که خود همایون خرم عاشق سه گاه، چهارگاه و بیات ترک بود، اعتقاد داشت اگر موسیقی اصیل دارای ساختاری بد باشد، از موسیقی پاپ بدتر نیست؛ بنابراین اگر رعایت شود، همه انواع موسیقی می توانند یک نوع نیاز را برطرف کنند

البته که باید گفت اعتبار همایون خرم هرگز در ترانه های ساده و همه پسندش خلاصه نمی شد و نمی شود. کارهای ارکستری او که غالبا جمله بندی هایی مرکب و پیچیده توام با ضرباهنگ های بسیار متنوع دارد؛ نمونه های سمفونی گونه ای از موسیقی ایرانی به دست می دهند که کمتر آهنگسازی توانسته شبیه اش را خلق کند. حالا و پس از مدت ها قرار است کنسرت «گل های خرم» با نوازندگی ویولن بابک شهرکی و نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری در تالار وحدت اجرا شود.