به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شهادت » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « شهادت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • هدایت الله تقی زاده*، فهیمه قربانی

    ادبیات شهادت و ایثار، ادبیاتی است که آزموده های جهاد و مبارزه یک نسل مقاوم و مبارز برای رهایی سرزمین، دین، فرهنگ و سنت هایشان از چنگال متجاوزگران و یغماگران به حریم ارزش ملی و انسانی را برای نسل های آینده، در بیان محکم شعری و ادبی ترسیم می کند. بسیاری از شاعران معاصر در اشعارشان به این موضوع پرداخته اند. احمد محرم شاعر مصری ازجمله شاعرانی است که مقاومت مردم مصر باعث تجلی و انعکاس فرهنگ شهادت و ازخودگذشتگی در اشعار او شده است. محرم حب وطن را در درون خود پرورده است و برای بهتر مجسم کردن دفاع از وطن، از شهید و شهادت و جایگاه آنان به قلم فرسایی دست زده است. این پژوهش با روش تحلیلی - توصیفی، جایگاه شهید و نقش او در بیداری مردم را بررسی کرده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که محرم، تصاویری زیبا از عزم راسخ و نیت صادق شهیدان خلق کرده است او شهیدان را رهبران و الگوهای جاودانه مقاومت و جهاد در جامعه می داند که شهادت مانند تاجی بر سر آنان همواره درخشان است و مسیر هموطنان را روشن می کند. بازتاب مفاهیم احترام و تقدیر شهیدان، الگوپذیری، تشویق به مجاهدت و اقدام علیه ظلم و ستم از مهم ترین اهدافی است که در اشعار شاعر دیده می شود او معتقد است عطر شهادت و یاد جان فشانی شهیدان، همواره تلنگری برای رفتار و کردار و گفتار ما در این دنیای فانی خواهد بود.

    کلید واژگان: احمد محرم, شعر معاصر, شهادت, شهید}
    Hedayatollah Taghizadeh*, Fahimeh Ghorbani

    The literature of martyrdom and sacrifice represents the trials of a generation engaged in jihad and struggle for the liberation of their land, religion, culture, and traditions from the claws of invaders and oppressors, portraying in firm poetic and literary expressions the sanctity of national and human values for future generations. Many contemporary poets have addressed this theme in their works. Ahmad Moharram is an Egyptian poet who the resistance of the Egyptian people has led to the manifestation and reflection of the culture of martyrdom and selflessness in his. Moharram has embedded a love for the homeland within himself and, to better depict the defense of the homeland, has used the pen to illustrate the role of martyrs and martyrdom. This research, using an analytical-descriptive method, examines the position of the martyr and his role in the awakening of the people. The results indicate that Moharram has created beautiful images of the strong determination and sincere intentions of the martyrs. He views martyrs as eternal leaders and models of resistance and jihad in society, where martyrdom, like a crown upon their heads, always shines brightly and illuminates the path of their compatriots. Reflecting concepts of respect and appreciation for martyrs, emulation, encouragement for striving, and action against injustice and oppression are among the most important objectives found in the poet's works. He believes that the fragrance of martyrdom and the memory of martyrs' sacrifices will always serve as a reminder for our behavior, actions, and words in this transient world

    Keywords: Ahmad Moharram, Contemporary Poetry, Martyrdom, Martyr}
  • افسانه شیرشاهی*

    اندیشیدن درباره مرگ و سخن گفتن از آن، از بن مایه های رایج در ادبیات هر قوم است. عمل ناممکن آفریدن از هیچ مانند حضور زندگی در مرگ تضادی است که منشا ایجاد اثر هنری است. در این میان، رمان «شطرنج با ماشین قیامت»، به عنوان یکی از برجسته ترین رمان های دفاع مقدس درباره مرگ دارای دو نگرش متفاوت از سوی شخصیت های منفی چون مهندس و شخصیت بسیجی چون راوی است که هریک از دریچه ای متفاوت به آن گریسته است.به همین جهت، نگارنده به هدف شناساندن انواع روایت مرگ و تفاوت آن با شهادت و نیز پاسخ به اینکه احمدزاده چگونه توانسته است از دو زاویه مادی گرا و معنوی گرا مرگ و شهادت را در رمان خویش تبیین نماید؛ به شیوه هایی روایی پرداخت مرگ اندیشانه و شهادت در این رمان توجه کرد. مطابق این جستار، فرهنگ ناشی از مفهوم شهادت، همواره در پردازش شخصیت های موسی و پرویز و فرمانده تجلی یافته است که مبتنی بر فرهنگ استقامت و پایداری و ایثار و فداکاری تا سر حد لقاء است. طرح داستان به خواننده می فهماند که علاوه بر قوی کردن اعتقادات قلبی باید در عمل نیز رفتاری انسانی و مطابق با ارزش های دفاع مقدس داشته باشد و همیشه آماده هر نوع شهادت طلبی ها و ایثاری برای تحقق اهداف دینش باشد

    کلید واژگان: حبیب احمدزاده, شطرنج با ماشین قیامت, مرگ اندیشی, شهادت, ایثار}
    Afsaneh Shirshahi *

    Contemplating death and discussing it are common themes in the literature of every nation. The impossible act of creating something from nothing, akin to the presence of life in death, is the contradiction that serves as the essence of creating a work of art. In the novel "Chess with Doomsday Machine," one of the most prominent works of the holy defense literature, there are two contrasting attitudes portrayed by the negative characters, such as the engineer, and the Basiji character, who serves as the narrator. Each of them views the events through a different lens. For this reason, the author aims to introduce the types of death narration and differentiate them from martyrdom. Additionally, the author seeks to explore how Ahmadzadeh was able to elucidate death and martyrdom in his novel from both materialist and spiritualist perspectives. He paid attention to the narrative ways of addressing profound themes of death and martyrdom in this novel. According to this essay, the culture stemming from the concept of martyrdom has consistently been reflected in the portrayal of the characters Musa, Parviz, and Commander. This culture is founded on the values of endurance, steadfastness, and self-sacrifice to the utmost limit. The plot of the story conveys the message that besides reinforcing one's heartfelt beliefs, one should also exhibit humane behavior in line with the values of holy defense. One should always be prepared for any form of martyrdom and sacrifice to uphold the principles of their religion.

    Keywords: Habib Ahmadzadeh, Chess With The Doomsday Machine, Thinking About Death, Martyrdom, Seeking Martyrdom, Sacrifice}
  • زهرا علوی، علی عشقی سردهی *، ابوالقاسم امیر احمدی

    ادبیات پایداری مضامین گسترده و متنوعی دارد که یکی از شاخص ترین آنان شهید و شهادت است. شهید و شهادت مقوله ایست که در اغلب نبردهای مقدس از آن یاد می شود و روی سخن بسیاری از شاعران عرصه مقاومت با آنان است. در دین اسلام نیز به این مساله اهمیت والایی داده شده و اسلام کسانی را که در راه خدا جانفشانی می کنند و جان خود را از دست می دهند زنده نمی پندارد. بلکه زندگانی هستند که در نزد خدای خود آرمیده اند. بزرگداشت و تکریم شهیدان میهن که جان خویش را در راه پاسداری از وطن و دین ایفا کردند نیز از مضامین دیگر شعر پایداری است.این پژوهش در صدد بررسی تطبیقی مفهوم شهید و شهادت در اشعار شاعران ایران و عرب است. نتایج تحقیق نشان می دهد که شاعران معاصر انقلابی ایران و عرب، در اشعار خویش از این مفهوم، بسیار بهره برده اند و در اشعار ایشان مضامینی مربوط به شهید و شهادت شامل : ستایش مقام شهید، انتقام خون شهید، مرثیه سرایی برای او و به کارگیری نماد، است.

    کلید واژگان: شهادت, شهید, ادبیات مقاومت, شاعران ایران و عرب}
    zahra alavi, ali eshghi sardehi *, abolghasem amirahmadi

    Sustainability literature has wide and varied themes, one of the most significant of which is martyrdom. Martyr and martyrdom is a category that is mentioned in most of the holy battles, and many poets speak of the arena of resistance against them. In the religion of Islam, this issue is also given great importance, and Islam does not consider those who sacrifice and lose their lives alive in the way of God. Rather, they are the living who rest in the presence of their God. Commemorating and honoring the martyrs of the country who sacrificed their lives to protect the country and religion is also one of the themes of the poetry of Bisandari.This research aims at a comparative study of the concept of martyr and martyrdom in the poems of Iranian and Arab poets. The results of the research show that Iranian and Arab contemporary revolutionary poets have greatly benefited from this concept in their poems, and their poems contain themes related to the martyr and martyrdom, including: praising the status of a martyr, avenging the blood of a martyr, writing a eulogy for him. and the use of symbols.

    Keywords: martyrdom, Iranian, Arab poets, martyr, literature of resistance}
  • سعید ولدبیگی*، محمدکاظم یوسف پور، علیرضا نیکویی

    پدیدارشناسی هرمنوتیک با ورود به حوزه مطالعات دینی، اقتدار متون مقدس را به عنوان یک راهنمای هنجاری با الگوهای مشخص و تعریف شده در پرانتز قرار می دهد. این تعلیق، عرصه ارجاع شاعرانه غیرتوصیفی را به جهان می گشاید. رویدادهای بازگوشده درکتاب مقدس به عنوان رویدادهای تاریخی، اکنون از وجود متنی برخوردارند که از منشا پیشین خود فاصله گرفته اند و معانی کنونی شان محصول ثبت آنها در شبکه ای از متون است که به طورمتناوب، یکدیگر را در یک کل بینامتنی حمایت و جابه جا می کنند؛ براین اساس کتاب مقدس، پیش از هرچیز گفتمانی است که نظریه کلی متن آن را به عنوان حلقه ای در یک زنجیره ارتباطی می فهمد. پل ریکور در تدوین قوس هرمنوتیکی خود با تاکید بر مرحله تبیین انتقادی (نقد ادبی) گذار از اولین تفسیر سطحی و متعصبانه را به خوانشی عمیق ممکن می سازد که در برابر رویارویی با عینیت ایستاده است. در این مقاله با توجه به دیدگاه های ریکور به بررسی مفاهیم «وحی و شهادت (گواهی)» در متون مقدس گوران می پردازیم و سپس با تحلیل شعر و کلام مقدس «نوروز سورانی» در این زمینه، سعی در نشان دادن الگوی عینی این مفاهیم در متون مقدس گوران (یارسان/ اهل حق) داریم. این تعلیق سبب می شود تا وحی با توجه به ویژگی های منحصربه فرد گفتمان ها و درعین حال از طریق روابط متقابل آنها درک شود. پدیدارشناسی هرمنوتیک پل ریکور با تاکید بر مرحله تبیین انتقادی موجب می شود تا کتاب مقدس از تفسیرهای ذهنی ساز وابسته به فرهنگ و نیز از تفسیرهای بنیادگرایانه رها شود و کماکان در جهان مدرن امروز مورداستناد و استفاده قرار بگیرد.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی هرمنوتیک, متون مقدس گوران, نوروز سورانی, پل ریکور, شهادت, وحی}
    Saeid Valadbeygi *, Mohammadkazem Yusofpur, Alireza Nikouei

    Entering the field of religious studies, hermeneutic phenomenology encloses the authority of the sacred texts as a normative guide with specific and defined patterns in brackets. This suspension opens up the field of non-descriptive poetic reference to the world. The events recounted in the Holy Book, regarded as historical events, now enjoy a textual existence which has distanced itself from its previous origins. Their current meanings are the product of their registration within a network of texts that consecutively support and displace each other in an intertextual whole. Accordingly, the Holy Book is above all a discourse that the general theory of the text recognizes as a link in a chain of communication. Paul Ricoeur, in compiling her hermeneutic arc, by emphasizing the stage of critical explanation (literary criticism), enables the transition from the initial superficial and biased interpretation to a deep reading that stands against the confrontation with objectivity. In this article, taking into account Ricoeur's views, we examine the concepts of “revelation and testimony” in Goran's holy texts; then by analyzing the poetry and discourse of “Nowruz Sorani” in this context, we try to demonstrate the objective pattern of these concepts in the sacred texts of Goran (Yarsan/Ahl-e-Haq). This suspension causes the revelation to be comprehended according to the unique features of discourses and, at the same time, through their mutual relationships. Paul Ricoeur's hermeneutic phenomenology, emphasizing the stage of critical explanation, enables the Holy Book to move away from the culturally dependent mental interpretations as well as fundamentalist interpretations and continues to be a point of reference and utilization in today's modern world.

    Keywords: Hermeneutic phenomenology, Goran's holy texts, Nowruz Sorani, paul ricoeur, Testimony, Revelation}
  • پروانه قلیزاده، سید سعید احدزاده کلوری*، محمدرضا شاد منامن، جهاندوست سبزعلیپور

    جنبش جنگل، در پی ناکامی انقلاب مشروطه، در آخرین سال های قرن سیزدهم هجری شمسی، به رهبری میرزا کوچک خان و با اهداف مبارزه با خودکامگی شاه و عمال حکومت، بیرون راندن اشغالگران روس و انگلیس از صفحات شمالی کشور و حمایت از مردم ستم دیده در برابر درباریان فاسد، مالکان ستم پیشه و تاجران مال اندوز، تشکیل گردید. عمر این نهضت، به دلیل هجوم های خودی و بیگانه به آن بسیار کوتاه بود. اما مردمی بودن نیروها و اهداف انسانی نهضت، سبب نفوذ باورنکردنی آن در میان کشاورزان و صنعتگران شد و در همان حال بر نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اثر عمیقی به جای گذاشت و زمینه ساز نوعی از ادب مقاومت در ایران گردید که در قالب شعر و ادبیات داستانی عرضه شد. داده های این پژوهش با روش کتابخانه ای فراهم آمده و با استفاده از ابزار تحلیل محتوا و روش کیفی، تحلیل و توصیف شده است. انجام این پژوهش از آن جهت ضرورت دارد که یکی از گره گاه های مبارزات مردم ایران نوای آزادی می پردازد. هدف نویسندگان نشان دادن نحوه و میزان بازتاب رویدادهای قیام جنگل در ادبیات معاصر بوده است. می بینیم تلاش حکومت پهلوی برای مخدوش کردن چهره میرزا نهضت او، بی ثمر ماند و بسیاری از شاعران و نویسندگان، در تمام لحظه های تاریخ ساز، از قیام جنگل و رهبر آن سخن گفته و آن به مثابه وسیله ای برای تداوم مبارزات مردم، بهره برده اند.

    کلید واژگان: جنبش جنگل, دولت, شهادت, تاثیر بر ادبیات}
    Parvaneh Gholizadh, Seyyed Saeed Ahazadeh Koluri *, MohammadReaz Shad Manamen, Jahandoost Sabzalipour

    The Jungle Uprising, following the failure of the Constitutional Revolution, occurred in the last years of the thirteenth century AH, led by Mirza Kuchak Khan, with the aim of fighting the Shah's dictatorship and overthrowing the Russian and British occupiers from the north and supporting the oppressed people against the courtiers. Corrupt, oppressive landlords and wealthy merchants were formed. The life of this movement was very short due to internal and external attacks. The common people’s support and human goals of the movement caused its incredible influence among farmers and artisans, and at the same time had a profound effect on political, social and cultural institutions and paved the way for a kind of resistance literature in Iran in the form of poetry and literature. The data of this research are provided by documentary method and are analyzed and described using content analysis tools and qualitative methods. The most important achievement of this research is that, firstly, the government and its affiliates have not hesitated to stop killing people in order to protect their interests, and secondly, the emotional impact on the movement's data on the people has been more than its historical impact.

    Keywords: Jungle Movement, Government, martyrdom, Influence on Literature}
  • منصوره احمدی جعفری*، ابوالحسن امین مقدسی
    شهادت امام حسین (ع) محور اصلی شعر «الصخر و الندی» اثر حسب الشیخ جعفر است. در این شعر، سراینده معاصر عرب، شهادت آن حضرت را بر پایه نمادها و مکاشفات درونی، در قطعاتی که عنصر گفت وگو و روایت، وجه غالب آن است با بهره گیری از شگردهای نمایشی بازآفرینی می کند. ضرورت نگارش مقاله حاضر، واکاوی ساختاری معنایی شعری است که ضمن بیان اندوه غنایی با کاربست الگوهای روایی، شهادت امام حسین (ع) را به عنوان رستاخیزی علیه ظلم، در پیوند با عصر حاضر می نمایاند. نگارندگان در این نوشتار بر آن هستند که با روش تحلیلی توصیفی از منظر روایت شناسی ژرار ژنت، که یکی از جامع ترین چارچوب های تحلیل متون روایی است، سه مقوله «زمان»، «وجه» و «لحن» روایی را در شعر مذکور بررسی نمایند. هدف از نگارش این مقاله سنجش بهره گیری شاعر از اصول روایی در تاکید بر ظرفیت های اجتماعی شخصیت و شهادت امام حسین (ع) است. رهیافت فرجامین این مقاله بیان می دارد که «الصخر و الندی» منطبق با نظریه روایی ژنت، روایتی چندصدایی برخوردار از زمان پریشی و بسامد مفرد است و دو نوع کانونی سازی بیرونی و درونی و سه شتاب ثابت، مثبت و منفی دارد؛ همچنین تبیین می نماید که این شگردهای روایت به جوهر شعر لطمه ای نزده و عناصر روایی به خدمت انتقال معنا درآمده اند.
    کلید واژگان: امام حسین (ع), شهادت, الصخر و الندی, روایت شناسی, ژرار ژنت}
    Mansoureh Ahmadijafari *, Abolhassan Amin Moghaddasi
    The martyrdom of Imam Hussein is the main axis of the poem " Rock and dew " by Sheikh Ja'far. In this poem, the contemporary Arab poet recreates the martyrdom of that Imam based on internal symbols and revelations, in pieces that are the dominant element of dialogue and narration, using dramatic techniques. The necessity of writing the present article is a structural-semantic analysis of a poem which, while expressing lyrical sorrow by using narrative patterns, shows the martyrdom of Imam Hussein as a resurrection against oppression, in connection with the present age. In this article, the authors intend to examine the three categories of "tense", "mood" and "voice" of narrative in the mentioned poem by analytical-descriptive method from the perspective of Gerard Genet's narratology, which is one of the most comprehensive frameworks of narrative texts analysis. The purpose of writing this article is to assess the poet's use of narrative principles in emphasizing the social capacities of the personality and martyrdom of Imam Hussein. The final approach of this article states that " Rock and dew " is in accordance with the theory of Genet narrative, a polyphonic narrative with a single time and frequency and has two types of external and internal focalization and three constant, positive and negative accelerations; It also explains that these narrative techniques have not damaged the essence of the poem and the narrative elements have served to convey meaning.
    Keywords: Imam Hussein, Martyrdom, Rock, dew, Narratology, Gerard Genet}
  • مهدی امامی، فریده داودی مقدم

    با گستردگی و رسمیت مذهب تشیع در ایران، جهان بینی این مذهب نفوذ کم نظیری را در باورها، منش ها و کنش ها نمایان ساخت و بازتعریف جالب توجهی برای بسیاری از ارزش ها عرضه کرد. هرچند شهادت و مفاهیم برخاسته از آن پیوسته مورد توجه و استفاده بسیاری از شاعران در طول تاریخ ادب فارسی بوده است و کشته شدن در راه ارزش ها، خواه این ارزش، دفاع از دین و تمامیت ارضی ایران باشد و خواه عشق و پاک باختگی در برابر معشوق، از نگاه شاعرانی که به این مفاهیم پرداخته اند از جایگاهی والا برخوردار بوده، اما باورهای شیعی برخاسته از روایات، احادیث، زیارت نامه ها و ادعیه نیز مفاهیم نظام مندی را در این حوزه عرضه کرده است. در این میان، صایب تبریزی که در جامعه ای شیعی زاده شده و زیسته است، نگرشی شیعی را در مفاهیم جاری در آثارش گسترش داده که مفهوم شهادت نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. جایگاه شهید و شهادت در منابع شیعی و اشعار صایب تبریزی دارای وجوه اشتراک قابل تاملی است که این مقاله در راستای واکاوی و تبیین این قرابت ها و مقوله بندی آن ها گام برداشته است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که مفاهیم برخاسته از روایات، احادیث و زیارت نامه ها در منابع شیعی تاثیر انکارناپذیری در ترسیم چهره شهید در اشعار صایب تبریزی داشته است. اشتراکاتی که گاه، نه تنها در حوزه معنا و مفهوم بلکه در استخدام واژگان نیز آشکار است.

    کلید واژگان: شهادت, صائب تبریزی, باورهای اسلامی و شیعی}
  • فهیمه مشایخ کندسکلا، بتول فخراسلام *، مهدی نوروز، اکبر شعبانی
    زمینه و هدف

    مرگ تجربه ای است که در حیطه دیگر تجربیات انسانی نمیگنجد. به همین دلیل انسانها دربرابر آن واکنشهای متفاوت و گاه متضادی نشان داده و داوریهای گوناگونی درباره آن نموده اند. شعر فارسی در همه گونه های خود، راوی احساسات و اندیشه هایی بوده- است که شاعران فارسی در مواجهه با مرگ و زندگی داشته و دارند. در این پژوهش دیدگاه، برداشت و مواجهه 9 تن از شاعران معاصر (شهریار، فریدون توللی، احمد شاملو، سیاوش کسرایی، نصرت رحمانی، نادر نادرپور، محمدرضا شفیعی کدکنی، حسین منزوی و قیصر امین‌پور) درمورد مرگ مورد واکاوی قرار میگیرد.

    روش مطالعه

    این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و براساس داده یابی کتابخانه ای صورت گرفته است.

    یافته ها

    یافته های تحقیق نشان میدهد مولفه های مرگ‌اندیشی در اشعار این شاعران عبارتند از: مرگ‌هراسی و مرگ‌گریزی، مرگ‌ستایی و مرگ‌طلبی، برداشت عاشقانه از مرگ، مرثیه سرایی، حسرت بر ناپایداری زندگی و گذر عمر، آرزوی جاودانگی، و استفاده نمادین از مرگ برای انتقادهای اجتماعی و سیاسی.

    نتیجه گیری

    بیشترین شواهد و نمونه های شعری در میان این هفت دسته، متعلق به دسته مرگ‌ستایی و مرگ‌طلبی است. دلایل عمده مرگ‌ستایی در این اشعار رهایی از تعلقات دنیوی، امر شهادت، تسلیم در برابر مرگ، رهایی از اندوه و مشکلات زندگی، و بیهوده انگاشتن زندگی است. همچنین بیشترین پیوند میان عشق و مرگ در آثار شهریار، نصرت رحمانی، نادرپور و منزوی وجود دارد که در این میان منزوی سرآمد است. در اشعار این شاعران هر کجا که مرگ چهره ای مثبت داشته و مورد ستایش قرار گرفته است، با مفهوم مقدس شهادت پیوند خورده است و یا اینکه دلایلی معنوی و مذهبی مانند ترک تعلقات دنیوی در کار بوده است. بخشی از چهره مثبت مرگ نیز در نگاه این شاعران بویژه توللی و رحمانی، به ‌دلیل بیهوده و فاقد ارزش انگاشتن زندگی و راهی برای رهایی از انبوه مشکلات روزگار است. همچنین علت اصلی ارایه چهره منفی از مرگ، هراس از آن و حسرت بر ناپایداری زندگی است.

    کلید واژگان: مرگ, زندگی, شعر معاصر, شهادت, مرگ اندیشی}
    Fahimeh Mashayekh Kandeskola, Batool Fakhreslam*, Mehdi Norouz, Akbar Shabani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Death is an experience that does not fall into the realm of human experience. For this reason, humans have reacted differently and sometimes contradictory to it and have made different judgments about it. Persian poetry in all its forms has been the narrator of feelings and thoughts that Persian poets have had and still have in the face of life and death. In this research, the views, perceptions and encounters of 9 contemporary poets (Shahriyar, Fereydoun Tolli, Shamloo, Siavash Kasraei, Nosrat Rahmani, Nader Naderpour, Shafiei Kadkani, Hossein Manzavi, and Qaisar Aminpour) on death are analyzed.

    METHODOLOGY

    This research has been done by descriptive-analytical method and based on library data retrieval.

    FINDINGS

    The research findings show that the components of mortality in the poems of these poets are mortality and aversion to death, mortality and mortality, romantic perception of death, mourning, longing for the instability of life and the passage of life, desire for immortality, and political symbolic use of death.

    CONCLUSION

    The most evidence and examples of poetry among these seven categories belong to the category of mortality and mortality. The main reasons for mortality in these poems are liberation from worldly attachments, martyrdom, submission to death, liberation from the sorrows and problems of life, and the futility of life. Also, there is the most connection between love and death in the works of Shahriyar, NosratRahmani, Naderpour and Manzavi, among which Manzavi is prominent. In the poems of these poets, wherever death has a positive face and is praised, it is associated with the sacred concept of martyrdom, or that there are spiritual and religious reasons such as abandoning worldly belongings. Part of the positive face of death in the eyes of these poets, especially Tully and Rahmani, is because of the futility and lack of value in life and a way to get rid of the many problems of the time. Also, the main reason for presenting a negative image of death is fear of it and regret for the instability of life.

    Keywords: Death, life, contemporary poetry, martyrdom, death of thought}
  • مرضیه حسینی رکن آبادی*، رضا فهیمی، منیژه فلاحی
    گفتمان نوعی کاربرد زبان در حوزه خاص و بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی اثرگذار بر ساختار زبان است. تحلیل گفتمان از نظر فرکلاف، تلفیق نمودن متن و اجتماع با ساختار زبان می باشد. گفتمان بازنمایی های مختلف زندگی اجتماعی هستند که کنش گران اجتماعی را به طور متفاوت در موقعیت هایی قرار می دهند و زندگی اجتماعی را به شیوه های مختلف بازنمایی می کنند تا از طریق روش های روزمره  به نحو خلاقانه ای، جهانی قاعده مند خلق نمایند. تحلیل هر گفتمان سه منظر دارد؛ تحلیل صورت ها و ساختارهای نشانه دار نحوی که معرف دیدگاه نویسنده است، کاربرد صناعات ادبی که گامی بزرگ در شخصی سازی زبان دارد و تحلیل ماهیت کلام ادیبانه که راه ارتباطی بزرگی در خدمت اجتماع است. حسینی کلام موزون را به نماد غیرت و ملت ظلم ستیز پیوند می زند و از این واقعه عظیم، پرده های عینی را برمی دارد. او در شعر عاشورایی «سفرنامه خیزران» شهادت مظلومانه علمدار کربلا را با لحنی حماسی و پر صلابت در قالب شعر نیمایی به تصویر می کشد. هدف پژوهش پیش رو بیان سبک تحلیل گفتمان مسلط حسینی در شعر سفرنامه خیزران به شیوه توصیفی تحلیلی است و در پی پاسخ به این سوال است که کاربرد زبان و کردار گفتمانی در این شعر چگونه است؟
    کلید واژگان: سید حسن حسینی, حماسه عاشورا, شهادت, تحلیل انتقادی گفتمان, فرکلاف}
    Marzieh Hosseini Rokn Abadi *, Reza Fahimi, Manijeh Fallahi
    Discourse is a type of language application in a specific field and the study of social and cultural developments affecting the language structure. According to Fairclough, discourse analysis is the integration of text and society with the structure of language. Discourses are different representations of social life that place social actors in different situations and represent social life in different ways to creatively create a regular world through everyday methods. The analysis of each discourse has three perspectives;Analyzing the forms and structures of syntax that represent the author's point of view, the use of literary arts that is a big step in the personalization of language, and the analysis of the nature of literary speech that is a great way of communication in the service of society. Hosseini connects the melodious words to the symbol of zeal and the anti-tyranny nation and removes the objective veils from this great event. In his Ashura poem "Safarnameh Khaizran", he depicts the oppressed martyrdom of Alamdar of Karbala with an epic and strong tone in the form of Nimai's poetry. The upcoming research with descriptive and Analytical metod looking for answer to this question that what is the use of language and discourse in this poem?
    Keywords: Seyyed Hassan Hosseini, Ashura epic, Shahadat, Critical Discourse Analysis, Farklaf}
  • سیده شهربانو ابطحی، لاله افتخاری*

    تناسب آیات قرآن با یکدیگر، یکی از مباحث ارزشمند علوم قرآنی است که از دیرباز مطمح نظر اندیشمندان  جهان اسلام بوده است؛ در عصر حاضر نیز اصل ساختار هدف دار و مرتبط  مبتنی بر حکمت آیات موجود در سوره ها ، جای خود را در منظومه فکری بسیاری از مفسران مطرح معاصر همچون آیت الله جوادی آملی بازکرده است. موضوع حماسه و شهادت نیز از جمله موضوعات ضروری و ارزشمند نزد تمام جوامع است. بر این اساس مقاله حاضر با روش اسنادی-تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای در پی پاسخ به این سوال برآمده است  که تناسب و انواع آن در آیات مرتبط با شهادت و حماسه در تفسیر تسنیم چگونه است؟ و چنین نتیجه می گیرد که میان این آیات با وجود پراکندگی در سوره های گوناگون رابطه ای مستحکم وجود دارد و انواع تناسب در آن به چشم می خورد .با این حال تناسب میان آن ها در بیشتر موارد از نوع تناسب لفظی (پنهان) است.

    کلید واژگان: تفسیر تسنیم, تناسب لفظی, شهادت, حماسه}
    Seyyedeh Shahrbanou Abtahi, Lale Eftekhari *

    The proportion of Quranic verses to each other is one of the most valuable topics in Quranic sciences that has long been considered by scholars of the Islamic world; In the modern era, the principle of purposeful and proportional structure based on the wisdom of the verses in the suras has found its place in the intellectual system of many prominent contemporary commentators such as Ayatollah Javadi Amoli. The subjects of epic and martyrdom are also among necessary and valuable topics for all societies. Accordingly, the present article, applying documentary-analytical method and using library resources, seeks to answer this question: “How is proportionality and its types in the verses related to martyrdom and epic in Tafsir Tasnim?” It is concluded that despite the dispersion of verses in different surahs, there is a strong relationship and one can see different types of proportions in it. However, the proportion among them is mostly verbal (hidden).

    Keywords: Tafsir Tasnim, verbal proportion, martyrdom, epic}
  • هاشم صادقی محسن آباد*، منوچهر اکبری

    هدف این پژوهش، بررسی شاخصه ها و مولفه های مذهبی بازتولیده شده در رمان جنگ بر مبنای نظریه تحلیل گفتمان است. به این منظور هویت مذهبی رزمندگان در رفتار با اسرا و پیش فرض های گفتمانی و نگرش آنها نسبت به مقوله هایی همچون ایثار و شهادت، بر مبنای آرای بازتاب یافته در رمان های شاخص جنگ، احصا و بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بیناگفتمانیت رمان جنگ از ترکیب آموزه های مذهبی و شیوه های راهبردی دفاع حاصل شده است. در این رمان ها، گفتمان انقلاب اسلامی با دال های ایدیولوژیک مبتنی بر مذهب نظیر جهاد، ایثار، شهادت و...، نظام معنایی مذهبی را مفصل بندی نموده است و به پشتوانه الگوسازی واقعه عاشورا، استناد به قرآن، کاربست تعابیر مثبت در باب شهادت و تبریک آن، معنای نشانه ها و دال های گفتمانی را تثبیت نموده و به هژمونیک شدن گفتمان یاری رسانده است.

    کلید واژگان: رمان جنگ, گفتمان انقلاب اسلامی, بیناگفتمانیت, ایثار, شهادت}
    hashem sadeghi *, manouchehr akbari

    This study has aimed to examine the religious characteristics represented in Persian war novels from the perspective of Critical Discourse Analysi. To do so, the religious identity of warriors in their conduct with prisoners of war, discursive presuppositions about such issues as sacrifice and martyrdom, and the attitude of warriors towards such issues as represented in Persian prominent war novels have been analyzed. The results of the study revealed that the interdiscursivity of Persian war novels is composed of religious teachings and defense strategies. Furthermore, it was found that the Islamic Revolution discourse has articulated a religious semantic system based on Islamic ideological signifiers such as Jihad, sacrifice, martyrdom etc., and that it has consolidated the meaning of discursive signifiers by modeling the ‘eventof Ashoura’ , reference to the Quran, and utilising positive comments about martyrdom and consecration of that, thus facilitating the hegemonization of this discourse.

    Keywords: War Novel, Islamic Revolution Discourse, Interdiscursivity, Sacrifice, Martyrdom}
  • کتایون فلاحی*، مسعود باوان پوری، سهیلا کاظم علیلو

    سمیح القاسم و حسین اسرافیلی از شاعران برجسته مقاومت فلسطین و ایران هستند که در اشعار مقاومت خود دارای مضامین مشترکی می باشند؛ هر دو در مورد وطن خود اشعار زیادی سروده و از اسطوره و نماد و رمز در اشعار مقاومت خود استفاده کرده اند. اسرافیلی و القاسم از اسطوره عنقاء در اشعار خود بهره برده و هر دو خود را متعهد و ملزم دانسته اند که وظیفه خویش را در زمینه مقاومت به نحو احسن ادا کنند. نویسندگان جستار حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بهره گیری از مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، اشعار مقاومت دو شاعر را با هم مقایسه کرده و وجوه اشتراک این دو شاعر را بررسی کرده اند. دو شاعر سنگ را نماد مقاومت فلسطین می دانند و هر دو از این نماد در اشعار خود بهره برده اند. شعر مقاومت دو شاعر، دعوت کننده به صلابت و استقامت، انسجام و فشردگی صفوف و بسیج نیروهای ملی و جهان علیه دشمن پلید و اعلام جنایت او می باشد؛ ادبایی که با پایداری در برابر توطیه دشمن پلید و عدم پذیرش شکست، تا آخرین رمق مبارزه علیه ظلم و فساد را پیشه خویش نمودند.

    کلید واژگان: شعر مقاومت, رمز, اسطوره, فلسطین, شهادت}
    Katayoun Fallahi, Masoud Bavanpour, Soheila Kazem Alilou

    Samih Al-Qasim and Hossein Israfili are prominent poets of the Palestinian and Iranian resistance who have common themes in their resistance poems; Both have written many poems about their homeland and have used myths, symbols and codes in their resistance poems. Israfili and Al-Qasim have used the myth of Angha in their poems and both of them have considered themselves obliged to perform their duty in the field of resistance well. Using descriptive-analytical method and using the American school of comparative literature, the authors of the present article have compared the poems of the resistance of the two poets and examined the commonalities between the two poets. The two poets consider the stone to be a symbol of the Palestinian resistance, and both have used this symbol in their poems. The poem of the resistance of the two poets invites to strength and endurance and cohesion of ranks and mobilization of national and world forces against the evil enemy and the declaration of his crime; Writer that by stability against the conspiracy of the evil enemy and non-acceptance of defeat to the last detail considered struggle against oppression and corruption as their task.

    Keywords: Resistance Poetry, Mystery, Myth, Palestine, Martyrdom}
  • میناسادات امیرآفتابی*، امینه سلیمانی

    بی شک مساله فلسطین به عنوان تراژدی جهان امروز شناخته شده است و موضوع فلسطین هم اکنون به عنوان یکی از مباحث مهم محافل بین المللی و سازمان های دولتی به شمار می آید. در کنار آن استعمار کشور الجزایر توسط فرانسوی ها و جنایت های آنان در حق الجزایری ها و انقلاب آزادی بخش ایشان، بازتاب وسیعی در ادبیات این دو ملت داشته اند. زنان نیز به عنوان بخشی از جامعه، تحت تاثیر تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آن بوده، و با تمام توان خود در آن تحولات ایفای نقش کردند. لذا در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر نمونه های شعری به بررسی شعر زنان فلسطینی و الجزایری در جریان مقاومت پرداخته شده و مضامینی چون وطن دوستی، دعوت به مبارزه، سرزنش حکام و محکوم کردن پیمان نامه بالفور و مبارزه طلبی در شعر آنان بررسی شده است.

    کلید واژگان: پایداری, شعر زنان, وطن دوستی, دعوت به مبارزه, شهادت, پیمان بلفور}
    Mina Sadat Amir Aftabi, Amineh Soleimani

    Palestine's issue is known as the tragedy of today's world undoubtedly is now considered as one of the most important subjects in international meetings and governmental organizations. In addition, the Algerian colonization by the French and their crimes against the Algerians and their liberation revolution have been widely reflected in the two nations' literature. Women, as a part of society, were also influenced by its political, social and cultural developments, and played their part with all their might. Therefore, in this research, the poetry of Palestinian and Algerian women during the resistance has been studied by descriptive – analytical method and concepts as patriotism, call to fight, accusation of leaders and blaming Balfour Declaration on their poetries are surveyed.

    Keywords: resistance, women's poetry, patriotism, call to fight, martyrdom, Balfour Declaration}
  • سیما عباسی*، شیرین پورابراهیم

    نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون (1390) مدعی است، ارتباط محکمی میان تجربه های محیطی و مفهوم سازی های بشر وجود دارد که در زبان جلوه می کند. گفتمان ادبی و شعر نیز پیرو قواعد زبان است. از سوی دیگر، نقد بوم گرا بررسی رابطه میان انسان و طبیعت را محور مطالعات ادبی خود قرار می دهد. التقاط این دو رویکرد معنایی و ادبی، چارچوبی برای بررسی رابطه های شناختی شاعر با محیط و انعکاس آن در اثر وی است. زبان شعر متاثر از تجربیات زیست محیطی شاعر است. این مقاله تلاش می کند، تاثیر تجربیات محیطی سلمان هراتی شاعر معاصر ایرانی را روی مفهوم سازی های اجتماعی مذهبی موجود در شعر وی تحلیل کند. برای این منظور، ابتدا استعاره هایی که حوزه مقصد آن ها، مفاهیم شهادت و امامت بود، استخراج شد. سپس، بر اساس نظریه استعاره مفهومی معاصر بررسی شد که محیط زیست این شاعر و اجزای تشکیل دهنده آن چه نقشی در مفهوم سازی های موجود دارند. به عبارتی، چگونه و کدام حوزه های مبدا از این زیست بوم استخراج شده است. نتیجه این تحلیل نشان می دهد تجربه زیستی و فرهنگی سلمان تاثیر عمده ای بر شکل گیری گفتمان شعری او و تعامل فضای عاطفی و شناختی شعرش دارد و شاعر از سه حوزه مفهومی مبدا نور، گیاه و آب و مفاهیم مرتبط با آن ها برای مفهوم سازی شهادت و امامت بهره برداری کرده است. استعاره «شهادت/ شهید و امامت/ امام/ ظهور طبیعت است» کلان استعاره جاری در زیرساخت شعرهای سلمان است. ترسیم معرفت، توحید، عشق، پایداری، انتظار و دیگر مولفه های فرهنگ شهادت و امامت است که با کاربرد این استعاره ها در شعر وی برجسته شده اند.

    کلید واژگان: نظریه استعاره مفهومی, نقد بوم گرا, گفتمان شعری, شهادت, سلمان هراتی}
    Sima Abbasi*, Shirin Pourebrahim

    Cognitive Linguistics Studies have found that conceptual metaphor is an active process of cognitive system which has an influential role in the construction and organization of cultural network in mind, language, and behavior of humans, so that many categorizations and understandings are based on this mechanism. Moreover, the Conceptual Metaphor Theory, introduced by Lakoff and Johnson, (1980) claims that there is a significant correlation between biological and environmental experiences of humans and their metaphorical conceptualizations, which can be represented in the language including the language of poetry and literary discourse. Literary discourse and poetry have the same linguistic rules. In this view, there is a relationship between the basis of conceptual metaphors and literature, since in a specific language there are mappings between target and source domains which are invoked by experiential correlations, perceived structural similarities and the existence of source domain in their literature. 

    On the other hand, Eco criticism focuses on the relation of human and nature and their reflection in literature. In this approach, what is emphasized on is the reflection of the relationship between humans and their environment in literature. The crossroad of these two semantic and literary approaches can be a framework in which we can study the cognitive link between the poet and his ecology and its manifestation in his work. The language of poetry is influenced by ecological experiences of its poet. Until now, no study has been performed to analyze the relationship between nature, poet and language of poetry from this eclectic approach. Therefore, this paper tries to study the influence of environmental experiences of Salman Harati, who is a famous Persian contemporary poet, on the social-religious conceptualizations reflected in his poetry. In his poems, an obvious relationship between ecological elements and concepts and the poets conceptualizations is reflected. The emergence of political and social beliefs and interpretations in Harati's poetry is the most outstanding property of his poetic language which is portrayed with the help of the concepts existing in the nature of the north of Iran.  This research has used an eclectic method of both Conceptual Metaphor Theory-specially the principles on the basis of metaphor- and Eco criticism. It has used the cognitive mechanism of conceptual metaphor to explain the effects of experiential concepts of nature and the poet's direct observations of it on his poetic conceptualizations. The metaphors have been limited to those with the target domain of Martyrdom and Imamah because the essence of Harati's poetry is religion. The authors seek to answer the following questions: 1.how the natural environment has affected these metaphors? And 2.Which environmental and natural concepts have been used as the source domains for the conceptualization of social and cultural concepts- Martyrdom and Imamah?-. From another perspective, 3. What role or roles the ecology or nature has/have in the meaning construction in literature. To do so, the metaphors involving the target domains of Martyrdom and Imamah have been extracted. Then, on the basis of Cognitive Metaphor Theory, the role of the poet's natural environment as well as its components on his poetic conceptualizations have been explained. The results of this study showed that ‘Salman ecological and cultural experience have great influences on forming his poetic discourse and on the interaction between emotional and cognitive spaces in his poetry. Harati has used three target domains of nature including light, plant and, water and their relevant concepts to highlight some aspects of martyrdom and Imamah. There is a metaphor martyrdom / martyr and Imamah/ Imam is nature underlying all of these conceptualizations. Knowledge, monotheism, love, resistance, waiting and other meaning components relevant to martyrdom and Imamah culture are highlighted through these ecological metaphors.

    Keywords: Conceptual metaphor theory, eco criticism, poetry discourse, martyrdom, Salman Harati}
  • شیرین پورابراهیم *
    ادبیات پایداری از مفاهیمی مانند شهادت، ایثار، جهاد، مقاومت و نظایرآن تشکیل شده است که تاکنون از دیدگاه معنی شناسی زبان به چگونگی ایجاد این معانی پرداخته نشده است. از سوی دیگر، معنی شناسی شناختی، تاکنون توانسته است مبنای بسیاری از پژوهش های زبان ادبیات قرار گیرد. آمیختگی مفهومی نظریه ای در حوزه شناختی است که فوکونیه و ترنر برای معرفی فضاهای آمیخته مفهومی و نقش آنها در ایجاد معنی و پیوستگی معنایی ارائه کردند و ابزار سودمندی در جهت تبییین نحوه ایجاد معانی ادبیات پایداری است. پرسش اصلی این پژوهش این است که آمیختگی مفهومی چه نقشی در ایجاد مفهوم شهادت در ادبیات شعری دارد. این مقاله با بررسی شواهد شعری مربوط به ادبیات پایداری با مضمون شهادت، نشان می دهد که در موارد زیادی شاعر به جای توسل به مفهوم سازی های دو حوزه ای، و نگاشت از حوزه مبدا بر مقصد، به شبکه چند حوزه ای مفاهیم و ادغام آنها دست می زند تا از این رهگذر، فضایی خلق کند که در آن برخی از مفاهیم حوزه های دروندادی به روشی معمولا نامتعارف با هم انگیخته شوند و فضای مفهومی شهادت را در شعر ایجاد نمایند. نتیجه بحث نشان می دهد که در مفهومسازی شعری شهادت، حوزه دروندادی شهادت با حوزه های دروندادی پرواز، غروب، رویش و برگریزان تلفیق شده است. این چهار فضای دروندادی در ترکیب با فضای شهادت، فضاهای آمیخته غیرممکنی را در عالم واقع می سازند و به زندگی پس از مرگ، اعتلا و جاودانگی شهید اشاره می کنند. به طور کلی، این تحقیق نشان می دهد که می توان به کمک نظریه آمیختگی مفهومی به چگونگی ایجاد مفاهیم پیچیده و چند مولفه ای حوزه پایداری پی برد.
    کلید واژگان: معنی شناسی شناختی, آمیختگی مفهومی, شهادت, استعاره مفهومی}
    Sh. Pour Ebrahim *
    Resistance literature is composed of concepts like martyrdom, dedication, Jihad, resistance, and the like, the meaning formation of which has never been analyzed from the semantic aspect of language. In the other hand, cognitive semantics has been used as a framework for many studies of language and literature. Conceptual Blending is a cognitive theory proposed by Fauconnier and Turner to explain blended conceptual areas and their role in the creation of meaning and coherence. It is a useful tool in determining how meanings are created in resistance literature. The main question is what the function of Conceptual Blending is in the creation of the concept of martyrdom in poetry. Several verses belonging to Resistance Literature and conveying the concept of martyrdom have been discussed here. The results show that in many cases, the poets uses multi-area conceptualizations and blends them, instead of using double-area conceptualizations and writing from the source area to the target area, in order to create an area in which some of the concepts of input spaces are raised in an uncommon way, and to create the conceptual area of martyrdom in poem. The findings indicate that in the poetic conceptualization of martyrdom, the input space of martyrdom is has an overlap with the input space of flight, sunset, growth, and falling of leaves. These four input spaces, blended with the space of martyrdom create impossible blended spaces in real world, and refer to life after death, exaltation, and the eternality of martyr. In general, this study shows that by applying the Conceptual Blending theory, the creation of complicated, multi-area, and multi-component concepts of resistance literature can be clarified.
    Keywords: Cognitive semantics, Conceptual Blending, Martyrdom, Conceptual metaphor}
  • شیوا آب آذر *، تورج عقدایی

    مرگ ضرورتی حیاتی، همیشه در شرف وقوع ،کاملا متعلق به ما و منحصر به فرد است. آنچه که از مرگ می دانیم قطعی یا در حقیقت بخشی از قطعی ترین دانش ما به نظر می رسد. اما این دانش آن را عادی تر یا کم رنگ تر نمی کند.جهان بینی انسان ها در رابطه با مرگ، ریشه در نوع نگاه آنها نسبت به زندگی دارد. برخی آن را خواستنی و زیبا دیده اند و برخی زشت و دهشتناک و به خوبی پیداست که نوع پذیرش انسان در رویارویی با مرگ،ریشه در شیوه ی زندگی او دارد و از نوع نگاه او به زندگی سرچشمه می گیرد. حسین منزوی شاعر بلند آوازه ی دهه های چهل و پنجاه این سرزمین است که نام سلطان غزل را به خود اختصاص داد و توانست غزل را بار دیگر از پشت نقاب گمنامی، بیرون بکشد و به آن جلوه ای زیبا و عاشقانه بدهد. منزوی در غزلهایش اشاراتی به مرگ دارد که جهان بینی او را نسبت به این مقوله ی حتمی حیات بشر، نشان می دهد. او گاهی مرگ را بدون چون و چرا می پذیرد و گاهی نیز به مقابله با آن برمی خیزد.با توجه به تناقضاتی که در برخی از غزلهایش در مورد مرگ، دیده می شود، منزوی مرگ را پوچ و بی هدف نمی داند.این مقاله با روش تحلیلی - توصیفی ، بر آن است تا با بررسی غزلیات حسین منزوی به جهان بینی و نوع تفکر و برداشت او از مقوله مرگ در حد توان دست یابد.

    کلید واژگان: منزوی, جهان بینی, انسان, مرگ, شهادت}
    Shiva Abazar *, Tooraj Aghdaie

    Death as an absolute necessity, bound to happen, is unique and belongs to human beings. Whatever we know of death is assured, or at least seems to be the most absolute knowledge of us as human beings. It is an inescapable reality that all creatures will experience it later or sooner. The humankind worldview of death is based on his attitudes towards life. Some people believe that it is attractive and fascinating, while others find it horrible and disgusting. It is clear that the way people try to believe in death has roots in their lifestyles and attitudes towards life. Hossein Monzavi, aka “The King of Ghazal”, the famous poet of 1960s and 1970s, could revive ghazal and made it enthralling and romantic. Some of Monzavi’s ghazals are about death, and he attempts to reveal his attitudes towards the concept of death as a bound to happen. He sometimes believes in death doubtlessly, and sometimes fights it. Despite some contradictions in some of his ghazals about death, he doesn’t believe in death as something absurd and conjectural. This paper aims, through an analytical- descriptive method and by investigating Monzavi’s ghazals, to study his worldview and understanding of death.

    Keywords: Monzavi, Worldview, humankind, Death, martyrdom}
  • ابراهیم خدایار*، کبری فریدونی
    سهروردی (549؟- 587ق) یکی از موثرترین شخصیت های عرفانی و فلسفی در تاریخ فرهنگ ایران و جهان اسلام و بنیان گذار مکتب اشراق است. در دستگاه اندیشگی وی، وقوف بر غربت انسان در جهان و شوق بازگشت به موطن نخستین جایگاهی خاص دارد. این موضوع به‏طور عمده در آثار رمزی وی، به ویژه در رساله قصه الغربهالغربیهبه زیبایی مجال طرح یافته‏است.در این پژوهش سروده پورنامداریان با نام «ای شوق وصل و شور شهادت» از مجموعه شعر رهروان بی برگ (1382) که در حال وهوای «شهادت» سروده شده و بیش از هر چیز مبتنی ‏بر دستگاه فکری سهروردی در رساله پیش گفتهاست، به روش تحلیلی و با رویکردی انتقادی بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد با توجه به آثار پژوهشی شاعر در حوزه فلسفه اشراق و سهروردی پژوهی، قصه غربت غربی به‏طور مستقیم زمینه ساز آفرینش سروده یادشده با حال‏وهوای «مرگ و حیات» و به ویژه گزینش مرگ آگاهانه (شهادت) در بستر مفاهیم عرفانی شده‏است.
    کلید واژگان: شهادت, سهروردی, قصه الغربهالغربیه, پورنامداریان, رهروان بی برگ}
    Ebrahim Khodayar*, Kobra Fereidouni
    Suhrawardi (549?-587 AH) is one of the most influential mystical and philosophical figures in the history of Iranian and the Islamic world as well as the founder of the Suhrawardi School of thought (Spiritual Enlightenment). According to Suhrawardi, being aware of the absolute loneliness of human in this world and his desire to return to his primordial homeland is of much importance. This theme is very beautifully projected in his mystical works; especially in Qissat al-Ghorbat al-Gharbiyya (A Narrative of Western Solitary). In this study, an analytical and critical approach is employed to analyze a poem by Taqi Pournamdarian titled "Ay Shauq-e Wasl va Shoor-e Shahadat" (Thou, Ecstasy of Reunion and Passion for Martyrdom) taken from his poetry collection named "Rahrowan-e Bibarg" (Wayfarers of the Desert) 2003. The overall theme of this poetry is martyrdom. The subject matter of this poetry is more or less similar to that of Suhrwardi's mystical work mentioned above. The results of this study indicate Taqi Purnamdarian's deep knowledge of the mystical philosophy of Suhrawardi and his “Qissat al-Ghorbat al-Gharbiyya” which is the primary source for Purnamdarian’s above mentioned poem, composed with an atmosphere of "life and death", specially a chosen death (shahadat) based on the philosophy of enlightenment.
    Keywords: Martyrdom, Suhrawardi, Qissat al-Ghorbat al-Gharbiyya, Pournamdarian, Rahrowan-e Bibarg}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال