به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امام علی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدرضا فریدونی*

    آموزه «شفاعت» از عقاید اسلامی است که از قرن ها پیش تا امروز آرای مختلفی در باب آن ابراز شده و حکما و عرفای مسلمان با نگرش های متفاوتی که به آموزه های وحیانی داشته اند به تفسیر آن پرداخته اند. نهج البلاغه در مقام یکی از مهم ترین متن های اسلامی که از لسان معصوم صادر شده شامل فقراتی ارزشمند و حائز اهمیت در باب مقوله شفاعت است که تاکنون در تحقیقات و پژوهش ها از این منظر مورد بررسی و ارزیابی قرار نگرفته است. عدم التفات به تعالیم وحیانی با تفسیر معصوم در مکتب اهل بیت و مغفول ماندن مبانی عارفانه در نحوه مواجه با آموزه های دینی، به بدنه حقایق وحیانی آسیب می رساند و معارف الهی را یا به سطح ذهن و زبان عوام تنزل می دهد یا در مدار بسته تعصبات می اندازد؛ همانند فهم سلفیون یا شبه سلفیون از شفاعت که با شبهه افکنی، آن را موجب تحدید قدرت مطلقه خدا و نوعی جانبداری از دوستان و میانجی گری معنا کرده اند. مقاله حاضر با تکیه و تاکید بر فرمایشات امام علی (ع) در نهج البلاغه نشان می دهد که شفاعت با دو مقوله «محبت» در این جهان و «تجسم اعمال» در یوم الحشر نسبت و پیوندی ناگسستنی دارد؛ زیرا محبت، عمل صالحی است که انسان از این جهان مادی با خود به دار آخرت می برد و از آن به نحو شفاعت که صورت باطنی محبت است، برخوردار می شود؛ و تجسم اعمال، ظهور جسمانی و تعین یافته صورت ظاهری و ملکوتی انسان در جهان آخرت است.

    کلید واژگان: امام علی, نهج البلاغه, شفاعت, تجسم اعمال, محبت, عرفان اهل بیتی}
    Mohammadreza Fereydooni *

    The doctrine of intercession is one of the beliefs of Islam about which different opinions have been expressed since centuries ago. Nahj al-Balagha, as one of the most important Islamic texts which has been issued by one of the infallible Imams, contains valuable verses about intercession, which have not been investigated and evaluated from this point of view in previous research. Failure to pay attention to the revelation teachings with the interpretations of the Imams in the school of Ahl al-Bayt, and neglecting the mystical foundations when dealing with religious teachings harms the revealed truths and either lowers the divine knowledge to the level of the mind and language of the common people, or puts it in the closed loop of bigotry as in the understanding of the Salafists or pseudo-Salafists about intercession, which, by casting doubts, have limited God's absolute power and interpreted intercession as a kind of favoritism towards friends and intermediation. This research, relying on the statements of Imam Ali (a.s.) in Nahj al-Balaghah, shows that intercession has an inseparable relationship and connection with the two categories of "love" in this world and "manifestation of deeds" in the hereafter (Al-Hashr) because love is a good deed that a person takes with them from this world to the afterlife and benefit from it in the form of intercession, which is the inner form of love. The manifestation of deeds is the physical and objectified form of the human and heavenly appearance in the hereafter.

    Keywords: Imam Ali, Nahj Al-Balagha, Intercession, Manifestation Of Deeds, Love, Mysticism Of Ahl Al-Bayt}
  • وحیده دهقانی فیروزآبادی، یحیی میرحسینی*، زهرا هاسمی

    ابوالفضل رشیدالدین میبدی، مفسر اهل سنت در سده ششم هجری، عمده اشتهارش به واسطه تفسیر «کشف الاسرار و عدهالابرار» است. میبدی در مواضع مختلف اثر خود، به روایات خاندان پیامبر $ بویژه حضرت علی% اشاره و به اقوال و احوال آن حضرت، استناد و استشهاد می کند. بررسی این استنادات با توجه به مذهب وی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو در این نوشتار، کوشش شده است به روش توصیفی تحلیلی، ضمن استخراج استنادهای رشیدالدین میبدی به حضرت علی%، نخست از نظر موضوعی دسته بندی شود و آنگاه از حیث صحت سنجی، مورد واکاوی قرار گیرد. از نتایج مقاله باید به این موارد اشاره کرد: پربسامدترین موضوعات، روایاتی با درون مایه تفسیر لغوی و ادبی، سپس اعتقادی، عبادی و آنگاه اخلاقی هستند که بیش از همه در النوبه الثانیه به ثبت آمده است. از نظر اصالت، بسیاری از روایات در متون حدیثی شیعه و سنی، محفوف به قراین اند و می تواند مورد پذیرش قرار گیرد. اما دسته ای دیگر، نشانی از آنها در جوامع روایی یافت نمی شود. در کنار تعداد محدودی روایت که غیرهمسو با عقاید شیعیان است، بیشتر مرویات با دیدگاه شیعه امامیه، سازگار  است.

    کلید واژگان: امام علی, حدیث, رشیدالدین میبدی, کشف الاسرار و عدهالابرار, موضوع شناسی, اعتبارسنجی}
    Vahideh Dehghani Firouz Abadi, Yahya Mir Hoseini*, Zahra Hashemi

    Abul Fazl Rashid al-Din Meybodi, a Sunni commentator in the sixth century of Hijri, his main fame is due to Tafsīr Kashf al-Asrār wa ʿUddatul Abrār. In various parts of his work, Meybodi refers to the narratives of the Prophet's family, especially Imam Ali (as), and cites and testifies to the sayings and circumstances of that Imam. Examining these references is very important considering his religion. Therefore, in this article, an attempt has been made to classify Rashid al-Din Meybodi's citations to Imam Ali (as) by descriptive-analytical method, and then analyze them in terms of authenticity. From the results of the article, the following should be mentioned: The most frequent topics are narratives with the content of literal and literary interpretation, then belief, worship and then ethics, which are mostly recorded in al-Nawbat al-Thānīyah. In terms of authenticity, many narratives in Shia and Sunni hadith texts are accompanied by evidence and signs and can be accepted; but another category, no sign of them can be found in hadith collections. In addition to a limited number of hadiths that are inconsistent with the Shia beliefs, most of the hadiths are compatible with the Imami Shia view.

    Keywords: Imam Ali (as), Hadīth, Rashid al-Din Meybodi, Kashf al-Asrār wa ʿUddatul Abrār, Thematology, Validation}
  • بی بی سادات رضی بهابادی، فرشته معتمد لنگرودی، زهرا صرفی، زهرا آبائی*

    در میان دعاهای ماثور، مناجات شعبانیه، از مناجات های خاص امام علی است که دارای معارف بلند عرفانی است، از آنجا که وجود امام علی به مثابه قرآن ناطق با حقیقت قرآن عجین است، بی تردید مناجات ایشان نیز ارتباط عمیق با قرآن کریم به عنوان قرآن صامت دارد. بخش قابل توجهی از این دعا درباره اوصاف الهی است که ارتباط وثیق و معنادار با قرآن کریم دارد. در پژوهش حاضر با رویکرد شیوه های اثرپذیری متون، به تبیین تبادل محتوایی اوصاف الهی بیان شده در این مناجات عارفانه، با قرآن کریم پرداخته می شود. نتایج پژوهش بیانگر آن است که جلوه های تجلی آیات در این مناجات به طور عمده در قالب تاثیرپذیری غیرمستقیم است و شیوه های مختلف تاثیرپذیری شامل واژگانی، گزاره ای، گزارشی و الهامی در بخش اوصاف الهی قابل مشاهده است که بیشترین تاثیرپذیری واژگانی و از نوع برآیندسازی است. علم، عفو، قدرت، رحمت، جود، رزق و حمد از مهمترین اوصاف الهی بیان شده در این مناجات است که براساس قرآن تجلی یافته است.

    کلید واژگان: مناجات شعبانیه, صفات حق تعالی, امام علی, شیوه های تاثیرپذیری}
    Bibi Sadat Razi, Fereshteh Motamad Langrodi, Zahra Sarfi, Zahra Abaee *

    The prayers of Sh'abaniyeh among the proverbial prayers are one of the special prayers of Imam Ali (a.s.), who has high mystical knowledge. Since the existence of Imam Ali (a.s.) as a talking Qur'an is intertwined with the truth of the Qur'an, without a doubt, his prayers also have a deep connection with the Holy Qur'an as a silent Qur'an. The noteworthy part of this prayer is about the attributes of God, which has a close and meaningful connection with the Holy Qur'an. In the current research, with the approach of the effective methods of the texts, the explanation of the content exchange of the divine attributes expressed in these mystical prayers with the Holy Qur'an is discussed. The results of the research show that the manifestations of the verses in these prayers are mainly in the form of indirect influence, and different ways of influence, including lexical, propositional, report and inspiration, are worthy of observation in the section of divine attributes, which is the most lexical and of the conclusion type. Knowledge, forgiveness, power, mercy, joy, sustenance and praise are among the most important divine attributes expressed in these supplications, which have been manifested based on the Qur'an. Knowledge, forgiveness, power, mercy, joy, sustenance and praise are among the most important divine attributes expressed in these supplications, which have been manifested based on the Qur'an.

    Keywords: Prayers of Sh'abaniyeh, Holy Qur'an, Imam Ali (AS), Effectiveness, Divine Power, Divine Forgiveness}
  • اصغر طهماسبی بلداجی*

    حکمرانی شایسته از اهداف تمامی انبیاء بوده که در آموزه های دین اسلام اهمیت آن به غایت خود رسیده است. در عصر حاضر توجه به شاخصه های مهم حکمرانی شایسته براساس آموزه های دینی و الگو قرار دادن آن حایزاهمیت است که می تواند، نقش الگو دهی به حکومت های اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد. بر همین اساس پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی با تکیه بر آموزه های امام علی در نهج البلاغه به شاخصه های مهم حکمرانی شایسته در ابعاد مختلف می پردازد و از این رهگذر شاخصه های این حکمرانی را در ابعاد: معرفتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. نتیجه آن که تعمق و تفقه در سیره حکومتی امام علی این رهاوردهای مهم را نشان می دهد که اولا: حکمرانی شایسته در نهج البلاغه مبنا و محوریت الهی دارد و اصل شکل گیری آن در جهت احیای دین و فرامین الهی است، ثانیا: این حکمرانی تک بعدی نبوده بلکه تمامی جوانب زندگی بشر را در بر می گیرد و با مولفه های متعدد، جامعه را به سمت و سوی حیات طیبه رهنمون می سازد، ثالثا: براساس آموزه های نهج البلاغه، حکمرانی شایسته با حکومت های بشری و سلطنتی کاملا متمایز بوده و هدف اصلی آن سعادت و کمال انسان هاست بر این اساس چیدمان این حکومت از زندگی کارگزاران تا چگونگی اداره حکومت بر مبنای اخلاق الهی بوده که با رویکرد انجام وظایف متقابل مردم و رهبر جامعه اسلامی به غایت خود می رسد.

    کلید واژگان: امام علی, سیاست اسلامی, حکمرانی شایسته, نهج البلاغه}
    Asghar Tahmasebi Beldaji*

    Decent rule has been one of the goals of all the prophets, and its importance has reached its peak in the teachings of Islam. In today's era, it is important to pay attention to the important characteristics of decent governance based on religious teachings and set an example, which can serve as an example for Islamic and even non-Islamic governments. Based on this, the present research with a descriptive-analytical method, relying on the teachings of Imam Ali in Nahj al-Balagha, deals with the important indicators of competent governance in different dimensions, and through this, the indicators of this governance are analyzed and investigated in the following dimensions: epistemological, political, social and economic. Gives. The result is that the deep understanding of Imam Ali's government history? This shows the important conclusions that firstly: proper governance in Nahj al-Balagha has a divine basis and the principle of its formation is in the direction of reviving religion and divine commands, secondly: this governance is not one-dimensional but includes all aspects of human life and with Many components guide the society towards a virtuous life, thirdly: according to the teachings of Nahj al-Balagha, proper governance is completely different from human and royal governments and its main goal is the happiness and perfection of human beings. The government is based on divine ethics, which reaches its goal with the approach of fulfilling the mutual duties of the people and the leader of the Islamic society.

    Keywords: Imam Ali, Islamic politics, meritorious governance, Nahj al-Balagha}
  • پریسا کاظمی، حسین چراغی وش *، امیر مقدم متقی، مریم جلیلیان
    paresa kazemi, hossein cheraghivash, amir moghaddam mottaghi, maryam jalilian

    attention is paid to why the text is produced.in this regard, in the present research,with a descriptive-analytical approach based on the model of critical discourse analysis of Norman Farklaf,an attempt is made to analyze the critical discourse-analysis of Imam Ali's prayers in the three levels of description,interpretation and explanation.And while examining the literary aspects of prayers,to analyze the dominant and hidden discourses of the text, which have received less attention.At the level of description,in sentences with news aspects, she expressed the discourse situation with certainty and certainty,which shows the extent of the author's commitment to the propositions.And this text is a decisive tool to send a message. In some phrases, the author's intention is not to motivate the audience,but it shows a kind of expectation,regret and sadness. This research triesto answerthese two questions,which are the most important topics raisedin Shabaniye prayersbasedon the theory ofNorman Fairclough.And howwas Imam able toconvey these issues using words? The resultsof this researchshow that the dominantideologyin thediscourse is summarizedin the topic of enjoining the goodand forbidding thebad,buildingand educating the individual and society,knowing God and enlightening the public opinion.

    Keywords: Critical discourse analysis, the prayers of shabaniya, Imam Ali (ع), Noramn fairclogh}
  • حمیدرضا تمدن، ویلفرد مادلونگ*
    عبدالله بن عباس ابن عبدالمطلب (م 68ق/ 7-686م) در مطالعات اسلامی معاصر معمولا به عنوان یکی از پایه گذاران علوم دینی شناخته شده است. او همچنین یکی از گرداورندگان قرآن به شمار می رود که قرایات گوناگونش از آیات، بعدها همگی ثبت و ضبط شد. نقش او به عنوان «پدر علم تفسیر قرآن» نیز غیر قابل انکار است، چنان که از میان صحابه پیامبر(ص)، در حوزه شریعت(فقه و احکام) هم به عنوان یکی از پیشوایان مکتب مکه به شمار می رود. در این میان، نقش وی در باورها و تاریخ فقه شیعه کمتر مورد توجه قرار گرفته و نگاه سنت شیعی امامی به او مبهم به نظر می رسد. بر همین پایه ویلفرد مادلونگ کوشیده است تا با بررسی چند نمونه، نقش و جایگاه ابن عباس در فقه شیعی را تا اندازه ای به تصویر بکشد. از نگاه مادلونگ، شواهد مناسبی وجود دارد که نشان دهنده تاثیر بسزای آموزه های ابن عباس بر عقاید و فقه شیعیان امامی نخستین است. به باور او فقه امامیه به گونه سیتماتیک و نظام مند از ایده ها و نظرات ابن عباس در زمینه احکام فقهی پیروی نکرده است اما تلاش کرده تا برخی شواهد را نشان دهد که بر پایه آنها فقه امامی، به عملکرد امام علی(ع) در طول دوران خلافتش، که توسط منابع سنی گزارش شده است، توجهی اندک نشان داده و حتی گاه آموزه ابن عباس را بر آن ترجیح داده است.
    کلید واژگان: ابن عباس, فقه شیعی, تاریخ فقه شیعه, امام علی, مصنف عبدالرزاق اصفهانی, ویلفرد مادلونگ}
    Hamidreza Tamdan, Wilfred Madelong *
    'Abdullāh bin 'Abbās Ibn 'Abd al-Muttalib (686-7 AD) is usually recognized as one of the founders of religious sciences in contemporary Islamic studies. He is also considered one of the compilers of the Qur'an, whose various readings of the verses were later recorded. His role as the "father of the science of exegesis of the Qur'an" is also undeniable, as among the companions of the Prophet (PBUH), in the field of Sharia (jurisprudence and rulings), he is also considered one of the leaders of the Meccan school. In the meantime, his role in the beliefs and history of Shia jurisprudence has been paid less attention to, and the view of Imami Shia tradition towards him seems ambiguous. On this basis, Wilferd Madelung has tried to depict the role and position of 'Abdullāh bin 'Abbās in Shiite jurisprudence to some extent by examining several examples. From Madelung's point of view, there is good evidence that shows the great influence of the teachings of Ibn 'Abbās on the beliefs and jurisprudence of the early Imami Shiites. According to him, Imami jurisprudence has not systematically followed the ideas and opinions of Ibn Abbas in the field of jurisprudence, but he has tried to show some pieces of evidence based on which Imami jurisprudence paid less attention to the performance of Imam Ali (a.s.) during his caliphate, according to the Sunni sources, while at the same time preferred the Ibn Abbas's opinions over the performance of Imam Ali (a.s.)
    Keywords: Ibn'Abbās, Shia jurisprudence, History of Shia Jurisprudence, Imam Ali, Muṣannaf 'Abd al-Razzāq Esfahani, Wilfred Madelung}
  • بی بی سعیده شمع ریزی، سید حمید شمع ریزی *، شهربانو مهینی

    یکی از موضوعات مهم در حکومت الهی، پیروی از حاکم عادلی است که بر اساس شریعت حقه اسلام بر کرسی حکومت تکیه زده است. پس مردم موظف به اطاعت از او و رعایت قوانینی هستند که با تصویب آن، برای اجرا اعلام می گردد. در قرآن کریم و به ویژه در حکومت حضرت یوسف و حکومت امام علی علیهما السلام نیز همین مبنا وجود داشته است . بر اساس آیه 21 سوره آل عمران و بسیاری از آیات دیگر قرآن کریم، نتیجه عدم اطاعت از حاکم عادل، حبط عمل انسان سرکش در دنیا و عذاب آخرت خواهد بود. از موضوعات مهم دیگری که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است، وظیفه مردم در مقابل حکومت برای کار و فعالیت است. در سیره و حکومت حضرت یوسف و مخصوصا امام علی علیهما السلام کارگزاران حکومتی و مردم در انجام وظایف کاری خویش مورد توجه خاص بودند. با مسیولیتی که به حضرت یوسف علیه السلام داده می شود، به دلیل رسیدن قحطی و آمادگی مقابله با آن، خود و همه مردم مصر را به کار وا می دارد. در دوران حکومت امام علی علیه السلام نیز توجه خاصی به امور و کارها داشت و بر اموری مانند: مساوی نبودن نیکو کار و بدکار، توجه به تجار و کنترل بازارو قیمت ها، توجه به قشر مستضعف‏ و رسیدگی به امورآن ها، عدم منت گذاشتن و بزرگ شمردن کارها، عدم خلف وعده، عدم عجله و عدم کندی در برخی امور و غیره تاکید می نمود.

    کلید واژگان: وظیفه, مردم, حکومت, حضرت یوسف, امام علی}
  • محسن رفعت، بشیر سلیمی*

    ابن ابی الحدید معتزلی به عنوان مشهورترین شارح کتاب نهج البلاغه، کتاب خود را با نام «شرح نهج البلاغه» سامان داده که از نیکوترین شروح نهج البلاغه به شمار است، وی در جهت شرح کلام امیرمومنان% از روش هایی بهره جسته تا شرح کلام در جایگاه خویش، خوش نشیند، در تفسیر آن توجه ویژه ای مبذول داشته، و اساس شرح خود را بر پیاده نمودن قواعدی بنا نهاده است. این مقاله، به بررسی روش های مهم موجود نزد شارح از قبیل استخراج روش قرآنی، حدیثی، ادبی، تاریخی، کلامی و شرح بر پایه ی علوم فرعی دیگر نسبت به شرح و تفسیر کلام امام پرداخته و درصدد است نشان دهد که وی در استخراج این روش ها با اصول، معیارها و گزاره هایی اقدام به شرح کلام امیرمومنان% نموده که در خور توجه است.همچنین در پایان با نگاه آماری جداول فراوانی و گراف ها ارایه گردیده است. منابعی که وی در آنها تکیه کرده پایه ی کاربست چنین روش هایی است، که می توان نتیجه گرفت شارح، کلام امام را چونان یک مجتهد منتقد تفسیر می کند و در اجتهادش به قرآن، حدیث، ادبیات، تاریخ، کلام و دیگر موارد از این دست استناد می ورزد، ضمن این که سه منهج ادبی، تاریخی و کلامی او را می توان در میان روش های او ویژه دانست.

    کلید واژگان: شرح نهج البلاغه, ابن ابی الحدید, منهج, فقه الحدیث, امام علی , روش شناسی}
    Mohsen Rafʿat, Bashir Salimi*

    Ibn Abi al-Hadid Muʿtazilī, as the most famous commentator of Nahj al-Balāghah, organized his own book called "Sharh Nahj al-Balāghah", which is considered one of the best commentaries of Nahj al-Balāghah, in order to explain the words of Amir al-Muʾminīn, he used methods so that the explanation of the words would be pleasing to his position, he also has paid special attention in its interpretation, and he has based his explanation on the implementation of rules. This article examines the important methods available to ibn Abi al-Hadid, such as the extraction of Quranic, hadith, literary, historical, theological, and explanation methods based on other sub-sciences in relation to the explanation and interpretation of Imam's words, and it tries to show that in extracting these methods, he explained the words of Amir al-Muʾminīn (as) with principles, criteria and propositions, which is worthy of attention. Also, at the end, many tables and graphs are presented with a statistical view. The sources he relied on are the basis of the use of such methods, which can be concluded that ibn Abi al-Hadid interprets the words of the Imam (as) as a critical mujtahid, and in his ijtihad, he cites the Qurʾan, hadith, literature, history, theology and other such matters; in addition, his three literary, historical and theological methods can be considered special among his methods.

    Keywords: Commentary on Nahj al-Balāghah, Ibn Abi al-Hadid, Method, Deep Understanding of Hadith, Imam Ali (as), Methodology}
  • حسین جلائی نوبری *

    تربیت اصل بسیار بنیادی در شکل گیری شخصیت هر فرد دارد. تربیت هر انسانی می‌تواند زمینه ساز سعادت یا شقاوت او در دنیا و آخرت باشد. تربیت نسلی صالح و شایسته از وظایف مهم والدین است. دین اسلام دین جامع و کاملی است که در بردارنده تمامی نکات تربیتی و اخلاقی است. هر کس در تربیت فرزند خویش از منابع غنی اسلامی بهره بگیرد بی شک منافع بسیاری خواهد برد. در این مقاله تلاش شده تا با بهره گیری از یکی از منابع غنی شیعیان نهج البلاغه، در خصوص تربیت صحیح فرزند با تاکید بر نامه امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام چندین توصیه مهم ذکر شود. این مقاله از نوع توصیفی و کتابخانه ای است و هدف از نگارش آن بیان برخی از توصیه های امام علی در خصوص تربیت فرزند است.

    کلید واژگان: اسلام, امام علی, امام حسن, انسان, تربیت}
  • فاطمه رضایی*، غلامرضا خوش نیت
    سیره عملی امامان معصوم علیهم السلام به ویژه امام علی علیه السلام یکی از مهمترین منابع برای دستیابی  به آموزه های دینی در زمینه  نقش جذب حداکثری و دفع حداقلی در جلوگیری از انحرافات دینی است. بدین سبب پی بردن به این عوامل از سوی علی علیه السلام به لحاظ برخورداری آن حضرت از فرصت تشکیل حکومت و مواجهه با گرایش های فکری و عقیدتی مختلف از اهمیت فراوانی برخورداراست. این مقاله با محوریت کتاب شریف نهج-البلاغه و به کارگیری روش کتابخانه ای در گردآوری ازمنابع دست اول، و شیوه توصیفی تحلیلی در تجزیه وتحلیل داده ها، به بررسی نقش جذب حداکثری و دفع حداقلی در اندیشه و سیره امام علی علیه السلام پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که عواملی همچون مهرورزی، انتقاد پذیری و مشورت، آزادی و کرامت انسانی، عدالت ورزی و مدارا در جذب حداکثری و دوری از فخرفروشی، طمع ورزی و تبعیض های مادی، تقلب و نفاق ، تعصبات  ناروای مذهبی و جهالت و بدبینی در دفع حداقلی جهت جلوگیری از انحرافات دینی نقش بسیار ویژه ای ایفا می کند.
    کلید واژگان: امام علی, جذب حداکثری, دفع حداقلی, انحرافات دینی, آموزه های نهج البلاغه}
    Fatemeh Rezaei *, Gholamreza Ghoshnit
    One of the most important sources for obtaining religious teachings concerning maximum absorption and minimum rejection in preventing religious deviations is the practical seerah (life) of the infallible imams, particularly Imam Ali (AS). In this case, it is very important to find out what factors were used by Imam to form the government and face different intellectual and ideological tendencies. This article, by focusing on the noble book of Nahj al-Balaghah, used the library method to collect data from first-hand sources. The authors used the analytical descriptive method to analyze the data and investigated the role of maximum absorption and minimum rejection in the thought and life of Imam Ali (As). Based on the obtained results, factors such as kindness, criticism, and consultation, freedom and human dignity, justice, and tolerance in maximum absorption; staying away from ostentation, discrimination, and greed, fraud and hypocrisy, unjust religious prejudices, ignorance, and cynicism in minimum rejection all play a very special role in preventing religious deviations.
    Keywords: Imam Ali (AS), maximum absorption, minimum rejection, religious deviations, Nahj al-Balaghah’s teachings}
  • سید مجتبی جلالی، محمدجواد یاوری سرتختی

    برخی از مستشرقان و روشن فکران مسلمان بر این باورند که شیعیان برای دفاع از مشروعیت حکومت علی ، به رغم اعتراض و مخالفت علنی با حکومت وقت و روند انتخاب جانشین، مبنایی برای اثبات مشروعیت حکومت امام خویش نداشته و تنها به وابستگی امام با رسول خدا9 استناد کرده‌اند. چنین شبهه ایی سبب گردید تا این سوال مطرح گردد که ملاک و مولفه های شیعیان برای اثبات مشروعیت حکومت امیر مومنان علی چه بوده است؟ در پاسخ به پرسش فوق، پژوهش حاضر ضمن نقد نظریه، ملاک های مشروعیت خلافت امیر مومنان علی را بر اساس اندیشه و عمل سیاسی اصحاب ایشان استخراج کرده است. یافته‌های پژوهش بیان گر آن است که اصحاب آن حضرت با تاسی از باورهای کلامی صادره از رسول خدا در میان مسلمانان تبیین شده بود، به دفاع از حق امام خود پرداخته و با تعابیری چون امام مفترض الطاعه، وصی رسول خدا ، امام عالم، معصوم و تعیین شده از جانب خداوند، به اثبات مشروعیت حکومت امام خویش اقدام کرده‌اند.

    کلید واژگان: مشروعیت حکومت, امام علی, اندیشه سیاسی اصحاب و نظام امامت الهی}
    sayyed mojtaba jalali, mohammad yavari

    Some of the Muslim orientalists and intelletuals hold the belief that the ShiÝa, to defend the legitimacy of the government run by Imam Ali (peace be upon him), in spite of the existing overt protest and opposition against the then government and the process of electing someone as a successor, has had no basis for the legitimacy of the government of their Imam and think it suffice to cite the Imam’s dependence on the Messenger of God. Such a misgiving brought about this question that “What evidence has the ShiÝi people presented to prove the legitimacy of the government run by the Commander of the faithful, Ali (peace be upon him)?” To answer the above question, the present research, having criticized this theory, has deduced the evidence for the legitimacy of Imam Ali’s government on the basis of the political ideas and actions of his companions. The findings of the research show that Imam Ali’s companions have proceeded to defend Imam Ali’s right to the government by recourse to the theological beliefs diffused among the Muslims and explained by the Holy Prophet and have taken measures to establish the legitimacy of the government of their Imam drawing upon such expressions as the ‘Imam whose obedience is obligatory’, the ‘successor of the Messenger of God’, ‘knowing, Immaculate, and ‘divinely appointed Imam’.

    Keywords: legitimacy of the government, Imam Ali (peace be upon him), companions’ political thought, Divine Imamate system}
  • سید علاالدین شاهرخی*
    امام علی در دوران خلافت خود با طرح «حقوق متقابل حاکم و مردم»، گفتمان نوینی در خصوص حقوق مردم مطرح ساختند که هرچند پس از دوران کوتاه خلافتشان استمرار نیافت، اما الگوی جدیدی در تاریخ بشریت و اسلام ارایه نمود. این پژوهش می کوشد تا با استفاده از روش «توصیفی- تحلیلی» به این پرسش پاسخ دهد که طرح گفتمان «حقوق متقابل حاکم و مردم» توسط امام علی ع چگونه اجرا گردید؟ و چه تاثیری بر اوضاع حقوقی نابسامان موالی ایرانی، به ویژه در کوفه و نواحی اطرافش نهاد؟ یافته های این پژوهش بیانگر آن است که جامعه قبایلی متاثر از نفوذ رهبران خود بود و اهمیت این اندیشه امام علی ع را درک نکرد، در خصوص اجرای این نظریه نسبت به موالی، اشراف عرب با شدت به مقابله علنی با امام برخاستند و توجهی به ارشادهای قرآنی ایشان در این رابطه ننمودند. با این حال در درازمدت امکان تفکیک میان الگوی مطلوب حقوق مردم در قرآن و سنت با روش های انجام پذیرفته برای همگان و به ویژه موالی ایرانی فراهم گردید. همچنین اهمیت اجرای عدالت حقوقی، شیوه صحیح گفتمان حاکمیت با همه مردم (از جمله، با گروه های اقلیت قومی و مذهبی) و روش تحقق آن مشخص گردید.
    کلید واژگان: امام علی, نظریه «حقوق متقابل», خلافت اسلامی, ایرانیان, حقوق انسانی}
    The rapid spread of Islamic conquests after the demise of the Holy Prophet (PBUH) in the field of human rights, a serious challenge is formed between the existing method in the caliphate with Islamic social values. During his caliphate, Imam Ali (AS) proposed a new discourse on the rights of the people by proposing the reciprocal rights of the ruler and the people.This study tries to use a descriptive-analytical method to answer the question of how the project of the discourse of mutual rights between the ruler and the people was implemented by Imam Ali (AS). And what effect did it have on the unhealthy legal situation of the Iranian Mawalis, especially in Kufa and the surrounding areas? The findings of this study indicate that the tribal community was influenced by the influence of its leaders and did not understand the importance of this idea of Imam Ali (AS). Regarding the implementation of this theory towards the Mawalis, the Arab aristocracy strongly opposed the Imam and did not pay attention to his Qur'anic instructions in this regard; However, in the long run, it was possible to for everyone, especially for the Mawalis to distinguish between the desired model of people's rights in the Qur'an and Sunnah and in the methods used. Also, the importance of administering legal justice, the correct way of governing discourse with all people, including ethnic and religious minority groups, and the method of achieving it were determined.
    Keywords: 'Imam Ali (AS), 'Theory of Mutual Rights, Islamic Caliphate, Iranians, human rights}
  • فاضل جلائی نوبری، دکتر حسین جلائی نوبری*

    واژه سیاست به معنای اقدام به کاری طبق مصلحت آن است. بر اساس مبانی اسلام سیاست در معنای عام, تجلی ولایت و رهبری خلق برای حرکت به سوی خالق و .مینه سازی تحقق هدف خلقت انسان است. تعریف سیاست در معنای خاص آن نیز چنین است: (تدبیر واداره امور جامعه در مسیر تحقق ولایت الهی). نگاه علی (علیه السلام) به سیاست نگاهی توحیدی و الهی است. سیاست به دلیل نقش اساسی اش در شکل گرفتن رفتار واخلاق جامعه و تآ ثیر ساختار و رفتار حکومت در سرشت و سرنوشت معنوی مردم جایگاه برجسته ای دارد. رویکرد بنیادی در حکمت سیاسی علی (علیه السلام) عبارت است از سیاست آنگونه که باید باشد. از دیدگاه ایشان حکومت پیمانی است سه جانبه میان خدا, مردم و حاکم.حکومت تقریبا پنج ساله امام نمونه ای ماندگار از نظام سیاسی اسلام و شیوه ی زمامداری مبتنی بر دین و عدالت و آزادی را به بشریت ارایه داد تحقق این اهداف و مسیولیتها, مسلتزم طراحی ساختار و شیوه ی مدیریتی و سازمانی کارآمد و کارگزارانی شایسته بود که حضرت علی(علیه السلام) این نظام را سامان بخشید تا در پرتوی آن بتواند دین داری, عدالت گرایی و امنیت کامل را در جامعه اسلامی بر قرار سازد. بنابراین مبانی و شاخصه های مهم حکومت علوی که آن را از سایر حکومتها متمایز می کند قابل بررسی است.

    کلید واژگان: حکومت, اخلاق, سیاست, سیاست های اخلاقی, امام علی, نهج البلاغه}
  • دکترخلیل الله احمدوند*، سمیه شجاع

    از مهمترین عوامل سعادت و فلاح یک جامعه،کار و کوشش است، در اسلام به مقوله کار و تلاش اهمیت بسیاری داده شده است، امام علی (ع) نه‌ تنها در گفتار بلکه در میدان عمل نیزالگو برای پیروان خویش هستند. ایشان با کار خستگی‌ناپذیر و طاقت‌فرسا می‌خواستند جامعه اسلامی را از رکود، فقر، تنبلی و تن‌پروری که در اثر فاصله‌ی طبقاتی ایجادشده بود، نجات دهند. پس اهمیت، ضرورت و جایگاه تلاش و کار، با توجه به سفارش‌های دین مبین اسلام و سلوک آن حضرت، صد چندان آشکار می‌شود. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی سعی بر آن دارد تا به بررسی جایگاه حقوقی ارزش کار و تلاش از منظر امام علی (ع)، با تآکید بر نهج البلاغه، بپردازد. به جایگاه کار و کوشش، ویژگی های کار شایسته، ملاک های مهم انتخاب شغل، پیامدهای منفی بیکاری از منظر امام علی (ع)، در این مقاله سخن رانده شده است.

    کلید واژگان: کار و کوشش, تلاش, سیره علوی, نهج البلاغه, امام علی}
  • رامین علیزاده، مهدی گلجان*، مهدی انصاری
    قیس بن سعد بن عباده انصاری یکی از اصحاب پیامبر)ص(و از یاران امام علی)ع(و امام حسن است. تاریخی برای تولد وی ذکر نشده؛ اما با توجه به قراین و پژوهشهای موجود، هنگام ورود پیامبر)ص(به مدینه در سن نوجوانی بوده است. این شخصیت در دوران پیامبر دارای افتخاراتی از جمله: خادم پیامبر ،رییس انتظامات و حامل پرچم انصار در بعضی از غزوه ها بوده که این مناصب نشان از نزدیکی و همراهی او با پیامبر دارد. در زمان خلافت امام علی)ع، از اولین کسانی است که با ایشان بیعت کرد و در جنگ های جمل ، صفین و نهروان از یاران امام بود.وی مناصب مختلفی در دوره امام علی (,ع) داشت وی از اولین کسانی بود که با امام حسن)ع(بیعت کرد و در نهایت بعد از صلح امام حسن)ع(در مدینه اقامت گزید و در آخر حکومت معاویه درگذشت. پژوهش پیش رو به شیوه توصیفی - تحلیلی و تاریخی و با استناد به منابع کتابخانهای، نقش و تاثیرگذاری قیسبن عباده بر حوادث تاریخی دوران پیامبر و دوران اما علی)ع(و پس از ایشان را مورد مطالعه قرار داده است. بررسیهای صورت گرفته نشان می دهد که قیس و خاندان وی از ارکان اصلی اسلام در زمان پیامبر اکرم)ص(بوده و حتی بعد از وفات ایشان و در زمان امام علی)ع(نیز رشادتها و تلاشهای بیشایبهای در راه تقویت و تحکیم اسلام از خود نشان داده و تا آخر بر عهد و پیمان خود باقی ماند .
    کلید واژگان: قیس بن سعدبن عباده انصاری, پیامبر, امام علی, مصر, آذربایجان, خلفای سه گانه}
    Ramin Alizadeh, Mehdi Goljan *, Mahdi Ansari
    Qais ibn Sa'd ibn Ibadah Ansari is one of the companions of the Prophet (PBUH) (and one of the companions of Imam Ali) (AS) and Imam Hassan. No date has been mentioned for his birth; He was a teenager and had honors during the time of the Prophet, such as: the servant of the Prophet, the head of law enforcement and the bearer of the Ansar flag in some battles, which shows his closeness and companionship with the Prophet during the caliphate of Imam Ali (AS). , Is one of the first people who pledged allegiance to him and was one of the companions of the Imam in the battles of Jaml, Safin and Nahrawan. He held various positions in the period of Imam Ali (AS). Finally, after the peace of Imam Hassan (AS), he settled in Medina and died at the end of Mu'awiyah's rule. The period of Imam Ali (as) and after him has been studied. Studies have shown that Qais and his family were among the main pillars of Islam during the time of the Holy Prophet (pbuh) and After his death and during the time of Imam Ali (as), he showed great courage and efforts in strengthening Islam and remained true to his covenant until the end.
    Keywords: Imam Ali (AS), Egypt, Azerbaijan, the three caliph}
  • محمدرضا حسینی، بهروز سراقی، نرگس خوش کلام

    تاریخ اندیشه پیرامون جایگاه، عمل کرد و وظایف نخبگان در جامعه به قدمت تاریخ فلسفه سیاسی است. این تفکر که جوامع بشری از نیروها و طبقات اجتماعی گوناگون تشکیل شده و حکومت می بایست در اختیار گروه های اجتماعی برتر قرار گیرد، حتی در اندیشه‌های فلاسفه باستان و قرون وسطی مطرح شده است. نظریات و روی کردهای بسیاری در زمینه نخبه‎گرایی وجود دارد که در مقاله حاضر با هدف بررسی اندیشه ‎های متفکرین مسلمان در این زمینه، با روش کیفی مقایسه تطبیقی، این روی‎کردها با دیدگاه امام علی درباره نخبه‎گرایی در خطبه شقشقیه مقایسه شده‎اند. نتیجه آن که در روی‎کردهای نخبه‎گرایی، بر مشروعیت سیاسی نخبگان تاکید شده است، اما مبنای دیدگاه امام علی بر پایه مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی است. هم‎چنین روی‎کردهای نخبه‎گرایی معتقدند که نخبگان در راستای تامین منافع خود عمل می‎کنند، اما امام علی برقراری عدالت، مبارزه با ظلم و حفاظت از توده را مسوولیت اجتماعی نخبگان می‎داند. هم‎چنین ایشان حقوق و وظایف متقابل نخبگان و توده را مورد نظر داشته‎اند، اما در روی‎کردهای دیگر بیش‎تر بر وظایف توده در برابر نخبگان و در جهت منافع آنان تاکید شده است.    

    کلید واژگان: نخبه گرایی, امام علی, خطبه شقشقیه, مشروعیت سیاسی, مشروعیت الهی}
    Mohammad Riḍā Husseini*, behrooz soraghi, Nargess khoshkalam

    The history of ideas about the position, function and duties of the elite is as long as the history of political philosophy. The idea that human societies have composed of various social forces and classes and the government should be in the hands of superior social groups can be found in the thoughts and ideas of the ancient philosophers of the Middle Ages. There are many theories and approaches in the field of elitism which have been studied qualitatively in this article in comparison with the ideas and thoughts of Muslim thinkers drawing upon the Imam Ali’s ideas and his approaches to elitism in one of his sermons called Shiqshiqiyyah. The study concludes that in the existing non-Islamic approaches to elitism emphasis is laid on the political legitimacy of the elite but Imam Ali’s view in this regard is based on the divine legitimacy and popular acceptance. The former approaches maintain that the elite function to secure their own interests but Imam Ali considers the elite as a social group which has the social responsibity of administering justice, fighting against oppression, and protecting national security. Imam Ali (‘a) has also taken into account the rights and duties of the elite and the masses towards each other, but other approaches have laid much emphasis on the duties of masses towards the elite and their interests.

    Keywords: elitism, Imam Ali (‘a), Sermon of Shiqshiqiyyah, political legitimacy, divine legitimacy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال