به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الگوهای ترئینی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • علیرضا حسینی صدر*، یحیی حسین زاده

    مولانا ولی الله استاد میرک بوده که احتمالا بهزاد بیش از هر هنرمند دیگری برای قلم گیریهای ظریف او و توانایی وی در نحوه انتقال مفاهیم پرنغز در تصاویرش از وی متابعت نموده است. در بسیاری از نگاره های منتسب به بهزاد به دلیل ارتباط تاریخی و تکنیکی در نگارگری و با توجه به جایگاه و مرتبه بهزاد، بدون توجه به اسلوب و ساختار هنری بعضی از نگاره ها به وی منتسب گردد از این رو، در بررسی تزیینات فیگور و ملحقات آن که یکی از عناصر مهم تصویری است و اسلوب نگارگر را مشخص می نماید، شیوه طراحی و ترسیم آن نشان از مبانی زیبایی شناسی ایرانی دارد روش کار در فضاسازی، فیگور و تزیینات در آثار کمال الدین بهزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو اساس این تحقیق با هدف بررسی شیوه ترسیم تزیینات فیگور و ملحقات آن در آثار کمال الدین بهزاد و شناخت الگوهای اصلی تزیینات در مکتب هرات  خراسان بزرگ و تاثیرات آن در مکتب تبریز دوم و شناخت الگوهای تزیینی در فیگورها و ملحقات آن در آثار بهزاد است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته و روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتاب خانه ای بوده است. بررسیها نشان میدهد تزیینات فیگور و اشیای وابسته در چند دسته کلاه ها عمامه ها ،لباس ،سپر شمشیر کفش ها و... در هر دوره ای میتواند نشانه های مشخصی برای شناخت آثار باشد با بررسی الگوهای تصویری و تزیینی و ارایه مستندات تحلیلی در جداول ارایه شده مشخص شد نگاره شتر و شتربان واقع در موزه توپقایی سرای استانبول میتواند اثری از مولانا ولی الله باشد که از آثار منتسب به بهزاد است؛ از اسلوب به کار رفته در آثار بهزاد بهره نبرده و دارای مشخصه های بارز آثار کمال الدین بهزاد نیست و این نگاره هیچ شباهتی به آثار بهزاد ندارد.

    کلید واژگان: نگارگری هرات, تبریز, کمال الدین, بهزاد مولانا ولی الله, الگوهای ترئینی}
    Alireza Hosseini Sadr*, Yahya Hosseinzadeh

    Maulana Vali Allah has been a mastermind who has probably followed him more than any other artist, for his delicate engravings and his ability to convey meaningful meanings in his paintings. In many paintings attributed to Behzad, due to the historical and technical connection in paint- ing, due to the position and rank of Behzad, some paintings are attributed to him, regardless of his artistic style and structure. It is one of the important visual elements and completely defines the style of the painter, and the way it is designed and drawn is influenced by the basics of Irani- an aesthetics and follows certain patterns. The method of work in creating space, figures and decorations in the works of Kamaluddin Behzad is of special importance. Therefore, the basis of this research is to investigate the method of drawing ornaments and its accessories in the works of Kamaluddin Behzad with the aim of recognizing the main patterns of ornaments in schools of Herat (Greater Khorasan) and its effects in Tabriz Il school and to study and recognize decorative patterns in figures and accessories in Behzad's works. This research has been done by descrip- tive, analytical, historical and analytical methods and the method of collecting library informa- tion has been done using Corel software and the results show the decorations of figures and re- lated objects in several categories of hats (turbans), clothes, shields, swords, shoes, etc. in each period. It can be specific signs for recognizing the works. By examining the pictorial and decora- tive patterns and presenting analytical documents in the presented tables, he realized that the camel and camel guard located in the Topkapi Palace Museum in Istanbul can be a work of Mau- lana Vali... which is one of the works. It is attributed to Behzad. It does not use the style used in Behzad's works and does not have the obvious characteristics of Kamal al-Din Behzad's works. Evidence shows that this painting bears no resemblance to Behzad's works. By examining the pictorial and decorative patterns, we can get a better understanding of Kamaluddin Behzad's paintings.

    Keywords: Painting, Herat style, Tabriz style, Kamal al-Din Behzad, Maulana Vali Allah, Theoretical Patterns}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال