بررسی نحوه مراقبت از راه هوایی بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه بر اساس میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران

چکیده:
مقدمه
یکی از مشکلات اداره راه هوایی بیماران در بخش مراقبت های ویژه، نحوه دهانشویه و ساکشن تراشه است زیرا که ترشحات راه هوایی می تواند مخاطرات زیادی از نظر آلودگی ایجاد نماید . هدف از مراقبت از راه هوایی بیمار جلوگیری از ابتلا به عفونت ها ی راه هوایی فوقانی و انتقال آن به راه هوایی تحتانی است . از موارد مهمی که در ارائه مراقبت از راه هوایی بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه نقش دارد دانش ، نگرش و عملکرد پرستاران در مورد مراقبت های دهانی و راه هوایی است. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی و عملکرد کارکنان از نحوه مراقبت از راه هوایی بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه بیمارستانهای آموزشی شهر همدان انجام گرفته است .
مواد و روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده و جامعه پژوهش را پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی شهر همدان تشکیل داده بودند . در این مطالعه آگاهی ، نگرش و عملکرد پرستاران ، در ارتباط با مراقبت از راه هوایی مورد بررسی قرار گرفته است . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خود ساخته همراه با چک لیست عملکرد فردی بوده و پاسخ ها توسط مقیاس لیکرت سنجیده شد . روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده و کلیه 58 نفر پرستار شاغل در بخش مراقبت ویژه حین انجام کار مورد بررسی قرار گرفتند .داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16مورد بررسی قرار گرفت .
یافته ها
داده های پژوهش نشان داد که 8/13% کارکنان پرستاری مرد و 2/86% زن بودند و بین 22 تا 45 سال سن داشته اند . 98% از جامعه مورد پژوهش نگرشی مثبت نسبت به مراقبت از راه هوایی داشته اند. 28/98% از جامعه مورد پژوهش دارای میزان آگاهی قابل قبول بودند و 69% افراد جامعه پژوهش در روش ساکشن کردن ترشحات دهان و حلق نیاز به بهبود در روش کار داشته و 31% از آنها روش عملکردشان در این خصوص غیر قابل قبول بوده است . رابطه بین میزان آگاهی جامعه مورد پژوهش و عملکرد آنها در نحوه ساکشن تراکئوستومی ، دهان ، حلق و بینی و دهان شویه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون p-value به ترتیب 09/0 ، 62/0 ، 09/0 بدست آمد و در نتیجه میزان آگاهی کارکنان با توجه به مقادیر p-value با هیچکدام از عملکردها رابطه معناداری نداشته است .
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه هیچکدام از متغیرها با یکدیگر ارتباط معنی داری نداشته اند و سطح آگاهی جامعه مورد پژوهش در حد قابل قبول و خوب بوده می توان نتیجه گرفت که نسبت تعداد بیماران بستری به تعداد پرستاران بیشتر از حد استاندارد بوده که خود سبب افزایش حجم کاری و موثر بر نحوه عملکردشان شده است .
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714914 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!