تاثیر کاهش چربی و استفاده از جانشین چربی بر پایه کنسانتره پروتئینی آب پنیر روی ویژگی های رئولوژیکی پنیر موزارلای کم چرب

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
موزارلا، یک پنیر نرم از خانواده پاستافیلاتا (Pasta filata) است که 18 تا 24 درصد چربی دارد. با توجه به افزایش شیوع بیماری های مزمن از قبیل چاقی، بیماری های قلبی عروقی و سرطان، کاهش چربی و انرژی مواد غذایی، یکی از راهکارهای مهم است. هدف این تحقیق کاهش چربی پنیر موزارلا تا حد 6% با افزودن کنسانتره پروتئینی آب پنیر و تاثیر آن روی خواص رئولوژیکی پنیر کم چرب بود.
مواد و روش ها
پنیر موزارلای کم چرب با استفاده از جانشین چربی در 3 درجه خلوص پروتئینی %53، %35 و 90% در دو سری تیمار هموژن و غیر هموژن با 6% چربی و نیز موزارلای پرچرب با 18% چربی تولید شد. جانشین های چربی مورد استفاده عبارت بودند از: Dairy-Lo با 35% پروتئین، Simplesse با 53% پروتئین و 907Lsi با 90% پروتئین. پنیر کم چرب با استفاده از روش McMahon ابتدا در مقیاس آزمایشگاهی و سپس در حجم 100 کیلو شیر تولید شد. آزمون های رئولوژیکی انجام شده عبارت بودند از: قابلیت کشسانی، قابلیت ذوب، سفتی و قابلیت خروج روغن آزاد. تمام آزمون ها در 4 مقطع زمانی 14، 7، 1 و 28 روز پس از نگهداری در دمای 4oC انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که تمام جانشین های چربی بر پایه کنسانتره پروتئینی آب پنیر، سبب بهبود ویژگی های رئولوژیکی موزارلای کم چرب شدند. همچنین با گذشت زمان تا روز بیست و هشتم قابلیت ذوب و خروج روغن آزاد، افزایش یافت. قابلیت کشسانی تا روز چهاردهم افزایش و پس از آن، کاهش نشان داد. میانگین سفتی تا روز بیست و هشتم کاهش یافته و پنیر نرمتر شد. همچنین در نمونه های هموژن قابلیت ذوب بیشتر و خروج روغن آزاد، سفتی و قابلیت کشسانی کمتر از تیمارهای هموژن بود. با اینکه چربی با خواص رئولوژیکی مرتبط است، اما با جانشین کردن چربی با کنسانتره پروتئینی آب پنیر رطوبت بالا می رود که این مساله می تواند تا حد زیادی سبب بهبود خواص رئولوژیکی و در بعضی موارد، حتی بهتر از نمونه پرچرب شود.
پیشنهادات: پیشنهاد می شود پنیر فرایند شده تولید داخل کشور با موزارلای تولیدی مقایسه شده و آزمون های میکروسکپی بافت هم به منظور قضاوت بهتر انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p429775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!