تعیین تاثیر داروی هیدروکسی اوره بر پارامترهای ترانس کرانیال داپلر در بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری کم خونی داسی شکل، شایع ترین هموگلوبینوپاتی است که بر نوع خاصی از پروتئین داخل سلولی به نام هموگلوبین اثر می گذارد. این بیماری دارای تظاهرات بالینی متعددی است که یکی از مهم ترین آنها، گرفتاری سیستم عصبی مرکزی به صورت سکته ی مغزی است که می تواند بیماران را در سنین کودکی و نوجوانی به شدت ناتوان سازد. داروی هیدروکسی اوره قادر است بسیاری از عوارض این بیماری را بهبود بخشد ولی اثر آن روی پارامترهای ترانس کرانیال داپلر مشخص نشده است. این مطالعه جهت بررسی تاثیر این دارو بر پارامترهای داپلر ترانس کرانیال که یک روش نوین و غیر تهاجمی است طراحی گردید.
روش ها
در یک کار آزمایی بالینی 25 نفر از بیماران مبتلا به سیکل سل که دارای اندیکاسیون دریافت داروی هیدروکسی اوره بودند، انتخاب شدند. در بدو ورود به تحقیق، هموگلوبین کل، هموگلوبین S، هموگلوبینF و حداکثر سرعت سیستولیک در شریان های مغزی میانی و کاروتید داخلی، توسط متخصصین مغز و اعصاب به صورت یک سو کور اندازه گیری گردید و پس از 6 ماه از دریافت دارو آزمایش ها تکرار شد.
یافته ها
25 بیمار (18 نفر مرد و 7 نفر زن) بررسی شده در محدوده ی سنی 47-3 سال با میانگین سنی 5/16 سال و انحراف معیار 47/10 بودند. نتایج نشان داد، پس از دریافت داروی هیدروکسی اوره به مدت 6 ماه، تغییرات میانگین هموگلوبین کل، هموگلوبین S، هموگلوبین F و حداکثر سرعت شریان های مغزی میانی و کاروتید داخلی معنی دار) 05/0 (P < است.
نتیجه گیری
بر اساس مطالعه ی ما مشخص گردید که داروی هیدروکسی اوره، موجب بهبود وضعیت هموگلوبین و کاهش حداکثر سرعت سیستولیک شریان های مغزی میانی و کاروتید داخلی می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
268
لینک کوتاه:
magiran.com/p645029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!