اثر مکمل کافئین بر پاسخ برخی شاخص های ایمنی و استرسی مردان غیرفعال به دنبال یک جلسه فعالیت هوازی وامانده ساز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
استرس ناشی از فعالیت ورزشی سنگین ممکن است موجب اختلالات دستگاه دفاعی بدن و بروز التهاب حاد و مزمن شود. مصرف کافئین قبل از فعالیت ورزشی روی پاسخ ایمنی بدن اثرگذار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مصرف کوتاه مدت مکمل کافئین بر پاسخ ایمنی و استرسی مردان غیرفعال به دنبال یک جلسه فعالیت هوازی وامانده ساز است.
مواد و روش ها
20 دانشجوی غیر فعال پسر به شکل تصادفی به دوگروه شاهد و مکمل تقسیم شدند. آزمون ورزشی شامل دویدن فزاینده روی نوارگردان تاحد واماندگی بود (تست بروس). یک ساعت قبل از اجرای آزمون اصلی در یک طرح دو سویه کورآزمودنی های گروه مکمل 6 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن مکمل کافئین و گروه شاهد نیز همزمان به همان میزان محلول پلاسبو دریافت کردند. عمل خون گیری در قبل و بلافاصله پس از اجرای آزمون از ورید آنتی کوبیتال گرفته شد. پس از سانتریفوژ و تهیه سرم مقادیر پروتئین استرس72، کورتیزول و لکوسیت سرمی به روش الآیزا مورد سنجش قرار گرفت. جهت تعیین اختلافات درون گروهی و بین گروهی به ترتیب از آزمون تی همبسته و تی مستقل استفاده شد. سطح معناداری در سطح آلفای 5 درصد در نظر گرفته شد و از نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 16 جهت تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل آماری نشان داد که به دنبال اجرای فعالیت هوازی وامانده ساز افزایش معنی دار لکوسیت، کورتیزول و پروتئین استرسی 72 در گروه شاهد بیشتر از گروه مکمل بود (05/0 < P). همچنین میانگین تغییرات این شاخص ها در گروه شاهد به شکل معناداری بیشتر از گروه مکمل بود (05/0 < P).
نتیجه گیری
بر طبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر احتمالا مصرف مکمل کافئین قبل از فعالیت هوازی وامانده ساز بر دستگاه دفاعی و ایمنی ذاتی بدن تاثیر مثبت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p950262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!