فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی خراسان شمالی
پیاپی 14 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/05/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • غلامرضا مقامی مقیم* صفحات 7-26

    حوضه آبریز درپرچین یکی از حوضه های شمال شرق ایران است که به دلیل وجود سازندهای آهکی، اشکال متنوع کارستی در آن شکل گرفته است. این اشکال به دلیل داشتن حفره ها و تونل های زیرزمینی در مواقع بحرانی می توانند جهت اهداف خرابکارانه مورد استفاده اشرار و افراد مسلح قرار گیرند به همین دلیل شناسایی و مطالعه آن ها از دیدگاه نظامی و انتظامی یک ضرورت محسوب می گردد. شناسایی اشکال کارستی حوضه درپرچین با دو روش میدانی و نقشه های زمین شناسی انجام شد و مشخص گردید. اشکال کارستی این حوضه در چهار دسته شامل کارن ها، چاله های بسته، حفره های زیرزمینی و دره های کارستی قابل بررسی می باشند. در بین اشکال کارستی این حوضه، دره های کارستی با مساحتی در حدود 9500 مترمربع، کارن ها با مساحت 7000 و دولین ها با وسعتی در حدود 3000 مترمربع به ترتیب بیشترین اشکال کارستی این حوضه را به خود اختصاص می دهند. همچنین مشخص گردید از دیدگاه نظامی چاله های بسته به واسطه ایجاد مکان امن دفاعی و سنگرهای طبیعی در ردیف مهمترین اشکال کارستی این حوضه محسوب می شوند. پس از چاله های بسته غارها و پونور ها به دلیل اسکان، استتار و جابجایی زیرزمینی نیروها می توانند از دیدگاه نظامی و انتظامی موردتوجه قرار گیرند. دره های کارستی این حوضه نیز به دلیل متصل نمودن دو شهر پرجمعیت استان یعنی شیروان و اسفراین به قله شاه جهان مرتفع ترین قله استان خراسان شمالی ازنظر نظامی اهمیت دارد. کارن های حوضه درپرچین علی رغم تنوع زیاد و پراکندگی گسترده به دلیل ابعاد کوچک تر ازنظر نظامی و انتظامی در رده سوم اهمیت قرار می گیرند.

    کلیدواژگان: واژگان کلیدی: دیدگاه نظامی، درپرچین، کارن، دره های کارستی، چاله های بسته
  • علی نورمحمدزاده* صفحات 27-45

    هدف از این مقاله بررسی سیاست کیفری ایران در قبال بزهکاری اطفال و نوجوانان می باشد.اطفال و نوجوانان درصد قابل ملاحظه ای از جامعه آماری کشور ایران را تشکیل می دهند و سن ارتکاب به جرم در جرایم گوناگون در حال کاهش است و از طرفی، اطفال به لحاظ عدم بلوغ؛ حسب اتفاق نظر همه فقها، مبرا از مسیولیت کیفری هستند و درمورد آنان اقدامات تامینی وتربیتی اعمال می گردد. روش تحقیق در این مقاله به صورت اسنادی و با مراجعه به منابع حقوقی و قوانین می باشد. فلسفه عدم مسیولیت کیفری اطفال هم به خاطر این است که آنها در حال طی رشد شخصیتی، روانی و ادراکی قراردارند و گاها متوجه حسن و قبح رفتار خود نیستند و در اکثر موارد، جرایم آنها اتفاقی و بدون برنامه ریزی می باشد و همانطور که در اسناد و مقررات بین المللی و قوانین کشور های خارجی، حداقل سن مسیولیت کیفری را بالاتر از قوانین جمهوری اسلامی ایران قرار داده اند، قانونگذار کشورمان با گرایش به پذیرش مسیولیت کیفری تدریجی به جای مسیولیت جهشی، در فرایند انتقال فرد از عدم مسیولیت کیفری برای اطفال، تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان، عدم وجود آثار کیفری در محکومیتهای آنها، الزام دادگاه و دادسرا به تشکیل پرونده شخصیت، شمول تعویق صدور حکم و تعلیق اجرای مجازات برکلیه جرایم اطفال و نوجوانان، عدم احتساب محکومیت های قبلی آنها جهت اعمال قواعد تکرار جرم، تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان، انجام تحقیقات و بازجویی توسط پلیس زن، تعیین وکیل تسخیری، الزام به انجام تحقیقات مقدماتی توسط دادگاه، تشکیل موسسات خاص نگهداری اطفال و نوجوانان با هدف اصلاح و تربیت آنها، سقوط حد وقصاص با وجود شبهه و تردید در رشد و کمال عقلی اطفال و نوجوانان، امکان تجدید نظر خواهی در همه محکومیت های این قشراز جامعه، با پیش بینی دادرسی افتراقی، حمایت لازم را در زمان بزهکاری آنها به عمل آورده است.

    کلیدواژگان: طفل، نوجوان، مسئولیت کیفری، دادگاه اطفال، بلوغ
  • مهنوش جهانشاهی* صفحات 47-59

    در این پژوهش هدف بررسی رابطه بین وضعیت زنان و احساس امنیت اجتماعی در فضای شهری در شهر بجنورد انجام پذیرفته است. روش تحقیق پیمایشی ابزار پژوهش شامل پرسشنامه وضعیت زنان (مدل محقق ساخته) و پرسشنامه احساس امنیت اجتماعی در فضای شهری (مدل محقق ساخته) بهره گرفته شده است. روایی پرسشنامه تایید و پایایی آن با استفاده از آزمون کرونباخ به ترتیب 72% و 72% بدست آمده است. جامعه مورد مطالعه که تعداد آنان 9000 نفر از کلیه جوانان دختر بین 20تا 25 سال شهر بجنورد که در سال 92 در وضعیت فعال قرار داشتند می باشد. نمونه آماری شامل368 نفر (بر طبق جدول مورگان) از کلیه جوانان دختر بین 20تا 25 سال شهر بجنورد می باشد. که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی است. با انجام آزمون های همبستگی فرضیه اصلی این پژوهش در سطح اطمینان 99% مورد تایید قرار گرفت همچنین بین مولفه های فرعی پژوهش (تاهل، استفاده از وسیله نقلیه ، نوع حجاب) با احساس امنیت اجتماعی در فضای شهری در سطح اطمینان 99 % رابطه معنا داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: وضعیت زنان، امنیت اجتماعی، فضای شهری، حقوق شهروندی
  • رضا هنرخواه*، لیلا حاتمی صفحات 61-92

    در اسلام حجاب به این معنا که زن در معاشرت بامردان نامحرم و اجتماعاتی که نامحرمان درآنها حضور دارند ، بدن خود را بپوشاند وازجلوه گری وخودنمایی ، خودداری کند لازم شمرده شده است . از طرفی هم فقط به ذکر حدود حجاب در مقابل نامحرمان بسنده نکرده و حدودی را هم برای پوشش در مقابل زنان و کودکان تعیین نموده است. چرا که نوع پوشش زن در مقابل نامحرمان، زنان و حتی کودکان هرکدام آثار خاص خود را در خانواده و جامعه به جا می گذارد. البته این لزوم نه به منظور ایجاد محدودیت برای زن ، بلکه درراستای پاسداری ازحقوق انسانی وعفت وکرامت وشخصیت زن می باشد . در این تحقیق به این نتیجه رسیده ایم که پوشش اطرافیان در بلوغ زودرس کودک نقش مهمی دارد. کودکی که قبل از سن نوجوانی هر روز با بدن نیمه عریان مادر و خواهر مواجه است، زمینه ی تحریک جنسی در او سریع‎تر و زیادتر می شود و باعث ظهور زودرس علایم بلوغ جنسی می گردد. هم چنین پوشش‎های نامناسب والدین در مقابل فرزندان، حیاء و عفت را در دید و منظر آن ها کم اهمیت جلوه می دهد. در رابطه با پوشش در مقابل زنان هم به این نتیجه رسیدیم که بانوان نباید آنچه را که در محافل زنانگی چون حمام، عروسی تالارها و باشگاه های ورزشی و فرهنگی می بینند، برای شوهر و برادرانشان توصیف کنند که اگر این طور شد، در حقیقت دل شوهر را به سوی دیگران سوق داده اند. اگر نقش حجاب درآرامش روانی اعضای خانواده ، استحکام روابط زن و شوهر وافزایش مودت ومحبت دربین آنان ونیز تاثیر مثبت آن درتربیت فرزندان را مد نظر قراردهیم ، بی تردید رعایت حجاب به عنوان یکی از شاخصه های مهم خانواده سعادتمند ، محسوب خواهد شد. در این تحقیق بعد از بررسی مفهوم، فلسفه و اهمیت حجاب در اسلام و مطالعه ای در خصوص حجاب قبل از اسلام و پس از آن در فقه اهل تسنن، به ذکر حدود و ضوابط پوشش زنان در مقابل زنان و کودکان می پردازیم.

    کلیدواژگان: حجاب، بلوغ زودرس، نامحرم، تحریک جنسی، بلوغ جنسی، حیاو عفت
  • مریم رحمانی*، علی هاشمیان فر صفحات 93-115

    در این پژوهش دوستی های دگر جنس خواهانه با هدف بررسی علل، زمینه ها، استراتژی ها و پیامدهای دوستی با روش پدیدارشناسی از طریق مصاحبه نیمه ساختمند با 14 دانشجوی جوان 22-18 ساله ساکن شهر بجنورد مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی بستر و شرایط دخیل در پدیده دوستی، هر چند بین ساخت و عملکرد خانواده با پدیده دوستی دگر-جنس خواهانه ارتباطی یافت نشد، اما ساخت و عملکرد ناسالم خانواده تاثیر مستقیمی بر شدت دوستی مبنی بر گزارش رابطه جنسی در دوستی ها داشته است. یادگیری اجتماعی نیز عاملی موثر و مشوق در دوستی بوده است. شدت هیجان خواهی و ضعف عقاید مذهبی از جمله علل گرایش به پدیده دوستی دگر جنس خواهانه و تمایل به ایجاد رابطه جنسی با آنان بوده است. دختران و پسران پیامدهای مثبت و منفی را برای دوستی خود بیان نموده اند. پیامدهای منفی برای هر دو جنس ضربه روحی و عاطفی، تنش های روزمره در دوستی ها، کم شدن رابطه با خانواده و برای پسران بیشتر رو آوردن به مواد مخدر است. نتایج پژوهش نشان می دهد که علت شروع دوستی ها برای پسران بیشتر رفع نیازهای جنسی و برای دختران بیشتر رفع نیازهای عاطفی است. به دلیل تفاوت انتظارات دختران و پسران از یکدیگر عمر دوستی ها کوتاه و تعدد دوستی ها بسیار است.

    کلیدواژگان: دوستی های دگر جنس خواهانه، جوانان، بجنورد، پدیدار شناسی
  • رضا تیمورزاده* صفحات 117-139
    پژوهش حاضر با عنوان بررسی علل تکرار جرم توسط سارقین آزاد شده از زندانهای خراسان شمالی انجام شده است. از حیث هدف ، تحقیق حاضرکاربردی واز حیث روش، با توجه به موضوع پژوهش و اهداف آن پیمایشی است که از نوع پژوهشهای توصیفی است.،جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی افراد سارق حاضر در زندانهای استان خراسان شمالی است که دارای سابقه زندانی مجدد در جرم سرقت می باشند . نمونه آماری مورد مطالعه پژوهش حاضرشامل 117 نفراز سارقین حاضر در زندانهای استان است که به روش نمونه گیری تصادفی نسبتی انتخاب شده اند.داده های مورد نیاز این پژوهش توسط پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردیده است. روایی پرسشنامه محقق ساخته با بهره گیری ازنظرات صاحب نظران در مورد محتوی سوالات پرسشنامه ونظر ناظر طرح تعیین گردید. لذا بر این اساس پرسشنامه ها دارای روایی محتوایی هستند. پایایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق آلفای کرونباخ در مورد یک گروه نمونه اجراء که 0/82 تعیین گردید. برای اجرای ابزار و جمع آوری داده ها پس از کسب مجوزهای لازم به هریک از زندانهای استان مراجعه و پرسشنامه ها در اختیار تک تک افراد نمونه قرار گرفت. در تحلیل داده ها در بخش توصیفی از شاخص های آماری فراوانی، درصد فراوانی،فراوانی تراکمی،میانه، میانگین، مد، انحراف معیار، واریانس و کجی استفاده شده است. همچنین داده ها توسط نمودارهای دایره ای، ستونی، هیستوگرام و جعبه ای نمایش داده شده است. در بخش تحلیل استنباطی با توجه به مقیاس داده ها جهت آزمون فرضیه ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده در سطح معناداری 0/05 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد عدم پذیرش و حمایت خانواده ،عدم پذیرش و حمایت جامعه ،بیکاری و نیاز مالی ،از بین رفتن قبح زندان برای سارق ،کسب مهارتهای بیشترسرقت در زندان ، عادت به سرقت ، عدم اصلاح سارق در زندان، عدم نظارت و کنترل لازم بر سارق پس از آزادی ، فقدان عوامل بازدارندگی در جامعه ، وضعیت نابسامان هوشی سارق ، عدم تناسب جرم و پیامد جرم ، عدم رضایت سارق از زندگی باعث تکرار جرم سرقت پس از آزادی از زندان می گردد
    کلیدواژگان: سرقت، جرم، انحرافات اجتماعی، تکرار جرم
|
  • GholamReza Maghami Moghim * Pages 7-26

    Darparchin Catchment is one of the North East basins of Iran which was predictable due to the existence of limestone formations the probably of karstic features diversity on it. This phenomenon, because a pit and underground tunnels in times of crisis can be used for malicious purposes are bandits. Therefore, identification and study of them from the perspective of military and police forces is considered as a necessity issue. Accordingly, identification of its karstic formations was conducted by two methods of field study and using geological maps. It was determined that from the geomorphology perspective of karstic features, this basin is able to be measured in four categories, including Karen and closed depression underground cavities and karstic valleys. Those among these forms of karstic valleys with an area of 9500 square meters are surrounded largest karstic features of this basin. After them Karen, with an area of 7,000 square meters are located in second category. Dolin approximately with an area of 3,000 square meters is allocated as third significant area from karstic features of this basin. Closed holes through the creation of safe natural defenses and bunkers of the most important forms are karsts basin. After closing holes, caves and Ponors due to accommodation and camouflage the movement of troops and underground forces can be considered from the perspective of the military and police.

    Keywords: Military perspective, Darparchin, Karen, karstic valleys, closed depression
  • Ali Noormohammadzadeh * Pages 27-45

    The article aimed to study penal policy of Iran against the juvenile delinquency. In order to conduct the research the documentary method is used with special reference to legal sources. This study findings show that our country legislator with attitude to gradual criminal liability adoption instead of leap responsibility in person’s transmission process has taken necessary support on differential trail prediction through lake of criminal personality for children, juvenile court formation, lake of criminal works in their convictions, obligation of court and prosecuting to build a case to personality, inclusion of the postponement of the sentence, penalty suspension on all children and adolescents crimes. Disregarding their previous convictions to apply for crime repeating rules, to form special police for children and adolescents, investigation and interrogation by women polices, appointment of a lawyer, obligation to conduct the preliminary investigation by court, to form the special institution for keeping children and adolescents aimed to rehabilitate and educate them, Hudud and Qisas reduction in spite of the doubts and skepticism about intellectual development of children and adolescents, possibility of appeal to all convictions in the stratum of society.

    Keywords: child, adolescent, Criminal responsibility, juvenile court, maturity
  • Mahnoosh Jahanshahi * Pages 47-59

    In this study, the purpose is to investigate the relationship between Status of Women and social security feeling in urban spaces of Bojnourd city. The survey method is used in this study and in order to measure the independent and dependent variables, the questionnaire is used as research tools. The measure’s face validity is confirmed by experts and its reliability was measured by Cronbach’s alpha Test as 72% and 72% respectively. The statistical population (9000) was All Young girls between 20 to 25 years old in Bojnourd. Based on Morgan Table the sample size was 368 people and these people were selected based on classified random sampling method. The main hypothesis is confirmed with 99% confidence using correlation tests. Also There is relationship between Status of Women Components Namely) Marital status, use of vehicle, type of veil (With social security feeling in urban areas with 99% confidence.

    Keywords: Status of Women, Social security feeling, urban space
  • Reza Honarkhah *, Leyla Hatami Pages 61-92

    In Islam, the veil is considered necessary in the sense that a woman is to be baptized with unharmed people and communities that are notorious in these places, to cover their bodies and to avoid the glorification and selfishness. On the other hand, it is not limited to mentioning the limits of veil versus unfaithful, and has set limits to cover women and children. Because the woman’s cover against unfaithful women, and even children, each it has own works in the family and society. Of course, this is not a requirement for limiting women, but for protecting human rights and women’s wellbeing. In this study we conclude that the surrounding environment plays an important role in early childhood puberty. A child who has a mother and sister’s half-aisle before adolescence, causes her sexual stimulation faster and faster, and causes premature birth symptoms. Parents’ inappropriate cover against their children also sees their chastity and chastity, and their perspective. In relation to coverage for women, we also concluded that women should not describe what they see in women’s circles such as bathrooms, wedding weddings and sports and cultural clubs for their husbands and brothers if they do, in fact, the heart have pushed her husband to others. If the role of veil in the psychological process of family members, the strength of husband and wife relationships, and the increasing affection and affection among them, and the positive impact of this on the children, will undoubtedly be considered as one of the most important characteristics of the happy family. In this research, after examining the concept, the philosophy and importance of veil in Islam, and studying the veil before Islam, and then in Sunni jurisprudence, we should mention the norms and criteria for covering women against women and children.

    Keywords: Veil, Early puberty, Non-marital, Sexual stimulation, Sexual maturity, Chastity
  • Maryam Rahmani *, Ali Hashemian Far Pages 93-115

    In this study the heterosexual friendships is being investigated with aim of the study the causes, contexts, strategies and outcomes of friendship, with phenomenological method through semi structured interviews with 14 young people in the age group of 22-18 years old in Bojnourd. The results showed that cause of starting friendships for boys is sexual needs and for girls is an emotional need. Due to the different expectations of boys and girls, the time of friendship is short and the numerous is so much. In survey of the friendship context, yet we have not found any relationship between the Construction and Function of family with friendship, but the failure of Construction and Function of family have direct impact on the severity of Friendship that they have reported sex in their friendships. Social learning is promoting and effective factor in heterosexual Friendships. Sensation seeking and lack of religious belief are the causes of tends to other sex friendship and tend to have sex with them. The boy and girls have expressed both positive and negative consequences. Negative consequences for both sex are trauma and emotional stress of everyday friendships, abate of relationships with family and for the boys to bring down the drug.

    Keywords: Heterosexual Friendship, Youth, Bojnourd, phenomenology