فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نوین در آموزش و پرورش
سال چهارم شماره 2 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/27
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد گل محمدی* صفحات 1-9

    این پژوهش با روش کتابخانه ای، در صدد تبیین نظریه علامه طباطبائی در خصوص اندیشه های تربیتی می باشد. علامه به تناسب، در مباحث علمی – فلسفی خود به بحث های مرتبط با فلسفه تعلیم و تربیت پرداخته است. نظرات ایشان با توجه به رویکرد فلسفی و توجه ویژه به حکمت متعالیه و تکمیل آن، بستر مناسبی برای طرح ریزی یک نظام جامع تربیتی برآمده از فلسفه اسلامی است. خصوصیات کم نظیر و گاهی هم منحصر به فرد ایشان، از جمله اشراف بر مباحث فلسفه اسلامی و ارائه نظرات مبتکرانه از طرفی و آشنایی با فلسفه غرب و مبانی آن از سوی دیگر، می تواند از دلایل اقبال عموم فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی به ایشان باشد. از این رو، پرداختن به آرای این اندیشمند فرزانه ، گامی به سوی نظام تعلیم و تربیت اسلامی می باشد. در این تحقیق سعی شده است با بیان دیدگاه علامه طباطبائی درباره فلسفه آموزش و پرورش، بعد نگرشی آن و استلزامات تربیتی آن در آموزش و پرورش، با نقل قول مستقیم و گاهی هم با برداشت های محتاطانه از تفسیر شریف المیزان، به طور اجمالی نظام تربیتی اسلامی بر اساس دیدگاه ایشان ترسیم شود.

    کلیدواژگان: تعلیم و تربیت، استلزامات تربیتی، معلم، شاگرد، روش تدریس و تشویق و تنبیه
  • عباس قنبری * صفحات 10-20

     این مقاله به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری در مدیران میانی رسانه می پردازد . برای انتخاب اندازه نمونه , 124 نفر (110 مرد و 14 زن) به وسیله نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند . مقیاس هوش عاطفی و مقیاس MLQ به ترتیب با 33 و 38 مورد کامل شدند . روایی یا پایایی پرسشنامه آلفای کرونباخ برای هوش هیجانی و برای سبک رهبری برای هوش هیجانی و 0 / 0 محاسبه شد . سپس داده ها با استفاده از رگرسیون گام به گام تحلیل شدند . نتایج نشان داد که بین انگیزه , همدردی , مهارت های اجتماعی و سبک رهبری تحول آمیز رابطه معناداری وجود دارد . رابطه معناداری بین خودآگاهی , خویشتن داری و همدلی با سبک رهبری عملگرا وجود داشت . نتایج نشان داد که سبک رهبری تحول آمیز با همدلی توصیف شد و سبک رگرسیون مرحله ای رهبری با خودآگاهی و همدلی توصیف شد .

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، سبک رهبری، مدیران رده میانی
  • مهدی بشیون*، سیده صدیقه نجیبی آلهاشم، مهدی شیخعلی زاده، سیده مریم پور یحیی، زکیه ترابی مره جین، محمدرضا ترابی مره جین صفحات 21-26

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک رهبری عملگرا مدیران بر خودکارآمدی معلمان ابتدایی شهر خلخال انجام شد. این پژوهش از جنبه هدف کاربردی و به روش توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه معلمان زن و مرد مدارس ابتدایی شهر خلخال در سال تحصیلی 1401-1400 بود که بر اساس استعلام، تعداد دقیق جامعه آماری 89 نفر اعلام شد. با توجه به تعداد محدود جامعه آماری، حجم نمونه برابر با جامعه آماری درنظر گرفته شد. شیوه جمع آوری داده ها به روش میدانی و با استفاده از پرسش نامه بود. بدین منظور از پرسش نامه های استاندارد سبک رهبری عمل گرا باس و اولیو (2000)، خودکارآمدی استفاده گردید.و برای تحلیل فرضیه ها از آزمون های رگرسیون ساده استفاده گردید. یافته ها نشان داد ابعاد سبک رهبری عمل گرا شامل پاداش مشروط و مدیریت مبتنی بر فعال توانستند خودکارآمدی معلمان را پیش بینی نمایند.اما مدیریت مبتنی بر غیرفعال قادر به پیش بینی خودکارآمدی معلمان نبود. همچنین ابعاد با توجه به یافته ها می توان گفت مدیران در راستای بهبود خودکارآمدی ومعلمان ابتدایی می توانند از سبک های رهبری عمل گرا واستفاده نمایند.

    کلیدواژگان: سبک رهبری عمل گرا، خودکارآمدی، معلمان، مدیران
  • زهرا کاظمی وسمه جانی*، یوسف مهدوی نسب صفحات 27-38

    پس از شیوع بیماری کرونا آموزش های مبتنی بر وب در سراسر جهان گسترش بیشتری یافته است به گونه ای که اکثر مراکز آموزشی در کنار آموزش حضوری از آموزش مجازی نیز استفاده می کنند. استفاده از اینترنت در زندگی روزمره انسان ها با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که در سرعت انتقال اطلاعات دارد، بسیار حائز اهمیت است. استفاده از اینترنت در کلاس های درس نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یادگیرندگان به کمک آن می توانند به راحتی با تمام جهان ارتباط برقرار کرده به انواع مختلف دانش به شیوه ای متفاوت تر و جذاب تر دسترسی پیدا کنند. همزمان با پیشرفت فناوری های ارتباطی در زمینه ی آموزش و یادگیری نیز فناوری های نوظهور زیادی در حال گسترش هستند. لذا شیوه های آموزشی نسبت به قبل دچار تغییر و دگرگونی زیادی شده است. امروزه بهره-گیری از شیوه های نوین یاددهی و یادگیری می تواند جریان آموزش را برای یادگیرندگان لذت بخش تر نماید. یکی از روش هایی که بسیار مورد توجه پژوهشگران جهت غنی نمودن محیط آموزشی واقع شده است، بازی وارسازی آموزشی می باشد. استفاده از این شیوه می تواند انگیزه یادگیرندگان را در جریان یاددهی و یادگیری افزایش داده و میزان درگیری آن ها را برای فهم عمیق تر مطالب، بهبود بخشد. در پژوهش حاضر محقق درصدد است، تا با بررسی مبانی نظری به شرح بازی وارسازی و معرفی محیط های مبتنی بر وب، جهت بازی وار کردن آموزش های مبتنی بر وب بپردازد.

    کلیدواژگان: آموزش های مبتنی بر وب، بازی وارسازی
  • علی خواجویی بازمانده* صفحات 39-44

    کشور ایران دارای تاریخی بسیار طولانی است و قدمت تمدنی آن به چندین هزار سال می رسد. شناخت این دنیای گسترده، آموزش، تعلیم و تربیتی مستمر و عمیق را نیازمند است. یکی از دروس مهم در نظام آموزشی کشور ایران، درس تاریخ است. عموما محتوای کتب درسی تاریخ، حاوی رویدادها و مطالب تاریخی است. در کلاس ها آموزش این درس، بیشتر جز با بالا بردن محفوظات انجام نمی شود، در نتیجه نقش معلم، در حد سخنرانی، به صورت یک طرفه تلخیص می شود. این نوع آموزش نه تنها اثربخشی و ایجاد نگرش تاریخی در دانش آموزان را فراهم نمی کند، بلکه موجبات بی ‎علاقگی و سلب انگیزه آنان، نسبت به این درس می گردد. از اهداف مهم آموزش درس تاریخ، می توان به علاقه مند نمودن دانش آموزان، نسبت به مطالعات تاریخ اشاره کرد. جمع ‍ آوری داده ها در این پژوهش به روش مشاهده، مصاحبه و اسنادی است. نتایج پژوهشی نشان می دهد: به کارگیری روش های نوین، فعال-تلفیقی تدریس، می تواند علاقه مندی و اهمیت دانش آموزان را نسبت به درس تاریخ افزایش دهد.

    کلیدواژگان: دانش آموزان، روش تدریس، یادگیری، تاریخ معاصر
  • یوسف مقدسی*، صمد طهمزی سیلابی صفحات 45-60

    گسترش شبکه اینترنت، دستیابی به اطلاعات در زمینه های مختلف را تسهیل کرده و مسلما فواید زیادی به دنبال داشته است اما در عین حال عدم استفاده صحیح از این پدیده ارزشمند پیامدهای نامطلوبی را نیز به دنبال داشته است. لذا کشورهای مختلف تدابیر گوناگونی را برای حفظ حریم شخصی در فضای مجازی تدارک دیده اند. به این دلیل بررسی دیدگاه های فقهی و حقوقی فضای مجازی و نیز دامنه آن در تقابل با حق جامعه برای دانستن، از مسائل مهمی است که در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اگر هر دو دیدگاه فقهی و حقوقی از سطح علمی کافی برخوردار باشند و مشکلات فی مابین را در یک میز مذاکره حل و فصل کنند آنگاه به خود خسارت نمی رسانند و به منابع مالی و انسانی خود آسیب نمی زنند. در حالی که خداوند متعال به انسان عقل و تفکر داده است که این گونه مسائل پیش بینی و پیشگیری شود. این مقاله با استفاده از روش توصیفی_ تحلیلی سعی در شفافیت سازی دو دیدگاه فقهی و حقوقی فضای مجازی و محدودیت های مربوط به این حوزه را دارد.

    کلیدواژگان: فقه، حقوق، محدودیت، فضا، مجازی
  • علیرضا ذبیحی کلکناری *، نازنین عباسی اسبورزی صفحات 61-70

    این مطالعه با هدف بررسی تاثیر بازی درمانی در ارتقا یادگیری دانش آموزان با اختلالات یادگیری در دوره ابتدایی انجام پذیرفت. در این مطالعه مروری تشریحی، کلیه مقالات کارآزمایی بالینی و غیربالینی از سال 2018 الی 2022 (1398 الی 1402 شمسی) که در ایران انجام و در پایگاه های اطلاعاتی بین الملل, ISC،ISI ، گوگل اسکولار،ساینس دایرکت،اسکوپوس و پایگاه های اطلاعاتی ملی از جمله مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مرکز کاکرین ایران، سیویلیکا، بانک اطلاعات نشریات کشور مگیران، ایرانداک و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفت. در فرایند انتخاب مقالات، 30 مقاله به عنوان جامعه اماری در مجلات معتبر به دست آمد که پس از بررسی و انتخاب بر حسب موضوع در نهایت 12 مقاله به عنوان نمونه اماری انتخاب شد. نتایج نشان داد که روش بازی درمانی در ارتقا یادگیری دانش آموزان با اختلالات یادگیری دوره ابتدایی تاثیر دارد. به عبارتی روش بازی درمانی باعث افزایش ارتقا یادگیری دانش آموزان و کاهش اختلالات یادگیری می شود.

    کلیدواژگان: بازی درمانی، ارتقا یادگیری، اختلالات یادگیری دانش آموزان
  • رضوان حافظی* صفحات 71-76

    هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای سوالات مطرح شده در کتاب های درسی فیزیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک، چاپ 1401 می باشد که این بررسی بر اساس طبقه بندی بلوم صورت گرفته است. سوالات هر سه کتاب تحت عنوان مثال ، تمرین ، پرسش ، فعالیت ، آزمایش و مسائل مطرح شده در پایان هر فصل از کتاب، مورد طبقه بندی قرار گرفت. پس از طبقه بندی هر سوال، برای هر کدام از کتاب های فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت جداگانه، فراوانی هر کدام از طبقات ابتدا برای هر فصل و سپس برای کل کتاب به دست آمد و درصد هر کدام نیز محاسبه شد. مقایسه طبقات مختلف، در هر سه کتاب فیزیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم نشان داد که طبقه "کاربرد" بیشترین درصد سوال ها را به خود اختصاص داده و کمترین درصد سوال ها در پایه دهم و دوازدهم، مربوط به طبقه "ارزشیابی"، و در پایه یازدهم مربوط به طبقه "دانش" است. نتیجه تحقیق به طور کلی حاکی از این مسئله است که در هر سه کتاب بیش از حد لزوم به دانش روندی و مسائل محاسباتی توجه شده است و پیشنهاد محقق این است که به جهت بالاتر بردن قدرت تفکر و استدلال دانش آموزان، در نگارش کتاب های درسی فیزیک، به سطوح بالای طبقه بندی بلوم، شامل تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی بیشتر پرداخته شود و همچنین از اهمیت طبقه دانش غفلت نشود.

    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، کتاب فیزیک دهم، کتاب فیزیک یازدهم، کتاب فیزیک دوازدهم، طبقه بندی بلوم
  • روح الله یوسفی*، علی جمشیدی، آیت الله کریمی باغملک، معصومه یوسفی، شهلا مکرمیان صفحات 77-84

    گم شدن، نوسان خلقی، بی انگیزه شدن و اختلال رفتاری در بیماران الزایمری شایع است. بیماری آلزایمر (AD) با رسوب دانه-های بتا آمیلوئیدی (Aβ) و گره های نوروفیبریلاری در مغز مشخص می شود. مصرف مهارکننده های انزیم بتا سکرتاز BACE1 در مراحل اغازی بیماری الزایمر ممکن است شروع بیماری الزایمر AD را به تاخیر بیندازد. ولی در اغلب کارازمایی ها به دلیل عوارض جانبی شدید تجویز این نوع مهارکننده متوقف شده است. در نتیجه نیاز به مهار اختصاصی تر تولید بتا امیلوئیدها است.

    کلیدواژگان: الزایمر، بتا سکرتاز-1، مهارکننده، عوارض جانبی
  • شیرین اردلان*، غفور احراری، فاروق یزدان ستا صفحات 85-95

    این پژوهش با هدف شناسایی مشکلات یادگیری دانش آموزان پایه ی ششم در درس ریاضی انجام گرفت. این پژوهش کاربردی و از جمله تحقیقات کیفی و پدیدارشناسی است. جامعه آماری را 93 نفر از معلمان ابتدایی شهر سقز تشکیل دادند که مشارکت کنندگان با نمونه گیری ملاکی و هدفمند از میان معلمان این پایه با بیش از 7 سال سابقه تدریس انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. حجم نمونه ها تا رسیدن به اشباع نظری در مورد سیزدهم تعیین شد. داده ها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل شدند و مضمون های به دست آمده در 5 دسته از عوامل دسته بندی شدند. نتایج نشان داد که در بروز مشکلات یادگیری دانش آموزان پایه ششم در درس ریاضی طیف وسیعی از عوامل موثر است که نقش عامل مربوط به نظام آموزشی بسیار پررنگ تر است.

    کلیدواژگان: مشکلات یادگیری، درس ریاضی، دانش آموزان دوره ی ابتدایی، پایه ی ششم، پدیدار شناسی