فهرست مطالب

مجله راهور
پیاپی 9 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اصغر میرفردی، سیروس احمدی صفحات 11-37
    تخلف رانندگی ضایعه ای است که سالانه خسارات زیادی برای جوامع مختلف و در سطح وسیع تر برای جامعه جهانی به بار می آورد. هدف این پژوهش بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و تخلف رانندگی در شهر یاسوج است. این پژوهش در سال1392، به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری کلیه شهروندان 60 - 18 ساله هستند که دارای گواهینامه رانندگی بوده و طی بازه زمانی دوماه قبل از انجام پژوهش در سطح شهر یاسوج رانندگی کرده اند. در مجموع 367 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که نرخ تخلف ترافیکی در بین رانندگان بسیار بالاست. همچنین رابطه معنادار و معکوسی بین سرمایه اجتماعی و تخلف رانندگی، وجود دارد. بنابراین با افزایش میزان سرمایه اجتماعی در بین رانندگان، تخلف رانندگی کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: تخلفات رانندگی، سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، همیاری اجتماعی، اطلاعات و ارتباطات، حمایت اجتماعی، رانندگان، تصادفات
  • امین میرزا بروجردیان، مرتضی اسدامرجی صفحات 37-51
    بحرانهای طبیعی همه ساله خسارات زیادی به زیرساخت های حمل ونقل وارد کرده و علاوه بر اختلال درسفرها، باعث ایجاد مشکلات فراوانی در عملیات امداد و نجات حادثه دیدگان م یشود. عملیات کمک رسانی به حادثه دیدگان در کمترین زمان از اهمیت ویژ های برخوردار است. افزایش جمعیت، بالا رفتن حجم سفرها و تراکم شدآمدی موجود در شبکه حم لونقل، باعث ناکارآمدی مراکز مدیریت اضطراری در اعزام سریع خودروهای امدادی برای کاهش تلفات ناشی از حوادث شده است. طراحی یک مدل خوب امدادرسانی بادرنظر گرفتن کلیه امکانات در شرایط بهینه م یتواند تاثیرات مثبت اجتماعی، زیست محیطی و همچنین اقتصادی داشته باشد. در پژوهش پیشرو با شناسایی پارامترهای اصلی امداد جاد های و روابط و مد لهایی که در سایر کشورها استفاده م یشود، که الگوریتم ژنیک به عنوان راهکار بهینه مد لسازی مدیریت امداد در حوادث طبیعی در کشور ایران در نظر گرفته شد. علاوه بر الگوریتم ژنتیک نر مافزار CPLEX و روش کدگذاری با توجه به معابر کشور بررسی دقی قتری شدند. الگوریتم ژنتیک به عنوان روش بهین هسازی علاوه بر شبی هسازی شرایط نزدیک به واقعیت موجب کاهش زمان امداد، تسریع واکنشهای هنگام بحران و بهبود تعاملات میان ارگانی و شرایط برنامه ریزی حمل و نقل برای مدیران بحران می شود.
    کلیدواژگان: مدیریت بحران، مدل، شبکه حمل و نقل درون شهری، امداد رسانی، معابر درون شهری، الگوریتم ژنتیک
  • هادی احمدنیا، علی مدقالچی صفحات 53-72

    با توجه به نقش پررنگ عامل انسانی در تبیین تصادفات، پژوهش حاضر به تبیین رابطه بین رفتارهای پرخطر رانندگی و قانون گریزی می پردازد. طرح پژوهش حاضر غیرآزمایشی، به لحاظ نوع کاربردی، از نظر روش همبستگی بوده و از دو پرس شنامه رفتار رانندگی پرخطر و گرایش به قانون گریزی استفاده شده است. جامعه این پژوهش،رانندگان ناوگان عمومی حمل ونقل برون شهری شهرستان زنجان می باشد. واحد تحلیل این پژوهش، رانندگانی است که در دو بخش حمل و نقل مسافر و حمل و نقل کالا فعالیت می کنند.نمونه پژوهش 242 نفر بوده که با روش نمونه گیری طبق های متناسب انتخاب شده است. نتایج این پژوهش نشان م یدهد که میانگین رفتار پرخطر رانندگی در میان رانندگان نمونه آماری 7/ 1 از مقیاس 5 بوده که در سطح اطمینان 99 درصد تایید م یشود.میانگین قانون گریزی در میان رانندگان نمونه آماری 7/ 2 از مقیاس 5 بوده که در سطح اطمینان 99 درصد تایید می شود. رابطه معناداری بین سطح تحصیلات و رفتار پرخطر رانندگی وجود ندارد.با افزایش سن، رفتار پرخطر رانندگی کاهش می یابد.رابطه بین سطح تحصیلات ونمره کلی قانون گریزی،قانون گریزی ابزاری و اعتراضی مثبت و با قانون گریزی اخلاقی منفی است. رابطه بین سطح سن و نمره کلی قانون گریزی،قانون گریزی ابزاری و اعتراضی منفی و با قانون گریزی اخلاقی مثبت است.

    کلیدواژگان: راننده، قانون گریزی، رفتار پرخطر رانندگی، عامل انسانی، تصادفات، حمل و نقل برون شهری
  • محمدرضا احدی، پریسا بشیری صفحات 73-90
    شهرها در گذشته از قابلیت پیاد ه مداری بالایی برخوردار بوده و پیاد هروی به عنوان اصل یترین الگوی جابه جایی مردم در داخل کانون های زیستی به دلیل ک مهزینه بودن یا د ردسترس بودن آسانبرای کلیه اقشار جامعه به شمار میرفت که به دنبال انقلاب صنعتی و سلطه خودرو در شهرها موضوع عابر پیاده به فراموشی سپرده شد. امروزه، در سیاست های برنام هریزی شهری به دنبال تقویت محی طه ای پیاده و از بین بردن موانعی هستیم که توانایی ما را برای پیاد هروی آسان و ایمن، محدود میکند. در این پژوهش سعی بر این بوده ابتدا با اتکا به بررسی های اسنادی برخی ویژگ ی های کلی شهر قزوین و مرحله شناخت پیاده راه های درو نشهری با توجه به موضوع، طراحی پیاده راه شهری در جهت ارتقای ایمنی عابران پیاده با استفاده از بازرسی ایمنی پیاده را ه های درو نشهری صورت گیرد. هدف از تهیه این پژوهش، شناسایی و گزار شدهی مشکلات تهدید کننده ایمنی عابران پیاده راه ها در شهر قزوین، افزایش راحتی و ایمنی هر چه بیشتر عابران پیاده در معابر در هنگام روز و شب وکمک به طراحی، اجرا و بهرهبرداری پروژ ه ها به ایمن ترین حالت ممکن بوده و در نتیجه با تعریف سیاست و راهبردهایی در جهت ایمنی عابران پیاده به ارائه بهترین گزینه ایمنی عابران پیاده دست یافته ایم.
    کلیدواژگان: بازرسی ایمنی، ایمنی پیاده، امنیت، پیاده راه، عابر پیاده
  • رضا عبدالرحمانی، احمدرضا زمانی مهر صفحات 91-110
    یکی از تاثیرات مهم رسانه ها، تاثیرات فرهنگی آن در حوزه های گوناگون از فرهنگسازی و آموزش گرفته تا اطلاع رسانی و ارتقای دانش است. همچنین یکی از حوزه های مهم حضور رسانه ها در زندگی روزمره، ترافیک و حمل و نقل است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تماشای انیمیشن های ترافیکی بر ارتقای اخلاق ترافیکی دانش آموزان است. روش تحقیق این تحقیق علی- مقایسه ای و از نوع شبه آزمایشی است. بر این مبنا اندازه هایی از حداقل دو گروه)دانش آموزانی که انیمیشن های رایانه ای راهنمایی و رانندگی را ندیده اند)به عنوان گروه شاهد(و دانش آموزانی که انیمیشن های رایانه ای راهنمایی و رانندگی را دیده اند)به عنوان گروه آزمون (در دو مقطع زمانی گردآوری و میزان تفاوت دو گروه را در مورد اخلاق ترافیکی مقایسه شده اند ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسش نامه است. نتایج این تحقیق نشان م یدهد که تماشای انیمیشن های ترافیکی نه فقط بر میزان آگاهی و اطلاعات ترافیکی نمونه های مورد بررسی، که بر میزان تمایل آنها به اجرای قوانین ترافیکی؛ مشارکت با پلیس و بالاخره کاهش تخلفات از سوی والدین موثر بوده است.
    کلیدواژگان: رسانه، انیمیشن های ترافیکی، اخلاق ترافیکی، دانش آموزان، آگاهی ترافیکی، قوانین و مقررات ترافیکی، مشارکت، کاهش تخلفات ترافیکی
  • شهریار افندی زاده، علی توکلی کاشانی صفحات 111-138
    تقاطعها به جهت کاهش تداخلات تراف کیی، در تمامی مسیرهای اصلی و فرعی، ب هخصوص در معابر شهری از مه مترین زیرساخ تهای حمل و نقل محسوب م یشوند. از سوی دیگر، هدف از طراحی تقاطعات کاهش تعداد برخوردهای ممکن بین وسایل نقلیه با کیدیگر و همچنین عابران پیاده با آنهاست. به نحوی که بیشترین ایمنی، سهولت در حرکت و کمترین تاخیر برای وسایل نقلیه فراهم شود. یکی از انواع تقاط عها که سهم بسزایی در افزایش مطلوبیت پارامترهای ترافیکی شبکه حمل و نقل شهری دارد و به لحاظ اجرایی دارای پتانسیل زیادی نیز است، تقاط عهای هم سطح م یباشند. از سوی دیگر، تصادفات و سوانح ناشی از پا یین بودن میزان ایمنی، مدیران شهری را به تصمی مگیری محتاطانه برای استفاده از این تسهیلات ناگزیر م یکند. از ای نرو، شناسایی و دسته بندی عوامل موثر بر ایمنی تقاط عهای هم سطح از اهمیت بسزایی برخوردار است. با این رویکرد در مطالعه حاضر، پس از تع یین و طبقه بندی عوامل مذکور، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی) AHP (، اولوی تبندی آنها انجام شده است. نتایج مطالعه نشان داد که حرکت حین چراغ قرمز با 4/ 10 درصد و زاویه تقاطع با 7/ 8 درصد دارای بیش ترین و حجم گردش به راست و جزیره های ترافیکی با 8/ 0 درصد و 4/ 0درصد دارای کمترین میزان اهمیت هستند.
    کلیدواژگان: ایمنی، تقاطع های هم سطح، تحلیل سلسله مراتبی، شبکه حمل و نقل شهری، زاویه تقاطع، جزیره های ترافیکی