آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
جامعه
۱۰

دور دنیا در یک روز

آمریکا: تعطیلات خونین با 8 کشته و 32 زخمی

بنا بر گفته پلیس شیکاگو در جریان تیراندازی های سراسر این شهر در تعطیلات اوایل هفته (شنبه و یک شنبه)، دست کم هشت نفر جان خود را از دست دادند و 32 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه ان بی سی در این خصوص گزارش داد: اولین تیراندازی مرگبار اوایل هفته حدود قبل از ساعت 1 بامداد شنبه در بلوک 7800 «سیلی جنوبی» به وقوع پیوست.

به گفته پلیس، جنازه مردی 33 ساله پس از اصابت گلوله، در پیاده رو پیدا شد و مرگ او در صحنه اعلام شد و هیچ مظنونی در این رابطه هنوز بازداشت نشده است.

پلیس شیکاگو همچنین گفته است که درست بعد از ساعت 2 بامداد در بلوک 500 «سرف غربی»، مردی 34 ساله بر اثر اصابت گلوله به سینه اش در حالی که در پیاده رویی افتاده بود، پیدا شد و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد و مظنونی در رابطه با این تیراندازی نیز بازداشت نشده است و پلیس در حال تحقیق است.

در حدود ساعت 00:30 بامداد یک شنبه نیز در بلوک 1000 غرب خیابان 105، یک جوان 20 ساله هنگام پیاده روی در پیاده رو مورد اصابت گلوله دو مرد که به سمت وی دویدند قرار گرفت و چندین بار از ناحیه سر و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در صحنه جان خود را از دست داد.

بنا به این گزارش چندین تیراندازی دیگر در نقاط مختلف به وقوع پیوسته است که مجموعا منجر به کشته شدن 8 نفر و زخمی شدن 23 نفر شده است.

آزاد بودن خریدوفروش و حمل سلاح گرم در آمریکا هر هفته جان چند نفر را در این کشور می گیرد. مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان، ایالات متحده را کشوری کاملا استثنایی نشان می دهد. در این کشور نرخ وقوع تیراندازی های خشونت بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است.

سوئد: پایتخت قتل مسلحانه اروپا

سرعت رشد جرایم خشونت بار مسلحانه در سوئد سبب تشدید نگرانی ها درباره سرایت آن به دیگر کشور های قاره سبز شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، موضوع خشونت تسلیحاتی در سوئد و نرخ رشد نگران کننده آن به ویژه در ماه های اخیر به یکی از بحث های اصلی حقوق بشری تبدیل شده است.

این موضوع در کنار افشاگری های متعدد درباره نقض حقوق مهاجران، نقض حقوق زندانیان، سیستم قضایی ناعادلانه،... سبب شد تا این پرسش مهم مطرح شود که چگونه سوئد به عنوان یکی از مدعیان حفظ و پیشگامی حقوق بشر در جهان به پایتخت قتل اروپا تبدیل شد؟

«وال استریت ژورنال» در گزارشی با اشاره به وقوع قتل مسلحانه در اوایل ماه مارس سال جاری در سوئد، نوشت که این تیراندازی فصل جدیدی از وحشیگری در میان موج خشونت های مسلحانه گروهی سوئد، باز کرد و سبب شد سوئد به کانون داغ قتل با اسلحه در اروپا تبدیل شود.

خشونت مسلحانه و قتل های ناشی از آن، ناشی از اقدام های مربوط به تجارت مواد مخدر و انتقام جویی های شخصی هستند که هجوم سلاح و وجود جوانان حاشیه‎نشین آن را تسهیل کرده است.

شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد اعلام کرد که تیراندازی های منجر به قتل در سوئد تقریبا 5.2 برابر میانگین اروپاست.

در سال 2021 و 2022 به ترتیب 45 و 62 نفر بر اثر خشونت تسلیحاتی جان خود را از دست دادند؛ اگرچه نرخ کلی قتل در سوئد حدود یک ششم میزان قتل در آمریکاست، اما در قیاس با کشور های اروپایی فوق العاده بالاست؛ به عنوان مثال، نرخ قتل با سلاح در استکهلم تقریبا 30 برابر قتل با اسلحه در لندن پایتخت انگلیس است. به گفته یک کارشناس، بخشی از دلیل افزایش خشونت با اسلحه در سوئد این است که افراد درگیر در تیراندازی به مجازات ها اهمیتی نمی دهند، زیرا میزان محکومیت ها اندک است؛ ضمن این که در بیش از دو سوم تیراندازی ها هیچ فردی دستگیر نمی شود و تنها یک پنجم قتل های مسلحانه مربوط به باندهای جنایتکار حل می شود. یک تحلیلگر اطلاعات پلیس می گوید که تحقیقات درباره تیراندازی ها عموما به دلیل کمبود شاهد با مشکل مواجه می شود و عاملان واقعی اغلب برای قربانیان ناشناخته هستند.

پلیس و دولت سوئد در تلاش هستند که موج فزاینده قتل های مسلحانه را به حضور مهاجران در این کشور ارتباط دهند و به همین علت حتی سیاست های مهاجرتی خود را سختگیرانه تر کرده است.

کارشناسان می گویند که سهم مهاجران از شمار جنایتکاران سازمان یافته در سوئد بسیار کمتر از چیزی است که دولت سوئد می گوید؛ آنها تاکید دارند که دلیل همین مهاجران در خشونت های مسلحانه نیز شکست دولت در اجرای فرآیند ادغام مهاجران است.

اسکان مهاجران در شهرک های مسکونی جدا از جامعه سوئد با فرصت های شغلی کم یا درمان شرایطی مانند اختلال استرس پس از سانحه به حاشیه نشینی آنها منجر شده است.

به گزارش «4-tv»، شهر های بزرگ و کوچک سوئد اخیرا شاهد موجی از تیراندازی ها و انفجار ها بودند، اما سهم استکهلم، پایتخت سوئد از دیگر شهر های این کشور بیشتر بوده است.

بر اساس ارقامی که پلیس در اختیار 4-tv قرار داد، از سال 2020 تاکنون دست کم هر ماه یک نفر در سوئد هدف اصابت گلوله قرار گرفته که هدف خشونت با سلاح نبوده است.

بر اساس اظهارات گزارشگر جنایی سوئد، در سال جاری، 8 فرد خارجی تحت تاثیر تیراندازی قرار گرفته اند و استکهلم بدترین ضربه را دیده است. سوئد با جمعیت 10 میلیون نفری خود اکنون در کنار کرواسی بالاترین میزان قتل با اسلحه را در اروپا دارد؛ این کشور در سال گذشته رکورد 391 تیراندازی و 63 مرگ بر اثر تیراندازی را ثبت کرد. این کشور از ابتدای سال 2023 تاکنون بیش از 70 مورد تیراندازی و حدود 30 کشته و زخمی بر اثر این تیراندازی ها را ثبت کرد.

براساس تخمین پلیس سوئد فقط در استکهلم، پایتخت این کشور سه هزار سلاح گرم غیرقانونی وجود دارد که تقریبا سه برابر تعداد تصور شده در لندن به عنوان شهری با 10 میلیون نفر جمعیت است. خیابان های سوئد در سال های اخیر به صحنه نبرد مسلحانه باندهای جنایتکار تبدیل شده‎اند که شهروندان بی گناه را در میان آتش گرفتار می کنند. خشونت تسلیحاتی در سوئد در حال سرایت به دیگر نقاط اروپاست؛ یک استاد جرم شناسی دانشگاه مالمو سوئد، می گوید: ما در حال صادر کردن قاتل به اروپا هستیم.

اکنون اروپا به شکلی جدی نگران سرایت موج خشونت های مسلحانه از سوئد به دیگر کشورهاست.