آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۱
محیط زیست
۱۴

خبر

افتتاح 2 طرح جمع آوری گازهای مشعل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از خاموشی گازهای مشعل و 2طرح اساسی جمع آوری گازهای مشعل در این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، داود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در آیین بهره برداری از 17 پروژه نفت، پالایش و پتروشیمی به ارزش 180 هزار میلیاردتومان بیان کرد: این پروژه ها، دو بعد اساسی کاهش آلودگی هوا و ارزش آفرینی و ارزآوری برای کشور را دارا هستند که از نظر ما اولی مهم تر است و کاهش آلودگی هوا می تواند به موضوعات اجتماعی، پیشگیری از بیماری ها و سلامت جامعه کمک کند و این موارد برای استان و کشور ارزشمند است. وی با اشاره به عیوب ناشی از سوختن گازهای همراه عنوان کرد: سوختن گازهای همراه افزون بر آنکه موجب هدر رفت سرمایه عظیمی می شد و عدم نفع برای صنعت نفت بود، آلودگی بسیاری را برای مردم استان ایجاد می کرد.

میرشکار گفت: در دولت سیزدهم پروژه های محیط زیستی سرعت بیشتری گرفت و شاهد افتتاح پروژه های بسیاری، به خصوص در جمع آوری گازهای مشعل بوده ایم و امیدواریم که در دولت آینده این روند ادامه داشته باشد. وی ادامه داد: خوشبختانه در حوزه های مختلف از بهسازی فلرها گرفته تا جمع آوری گازهای فلر، استفاده از شرکت های دانش بنیان که سرمایه های ارزشمند استان و کشور هستند، در صنعت نفت مدنظر قرار گرفته است.

میرشکار بیان کرد: هم اکنون شرکت هایی جهت جمع آوری گازهای همراه در اهواز مستقر می شوند که پس از فرآوری، این گازها را در قالب خوراک به پتروشیمی ها تزریق می کنند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: با اجرای این طرح ثروتی که از سوختن گازهای همراه نفت هدر می رود، احیا خواهد شد و محیط زیست نیز از این آلودگی ها نجات خواهد یافت. وی ادامه داد: با استمرار این طرح و جمع آوری کلیه گازهای همراه نفت در آینده، می توان ثروتی را برای استان به ارمغان آورد که ضمن توسعه صنایع نفتی در استان خوزستان، اشتغال زایی برای جوانان داشته باشد.

میرشکار درخصوص پروژه هایی که در استان به بهره برداری رسیدند، گفت: واحد هیدروکراکینگ پالایشگاه آبادان با هدف افزایش تولید 4 میلیون و 500 هزار لیتری نفت گاز استاندارد یورو با سرمایه گذاری 322 میلیون دلاری در استان خوزستان طرح دیگری بود که راه اندازی شد. بهره برداری از پروژه جمع آوری و تزریق گاز هفتگل با سرمایه گذاری 25 میلیون دلار با هدف جمع آوری و تزریق 11 میلیون مترمکعب و تولید صیانتی از میدان های هفتگل و نفت سفید نیز انجام شد. بازسازی واحد زایلین پتروشیمی بوعلی به ظرفیت 40 هزار تن در سال و سرمایه گذاری 40 میلیون دلار، پتروشیمی نخل آسماری با هدف تولید 31 هزار تن محصول پتروشیمی و سرمایه گذاری 43 میلیون دلاری و فاز اول پتروشیمی پتروناد آسیا برای تولید 23 هزار تن MEG و گلیسیرین در سال با سرمایه گذاری 40 میلیون دلار در خوزستان نیز بهره برداری شدند.

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز در این آیین با اشاره به اهمیت پروژه جمع آوری، تقویت و تزریق گازهای همراه میدان هفتکل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان، اظهار کرد: میدان هفتکل یکی از میادین مهم شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بوده است؛ پروژه جمع آوری گازهای مشعل در این میدان از سال 1396 متوقف بود، اما امروز مفتخریم که 11 میلیون فوت مکعب گاز مخزن در میدان هفتکل را جهت نگهداری و افزایش تولید در این میدان جمع آوری کنیم. وی هدف از پروژه جمع آوری گازهای شیرین مشعل واحد بهره برداری مارون5 را خلق ثروت و کاهش چشمگیر آلودگی دانست و عنوان کرد: پروژه جمع آوری گازهای شیرین مشعل واحد بهره برداری مارون5 با حجم تولیدی 12 میلیون فوت مکعب و ظرفیت ایستگاه 22 میلیون فوت مکعب با حرکتی جهادی در راستای شعار مهم دولت خدمت، طرح دیگری است که در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بهره برداری خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب افزود: طی 70سال گذشته گازهای مشعل واحد بهره برداری مارون5 در حال سوختن بود؛ اما در دولت خدمتگزار سیزدهم با برنامه ریزی و هماهنگی 7ماهه که با شرکت سرمایه گذار داخلی صورت گرفت، حدود 10 میلیون دلار در این راستا سرمایه گذاری شد و گازهای مشعل این واحد هم اکنون در حال جمع آوری است.

وی خاطرنشان کرد: گازهای همراه جمع آوری شده واحد بهره برداری مارون 5، گازهای غنی هستند که در حدود 50 میلیون تن در روز میعانات آن، صرف خوراک پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) خواهد شد و گاز خشک حاصل از آن به پتروشیمی مارون داده خواهد شد. دانشی گفت: بنا داریم گازهای همراه میدان شادگان را به پروژه جمع آوری گازهای شیرین مشعل واحد بهره برداری مارون 5 منتقل کنیم تا پس از جمع آوری به NGL 400 انتقال یابد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در پایان ابراز کرد: بهره برداری و افتتاح این دو پروژه از منظر اشتغال زایی، درآمدزایی برای کشور، افزایش خوراک پتروشیمی ها و کاهش آسیب های زیست محیطی کار چند وجه سودی است.وی افزود: پروژه جمع آوری، تقویت و تزریق گازهای همراه میدان هفتکل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان و پروژه جمع آوری گازهای شیرین مشعل واحد بهره برداری مارون 5 از جمله طرح های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که در این آیین بهره برداری و افتتاح شد.

کاهش انعطاف پذیری نیمی از دریاچه های بزرگ جهان

ایرنا: اولین ارزیابی جهانی از تغییرات بلندمدت در انعطاف پذیری دریاچه ها مشخص کرد؛ تقریبا نیمی از دریاچه های بزرگ جهان در دهه های اخیر، انعطاف پذیری یا توانایی بازگشت به وضعیت عادی پس از یک اختلال ناگهانی را از دست داده اند. به گزارش گروه علم و آموزش «ایرنا» از وبگاه فیز، این پژوهش نشان می دهد که دریاچه های شرق آمریکای شمالی و شمال اروپا بیشترین آسیب را دیده اند و جمعیت متراکم و آلودگی، بیشترین تقصیر را در این اتفاق دارند، با این حال مناطق ثروتمندتر دریاچه هایی سالم تر داشتند؛ این موضوع نشان می دهد تلاش های پرهزینه حفاظتی ممکن است نتیجه دهد.

هم مردم و هم آب وهوا می توانند به تدریج دریاچه ها را از حالت طبیعی و سالم خود دور کنند. دماهای بالاتر تبخیر را افزایش می دهند، کاهش بارندگی سطح دریاچه ها را کاهش می دهد و آلودگی مداوم سلامت اکوسیستم (بوم سازگان) دریاچه را از بین می برد. هنگام اختلالات ناگهانی مانند امواج گرما، خشکسالی یا سیل، یک دریاچه «مقاوم» دوباره به حالت قبل بازمی گردد؛ اما یک دریاچه «آسیب پذیر» ممکن است نتواند به حالت قبلی خود بازگردد.

ارزیابی انعطاف پذیری دریاچه که ساختار و عملکردهای اکوسیستمی آن را بررسی می کند، برای دانشمندانی که پیش بینی می کنند دریاچه چگونه به تغییرات اقلیمی و اقدامات انسان ها واکنش نشان می دهد، بسیار مهم است. اما روندهای بلندمدت تغییرات در انعطاف پذیری دریاچه ها در مقیاس جهانی و دلیل وقوع آنها ناشناخته باقی مانده است. پژوهش جدید که در Geophysical Research Letters منتشر شد، به این موضوع می پردازد. کی ژانگ (Ke Zhang)، دانشمند محیط زیست در آزمایشگاه ایالتی علوم دریاچه و محیط زیست در آکادمی علوم چین که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت، اظهار کرد: ردیابی انعطاف پذیری دریاچه بسیار مهم است؛ زیرا به ما این امکان را می دهد علائم هشداردهنده اولیه تخریب اکوسیستم را تشخیص دهیم. وی افزود: این اقدام، ما را قادر می سازد تا به موقع، مداخله و از فروپاشی فاجعه بار و برگشت ناپذیر اکوسیستم دریاچه ها جلوگیری کنیم؛ زیرا این امر ممکن است عواقب شدید اجتماعی و اکولوژیک داشته باشد. این پژوهش نشان داد که تراکم جمعیت در ازدست رفتن انعطاف پذیری دریاچه ها نقش زیادی داشته که به احتمال زیاد با غلظت بیشتر آلاینده ها مرتبط است. دریاچه های بزرگ تر و دریاچه هایی که در ارتفاعات بالاتر قرار دارند، به احتمال زیاد انعطاف پذیرتر هستند. همچنین بر اساس این پژوهش، در بیشتر مناطق، عوامل انسانی مهم تر از آب وهوا بودند، اما مناطق مرتفع مانند فلات تبت استثنای آشکار بودند. در آنجا، گرمای بیشتر هوا به ذوب یخ ها منجر می شود که به نوبه خود باعث می شود دریاچه ها بزرگ تر و شفاف تر شوند.