به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "آرمانگرایی" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • محمد طهماسبی برنا*
    انقلاب های بزرگ، با توجه به رسالت انقلابی خود تلاش می کنند با توجه با امکان‎های موجود جامعه، آینده وعده داده شده را تحقق بخشد و حتی آن را برای دیگر جوامع به عنوان الگو و مسیری مطلوب پیشنهاد و یا عرضه دارند. از سویی دیگر ضرورت‎ها و محدودیت‎هایی چون جغرافیا و محدودیت های ژئوپلیتیکی، فشارهای بین‎المللی و مصلحت‎های عمومی و اقتصادی و ضرورت های ساختاری و مسائل قومی و ملی و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری در برساختن هویتی جدید انقلابی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. این مقاله تلاش دارد تا با استفاده از نظریه سازه انگاری به مهم ترین مولفه های تاثیرگذار در انقلاب  اکتبر روسیه با محوریت صدور انقلاب پرداخته و چگونگی تاثیر و نقش آفرینی مولفه های هویتی در راهبرد صدور انقلاب اکتبر روسیه با کاربست نظریه سازه انگاری تبیین نماید. به نظر می رسد راهبرد صدور انقلاب که در بستری از آرمان های جهان شمول شکل گرفته بود در تحولات بعد از انقلاب با  چرخش به سمت واقع گرایی با مولفه های ملی و قومی  صورت بندی مجدد گردید.
    کلید واژگان: سازه گرایی, صدور انقلاب, انقلاب اکتبر, هویت, آرمانگرایی, واقع گرایی
    Mohammad Tahmasebi Borna *
    The inherent revolutionary optimism, along with the idealistic enthusiasm resulting from the creation of new revolutionary structures, brings global dreams and perspectives to the revolutionaries and is introduced in all the actions and thoughts of the revolutionary leaders as the main goal of every revolution. On the other hand, there are necessities and limitations besides the mission defined in the process of issuing the revolution, which play a very important role in building a new revolutionary identity. Examining elements such as geography and geopolitical limitations, international pressures, public interests, structural necessities, ethnic and national issues, and their role, and examining the dimensions of this influence and effectiveness is one of the goals of this research. The author tries to use the theory of constructivism to address the most important influencing factors in the Russian revolution, focusing on the export of the revolution, and to explain how the identity components influence and play a role in the export strategy of the Russian October Revolution. In this research, we want to investigate the process and why of this rotation in an interactive process between the revolutionary structure and the revolutionaries and the external components of the identity sector. It seems that the Russian Revolution has been watching it slowly conquering its ideals and its heart with internal and external realities, and its only action has been a reluctant alignment of this interaction in favor of hard external components.
    Keywords: Constructivism, Issuing Revolution, October Revolution, Identity, Idealism, Realism
  • امین راجی، فهیمه مومنی فر*، نسرین عزیزیان کهن

    ورزش در بین سه صنعت اول پول ساز و سودآور در دنیا قرار دارد و می تواند منشا تاثیرات اقتصادی زیادی باشد. با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و لزوم تحقیق در زمینه مدیریت جهادی در ورزش کشور، این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخص های مدیریت جهادی با رویکرد اقتصادی در ورزش کشور انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها غیر آزمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان مدیریت ورزشی  اعضای هیات علمی رشته تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی دانشگاه های وزارت علوم، روسای فدراسیون های ورزشی و همچنین مدیران منتخب و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان به تعداد 450 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 152 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها پس از مطالعه متون و مقالات و همچنین مصاحبه با نخبگان مدیریت ورزشی، پرسشنامه محقق ساخته تدوین و استفاده شد که روایی محتوایی آن توسط اساتید مرتبط تایید و پایایی آن 94/0 به دست شد. یافته ها نشان دادند که شاخص های اصلی مدیریت جهادی در ورزش کشور شامل مولفه های معنوی، مدیریتی و فرهنگی می باشد. با توجه به نتایج کلی تحقیق پیشنهاد می گردد تا از نتایج تحقیق و شاخص های شناسایی شده در پیشرفت ورزش مبنتی بر مدیریت جهادی استفاده گردد تا روند توسعه ورزش کشور با سهولت بیشتری انجام پذیرد.

    کلید واژگان: مدیریت جهادی, آرمانگرایی, شایسته سالاری, اقتصاد مقاومتی
    Amin Raji, Fahimeh Momenifar *, Nasrin Azizian Kohan

    Sports is among the first three money-making and profitable industries in the world and can be the source of many economic effects. Considering the country's economic problems, this research was conducted with the aim of identifying and prioritizing jihadi management indicators with an economic approach in the country's sports. The research method was a descriptive correlation type, and in terms of data collection, it is field and non-experimental in terms of controlling variables. The statistical population of the research included sports management elites(members of the faculty of physical education, sports management of the universities of the Ministry of Science, heads of sports federations, as well as elected managers and expert experts of the Ministry of Sports and Youth in the number of 450 people, who were selected using the stratified random sampling method and total of 152 people were selected as a sample. To collect data, after reading texts and articles as well as interviewing sports management elites, a researcher-made questionnaire was developed and used, the content validity of which was confirmed by relevant professors and its reliability was 0.94. was obtained. The findings showed that the main indicators of Jihadist management in sports in the country include spiritual, managerial and cultural components. According to the general results of the research, it is suggested that from the research results and indicators identified in the development of sports based on jihadi management should be used so that the development process of the country's sports can be done more easily.

    Keywords: Jihadist management, Idealism, Meritocracy, Resistanceeconomy
  • دانا طالب پور*
    غم غربت یا نوستالژی یکی از واژه های پرکاربرد ادبیات است که در فارسی معادل، دلتنگی و بازگشت به گذشته است. احساس تنهایی، ناتوانی، نارضایتی از وضعیت جامعه، از مهمترین مولفه های آن هستند. به دلیل شرایط مشابه سیاسی - اجتماعی قرن بیستم در کشور ایران و عراق، بن مایه های مشترکی میان مضامین ادبی آنها وجود دارد. محمدرضا شبیبی و میرزاده عشقی؛ دو شاعر برجسته ایران و عراق، از بن مایه های همسوی فراوانی در زمینه ادبیات نوستالژیک برخوردارند. در مقاله حاضر، با تکیه بر روش توصیفی - تحلیلی و مکتب تطبیقی آمریکا، ابتدا به استخراج بن مایه های ادبیات نوستالژی پرداخته شد، سپس با مقایسه آنها برخی نتایج حاصل شد: هر دو شاعر وقتی تحقق ارزش های جامعه را به دلیل نبود همراهان رفیق، ناممکن می بینند، دچار ناکامی و مرگ اندیشی شده و غم غربت به آنها دست می دهد. از دیدگاه آنها بازگشت به گذشته تاریخی و جامعه آرمانی، رمز بازیابی هویت کشور است. عشقی برخلاف شبیبی به فردایی امیدوار است که صلح و دوستی همه جا را فرا می گیرد و بساط ظلم و نفاق برچیده شود.
    کلید واژگان: محمدرضا شبیبی, میرزادهی عشقی, نوستالژی, آرکائیسم, آرمانگرایی
    Dana Talebpour *
    Nostalgia is one of the most widely used words in literature, which is used in Persian to mean loneliness,return to the past. Due to the similar conditions of the twentieth century in Iran and Iraq, there are commonalities between their literary themes. Mohammad Reza Shabibi and Mirzadeh Eshghi; There are two prominent poets of Iran and Iraq in twentieth century who have many similar foundations in the thems of nostalgic literature. In the present article, based on the descriptive-analytical method and the American school of comparative literature,First, themes of nostalgic literature were extracted, then some results were obtained: Both poets, when they find it impossible to Realization of the positive values of society, they experience failure and death thinking and fell sense of nostalgia. In their view, a return to the historical past and an ideal society is the key to restoring the country's identity. Unlike Shabibi, Eshghi hopes for tomorrow in which peace and friendship will covers all the jars and oppression and hypocrisy will be dismantled.
    Keywords: Archaism, Idealism, Mohammad Reza Shabibi, Mirzadeh Eshghi, Alienation, Nostalgia
  • منصور انصاری*
    ایده صلح پایدار کانت از دیرباز مورد مناقشه فکری زیادی بوده است؛ منتقدان واقع گرای او، با این استدلال که عرصه سیاست بین الملل محل قدرت و آنارشی است، از در مخالفت با او برآمده و ایده او را گونه ای آرمان گرایی دانسته اند. در مقابل، آرمان گرایان از ایده او استقبال کرده و آن را هدفی دانسته اند که هرچند در حال حاضر نیست ولی "باید" باشد. مساله اساسی در ایده کانت، نسبت میان سیاست داخلی و سیاست بین الملل است که خود او کوشیده بود تا در چارچوبی نظری آن را شرح و بسط بدهد. در مقاله حاضر، این سوال مطرح شده است که در ایده صلح پایدار، کانت چه نسبتی بین سیاست داخلی و سیاست بین الملل برقرار کرده است؟ و در نظریه های بعدی روابط بین الملل با چه واکنش های مواجه شده است؟ و کدام نظریه ها یا مکاتب تلاش کرده اند تا با استفاده از ایده صلح پایدار، نسبت جدیدی بین سیاست داخلی و سیاست بین الملل برقرار نمایند؟ پاسخ این مقاله به این سوالات این است که کانت سخت بر این باور بود که بدون رابطه بین سیاست داخلی و سیاست بین الملل امکان صلح پایدار وجود ندارد و از میان نظریه های متاخرتر، نظریه انتقادی روابط بین الملل و رهیافت جامعه بین الملل با بازگشت به ایده کانت تلاش کرده اند تا از امکانات نظری اندیشه او برای بازسازی این رابطه استفاده کنند. روش این پژوهش، توصیفی و تحلیلی با رویکرد فلسفی است.
    کلید واژگان: کانت, واقعگرایی, آرمانگرایی, نظریه انتقادی, سیاست داخلی, صلح پایدار
    Mansour Ansari *
    Kant's idea of perpetual peace has long been the subject of much intellectual controversy; His realist critics, with the argument that the field of international politics is a place of power and anarchy, have come out against him and considered his idea as idealism. On the other hand, the idealists welcomed his idea and considered it as a goal that "must" be there, even though it is not currently there. The basic problem in Kant's idea is the relationship between domestic politics and international politics, which he himself tried to explain in a theoretical framework. In this article, the question has been raised that in the idea of perpetual peace, Kant has established a relationship between domestic politics and international politics? And what reactions have been encountered in the later theories of international relations? And which theories or schools have tried to use the idea of perpetual peace to establish a new relationship between domestic politics and international politics? The answer of this article to these questions is that Kant firmly believed that there is no possibility of perpetual peace without the relationship between domestic politics and international politics, and among the later theories, the critical theory of international relations and the approach of international society. By returning to Kant's idea, the international community has tried to use the theoretical possibilities of his thought to reconstruct this relationship. The method of this research is descriptive and analytical with a philosophical approach.
    Keywords: Kant, Realism, idealism, critical theory, domestic politics, perpetual peace
  • سید علی حسینی آزاد*، مهشید آجلی لاهیجی، مجید زحمتکش
    دو تفکر آرمان گرایی و واقع گرایی همواره مورد توجه علوم مختلف و از جمله حقوق بوده است. در حالی که آرمان گرایی بر ظهور ایده آل ها توجه دارد، واقع گرایی بر ضرورت پذیرش واقعیات عینی موجود تاکید می کند. حقوق بین الملل از حیث مبانی هنجاری کاملا عرصه رویارویی این دو مکتب بوده است. جامعه جهانی همواره برای دستیابی به آرمان هایی بعید تلاش کرده است، اما در اغلب موارد در چارچوب واقعیت های نظم جهانی مانده است. با این حال، حقوق بین الملل شاخه ای از علم حقوق است که توانسته آرمان هایی را در قالب هنجار داشته باشد. بنابراین، مساله مورد بحث، نحوه تلاقی دو تفکر آرمان گرایانه و واقع گرایانه در حقوق بین الملل است. پرسش این است که نظام هنجاری حقوق بین الملل بر کدام تفکر تکیه دارد و مبانی  این حقوق از چه آبشخوری تغذیه می کند. در این رابطه از روش توصیفی تحلیلی در پردازش مساله استفاده می شود و هدف پژوهش، پاسخ به این نکته است که جایگاه مکانب آرمان گرایی و واقع گرایی در شکل گیری مبانی هنجاری حقوق بین الملل چیست. در نهایت، بر اساس یافته های حاصل از بررسی موردی شاخه های مختلف حقوق بین الملل، ملاحظه می شود که مبانی حقوق بین الملل با ملحوظ نظر داشتن واقعیات جامعه جهانی، راه رسیدن به آرمان های قابل تحسین خود را طی می کند.
    کلید واژگان: آرمانگرایی, واقعگرایی, فلسفه حقوق بین الملل, مبانی حقوق بین الملل, مکاتب فکری حقوقی
    S. Ali Hosseiniazad *, Mahshid Ajeli Lahiji, Majid Zahmatkesh
    Idealism and Realism have always been under considerations by different fields of studies, inter alia, the law. While Idealism pays attention to the emergence of the ideals, Realism relies on the necessity of the acceptance of existent realities. International law from the prospect of its legal basis has been an obvious area of confrontation of this two schools of thought. The International community tries to reach far and unavailable goals persistently; but, usually has been stuck in the realities of the world order. Nevertheless, international law could also form some ideals as its legal rules. Thus, international law is the place where the two ideas meet. This article is an attempt to find the answer of the question that the legal order of international law depends more on which one of the foregoing schools of thought and by which it has been more impressed. Finally, it will be observed that the international law passes the way to reach its admirable ideals by always considering the realities of the international community.
    Keywords: Idealism, Realism, Philosophy of international law, Basis of International Law, Legal thought schools
  • اصغر اسدیان اوغانی، زهره حاجیها*، رمضانعلی رویایی، حمیدرضا وکیلی فرد
    زمینه

    جهت گیری های اخلاقی به عنوان رهنمونی در شکل گیری اعتقادات فردی و نگرشها در برخورد با دو راهی های اخلاقی می تواند تصمیم گیری اخلاقی حسابرسان را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو در این تحقیق رابطه بین جهت گیری های اخلاقی با شدت و حساسیت اخلاقی حسابرسان بررسی شده است. 

    روش

    روش اجرای تحقیق حاضر توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری، حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی خصوصی و نمونه آماری مورد بررسی شامل 186 عضو جامعه است. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار pls مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق نشان می دهد که بین جهت گیری اخلاقی آرمانگرا با شدت و حساسیت اخلاقی رابطه مثبت و معنادار و بین جهت گیری اخلاقی نسبی گرا با شدت و حساسیت اخلاقی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق بیانگر این است که حسابرسان با درجه نسبی گرایی بالا در مقایسه با حسابرسان آرمانگرا، فرایند های تصمیم گیری اخلاقی نامطلوبی را به نمایش می گذارند. به این دلیل که نسبت به معضلات اخلاقی حساسیت و شدت اخلاقی پایین تری دارند. بنابراین این تحقیق نقش جهت گیری اخلاقی آرمانگرا و نسبی گرا را در امر تصمیم گیری حسابرسان نشان می دهد.

    کلید واژگان: جهت گیری اخلاقی, آرمانگرایی, نسبی گرایی, حساسیت اخلاقی, شدت اخلاقی
    Background

    Ethical orientation as a guide to the formation of individual beliefs and attitudes in dealing with ethical dilemmas can influence the of auditors' decision-making. Hence, in this research, the relationship between ethical orientations and the ethical sensitivity and moral intensity of auditors is examined.

    Method

    The method of this research is descriptive survey. The statistical population includes auditors working in private audit firms and 186 members of the community were selected as a sample group. Data were collected through a questionnaire and analyzed using the structural equation modeling with using PLS.

    Results

    The results of research hypotheses show that there is a positive and significant relationship between idealism ethical orientation with ethical sensitivity and moral intensity and there is a significant negative correlation between relativism ethical orientation with ethical sensitivity and moral intensity.

    Conclusion

    The results of the research show that auditors with a high degree of relativism, in comparison with the idealistic auditors, display undesired moral decision-making processes because, they are less sensitive to ethical issues. Therefore, this research shows the role of idealistic and relative ethical orientation in the decision making of auditors.

    Keywords: Ethical orientation, Idealism, Relativism, Ethical sensitivity, Moral intensity
  • محمدصادق قربانیان گزافرودی، فاطمه سعیدی راد، بهرام خیری، منصوره علیقلی
    هدف
    امروزه با تغییر تفکر بازاریابی از مبادلات معاملهمحور به روابط بلندمدت، اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی بیش از پیش افزایش یافته است؛ از این رو بررسی عواملی که میتوانند بر شکلگیری ادراک مصرفکنندگان از بازاریابی غیراخلاقی موثر باشند، در کانون توجه بازاریابان و محققان قرار گرفته است. پژوهش حاضر در همین رابطه و با هدف بررسی تاثیر فلسفه های اخلاقی (آرمانگرایی، خودگرایی و مادیگرایی) مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج اجرا شده است.
    روش
    روش پژوهش حاضر، توصیفی پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است. جامعه آماری آن، دانشجویان دانشکده نفر از دانشجویان می شود که به روش تصادفی طبقهای 573مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز هستند و نمونه آماری شامل استفاده شده است. Amos و SPSS انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای
    یافته ها
    نتایج حکایت از آن دارد که خودگرایی و مادیگرایی مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج تاثیر مثبت دارند؛ اما آرمانگرایی بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده تاثیری نمیگذارد. برای ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مصرفکنندگان و نقش فلسفه های ،
    نتیجهگیری
    به دلیل اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی اخلاقی در پیشبینی ادراک و پاسخ مصرفکنندگان در موقعیتهای اخلاقی، شرکتها باید نسبت به تاثیر این فلسفه های اخلاقی بر ادراک مصرفکنندگان از میزان اخلاقی بودن فعالیتهای بازاریابی خود حساسیت بیشتری داشته و در انتخاب استراتژی های بازاریابی در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج، وضعیت این فلسفه های اخلاقی را در بازار هدف خود مد نظر قرار دهند.
    کلید واژگان: خودگرایی, فلسفه های اخلاقی, آرمانگرایی, بازاریابی غیراخلاقی درک شده, مادی گرایی
    Mohammad Sadegh Ghorbanian Gazafroudi, Fatemeh Saeedirad, Bahram Kheiri, Mansoureh Aligholi
    Objective Some ethically controversial behaviors within the companies have faced today marketing with the hallmarks of lying, deception, exaggeration, fraud, privacy violation and similar accusations. Therefore, creating and maintaining good relationships with the customers on one hand, and drastic lack of studies concerning the customers’ perception of ethical and unethical marketing have made it important to create such perception by studying ethical philosophies as a framework to explain the perception process, decision-making and the customers’ responding to ethical situation. The present research investigates the effect of ethical philosophies on perceived unethical marketing. In so doing, three ethical philosophies have been analyzed including realism – as the extent of someone’s desire to seek absolute true or false regardless of the conditions and the consequences of their decision-; egoism – provided that ethical standards are only acceptable if the they are approved by the individuals and therefore any ethical analysis is highly reliant on their own personal beliefs-; and materialism – claiming that material properties can be the biggest source of life satisfaction.

    Methodology The present study is descriptive-survey research. The statistical population includes all the students of Management Department of Azad University of Tehran, the Central Branch and, according to Morgan’s table, a sample size of 375 students from among around 10000 were selected based on random stratified sampling. Finally, 400 questionnaires were distributed and 375 were collected. SPSS was run for confirmatory
    factor analysis and AMOS18 was used to conduct structural equation modeling to analyze the relationship between the research constructs. Findings The results showed that customers’ idealism had no effects on their perceived unethical marketing, while egoism had a negative effect on their perceived unethical marketing related to P4. In addition, the more materialistic the customers are, the higher their perceived unethical marketing i.e. the materialistic customers are more sensitive to the ethicality of the activities and behaviors of the company.

    Conclusion Provided that the ethical philosophy of egoism is proved to have no effects on Iranian customers’ perceived ethical marketing, it s noteworthy that there are many ethical philosophies capable of affecting individuals’ ethical judgments and their effectiveness is highly in line with the cultural and social contexts in the society. Considering egoism indexes, one can analyze that the egoistic individuals and societies only care for their own personal benefits and show less sensitivity to observing ethics by the companies. Hence, it is necessary to emphasize more on mixed strategies of marketing and to encourage the individuals to participate in social activities to maximize their personal benefits. The more materialistic people have shown higher sensitivity to the effects of the activities of the companies on their properties; so, they showed higher unethical perceptions because of the threat regarding their loss of their properties. Therefore, in such marketing environment, the companies should provide services to ensure protecting their customers’ properties and the safety of the transactions. In addition, materialistic consumers have an unethical perception of the companies’ marketing because they consider their efforts and behaviors as a means of their own benefits. As a result, the companies should propose the idea that the customers will gain more happiness and satisfaction if the materialistic customers get in touch with that company
    Keywords: Egoism, Ethical philosophies, Idealism, Materialism, Perceived unethical marketing.
  • محمد یوسفی جویباری*، ناصر خورشیدی
    رهیافت مکتب انگلیسی یا نظریه جامعه بین المللی به دلیل آنکه همزمان هم بر مقوله قدرت و سیاست تاکید می ورزد و هم بر حقوق و هنجارهای بین المللی اهمیت می دهد، از جمله رویکردهای تلفیقیروابط بین الملل به حساب می آید. این رهیافت به توصیف صرف نظام بین الملل اکتفا نمی کند و برای قاعده مند شدن روابط میان دولت ها، به ارائه دستورالعمل های اخلاقی و هنجاری نیز مبادرت می ورزد. در این حوزه مطالعاتی، دو رویکرد سیاسی و حقوقی یعنی واقع گرایی و آرمان گرایی با هم ترکیب شده اند تا تحلیل مناسب و درخور توجهی از آنچه در سیاست بین الملل در حال وقوع و جریان است، ارائه دهند. آنچه برای نظریه پردازان مکتب انگلیسی مهم می نماید، عدم گرایش کامل به سمت یکی از رویکردهای مزبور است. به منظور حفظ استقلال و عدم وابستگی به این دو جریان اصلی بود که در نهایت، نظریه پردازان مکتب انگلیسی به دو دسته پلورالیست ها و سولیداریست ها تقسیم شدند. تحقیق از نوع بنیادی بوده و روش مورد استفاده نیز تببینی است.
    کلید واژگان: آرمانگرایی, پلورالیسم, جامعه بین المللی, سولیداریسم, مکتب انگلیسی, واقعگرایی
    Mohammad Yousefi Joybari *, Naser Khorshidi
    English school approach or theory of the international society due to its simultaneous emphasize on the issues of power and politics and on international the rights norms is one of the combinational approaches regarding international relations. This approach does not rely on describing the international system and provide moral and normative guidelines to regulate relations between states. In this field of research, two political and legal approaches of realism and idealism have been combined with each other to provide an appropriate analysis of what is happening in the international politics. What is important for English school theorists is lack of inclination towards one of these approaches. In order to preserve the integrity and independence of the two main streams that eventually, English school theorists were divided into two groups, pluralistic and Solidarism. This research is a fundamental one and method used in it was a eplanatory approach.
    Keywords: Idealism, Pluralism, International Society, Solidarism, School of English, Realism
  • هادی دوست محمدی، داخل خضر رخیص*
    مسئله اختلاف شیعه و سنی یکی از محوری‍ترین مسائل در تاریخ اسلام و اندیشه اسلامی است. این مسئله ابعاد‍ گوناگون دینی، اجتماعی و سیاسی دارد و از همین رو، بسیاری از پژوهشگران با استفاده از ابزارها و شیوه های گوناگون، و از دیدگاه خود به بررسی آنها پرداخته اند. یکی از این پژوهشگران، دکتر علی الوردی (19131995م)، جامعه شناس و تاریخ‍نگار عراقی است که در این مقاله به بیان رویکرد و دیدگاه او در مورد این پدیده پرداخته ایم. الوردی مخاطبان بسیاری در عراق و کشورهای عربی و جهان داشته و این امر اهمیت آگاهی و بحث و مناقشه آثار وی را بیشتر روشن می‍سازد؛ زیرا نفوذ و عمق بسیاری در جامعه مخاطب خود دارد. در نگاه کلی، الوردی پدیده اختلاف میان سنی و شیعه را پیش از هر چیز نتیجه شکاف میان آرمان‍گرایی و واقع‍گرایی در بسترهای اجتماعی و تاریخی می‍داند. در این راه وی به بازتفسیر رخدادهای صدر اسلام هم دست می زند. در قالب این مقاله تلاش شده است دیدگاه او در این زمینه ها مورد بحث قرار گیرد.
    کلید واژگان: تشیع, تسنن, علی الوردی, آرمانگرایی, واقعگرایی
    Hadi Doust Mohammadi, Dakhil Khudhur Rukhis *
    The subject of conflict between shia and sunni is one of the most pivotal subjects in Islamic history and Islamic thought. This subject includes various aspects of religious, social and political and thereby many researchers using different tools and methods have addressed them based on their perspectives. One of these researchers is Dr. Ali Alwardi (1913-1995) , an Iraqi sociologist and historian who in this article we have addressed to his perspective and attitude on this phenomenon. Alwardi is a writer who has many fans in Iraq and other Arabic countries and also around the world and this further shows and clarifies the importance of his texts, since he has a great and deep influence on his society. In general perspective of alwardi,the main conflict and difference between shia and sunni is mainly because of the gap between idealistic and realistic manners in social and historical streams. In this way he has interpreted the many events at the commencement of Islam.In this article it has been tried to discuss his perspectives in these areas.
    Keywords: Shia, Sunni, Ali Alwardi, idealistic, realistic
  • رحیم کارگر
    «آینده پژوهی» به عنوان یکی از حوزه های مطالعاتی، این رسالت را بر عهده دارد که مدیریت آینده جهان را ترسیم سازد. بر همین مبنا است که رهبران جوامع با در نظر گرفتن عوامل مختلف (ایده ها، آرزوها، فرصت ها، تهدیدها و استعدادها) و برای رسیدن و تعیین درست آینده، سندهایی را با عنوان «چشم انداز» تنظیم می کنند. بر این اساس، چشم انداز، بیان سازمان یافته ای است در مورد حرکت از حال به سوی آینده و از وضع موجود به وضع مطلوب. یکی از ضرورت های جامعه دینی ما تدوین سند چشم انداز فرهنگی بر اساس مهدویت است. نگاه مبتنی بر این باور، ضمن ارائه تصویری مطلوب و آرمانی و قابل دستیابی از ارزش ها و باورهای فراروی جامعه، بیانگر این نکته است که آینده ای مبتنی بر عدالت و حاکمیت توحید در سراسر جهان در انتظار ماست. سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران که متضمن چشم انداز فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است؛ موعودگرایی و مهدویت را به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نداده است که این کمبود را می توان با تدوین سند چشم انداز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مهدویت را جبران نمود.ترسیم مبانی مهدویت به عنوان چشم انداز فرهنگی، در واقع نویدبخش تحقق ارزش هایی است که با ظهور حضرت مهدی4محقق می شود که اهم آن عبارتند از: کرامت آدمی و بازگشت به فطرت و پاک نهادی، آزادی واقعی، حاکمیت ارزش های اخلاقی، بالندگی عملی و... در این جهت لازم است قرار فرهنگی در شهر مقدس قم شکل گرفته و عهده دار تدوین چشم انداز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گردد.
    کلید واژگان: چشم انداز, چشم انداز فرهنگی, مهدویت, آرمانگرایی
    Rahim Kargar
    Futurology, as one of the fields of studies, is accountable for the mission to trace the future management of the world. On the same basis, world leaders set the documents as “the perspective” considering various factors (ideas, aspirations, opportunities, threats and talents) in order to achieve and determine future precisely. Accordingly, the “perspective” is an organized expression about moving from present to the future, and from current situation to the desired one. One of the needs of our religious community is compiling a cultural outlook based on Messianism. The outlook based on this belief, while it presents a desirable, aspirational and achievable picture of values and beliefs in front of the society, indicates a point that a future, based on justice and the rule of monotheism throughout the world, awaits us. The perspective document of Islamic Republic of Iran entailing its cultural, political, social and economic perspective has not observed Messianism and Messianic properly and imperatively and this deficiency can be compensated by compiling the cultural perspective document of Islamic Republic of Iran based on the Messianic vision. Tracing Messianic principles as a cultural perspective, in fact, promises the fulfillment of values expected to be fulfilled by the advent of Imam Mahdi (A.S), the most important of which are: human’s dignity and return to one’s true nature and true-heartedness, true freedom, the rule of moral values, and practical development…. In this direction, it is necessary a cultural meeting is held in the holy city of Qom and becomes responsible for developing the cultural perspective of Islamic Republic of Iran.
    Keywords: perspective, cultural perspective, Messianic, idealism
  • سید امیر نیاکویی، حسین بهمنش
    به رغم گذشت بیش از دو دهه از پذیرش قطعنامه 598 توسط امام(ره)، کماکان زوایای پنهانی درمورد این رویداد وجود دارد که ذهن بسیاری از صاحب نظران را به خود مشغول ساخته است؛ ازجمله این که: به چه دلیل امام راحل(ره) پذیرش قطعنامه را از نوشیدن جام زهر کشنده تر دانستند و چه مصلحتی باعث قبول این کارشد؟ به تعبیری دیگر، آیا امام خمینی(ره) با پذیرش قطعنامه، از آرمان های خود در قبال جنگ تحمیلی دست کشیدند؟ و به طور کلی تر، آرمان ها و واقعیت ها در اندیشه امام(ره) چه جایگاهی داشتند؟ نویسنده برای پاسخ به پرسش تحقیق، از مباحث تصمیم گیری در سیاست خارجی بهره می گیرد و به مطالعه گفتار و کردار امام(ره) می پردازد. بر این اساس، فرضیه ای که این مقاله مطرح می کند، چنین است: در اندیشه امام(ره)، آرمان ها بر اساس مقتضیات، شرایط و واقعیت های زمانه اولویت بندی شده و دارای مراتب حداقلی و حداکثری بوده اند. در مورد پذیرش قطعنامه 598 نیز، اگر چه آرمان های حداکثری امام(ره) محقق نشد، اما به آرمان های حداقلی ایشان جامه عمل پوشیده شد.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), آرمانگرایی, واقع گرایی, قطعنامه598, تکلیف الهی, مصلحت
    Seyed Amir Niakouee, Hossein Behmenesh
    More than two decades after the acceptance of resolution 598 by Imam Khomeini, there are a lot of questions about this decision including, why Imam Khomeini compared the acceptance of the resolution to drinking poison, and why he finally accepted it? In other words, by accepting the resolution, did Imam Khomeini abandon his ideals? More generally, it can be questioned that whether Imam Khomeini was a realist leader or an idealist one? The hypothesis of this paper is that ideals in Imam Khomeini's thinking had different levels and by accepting the resolution only his minimal ideals were realized.
    Keywords: Imam Khomeini, Idealism, Realism, Resolution 598, Religious duty
  • زهرا دیانتی، وحید طیبی
    زمینه
    از آنجا که سود یکی از مهمترین اقلام دخیل در تصمیمات سرمایه گذاری است بنابراین، رعایت ملاحظات اخلاقی از سوی مدیران مالی برای گزارش صحیح و قابل اتکا از اهمیت والایی برخوردار است. بررسی تحقیقات موجود نشان می دهد که تاکنون تحقیقی داخلی به بررسی تاثیر ابعاد اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت سود گزارش شده توسط آنها نپرداخته است. از اینرو، هدف تحقیق حاضر بررسی میزان و نوع تاثیر ابعاد اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت سود شرکتهاست.
    روش کار
    روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه جمع آوری داده های مربوط به ابعاد اخلاقی مدیران مالی، توصیفی – پیمایشی و درخصوص داده های کیفیت سود، توصیفی(استخراج داده ها از صورتهای مالی شرکتها) است. در این تحقیق با استفاده از داده های 85 شرکت بورسی و الگو معادلات ساختاری مبتنی به روش حداقل مربعات جزئی، الگوی علی تاثیرگذاری بعد اخلاقی آرمانگرایی بر کیفیت سود ارائه شده است.
    یافته ها
    نتایج تحلیل آماری نشان می دهد که بعد اخلاقی آرمانگرایی مدیران بر کیفیت سود گزارش شده توسط آنها تاثیر مثبت دارد و 56% تغییرات این متغیر را تبیین می نماید.
    نتیجه گیری
    کیفیت سود شرکتها تحت تاثیر مستقیم دیدگاه اخلاقی مدیران آنهاست. بعلاوه، نتایج تحقیق، تاکید بر آثار دو متغیر قابل بررسی در تبیین تاثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت سود دارد. اندازه شرکت، برکیفیت سود شرکتهای دارای مدیران مالی با دیدگاه آرمانگرا اثر بازدارنده دارد و نسبت بدهی های غیر جاری به دارایی ها، دارای نقش تقویت کننده در این رابطه می باشد.
    کلید واژگان: آرمانگرایی, کیفیت سود, نسبی گرایی
    Z.Dianati Dilami, V.Tayebi
    Background
    Because the income is one of the most important items that affect on investment decisions, so the consistence of ethical standards by managers has very high importance for accurate and reliable reporting. The review of available researches shows there is no domestic research that examines the effect of financial manager's ethical orientations on their reported earnings quality. For this reason, the purpose of presented research is the survey of extent and type of affection of financial manager's ethical orientations on the earnings quality of firms.
    Methods
    This research is a applied research on the base of purpose and a descriptive-survey research on the base of the method of gathering data related to financial manager's ethical orientations and it is a descriptive research(to extract data from financial statements of firms) for data of earnings quality. In this research the gathered data of 85 firms listed on Tehran stock exchange was tested by using the structural equation model based on partial- List square (PLS) method and so the casual model of affecting Idealism ethical orientation on earnings quality was presented.
    Results
    The results of statistical analysis show that the ethical orientation of idealism ofmanagers has a positive effect on their reported earnings quality and it explains the 56% ofchanges in this variable.
    Conclusion
    as results show, it is necessary that professional and responsible institutions pay special attention to the education of ethics in educational plan of accounting. Furthermore, the standard's setters should set the ethical professional rules and instructions that they are in accordance with the cultural atmosphere of our country by the way the ground is provided for more quality information in this profession.
    Keywords: Earnings quality, Idealism, Relativism
  • منصور ثروت
    در علت روی آوردن نظامی به سرودن مثنوی های غنایی، اته وریپکا دلائلی ذکر کرده اند که برای منتقد تیزبین امروزی چندان قانع کننده نیست. چنانکه ریپکا علت را در فرو مردن آرمانهای شهسواری یافته و اته بی آنکه شاهد و مثالی بیاورد، متذکر شده است که در آثار نظامی ملال و افکار تاری وجود دارد. در این مقاله سعی شده است ضمن تحلیل دو نظر فوق الذکر، دلایل قانع کننده تر دیگری پیشنهاد شود. شاید این نگاه جدید بتواند رویکرد نظامی را به سوی سرودن داستانهای غنایی توجیه پذیرتر کند.
    کلید واژگان: نظامی, آرمانگرایی, خسرو و شیرین, اسکندرنامه, لیلی و مجنون, عصر نظامی
  • محمد ایلخانیز
    در باب اندیشه و شخصیت سقراط نویسندگان یونان باستان آراء مختلفی عرضه کرده اند. در عصر حاضر نیز مورخان فلسفه باستان یونان کوشیده اند از آثار اندیشمندان یونانی، بخصوص از آثار افلاطون، سقراط تاریخی را بیابند. سعی ما بر یافتن و تبیین آراء سقراط تاریخی نیست، بلکه در نظر داریم تا اثبات کنیم برخلاف آن چه مشهور است، نزد افلاطون افکار و شخصیت واحدی را برای سقراط نمی توان یافت. سقراط دوره جوانی افلاطون دیالکتیکی با زبان تک معنایی، مردمی و طرفدار تربیت شهروندان، سیاسی و بدون فلسفه سیاست خاص، خردمندترین فیلسوف اخلاق بدون نظریه پردازی در این باب، متعهد به ساختار دین مدنی یونان و سلبی و نقاد است. در آثار دوره میانسالی به سقراط هایی به عنوان فیلسوف مجنون، فیلسوف عاشق، شهودگرا که از روش دیالکتیکی می گذرد، ایجابی و نظریه پرداز، با زبان اسطوره ای، گاهی نقاد سقراط دوره نخست، تابع و مرید راهنمای روحانی، در مقابل مردم و برگزیده گرا، آرمانگرا با فلسفه سیاسی خاص و با برداشتی باطنی و اسرارآمیز از دین برمی خوریم. نقش سقراط در آثار اواخر دوران میانسالی و کهنسالی افلاطون کاهش می یابد، تا جایی که در جامعه «قوانین» جایگاهی ندارد؛ چنان که اگر می داشت شاید سرنوشت سقراط رساله «آپولوژی» در انتظارش می بود.
    کلید واژگان: دیالکتیک, اسطوره, حکمت, عشق, زیبایی, جنون, اخلاق, آرمانگرایی, ادیان اسرارآمیز, دین مدنی
  • رؤیا لطافتی
    درمیان آثار ایبسن که در ایران شناخته شده اند‘ دشمن مردم بیشتری خواننده و بیشتری مخاطب تلویزیونی و تئاتری را داشته است. در میان شمار زیادی از این گروه‘ گونه ای برداشت تحسین آمیز از ‹‹قهرمان›› این نمایشنامه دیده می شود که بسیار بحث انگیز است که این خود نشانگر خوانش های یک سویه نگر منتقدان یا کارگردانان این اثر است. در این گفتار‘ نویسنده سرچشمه چنین برداشتی را آرمانخواهی و قهرمان پرستی نهفته در رمانتیسیم و قهرمان پروری های ساده لوحانه می داند‘ نگرشی که ایبسن چندان به آن خوشبین نبود. به نظر نویسنده‘ ایبسن در این نمایشنامه‘ با بهره جستن از شیوه ویژه یک درام نویس نوین‘ نگاهی دوگانه به چهره های روشنگر دارد و بر نسخه هایی که آنان برای دگرگونی اجتماعی می نوشتند خرده می گیرد.
    کلید واژگان: ایبسن, دشمن مردم, روشنگری, آرمانگرایی, رمانتیسیسم, دارم نوین
  • شجاع احمدوند
    بحث نظامهای فکری سیاسی - اسلامی یا ظهور و سقوط این نظامها موضوع مباحث متنوع بوده و اغلب با نگاهی شرقشناسانه به آنها پرداخته شده است...
    کلید واژگان: سنت, آرمانگرایی, واقعگرایی, عقل ستیزی, دین و دنیا, نصیحة الملوک
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال