به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آیات متشابه » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محدثه تقوای نخجیری، سید تقی کبیری*، فاطمه خلیلی

    تقسیم آیات قرآن به محکم و متشابه، تمهید شارع مقدس در آیه مبارکه هفتم از سوره آل عمران بوده است. اما این تفکیک در بدایت امر، زمینه ساز آرا و نظرات مختلفی درباره وجه تاویلی و تفسیری آیات متشابه را رقم زد. محکمات به دلیل اشاره مستقیم، موکد و صریح مشمول چنین حساسیتی نیستند. اما با توجه به ویژگی های اعتقادی، عبادی، معرفتی و علمی مستتر در آیات متشابه پژوهش در باب این آیات همواره ضروری و مهم می نماید. با درک اهمیت این موضوع، جستار حاضر با روش کیفی و مبتنی بر رویکرد توصیفی-تحلیلی به بخی ملاحظات در باب تاویل آیات متشابه در متون تفسیری شیعی پرداخته است. نتایج بحث نشان دهنده آن است که اولا اکثر مفسرین قرآن تلاش می کنند تاویل متشابهات را بر اساس آنچه در آیات صریح و محکم مقید گردیده استوار سازند. همچنین برخی از این تفاسیر با توجه به ذهئقه عرفانی، فلسفی یا معرفت-شناسی دینی که به آن گرایش دارند تلاش می کنند صورت های استعاری و مجازی که در بطن این آیات مستتر شده را با چنین گرایش هایی آشکار سازند. تامل در نوع تشابه که در این آیات وجود دارد از ویژگی مشترک همه متون تفسری است یعنی به علت تشابه بر اساس موول بودن، مجمل بودن یا مشکل بودن توجه ویژه دارند.

    کلید واژگان: آیات متشابه, آیات محکم, تاویل, تفاسیر شیعی.}
    Muhaddith Taqvai Nakhjiri, Seyyed Taghi Kabiri*, Fatemeh Khalili

    Dividing the verses of the Qur'an into strong and similar has been the preparation of the holy law in the seventh blessed verse of Surah Al-Imran. But this separation in the beginning set the stage for different opinions and opinions about the interpretation and interpretation of similar verses. Courts are not subject to such sensitivity due to the direct, emphatic and explicit reference. But considering the hidden religious, religious, epistemological and scientific characteristics in similar verses, research on these verses is always necessary and important. Understanding the importance of this issue, the present research, using a qualitative method and based on descriptive-analytical approach, has discussed some considerations about the interpretation of similar verses in Shiite exegetical texts. The results of the discussion show that, first of all, most commentators of the Qur'an try to base the interpretation of the parallels on the basis of what is clearly and strictly defined in the verses. Also, some of these interpretations, according to the mystical, philosophical or religious epistemology they are inclined towards, try to reveal the metaphorical and figurative forms that are hidden in the heart of these verses with such tendencies. Reflecting on the type of similarity that exists in these verses is a common feature of all exegetical texts, that is, they pay special attention to the reason for the similarity based on whether it is appropriate, complete, or difficult.

    Keywords: Similar Verses, Strong Verses, Interpretation, Shiite Interpretations}
  • زهره قربانی مادوانی*، بهناز خواجه محمد ابادی، ریحانه علوی طبائی

    بنابر ضرورت فهم معنا در تحلیل عبارات و به منظور فهم صحیح سخنان گوینده، توجه به بافت یکی از ضروری ترین مباحث در معناشناسی است؛ ازاین رو زبان شناسان در مطالعات معنی شناسی از دو منظر به بافت توجه می کنند. دسته اول معتقدند معنی جمله، جدا از هر بافتی قابل تعیین است و دسته دوم مانند فرث به نظریه بافت موقعیتی اعتقاد دارند. وی معتقد است تمامی عناصر تشکیل دهنده کلام از جمله شخصیت گوینده و شنونده و محیط اجتماعی و غیره باید بررسی شود تا بدین طریق بتوان به فهم و درک درست از عبارت رسید. بدین منظور مقاله حاضر سعی دارد تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و به کمک نظریه فرث نقش بافت در کاربرد حروف جر و میزان اهمیت آن را در معنا آفرینی، میان برخی آیات متشابه مورد کنکاش قرار دهد. بعد از تحلیل های صورت گرفته این نتیجه حاصل شد آیات متشابهی که تنها تفاوت آنها در حرف جر است، معنایی متفاوت ایفاء کرده اند که متاثر از سیاق و بافت آیات است؛ به گونه ای که به طور مثال حرف علی و إلی با دو سیاق جدا ومعنای متفاوت اما در دو آیه مشابه قرار گرفته اند و نیز حرف باء و لام به همین شکل است.

    کلید واژگان: تشابه لفظی, نظریه فرث, بافت, آیات متشابه, هم نشینی}
    Zohreh Ghorbanimadavani*, Behnaz Khajeh Mohammad Abadi, Reyhaneh Alavi Tabaei

    Due to the necessity of understanding the meaning in the analysis of phrases and in order to correctly understand the words of the speaker, paying attention to the context is one of the most essential topics in semantics; Therefore, linguists in semantic studies pay attention to context from two perspectives. The first group believes that the meaning of a sentence can be determined separately from any context, and the second group, like Firth, believes in the theory of situational context. He believes that all the constituent elements of speech, including the personality of the speaker and the listener and the social environment, etc. should be examined in order to reach a correct understanding of the phrase. For this purpose, the present article tries to investigate the role of texture in the use of prepositions and its importance in creating meaning in some similar verses by using descriptive-analytical method and with the help of Firth theory. It was concluded that similar verses, in which only the preposition is different, have played a different meaning, which is influenced by the context and texture of the verses. For example, the letters (Ali) and (Eli) are in two separate contexts with different meanings but in two similar verses. Also, the letters (Ba) and (Lam) are the same.

    Keywords: Texture, Firth Theory, Verbal Similarity, Similar Verses, Companionship}
  • الهه هادیان رسنانی *

    یکی از مبانی کلامی مطرح در میان مفسران مسلمان، مسیله عصمت پیامبران است. ظاهر متشابه برخی آیات قرآن کریم با این مبنا، ناسازگار می نمایاند. ازجمله مهم ترین این آیات، آیاتی است که واژه «ظلم» و غفران آن را درباره برخی پیامبران مطرح می کنند. سوال اصلی این است که با توجه به مبنای عصمت، چه راهکار تفسیری و تاویلی برای تبیین و رفع تشابه این گونه آیات وجود دارد؟ و این تفسیر و تاویل، چگونه در ترجمه آیات، قابل بازنمایی است؟
    اکثر ترجمه های قرآن بدون توجه به تفسیر و تاویل و تنها بر اساس معنای اصطلاحی واژگان، به ترجمه این دست آیات اقدام کرده اند که در بیشتر موارد، علاوه بر عدم موفقیت در رفع تشابه آیه، بر تشابه آن نیز افزوده اند.
    این آیات درباره سه پیامبر بزرگ خدا یعنی حضرت آدم (ع)، حضرت موسی (ع) و حضرت یونس (ع) نیز مطرح است که در این مقاله کوشش شده به روش تحلیلی- توصیفی، با عدول از مفهوم اصطلاحی «ظلم» و «غفران» و مراجعه به ریشه واژگان و نیز با توجه به فضای سیاق این آیات، ترجمه ای دقیق بر اساس رویکرد تفسیری منطبق با مبنای کلامی عصمت، ارایه شود. نتیجه حاصل از این پژوهش، آن است که به نظر می رسد، یکی از مهم ترین راهکارها برای رفع تشابه آیات متشابه، رجوع به مفهوم لغوی واژگان باشد که در تفسیر و ترجمه صحیح آیات متشابه بسیار موثر خواهد بود.

    کلید واژگان: قرآن, عصمت, پیامبران, ظلم, غفران, آیات متشابه}
    Elaheh Hadian Rasanani *

    One of the bases of belief raised among Muslim commentators and scholars is the issue of infallibility of prophets. The problematic appearance of some verses of the Holy Quran shows that they are incompatible with this basis. Among the most important of these verses are the verses that mention the words "oppression" and "forgiveness" about some prophets.
    The question is, considering the basis of belief in the infallibility of the prophets, what is the interpretive solution for explaining and interpreting such verses? And how can this interpretation be shown in the translation of the verses?
    Translations of the Qur'an have often translated such verses without paying attention to the interpretation and based solely on the idiomatic meaning of the words, which in most cases, in addition to failing to solve the problem of the verse, have also added to its difficulty.
    These verses are mentioned about God's great prophet Adam (pbuh), Prophet Moses (pbuh) and Prophet Yunus (pbuh) in the Quran, which has been tried in this article in an analytical-descriptive way, ignoring the term "oppression" and "Forgiveness" and by referring to the roots of the words and also considering the space of these verses, a translation is presented that is in accordance with the principles of the infallibility of the prophets.
    The result of this research is that one of the most important solutions to solve the problem of some verses is to refer to the lexical meaning of the words, which will be very important in the correct interpretation and translation of the verses.

    Keywords: Quran, infallibility of prophets, Adam, Moses, Yunus, Oppression, Forgiveness, Difficult verses}
  • حمیده رحیمی*

    نویسنده در این نوشتار، در باره معنای اضلال خداوند که در برخی از آیات متشابه قرآن آمده، توضیح می دهد که این گمراه گری به رفتار بندگان بر می گردد که با وجود معرفت راه هدایت و ضلالت، به سوء اختیار خود ضلالت را بر می گزینند. نگارنده دیدگاه خود را به کلام امیرالمومنین و امام باقر (ع) مستند می کند.

    کلید واژگان: عدل الهی, آیات متشابه, اختیار مردم, نفی جبر}
  • اباذر کافی موسوی*
    عبارت «یوم یکشف عن ساق» (قلم/42) از متشابهات قرآنی است که محل اختلاف مفسران فریقین قرار گرفته و معنای آن به درستی تبیین نشده است. منابع تفسیری اهل سنت به استناد چند روایت منسوب به پیامبر (ص)، مقصود آیه را حمل بر تجسم خداوند در روز جزا دانسته اند و قایلند آن روز خداوند ساق پای خویش را آشکار می کند. معانی دیگری نیز در منابع فریقین آمده که در این نوشتار به روش انتقادی توصیفی با هدف نقد روایات ذیل آیه و یافتن معنایی مطابق با بافت آیات در جستجوی پاسخ به این پرسش است که مناسب ترین معنای عبارت «یوم یکشف عن ساق» چیست؟ در نهایت مشخص گردید روایت منتسب به پیامبر (ص) از لحاظ سندی و محتوای درونی محل تردید بوده و احتمالات معنایی بیان شده مطابق سیاق و بافت دیگر آیات نبوده بلکه از آنجا که خطاب سخن با مشرکانی است که منکر حقانیت رسالت پیامبر (ص) هستند و به آنان وعده داده در روز قیامت واقعیت های آشکار شده را خواهید دید. نتیجه این که عبارت به کنار رفتن لباس و دیدن حقایق نهان اشاره دارد. این معنی با روایات معتبر و معنای واژگان سازگاری داشته و متناسب با مضمون دیگر آیات این سوره است.
    کلید واژگان: یکشف عن ساق, آیات متشابه, فریقین, اعتبارسنجی روایت}
    Abazar Kafimosavi *
    The phrase "the day of revelation" (Qalam/42) is one of the Qur'anic similes that have been disputed by commentators on both sides, and its meaning has not been properly explained. According to some narrations attributed to the Prophet (PBUH), Sunni interpretation sources have considered the meaning of the verse to refer to God's incarnation on the Day of Judgment, and they say that God will reveal His leg on that day. There are other meanings in the sources of Fariqin. In this article, in a critical and descriptive way, with the aim of criticizing the narrations below the verse and finding a meaning in accordance with the context of the verses, in search of an answer to the question, what is the most appropriate meaning of the phrase "Yomma yukshafo an-saqi"? In the end, it was found that the narration attributed to the Prophet (PBUH) is questionable in terms of documentation and internal content, and the meaning possibilities expressed are not in accordance with the context and context of other verses, but because the address is to polytheists who deny the authenticity of the Prophet's (PBUH) mission. And promised them that you will see the revealed facts on the Day of Judgment. The result is that the expression refers to removing the clothes and seeing the hidden truths. This meaning is consistent with the authentic narrations and the meaning of the words and is in accordance with the content of other verses of this surah.
    Keywords: Discovery of the truth, similar verses, differences, validation of narration}
  • Elaheh Sorayyay Ardakani*, Hasan Abbasi

    The Holy Qur’an is the book of humanity’s salvation, which was instilled into the heart of the Prophet (PBUH) to provide guidance for people. Therefore, it is essential to give special attention to the Qur’an in order to bring man to the desired perfection on the path of Divine Guidance. One of the significant aspects of comprehending the Qur’anic themes is to examine the role of Mutashābih (similar) verses in guiding mankind. In the present research, the place of tribulation in the growth and excellence of human being is stated with the focus of Mutashābih verses and theories by scholars of the Qur’anic sciences are addressed in order that clear facts about this matter would be revealed and any trace of ambiguity and doubt regarding the uselessness of these verses or their seditiousness would be removed. In this study, the data was collected by referring to library sources, Qur’anic software, works, publications, etc. and the method of data processing was descriptive-analytical. The result is that given the special place of these verses in the tribulation and promotion of human being and leading him to his perfection, the dubiety of the uselessness and seditiousness of these verses is basically false, since one of the wisdoms of the existence of these verses is requiring the audience of the Qur’an to refer to special commentators, revealing the levels of faith and identifying the believers

    Keywords: Mutashābih verses, Mutashābih, growth, excellence, human, tribulation, test, the Qur’an}
  • رضا جمالی *، رضا نجفی

    شناخت «حقیقت عرش» همواره از مسایل پیچیده و پر اهمیت برای دانشمندان و صاحبان علم و معرفت بوده است، که علت آن آیات شریفه قرآن مجید مانند: «الرحمن علی العرش استوی‏» و روایات مرتبط است که به صراحت از عرش سخن گفته است. ازاین‌رو اندیشمندان دینی از جمله مفسران و متکلمان در این باره به تحقیق پرداخته‌اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مفهوم حقیقی عرش، با توجه به نیاز به شناخت آن در حوزه جهان‌شناسی، خداشناسی و معارف الهی است تا در سایه‌سار آن پاسخی روشن به برخی ابهام‌های موجود در این موضوع داده شود. روش تحقیق کتابخانه‌ای و تحلیلی است و دستاورد پژوهش، این است که عرش الهی حقیقتی مستقل و از جنس حقایق غیبی و در مرتبه عوالم مجردات است. مراد از حقیقت عرش نیز، جایگاه تدبیر و مدیریت و ربوبیت الهی و مقامی‌ است‌ که منشا صدور احکام عالم بوده و همه اوامر الهی به سوی آن منتهی می‌شود.

    کلید واژگان: آیه 5 طه, آیات متشابه, تفسیر کلامی, عرش الهی, حقیقت عرش}
    Reza Jamali *, Reza Najafi

    Knowing the truth of Arsh-e Ilahi has always been a complex and important issue for religious scholars and thinkers; the complexity of the problem lies in its usage in such noble verses of the Holy Quran as: "The Beneficent One, Who is established on the Throne" and related traditions that clearly speak of the Throne. Therefore, religious thinkers, including commentators and theologians, have researched this matter. The purpose of the current research is to examine the true concept of Throne, considering the need to know it in the field of cosmology, theology, and divine knowledge, so that in its shadow, a clear answer can be given to some ambiguities in the field. The research method is librarian and analytical and the result of the research is that the Throne is an independent truth and is of the type of unseen truths and in the order of immaterial worlds. What is meant by the truth of the Throne is the place of planning and management and Divine lordship and authority, which is the source of the world orders and all Divine orders lead to it.

    Keywords: Verse 5 of Taha, Formally Ambiguous Verses, Theological Interpretation, Divine Throne, the Truth of the Throne}
  • حسین رهنمائی*، یحیی کبیر
    از جمله مباحث بسیار مهم در حوزه علوم قرآنی مسیله آیات متشابه ومحکم، چگونگی فهم وتاویل آنها و نیر اینکه علم تاویل در اختیار چه کسی وبا چه شرایطی است می باشد. در مورد این که اصولا چرا در قران این گونه آیات وجود دارد دلایل متفاوتی ارایه شده است همچنین روش های متفاوتی از سوی مفسران قران برای فهم این گونه آیات ارایه شده است. ملاصدرا به عنوان یک حکیم و مفسر عالی مقام که زیر بنای رفیع فلسفه خود را قران می داند علاوه بر دسته بندی ونقد رویکرد قران پژوهان در این خصوص، روشی ویژه در برخورد با این آیات ارایه می کندکه بی شباهت به راه روش عرفا نیست. وی معتقد است خداوند هیچ شیء در عالم ماده خلق نکرده است مگر آنکه قبل از آن در عالم معنی نظیری از آن را آفریده است وهیچ چیزی در عالم معنا آفریده نشده است مگر اینکه درعالم بالاتر نظیری دارد. آیات متشابه قران مربوط به اموری است که ریشه درعالم معنا دارد وتاویل آن با ایجاد ارتباط بین الفاظ آیه ومثالهای عالم معنا شکل خواهد یافت. ملاصدرا رسوخ به معانی باطنی وتاویل آیات را محتاج مقدمات علمی و روحی خاصی می داند که در سایه سلوک علمی وتزکیه باطن حاصل می گردد.
    کلید واژگان: ملاصدرا, تاویل, آیات متشابه, تفسیرقران, قران}
    Hosein Rahnamaei *, Yahya Kabir
    One of the most important discussions in the Quranic sciences is the topic of Mohkam (the verses which have clear meaning) and Motashabeh (the verses which have not clear meaning or have several similar meanings) in Quran, the way of glossing of Quran and one who deserves the conditions of this important. There are different proposed reasons for the existence of these kinds of verses in Quran. There are also different methods provided by Quran interpreters to understand the meanings of these verses. Mullasadra as a transcendent sage, who knew the Quran as the infrastructure of his philosophy doctrine, not only tried to categorize interpreters' approaches about these teams of verses and criticized their attitude, but also introduced a special method to encounter these verses which is not much different from mystics' methods. He believed that everything we know in material world has an exemplar in the kingdom of heaven (malakoot). Motashabeh verses are about affairs that have roots in kingdom world and their glosses are tied to understanding of the relationships of these two worlds. In his viewpoint transfusion toward inner concept of Quran, needs related background knowledge and spiritual abilities that could be reached by special meditation and scientific efforts.
    Keywords: MullaSadra, motashabehat, analogical verses, Quran paraphrase, Quran}
  • فاطمه سلطانی*
    روزبهان بقلی تاویل های عرفانی بدیع و کم نظیری از آیات قرآن و روایات عرضه کرده است. از نظر روزبهان شطح نوعی کلام متشابه است که نه تنها در کلام عارفان؛ بلکه در قرآن و حدیث نیز وجود دارد و آیات مرتبط با ذکر صفات و حروف تهجی در قرآن به زبان شطح است. از نظر او شطح صوفیه یکی از جلوه های شطح به طورکلی است یا دقیقا جلوه سوم آن پس از قرآن و حدیث؛ یعنی تغییر و تبدیلی که هرامر ربانی یا واقعیت غیبی آنگاه که به بیان بشری بیان می شود پیدا می کند و این بیان بدون شک دوپهلو است. این پژوهش بر آن است تا به شیوه توصیفی-تحلیلی و به کمک اسناد کتابخانه ای، با مبنا قراردادن «شرح شطحیات» و تفسیر عرفانی «عرایس البیان فی حقایق القرآن» دو اثر ارزشمند از روزبهان بقلی که هر دو اثر دارای نثری شاعرانه و سرشار از صورخیال هستند، به این پرسش ها پاسخ دهد که؛ که از نظر روزبهان کدام آیات قرآن کریم جزء سخنان متشابه و بنابر قول روزبهان شطح آمیز هستند؟ و آیه هایی که در بافت و زمینه ای شطح آمیز قرار گرفته اند کدامند و تاویل آن ها از نظر او چیست؟ براین اساس در پژوهش حاضر، آیاتی که متشابه و متناقض نما هستند؛یعنی آیات مرتبط با صفات خبری خداوند و حروف مقطعه و آیاتی که عارفان آن ها را در یک بافت شطح آمیز قرار داده اند، مورد بررسی قرار گرفته است و ضمن تحلیل تاویلات عارفانه روزبهان از این آیات، فنون مختلف بینامتنیت که شامل نفی کلی، نفی جزیی و اجترار است، نیز در شطح عارفان بررسی شده است.
    کلید واژگان: آیات متشابه, شطح, روزبهان بقلی, بینامتنیت, شرح شطحیات, عرایس البیان}
    Fateme Sultani *
    Ruzbihan Baghli has presented innovative and unique mystical interpretations of Qur’anic ayahs, and hadiths. According to Ruzbihan, shatah is a kind of mutashabih discourse that is not only in the words of mystics but is also found in the Qur’an and hadith, and the ayahs related to the mention of divine attributes as well as muqattaʿat are in shath language. In his opinion, Sufiya shath is one of the manifestations of shath in general, or exactly, the third manifestation of it following the Qur’an and hadith, which means the change and transformation that the divine or unseen reality finds when it is expressed in human language and this statement is undoubtedly two-sided. Two valuable works by Ruzbihan Baghli, both of which have poetic prose and are full of imagination are the Explanation of Shathiyat and mystical interpretation of Arais-Al-Bayan fi Haqayeq al-Qur'an. Drawing on these two works, the present research aims to identify, in a descriptive-analytical way, the ayahs of the Holy Qurʾan that are among the Mutashabih and that contain shath, according to Ruzbihan. Also, it attempts to point out the ayahs placed in the shath-containing context and the way they are interpreted by Ruzbihan. Therefore, ayahs that are Mutashabih and contradictory, that is, the ayahs related to the attributes of God and muqattaʿat, and the ayahs that the mystics have placed in a shath-containing context were examined. Ruzbihan's mystical interpretations of these ayahs, various techniques of intertextuality, including general negation, partial negation, and avoidance, were also studied in the shath of the mystics.
    Keywords: mutashabih ayahs, Shath, Ruzbihan Baghli, intertextuality, Sharh al-Shathiyat, Arayes Al-Bayan}
  • محمدامین مومنی*، عزت الله مولایی نیا، محمدکاظم رحمان ستایش

    یکی از مهم ترین رویکردهای تفسیری به ویژه در آیات صفات خبری، رویکرد تاویل است که عموم معتزله و غالب شیعیان بر لزوم آن -البته در چارچوب ضوابط و قواعد خاص- معتقدند. در جهت مقابل، غالب اهل سنت از اهل حدیث، سلفیان و بیشتر اشعری مذهبان ظاهرگرایند. در این میان، برخی از متکلمان شیعی معاصر با ارایه نظریه جدیدی که می توان آن را «ظهور تصدیقی» نامید، راه سومی را در پیش گرفته و بر این باور هستند که نه جمود بر ظاهر ابتدایی رواست و نه تاویل و تصرف در آیات بجاست؛ بلکه لازم است با توجه به قراین لفظی و معنوی کلامی و عقلی، کلام را بر همان ظاهر خود حمل کنیم و بدون دست کشیدن از ظاهر به دست آمده از معنای جمله، با توجه به قراین، معنای درست و مقصود حقیقی گوینده را به دست بیاوریم. در این مقاله با روش تحلیلی-انتقادی با تکیه بر منابع کتابخانه ای، این نظریه از این جهت مورد بررسی و نقد قرار گرفته است که آیا واقعا این نظریه، جدا از نظریه تاویل است یا همان است ولی با دو ادبیات گفتاری. در نهایت، به این نتیجه رسیده ایم که اختلاف این دو نظریه در برخی مصطلحات تاویل، صوری و به اصطلاح، لفظی است نه واقعی و معنوی.

    کلید واژگان: ظهور تصدیقی, تاویل, صفات خبری, آیت الله سبحانی, آیات متشابه, شیعه}
    Mohammad Amin Momeni *, Ezzatollah Molaeenia, Mohammad Kazem Rahman Setayesh

    One of the most important interpretive approaches, especially in the verses of narrative attributes, is the approach of allegorical interpretation. The Mutazilites and the majority of Shiites believe in the necessity of allegorical interpretation, but within the framework of special rules and regulations. On the other hand, the majority of Sunnis, including the Ahl-ul-hadith, the Salafis and most of the Asharites are inclined toward exoteric meanings. Meanwhile, some contemporary Shiite theologians have taken a third approach by presenting a new theory that can be called "affirmative signification" and believe that insisting on the initial exoteric meaning and interpreting and changing the meaning of the verses are both incorrect. Rather, they should be understood based on their exoteric meaning, considering both verbal and non-verbal philosophical and rational evidences. Hence, without neglecting the exoteric meaning obtained from the sentence in accordance with the evidences, we can get the correct meaning and the real purpose of the author. Using analytical-critical method based on library sources, the mentioned theory is examined and criticized in this article to find out whether it is really separate from the theory of allegorical interpretation or the same, but with two different expressions. Finally, it is concluded that the difference of the two theories in some terms of interpretation is superficial and verbal, technically speaking, not real and semantic.

    Keywords: Affirmative Signification, Allegorical interpretation, Narrative Attributes, Ayatollah Sobhani, Ambiguous Verses, Shiite}
  • فاطمه زاهدی، سید مهدی میرزا بابایی*

    تفسیر نابه جا از آیات قرآن کریم، چالشی اساسی در حوزه علوم اسلامی به شمار می رود؛ حضور کم رنگ عقل در کنار نقل از یک سو و جمودگرایی نسبت به آیات متشابه از سوی دیگر سبب گمراهی و انحرافات فکری در تفسیر آیات الهی را بیش از پیش فراهم می آورد و بخش زیادی از معارف و باورهای اسلامی را نامعقول معرفی می کند. پژوهش پیش رو با رویکرد توصیف و تحلیل داده ها با تکیه برمنابع مکتوب، سعی دارد پیامد تفسیرهای انحرافی به ویژه تفسیر آیات متشابه، در آثار ابن تیمیه و برخی دیگر از عالمان وهابی را بکاود. یافته های آن نشان دهنده این نکته است که وهابیت با ناکارآمد خواندن عقل و جمود به ظواهر آیات متشابه، به دام تفسیرهای تشبیه و تجسیم از خداوند گرفتار آمده اند. ازآنجاکه مبنای فکری آنان را آیات و روایات مبین صفات الهی منهای ادراکات عقلی تشکیل می دهد سرانجام به توحید عددی در برابر توحید ذاتی خداوند که بدترین شرک به شمار می رود، معتقد شده اند.

    کلید واژگان: تفسیر, عقل, ظاهرگرایی, آیات متشابه, توحید عددی, توحید ذاتی}
  • ابوالفضل حاجی حیدری ورنوسفادرانی*، کاووس روحی برندق، علی حاجی خانی، ابوالفضل شکوری

    بحث از محکم و متشابه در شمار زیربنایی ترین و چالشی ترین مباحث در حوزه تفسیر و علوم قرآن قرار دارد که از دیرباز تاکنون مورد توجه عالمان علوم مختلف اسلامی در میان مذاهب و فرقه های گوناگون بوده است. این جستار با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی، نظریه جدید محمد عابد الجابری پیرامون این موضوع را بر پایه آیه 7 سوره آل عمران طرح و تبیین نموده و آن را به بوته نقد گذاشته است. دستاورد پژوهش حاضر این است که وی، «آیات محکم» و «آیات متشابه» در آیه یادشده را ناظر به لفظ و معنا ندانسته، بلکه از جنس پدیده تکوینی و خارجی برشمرده است . ایرادات سندی، متنی و دلالی به روایتی که جابری آن را به عنوان سبب نزول آیه مورد بحث اختیار کرده است، عدم تحقق شرایط سیاق برای آیه 7 آل عمران و نیز ناسازگاری معنای پیشنهادی جابری برای لفظ «آیه» با ساختار کلی آیه مزبور، از جمله مهمترین نقدهای وارد بر نظریه وی است.

    کلید واژگان: آیات محکم, آیات متشابه, آیه 7 آل عمران, عابد الجابری}
    Abolfazl Haje Heidari *, Kavos Rohi Berandagh, Ali Haje Khani, Abolfazl Shakori

    The discussion of Muhkam and Mutashabeh verses is one of the most fundamental and challenging issues in the field of interpretation of the Qur'an and Quranic sciences, which has long been considered by scholars of various Islamic sciences among different religions and sects. Using a descriptive-analytical method, this paper has designed and explained the new theory of Mohammad Abed Al-Jaberi on this subject based on verse 7 of Surah Al-Imran and has criticized it. The achievement of the present study is that he did not consider " Muhkam verses" and " Mutashabeh verses" in the mentioned verse to mean words and meanings, but considered them as a formative and external phenomenon. Documentary, textual and semantic objections to the narration which Jaberi has taken as the reason for the revelation of the verse in question, the non-fulfillment of the context conditions for verse 7 of Al-Imran and also the incompatibility of Jaberi's proposed meaning for the word "verse" with the general structure of the verse are among the most important criticisms of his theory.

    Keywords: Muhkam verses, Mutashabeh verses, verse 7 of Al-Imran, Abed Al-Jaberi}
  • الهه هادیان رسنانی*

    یکی از مبانی کلامی تفسیری مطرح در میان مفسران مسلمان، مسئله عصمت پیامبران است. ظاهر متشابه برخی آیات قرآن، ناسازگار با این مبنا می نمایاند و بر این اساس هر یک از مفسران مسلمان با توجه به مبانی کلامی مذهب خود تلاش کرده است تا با ارایه تفسیری از این آیات، ساحت مقدس انبیاء الهی را از گناه منزه شمرد؛ رویکردی که در بیشتر ترجمه های قرآن جز تعدادی محدود تاکنون مغفول مانده است. ترجمه های قرآن غالبا بدون توجه به تفسیر و صرفا براساس معنای اصطلاحی واژگان، به ترجمه این دست آیات اقدام کرده اند که در بیشتر موارد علاوه بر عدم موفقیت در رفع تشابه آیه، بر تشابه آن نیز افزوده اند. از جمله مهم ترین این آیات، آیات موهم عتاب و یا عفو پیامبر(ص) است که در ترجمه ها، به درستی تبیین و رفع تشابه نشده است و در این مقاله کوشش شده است به روش تحلیلی توصیفی و نوآورانه، به صورت موردی، ضمن بررسی چالش های تفسیر و ترجمه آیه 12 سوره هود که به ظاهر بر نهی رسول خدا (ص) از ترک ابلاغ پیام وحی دلالت دارد؛ و نیز آیه 43 سوره توبه که به ظاهر دلالت بر عفو رسول خدا (ص) دارد، به ترجمه ای دقیق و صحیح و در برخی موارد، نوین بر اساس رویکرد تفسیری صحیح و منطبق با مبنای کلامی عصمت دست یابیم.

    کلید واژگان: عصمت پیامبر, آیات متشابه, عفو, ترجمه و تفسیر, آیه 12 سوره هود, آیه 43 سوره توبه}
  • لیلا عابد*، محسن قمرزاده
    در آثار ناظر به علوم قرآنی و تفسیر، هماره دو مساله چالشی «بطن» و «تاویل»، با افت و خیز فراوان مطرح بوده اند. این دو مسئله گاه از حیث خطای در فهم و گاه بنابر ارتباط وثیق، در قالب یک مبحث ارایه شده اند و از این رو در قریب به اتفاق پژوهش های مربوطه، نسبت سنجی میان این دو مقوله مغفول مانده است؛ حال آنکه فهم این مطلب، دست کم از دو حیث حایز اهمیت است: اولا، بخش قابل توجهی از معارف دینی، مربوط به باطن آیات و تاویلات قرآنی است و ثانیا، جاودانگی قرآن، ارتباط وثیقی با این دو مقوله دارد. پژوهش پیش رو عهده دار تبیین ایده های اهل نظر در باب «بطن» و «تاویل» و نسبت سنجی میان آن دو است. این امر به روش تحلیل مفاهیم و اصطلاح شناسی واژگان مربوطه و تبیین قدر متیقن آراء اهل نظر انجام می پذیرد با توجه به آیات و روایات، تاویل هم به کل قرآن نسبت داده شده وهم برای شناخت حقیقت و مراد اصلی آیات متشابه به کار رفته و هم راهیاب به باطن و شناخت ژرفای قرآن می باشد که در نتیجه می توان گفت نسبت و رابطه منطقی بین «تاویل» و «بطن» عموم و خصوص مطلق است یعنی تاویل عام به شمار می آید و بطن خاص.
    کلید واژگان: بطن, تاویل, حقایق پنهان آیات, آیات متشابه, نسبت بطن و تاویل}
  • بهجت سادات حجازی*، احمد امیری خراسانی، مسلم مظفری
    یکی از مطالب بسیار بحث انگیز و شبهه افکن در ذهن کسانی که در مسیر معرفت به آیات قرآن و روشنگری و تبیین آن ها برای مخاطبان گام برمی دارند، ماهیت آیات متشابه و تفاوت اساسی آن ها با آیات محکم و فراهم کردن زمینه تاویل پذیری، تکثر و چندمعنایی و گاه انحراف و کژفهمی کسانی است که خلوص قلبی را به دست نیاورده اند. ژرف اندیشی در آیات قرآن، دو علت اساسی فلسفه آیات متشابه را یعنی زبان بلاغی قرآن از یک سو و نمادین بودن آن در طرح برخی موضوعات تبیین می کند که هر دو با موضوع هرمنوتیک چه به شیوه سنتی و چه مدرن خصوصا در تفاسیر عرفانی ارتباط دارد. یکی از تفسیرهای برجسته عرفانی، کشف الاسرار ابوالفضل میبدی (قرن ششم) است که در نوبه سوم به تاویل آیات قرآن با زبانی ادبی و عرفانی می پردازد. مهم ترین پرسش این پژوهش این است که آیا تحلیل آیات متشابه مهم در تفسیر عرفانی کشف الاسرار که با زبان تاویل پذیر رمزی و با زیبایی های بلاغی بیان شده است؛ از منظر هرمنوتیک سنتی یا مدرن امکان پذیر است؟  روش تحقیق، تحلیل محتوا می باشد. تحلیل آیات متشابه در این تفسیر مبتنی بر رویکردی هرمنوتیکی درخور واکاوی است؛ ازاین رو ابتدا به موضوع تاویل و معانی متفاوت آن در قرآن و همسویی آن با انواع هرمنوتیک خواهیم پرداخت و پس از آن به طرح جزئیات این بحث یعنی تقسیم بندی آیات متشابه به لحاظ لفظی و معنایی، محکم و متشابه در پیوند با توحید افعالی، در وجود انسان و در عالم تکوین و نظرات مفسرین در این زمینه مبادرت خواهیم ورزید.
    کلید واژگان: تاویل در قرآن, هرمنوتیک, کشف الاسرار, آیات متشابه}
    Bahjat Sadat Hejazi *, Ahmad Amiri Khorasani, Moslem Mozaffari
    One of the very argumentative and doubt-creating issues in the minds of those who advance in the direction of the cognition of Qur’anic ayahs and their explication for the readership, is the nature of mutashabih ayahs and their basic difference with muhkam ayahs, which might otherwise set the ground for the interpretability, plurality, polysemy and sometimes the misunderstanding of those addressees whose have not reached the purity of heart. Pondering over the Qur’anic ayahs explicates two basic philosophies of mutashabih ayahs: on the one hand the rhetorical language of the Qur’an and its being symbolic in bringing up some topics, both of which, on the other hand, having to do with hermeneutics whether in its traditional or modern form especially in mystical interpretations. One of the notable mystical interpretations, is Abulfazl Meybodi's (6th century AH) Kashf al-Asrar that in the third turn addresses the interpretation Qur’anic ayahs using a literary and mystical language. The present study's major question concerns the possibility to analyze, from the perspective of traditional or modern hermeneutics, important mutashabih ayahs in the mystical interpretation of Kashf al-Asrar expressed using an interpretable secret language and with rhetorical beauties. The research method used is content analysis. Analyzing mutashabih ayahs in Meybodi's interpretation taking a hermeneutic approach is worth investigation. Therefore, we will first focus on hermeneutics and its varying meanings in the Qur’an as well as its alignment with types of hermeneutic and then we will address the classification of mutashabih ayahs in terms of form and meaning, muhkam and mutashabih ayahs in connection with unity of acts, in the being of humans, and in the world of creation and exegetes' ideas in this regard.
    Keywords: interpretation in the Qur’an, Hermeneutics, Kashf al-Asrar, mutashabih ayahs}
  • مجید حیدری فر
    به فرموده قرآن مجید، آیات الهی دو دسته اند: محکم و متشابه. متشابهات نیز دو ویژگی دارند: 1 دستاویزی برای فتنه جویان بیماردل، 2 تاویل پذیری. با توجه به تصریح خود قرآن به وجود متشابهات در آن، پرسشی در افکار پدید آمده است که راز وجود این آیات در قرآن حکیم چیست؟ در این نوشتار پاسخ های گونه گون قرآن پژوهان و مفسران گرانمایه را که به هجده پاسخ می رسد، بررسی نموده و همه را بر کرسی نقد می نشانیم و در پایان، جواب درست را پیش می نهیم. از نظر نگارنده، وجود تشابه ناگزیر و طبیعی بوده و به لحاظ ظرف نزول و داشته مخاطبان، جز آن راهی نبوده است، اما این بدان معنا نیست که امکان جلوگیری از تشابه وجود نداشته، بلکه به معنای طبیعی بودن بر اساس اقتضای حکمت است.
    کلید واژگان: آیات محکم, آیات متشابه, حکمت متشابهات}
    Majid Heidarifar
    According to the Holy Qur’an, the Divine verses are of two types: unequivocal and ambiguous. The ambiguous have two features: 1. A pretext for the ill-hearted rabble-rousers; 2. Interpretability. Given the Qur’an’s emphasis on the existence of the ambiguous in it, a question has been raised as to what the secret of these verses in the Holy Qur’an is. In this paper, we have studied various answers of the respected Qur’an scholars and interpreters, critically reviewed all of them, and finally presented the appropriate answer.
  • مهرداد صفرزاده، سمیرا حیاتی، عبدالحسین شورچه
    یکی از مباحث مهم و اساسی «توحید و خداشناسی» مبحث صفات خداوند است. وجود آیات فراوان مربوط به صفات الهی و کیفیت طرح آنها از سوی قرآن، امری است که از دیرباز ذهن متکلمان و مفسران این کتاب آسمانی را به خود مشغول ساخته است. به ویژه آیاتی که به ظاهر برای خداوند، صفات و خصوصیاتی، همانند صفات مخلوقات و ممکنات نسبت می دهد. که بیانگر داشتن دست، وجه، ید، عین و ساق خداوند است. مفسران عمدتا این قبیل آیات را در گروه متشابهات به حساب آورده و تحت عنوان صفات خبری یا آیات تشبیهی، مورد بحث و بررسی قرار داده اند و هر کدام با معیارها و ملاک های خود به سراغ این آیات رفته و به تفسیر آن پرداخته اند.
    در این میان میان مفسران شیعه و اهل سنت به دلیل گستره فکری و اندیشه های کلامی و داشتن اصول و پایه های عقیدتی، در طول تاریخ اسلام هر کدام روش خاصی را در تفسیر آیات متشابه صفات الهی دنبال کرده اند. هر چند که در موارد متعددی تفسیر مشترکی ارائه داده اند.
    در این پژوهش متون مختلف تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و این نتیجه حاصل شده که مفسرانی که در تفسیرشان، این گونه آیات را در کنار آیات محکم قرار داده و با دلایل عقلی و نقلی و تاویل آنها، خداوند را از هر گونه نقص و عیب و تشبیه و تجسم منزه دانسته اند نسبت به سایر مفسران دیگر در این باره جامع و دقیق سخن گفته اند.
    کلید واژگان: صفات خبری, آیات صفات, آیات متشابه, تشبیه و تجسیم}
    Mehrdad Safarzadeh, Samira Hayati, Abdolhossein Shoorche
    Attributes of Allah is one of important issues in the field of unity of Allah and theology. Theologians and commentators have focused on numerous verses related to divine attributes and the quality of their expression in the Holy Quran since many years ago. Particularly the verses apparently belong to attributes of Allah the same as to creatures that these attributes imply on hand, foot, face, and eye. These verses have mainly been put in allegorical group by commentators and have been discussed as informative attributes or simile verses. Each of them have discussed theses verses based on their own criterion. As a result of thought domain and speech thoughts, having principles and beliefs bases, Shiite and Sunni commentators have adapted a special commentary method in simile verses during Islam history. Although they have presented a common commentary in many cases, different commentary texts have been analyzed in this research. Findings of the present research indicated that commentators who put allegorical verses along with unambiguous verses, and glorifying Allah from any defeat, simile, and embodiment by intellectual and traditional reasons and interpretation have had a more comprehensive and precise commentary in comparison with other commentators.
    Keywords: informative attributes, verses related to attributes, allegorical verses, simile, embodiment}
  • سید محمد رضوی، سکینه الشهیربه مهین جعفری
    حروف مقطعه، در ابتدای بعضی سوره های قرآن به صورت حروف گسسته ای آمده که کلمه خاصی را تشکیل نداده و ظاهرا معنایی ندارند. به همین دلیل مفسران و اسلام شناسان نظرات و گمانه زنی هایی را در مورد معنا و مدلول آن داشته اند که بعضا سست و غیر منطقی است. از آنجایی که بعضی مستشرقان کوشیده اند منبع قرآن را غیر وحیانی و ساخته بشر معرفی نمایند، نظراتی را مطرح کرده اند که باعث شبهه افکنی هایی پیرامون وحیانیت قرآن کریم شده است که این نوشتار با هدف بررسی این نظرات به روش کتابخانه ای و با مراجعه به متون معتبر تفسیری و علوم قرآنی توصیف کوتاهی از دیدگاه های قرآن شناسان غربی از جمله بلاشر، نولدکه، بوهل، وات، بوث، موریس و... ارائه داده است. در مجموع می توان گفت گروهی معتقدند حروف مقطعه به نوعی با حروف ابجد مرتبط است و بعضی دیگر این حروف را اشاراتی رمزگونه به محتوای سوره و عده ای آن را اشاره به نام صحابه می دانند. البته برخی معتقدند که این حروف جزء آیات متشابه قرآن است که تاویل آن را کسی جز خدا و راسخان در علم نمی داند و بر این اعتقادند که نمی توان معنایی روشن و قطعی از این حروف ارائه کرد و آنها همچنان اسرار آمیزند، که هرکدام از این نظرات به گونه ای تفسیر به رای، اجتهاد، حدس و گمان و یا دارای سند ضعیفی است.
    کلید واژگان: حروف مقطعه, قرآن, آیات متشابه, مستشرقان, قرآن شناسان}
    Sayyed Mohammad Razavi, Sakineh (Mahin) Jafari
    There are some separated letters at the beginning of some Quranic surahs that they don’t make a certain word and apparently they have no meaning, these letters are so-called Abbreviated Letters. For this commentators and Islamic scholars have suggested some meaning for these letters which has been identified as illogical meaning. Since some orientalists have tried to show the Quranic resource as a non divine revelation and a man-made work, they have presented some suggestions which cause doubt about divine revelation of the Holy Quran. The purpose of this paper is to study the suggestions by a library method and referring to a valid commentary and Quranic sciences texts. It shows a brief description of western Quranic scholars’ viewpoint such as Blusher, Nouldeke, Bohol, watt, Booth, Morris, etc. As a whole, it can be said some believe that Abbreviated Letters are to some extent related to Abjad Letters. Also, some refer to these letters as coded points to the content of surah. Some view them as a reference to the Companions. Of course some believe that these letters are as a part of Allegorical verses whose interpretation is just related to Almighty Allah and anyone who are firm in the science, and also, they believe that it can’t be presented certain and clear meaning of these letters. They view them mysterious. It is necessary to say that each of aforementioned suggestions are to somehow subjective interpretation, individual reasoning, guess, suspicion, and with invalid document.
    Keywords: Abbreviated Letters, Quran, allegorical verses, orientalists, Quranic scholars.}
  • اکبر محمودی
    مراد اصلی از «نور» در آیه شریفه نور، به قرینه فراز «یهدی الله لنوره من یشاء» و با استفاده از روایات، هدایت است و معانی دیگری که برای آن ذکر شده، فرعی و در راستای همین معنا است. هدف خدای متعال از ذکر «مشکاه»، «مصباح» و «زجاجه» با معانی فراوانی که برای آن ها ذکر شده، در این آیه، آن است که یک چراغدان و چراغی به همراه یک حباب را برای مخلوقاتش، تمثیل بزند تا چگونگی نوردهی خود را برای آن ها به صورت یک مثال ملموس، توضیح دهد، همچنانکه این نکته از فراز «یضرب الله الامثال للناس» فهمیده می شود. فرازهای «کانها کوکب دری»، «یوقد من شجره مبارکه لا شرقیه و لا غربیه»، «یکاد زیتها یضیء و لو لم تمسسه نار» و «نور علی نور» برای نشان دادن شدت روشنایی آن چراغ و چراغدان است. از فراز «یهدی الله لنوره من یشاء» که نورش به افراد خاصی اختصاص داده و با توجه به فراز اول آیه که نور را به آسمان ها و زمین اضافه کرده، فهمیده می شود که خدای سبحان، دو نور عام و خاص دارد.
    کلید واژگان: آیه نور, آیه 35 نور, آیات متشابه, تفسیر تطبیقی}
    Akbar Mahmoodi
    As is understood by the Quranic statement of »Allah guideth unto His light whom He will «, and traditions in the field, the main purpose of light is guidance; other meanings mentioned for it are secondary and return to it. The Exalted God`s purpose in mentioning niche, lamp and glass with many meanings, is to exemplify the manner in which God issues His Light. As the point is perceived from:» And Allah speaketh to mankind in allegories «also. Intensity of light of the lamp and the niche is understood by:» The glass is as it were a shining star «,» kindled from a blessed tree an olive neither of the East nor of the West «,» whose oil would almost glow forth (of itself) though no fire touched it «and» Light upon light«.
    Keywords: Noor Verse, the Verse 35 of Noor, Ambiguous Verses, Comparative Comment}
  • مجید حیدری فر*
    بر اساس آیه 7 آل عمران، آیات الاهی دو دسته اند: محکمات و متشابهات. گونه نخست ام الکتاب و اصل آن است و گونه دوم نیز دو شناسه دارد: دستاویزی برای فتنه جویان بیماردل و تاویل پذیری، از این رو باید شناسه های محکم و متشابه را بررسی نمود. این نوشتار پاسخ های گونه گون قرآن پژوهان و مفسران را برشمرده و همه را بر کرسی نقد نشانده و در پایان دیدگاه برگزیده را پیش نهاده است. به نظر نگارنده شناسه محکم و متشابه این است: نص یا ظهور آیات محکمات، بیانگر مراد واقعی گوینده آنها است، ولی متشابهات در حال برخورداری از ظهور و پیراستگی از هر گونه ابهام و اجمال و پیچیدگی لفظی و معنایی، نسبت به مقصود خدای سبحان نارسانایند. این گفته با عنایت به رهنمودهای درونی سوره آل عمران هویدا می گردد.
    کلید واژگان: آیه 7 آل عمران, آیات محکم, آیات متشابه, متشابهات}
    Majid Heydarifar*
    According to verse 7 of Al-Imran, the divine verses are divided into two groups: explicit verses and ambiguous ones. The first type makes the base and majority of the verses and there are two arguments about the second type: they are considered as pretext for malevolent sedition finders and interpretability; therefore, explicit and ambiguous arguments are required to be analyzed. The paper has mentioned different responses of the Quran researchers and commentators then criticized all of them and finally it has proposed the best viewpoint in this regard. To the author’s viewpoint, explicit and ambiguous arguments include: text or emergence of the explicit verses is indicative of their true meaning while the ambiguous ones are inexpressive in relation to the purpose of the glorified God when they are enjoying emergence and pureness from any ambiguity, abstractness, lexical and semantic complexities. This statement is clarified by virtue of the internal guidelines of Surah Al-Imran.
    Keywords: Verse 7 of Al Imran_Explicit Verses_Ambiguous verses_Ambiguities}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال