جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ابراهیم نصر الله" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
مفهوم پایداری، در بستر متن و تصویر، هماره با مسیله فلسطین، به عنوان چارچوب اصلی ادبیات مقاومت، گره خورده است. این پیوند، نتیجه آن است که زبان در خط و شکل نوشتاری خود جنبه تصویری و ویژگی بصری دارد. درمقابل، کاریکاتور در اندیشه و مفهوم خود، حامل ویژگی جدایی ناپذیر زبانی است. وجوه مشترکی که در این دو سبک هنری (کاریکاتور و شعر) همچون نشانه های پنهان استعاره، مجاز، تشبیه و سایر نشانه های لایه ای وجود دارد و همچنین تاثیرگذاری غیر قابل انکار این دو گونه در عامه مردم، موجب شد که آثار دو تن از نام آوران این عرصه، یعنی ابراهیم نصرالله و ناجی العلی بررسی و با معیارهای نقدی واحد سنجش و تحلیل شوند. پژوهش حاضر با بهره گیری از شیوه توصیفی - تحلیلی و با رویکرد تطبیقی نشانه - معنا شناسی و الگوهای روایی - مفهومی، درپی شناخت مشترکات و تفاوت های این دو گونه هنری برآمده است. یافته های جستار پیش رو در بررسی کاریکاتورها و اشعار با موضوع واحد چنین است که در بخش نشانه های لایه ای؛ از قبیل جلوه های جانشینی، استعاری و تشبیهی، همچنین مشترکات همنشینی، ترادف و تضاد و بهره گیری از مجاز هردو گونه اشتراکات و مشابهت های فراوان دارند، اما در بررسی روایی - مفهومی؛ تمایزاتی نیز بین دو گونه مشهود است؛ به</em>گونه ای که در اشعار نصرالله، ضمن نمود بردار حرکتی و رنگ، جنبه روایتی غلبه دارد و در کاریکاتورهای ناجی العلی، جنبه مفهومی و نمادین الگوی غالب است و عنصر رنگ در سیاه و سفیدبودن کاریکاتورها تجلی می یابد.
کلید واژگان: پایداری, نشانه شناسی, ناجی العلی, ابراهیم نصر الله, شعر, کاریکاتورThe concept of stability, presented in the format of text and image, has always been bound to the subject of Palestine as the main paradigm in resistance literature. This meant, language, despite being originally presented in written form, can be visualized as an image in multiple aspects. In contrast, buried underneath the visual concept of acaricature,is its inseparable linguistic feature. The existing commonalities between the two artistic styles of caricature and poetry such as; hidden signs, metaphors and metaphoric symbols, metaphors and other layered signs, as well as the undeniable influence of these two types in public has led to a parallel comparison of the work provided by Ibrahim Nasrallah and Naji Al-A regarding the critique criteria. The present study, using a descriptive-analytical method and a comparative approach addressing the sign-semantics and narrative-conceptual patterns, has sought to identify the commonalities and differences between the two aforementioned types of art. As the results from reviewing caricatures and poems with a single theme revealed, there existed multiple commonalities with respect to the layered signs such as substitution, metaphorical and allegorical effects, the commonalities of companionship, synonymy and contradiction, and the use of metaphor. However, regarding the narrative-conceptual patterns, there exists multiple differences and distinctions between the two. In this respect, Nasrullah's poems, considering the graphical movements and color, the narrative aspect is more dominant. However, in Naji Ali's caricatures, the conceptual aspect and stability and continuity are more predominant.
Keywords: Stability, Semantic sign, Naji Al-Ali, Ibrahim Nasrallah Poetry, caricature -
إن إبراهیم نصر الله، الروایی الفلسطینی، فی روایته المسماه بحرب الکلب الثانیه، یعالج الصعوبات التی یعانی منها الشعب الفلسطینی باسلوب فانتازی مستفیدا من الطاقات اللغویه. إذن، یجدر نص هذه الروایه بالتحلیل النحوی والبلاغی للکشف عن جمالیه استخدام اسلوب الاستفهام الذی یعد بانواعه المختلفه من اهم الاسالیب الإنشاییه المستخدمه فی تحریک عواطف المخاطب، وإضفاء الجمالیه علی النص، والتاثیر الاکثر فی نفس المخاطب، لتمکین المعنی فی ذهنه. لقد رغب الادباء فی استخدام هذا الاسلوب فی اعمالهم الادبیه؛ لکونه ذا معنی مجازی اوسع من الاسالیب الاخری. یهدف هذا المقال إلی الکشف عن الاغراض البلاغیه الکامنه فی اسلوب الاستفهام وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی، معتمدا علی الاسلوبیه الإحصاییه لیجیب عن مدی التناسق بین ادوات الاستفهام ومستویات اللغه الرواییه الثلاثه: السردیه، والوصفیه والحواریه، وإبراز اهم ما فی هذا الاسلوب من جمالیه لإفاده المعنی إلی المتلقی. واهم ما وصل إلیه هذا المقال ان الراوی استخدم اسلوب الاستفهام فی الغالب فی مستوی الحوار؛ لان الشخصیات الرواییه تتجادل لوقوعها فی حیره ناتجه عن وجود الاشباه والشبیهات والشک فی الوصول إلی الحقیقه والتمییز بین الاصل وهذه الشبیهات، ثم اکثر من استخدام هذا الاسلوب فی غرضی النفی والإنکار؛ لانهما یتناسبان والفضاء الروایی المتشایم الذی یسود الروایه لیظهر الانتهازیه السیاسیه والاقتصادیه والثقافیه لشخصیات رواییه تمثل جیلا جدیدا لا یعملون إلا لتحقیق مصالحهم الخاصه دون مصالح المجتمع الفلسطینی العامه.
کلید واژگان: الجمالیه, اسلوب الاستفهام, إبراهیم نصر الله, حرب الکلب الثانیهIn his narrative text entitled “The Second War of the Dog”, the Palestinian novelist, Ibrahim Nasrallah, has reviewed the Palestinian people’s hardships in an imaginative way and used language forces to reveal those hardships. The text of this novel deserves syntactic and rhetorical analyses due to the aesthetic revelation of its questioning style, which, together with its varied types, accounts for the most important questioning styles utilized for arousing the audience's emotions, improving aesthetics of the text, further impressing the audience, and strengthening the meanings in their minds. Therefore, men of letters have constantly wanted to employ this style in their literary works because of its wider range of inferred virtual meanings compared to other styles. Using a descriptive-analytical method based on statistical stylistics, this study sought to reveal the hidden rhetorical meanings of its questioning style and assess the extent of fit between its question tools and three levels of language, i.e., storytelling, description, and dialogue, as well as expressing the most important aesthetic aspects of this style for conveying meaning to the audience. One of the major results of this research was that the narrator had often employed a questioning style at the level of dialogue since the characters of the novel often used to dispute for being surprised by the existence of similaritis and doubts and not being able to distinguish between them and reach the truth. This style was found to be mostly used for conveying the two meanings of negation and denial since they so well fit with the pessimism atmosphere prevailing in the novel as they could reveal the political, economic, and cultural opportunism of the novel's characters depicting a new generation that worked only for its own interests, regardless of the public interest of Palestine.
Keywords: Aesthetics, Interrogation style, Ibrahim Nasrallah, The Second War of the Dog -
یطمح هذا البحث إلی فحص رمزیه المراه فی الکاریکاتیر والروایه المقاومه وصولا إلی استجلاء مظاهر التداخل بین الفنین من زوایا متشابهه ووجوه مختلفه. وینهض البحث منهجیا علی وصف المضمون وتحلیله، انطلاقا من مبادی المدرسه الامریکیه فی الادب المقارن التی تضیء علی اهمیه دراسه العلاقات بین الادب والفنون، فی محاوله فک الرموز الدلالیه للمراه فی الکاریکاتیر والروایه، متخذا من عدد من رسوم ناجی العلی الکاریکاتیریه وروایه زیتون الشوارع انموذجین له. فرسوم "ناجی العلی" مشفوعه بعلاقه الادب والفن بنوعیه؛ فیها مشاهد مرفقه بالعبارات، وصور قد غلبت علیها الابعاد الدلالیه المقروءه. ومن جانب آخر نجد روایه (زیتون الشوارع) ل"إبراهیم نصر الله" مشبعه بالمشاهد الکاریکاتیریه الرمزیه التی انتزعتها من الکاریکاتیر. تسربت الصوره الرمزیه لدی الاثنین إلی الشخصیات بل الشخوص ایضا ومنها شخصیه المراه التی وظفها "العلی" لترمز إلی الوطن والمقاومه فی هاله من القدسیه والکمالیه، وحملها "نصر الله" الواقعیه والریالیه المره، لتمثل الارض المغتصبه والواقع المعاش للفلسطینی اللاجی، والتی تشیر إلی دلالات مشترکه مع کاریکاتیرات "العلی". یبدو ان ناجی العلی قد تسلح بالشفافیه والرمز السهل للمراه واستطاع بنجاح إیصال المدلول ونقل الفکره المطلوبه للمتلقی نقلا سریعا موثرا بتوظیف رموز اقل تعقیدا. بینما فی زیتون الشوارع فالرمز غیر صریح ذو ابعاد دلالیه مختلفه، یبرز نصر الله جوانبها شییا فشییا حتی نهایه الروایه، طامحا إلی ان یترک اثرا طویل الامد علی المتلقی. ایضا لدی الاثنین تتماهی المراه الرمزیه مع المراه الفلسطینیه، وتمثل نموذجا اجتماعیا للفلسطینیه المضطهده.
کلید واژگان: الرمزیه, المراه, الکاریکاتیر, ناجی العلی, إبراهیم نصر اللهWhat is worth noting about Naji Ali’s caricature is that the two types of interconnections between literature and art are evident in these works, because the scenes and illustrated images are often associated with multiple expressions. The Images also have semantic and readable dimensions. In the novel, "Zaytoun al-Shawarah" (Ibrahim NasrAllah) we find that in his descriptions, satire and symbolic expressions are vastly used. The author, who innovatively recreates and uses these borrowed caricature images all over the novel, signifies his creative thinking. The cryptic symbols of both authors are not merely summarized in the description of the scenes but in the symbolic characters of the two works, for example, the character of a woman as a symbol which also appears. Hence, Naji Ali symbolizes the home of the woman, with an idealistic view and she represents Palestinian stability and he portrays the character of a woman as a sacred person. This is while Abraham NasrAllah imposes bitter realism and naturalism on the character of his work to symbolize the occupied land, and he reflects the reality of the life of the Palestinian refugee. In the symbolization of the character of a woman, occasionally common symbols in Ebrahim NasrAllah's novel and the caricatures of Naji Alis are found and sometimes these symbols contradict each other. This research employs a narrative analysis method in the analysis of personality. It also relies on describing.
Keywords: symbol, woman, caricature, Naji Ali, Ibrahim NasrAllah -
إن تدفق التکنولوجیا إلی حیاه الإنسان فی العصور المتطوره والوتیره المتسارعه لظواهر ما بعد الحداثه فی الآونه الاخیره جعل التساول عن الهویه والانتماء الفردی واحدا من اصعب التحدیات التی تواجه ها القضایا الاجتماعیه فی النصف الثانی من القرن العشرین. وإبراهیم نصر الله الکاتب الفلسطینی الشهیر، تمکن من الولوج إلی هذا الموضوع من خلال الادب وبنظره جدیده. فقد وظف عنصر الخیال فی حقل الواقعیه السحریه، فصور مستقبل البشر فی ظل الرغبه المتنامیه للمحاکاه وصناعه النظایر؛ الظاهره التی تجلت فی مظاهر مختلفه ووسیعه وسببت فی إزاحه الانتماءات الفردیه. وما هذه الروایه إلا تحذیر من ظهور هذا المفهوم المستعار الذی إن کتب له الاستمرار فی الجوانب الحقیقیه للحیاه الإنسانیه فمن شانه ان یشعل فتیل حروب ونزاعات من نوع جدید، ویفرض العنف المدمر علی المجتمعات البشریه. وقد تطرقت هذه الورقه إلی اجواء الواقعیه السحریه فیما تسرده روایه حرب الکلب الثانیه عن الهویه الفردیه، مستخدما المنهج الوصفی-التحلیلی، لیدرس ازمه الانتماء الفردی فی حرکه المرء من سلوک فردی محض إلی کارثه إنسانیه مدمره.
کلید واژگان: الهویه, الانتماء الفردی, السردانیه العربیه, الواقعیه السحریه, إبراهیم نصر الله, حرب الکلب الثانیهIdentity is the most challenging subject in the modern world due to the flood of technology in the second half of the twentieth century, coupled with other post-modernist phenomena which have impacted our lives. Ibrahim Nasrollah, the renowned Palestinian author, in a novel titled: Harb al-Kalb al-Thaniah (The Second Dog War) has addressed this challenge through literature. In this novel, he has depicted the future of human life through an imaginary world, using magical realism. The basic concept of the novel is “Simulation”. This phenomenon enters the world of the story and spreads among the people. Day by day the people become more and more like each other and step by step, the fraudulence, violence and conflict in society increase and begin to take over. Through magic realism and using the descriptive –analytical approach to the novel, this paper seeks to study this process as an individual action leads to great human disaster.
Keywords: Individual Identity, Arabic Novel, Magic Realism, Ibrahim Nasrollah, Harb al-Kalb al-Thaniah -
تعد روایه «مجرد2فقط» روایه تنتمی إلی ما وراء الروایه فی بعض آلیاتها وتقنیاتها، مفعمه بالمفارقات الزمانیه والمکانیه وغیر ذلک. فتقدم الوجع الفلسطینی باسلوب موثر وفاعل، وقد جاء إنعدام التحدید الزمنی لیکتشف عن حده الماساه، علی رغم هذا یمکن النظر للزمن فی روایه «مجرد2فقط» إلی زاویتین، فهما المراوحه والتوقف، حیث یتراوح الزمن بین ماضی اسود، وحاضر اکثر إسودادا، کما یتراوح بین فئه من الاحلام، ویقظه لا یمکن التعامل معها او النظر إلی ها بعقلانیه. فإن إبراهیم نصر الله قدتغیر ذلک الزمن بزمن آخر کی یفتح المجال واسعا امام التفسیر، والتقنیه التی استخدمها لحصول هذاالامر، فهی المراوحه بین الاسترجاع البعید (العوده إلی زمن الطفوله) والإسترجاع القریب (الوقایع التی یتعرض لها الراوی من قبل رجال الامن و...) وبعض الاستباقات. وتستعین الدراسه فی سبیل معالجه الموضوع بما قدمته محاولات الباحث الفرنسی«جیرار جینیت» حول المفارقات الزمنیه علی وجه الخصوص؛ بإعتباره محور رئیسی لرصد بنیه تشظی الزمن وإجلاء میزاته.
کلید واژگان: ابراهیم نصر الله, مجرد2فقط, الزمن, الاستباقات, الاسترجاعاتThe story of “Mojarrad 2 Faghat«is somehow more beyond than just a simple story in some ways and some techniques, whereas it. Is full of the rapture of time and place and the likes. And it states the pain of palastinians in an effective and expressive manner. In the story, the time borders has not determined the severity of these disasters. However, we can view this story from two points of view. These two are fluctuation and cessation. As for, the time fluctuates between the dark past and the darker present. As time is altering in dream and in awake, so we are not able to persue it rationally. Ther fore Ebrahim Nasrowllah has changed the time from one to another, in order to provide more interpretive backgrounds for the reader. He has selected the kind of technique for this, analepses baaid (returning to childhood), and analepse (the events that happen for the narrative by the police officers…), and Prolepses. This investigation has been done by the research gerare gineit, to view this matter, Because Dissociation is the main focus for discovering the fondatios of the time Dissociation and clarifying its properties.Keywords: Mojarrad 2 Faghat_Ebrahim Nasrowllah_Time_Prolepses_Analepses. -
ابراهیم نصر الله ، رمان نویس معاصر فلسطینی، در مجموعه رمان های «کمدی فلسطینی» غالبا به شکلی واقع-گرایانه توجه خویش را به موضوع فلسطین و سرنوشت مصیبت بار مردم این سرزمین معطوف نموده است، اما او در یکی از رمان های این مجموعه، به نام: «طفل الممحاه» (کودک پاک کن)، شیوه ای متفاوت در پیش گرفته و در آن، برخلاف دیگر آثارش، از الگوی واقع گرایانه در روایت و پیرنگ حوادث پیروی نکرده است، وی در این رمان. حوادث فرا واقعی را در بستری از واقعیت ها ارائه نموده و پیرنگ رمان را بر آن ها استوار ساخته است. جستار حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی این رمان را از منظر پیوند میان باورهای دینی و رئالیسم بررسی نموده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش گویای آن است که نویسنده درتلاش به منظور ایجاد هماهنگی میان مضمون و فرم، ابتکاری نو در رمان معاصر عربی به خرج داده است. او با این اثر، میان باورهای عامیانه مردم با رئالیسم جادویی پیوندی هنری ایجاد نموده است.
کلید واژگان: ابراهیم نصر الله, طفل الممحاه, الگوی روایی, رئالیسم جادوییebrahim nasrallah is a polestinian contemporary novelist. He has payed attention to polestinian issue in his works named “polestinian comedy” in realistic style. But he in one of the novels of this collection has had diffrente style because he have not followed realisyic pattern of storytelling in plot of the novel. He has displayed non actual events in basis of actual events. And has made plot of the novel on basis of them. The method adoptod follows a stylistic approach that combines description and analysis and aims to answer these tow questions: what kind of narrative pattern or style ebrahim nasrallah has used for display of polestine reals? What are featuers of his narrative pattern and what is his approach in display of these featuers? The results of this study indicate that the writer trying to create harmony between content and form، innovative، contemporary Arabic novel has to spend. His work among the folk beliefs of the people with magical realism art has established a link.Keywords: ebrahim nasrallah, eraser child, narrative pattern, religious realism -
واژه ی پسامدرن بیانگر فصل نوینی در تاریخ تمدن غرب است، که شاخصه آن احساس سرخوردگی از مدرنیسم و نقد آن و تلاش در راستای انتخاب جایگزین های نوین می باشد.این دوره تاثیر گسترده ای بر عرصه های مختلف فرهنگی،اقتصادی،سیاسی واز جمله حوزه ادبیات داشته است.بنابراین در دوره پسامدرنیسم ادبیات داستانی نیز،در ساحت ساختار و درونمایه، شاهد تغییر و نحولاتی بنیادین بوده است.بر این اساس؛هدف از این پژوهش، بررسی پدیده پسامدرن در رمان «براری الحمی» اثر ابراهیم نصر الله است، زیرا متنی ادبی است که توانایی برخورداری از ویژگی های بارز پسامدرن را داراست.بنابراین و درابتدا به طور مختصر به پدیده پسامدرنیسم و ظهور آن در ادبیات داستانی اشاره ای می شود و سپس بازتاب برخی از بارزترین ویژگی های پسامدرن دراین رمان مانند:غلو واغراق در خیال،زمان پریشی، نبود موضوع اصلی، ضد قهرمان، احساس خشم و وهمی بودن روایت، و نفی سببیت موردبررسی و تحلیل قرار می گیرد و سرانجام به این نتیجه می رسد که کاربست پسامدرنیسم در این رمان کاملا محسوس است و این رمان جریان غالب بر آثار پسامدرن وگرایش های فکری و هنری این پدیده را به تصویر می کشد، به خصوص این که ابراهیم نصر الله توانسته است این پدیده را به طور کاملا هنرمندانه و متمایز، در این رمان به نمایش بگذارد و این گونه این رمان را در زمره ادبیات داستانی پسامدرن قرار دهد.
کلید واژگان: ابراهیم نصر الله, براری الحمی, ادبیات داستانی, رمان پسامدرنThe word post-modernism expresses a new era in the history of western civilization، which is known by the feeling of disillusion with modernity and effort to criticize it and seek new authority، and it has significant effects in many grounds. The purpose of this research is to review the phenomenon of post-modernism in the novel “Barari Alhoma” by Ebrahim Nasr-Allah because it is a literary text and contains manifest characteristics of post-modernism and indicates the dominant features of post-modern works and trends of this phenomenon. This writer especially has remarkable ability to express these characteristics artistically and differently. In this research، firstly remarkable techniques of post-modernism in this novel are indicated including exaggeration and overstatement in imagination، multiplicity and plurality instead of unity، lack of a main topic، antagonist، feeling of wrath and being imaginary، denial of causality، etc. Then، we survey some pieces of the story according to the dominant characteristics of post-modernism.Keywords: Ibrahim Nasr, Allah, Post, modern novel, Barari Al homa, Post, modernism
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.