به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بهزیستی معنوی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • ملیحه زاهدیان تجنکی، معصومه بهبودی*
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهدویت بر سلامت معنوی دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی با الگوی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن تشکیل می دادند. تعداد 30 نفر از این دانشجویان با روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش مهدویت را طی 15 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند. گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. گردآوری داده ها با پرسشنامه بهزیستی معنوی (SWBS) انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش مهدویت بر افزایش سلامت معنوی دانشجویان موثر است. اندازه اثر برای سلامت مذهبی 0.37 و برای سلامت وجودی 0.15 بود. یافته های این پژوهش نشان دهنده آن بود که آموزش مهدویت می تواند سلامت مذهبی و وجودی دانشجویان را افزایش دهد و می توان به عنوان یک مداخله اثربخش از آن استفاده کرد.
    کلید واژگان: مهدویت, سلامت معنوی, آموزش مهدویت, بهزیستی معنوی}
    Malihe Zahedian Tajanaki, Masoumeh Behboudi *
    The study aimed to investigate the effectiveness of Mahdism training on students' spiritual health. The research design was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The research statistical population comprised of students from Islamic Azad University of Roudehen. 30 students were selected using a voluntary sampling method and randomly assigned to either the experimental or control group. The group undergoing the experiment received training on Mahdism in 15 sessions, each lasting 90 minutes. while the control group did not receive any training. Data collection was done with the Spiritual Well-being Scale (SWBS). Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that Mahdism training is effective in improving students' spiritual health. The effect size for religious well-Being was 0.37, while for existential well-being it was 0.15. The research findings indicate that Mahdism training can enhance students' religious and existential well-being, making it a valuable intervention.
    Keywords: Mahdism, Spiritual Health, Mahdism Training, Spiritual Well-Being}
  • عیسی جعفری*، فاطمه باقرزاده، علی سلمانی، فرشته پورمحسنی
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بهزیستی معنوی و راهبردهای مقابله ای با اضطراب بیماری کرونا در افراد نظامی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان شاغل مرد و زن در یک واحد نظامی شهر اردبیل در سال 1400 بود که به روش نمونه گیری در دسترس، نمونه ای به حجم 113 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اضطراب کرونا ویروس علیپور و همکاران (1398)، بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون (1983) راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر (1990) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار Spss انجام گرفت. یافته ها نشان داد که بین بهزیستی معنوی و راهبردهای مقابله ای با اضطراب بیماری کرونا در افراد نظامی رابطه ی منفی و معناداری وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اضطراب بیماری کرونا در افراد نظامی براساس متغیرهای بهزیستی معنوی (01/0 > P، 265/0-= β) و راهبردهای مقابله ای (001/0 > P، 315/0- = β) قابل پیش‏بینی است. با توجه به نقش بهزیستی معنوی و راهبردهای مقابله ای در اضطراب بیماری کرونا، در طراحی برنامه ها و مداخلات روان شناختی برای کاهش اضطراب بیماری افراد نظامی در زمان شیوع کرونا و سایر بیماری های واگیردار توجه به این مولفه های روان شناختی ضروری به نظر می رسد.
    کلید واژگان: بهزیستی معنوی, راهبردهای مقابله ای, اضطراب بیماری, افراد نظامی}
    Eisa Jafari *, Fatemeh Bagherzadeh, Ali Salmani, Fereshteh Pourmohseni
    The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between spiritual well-being and coping strategies with the anxiety of corona disease in military personnel. The descriptive research method was correlation type. The statistical population of the present study included male and female employees working in a military unit in Ardabil city in 2021, and a sample of 113 people was selected using the available sampling method based on Cochran's formula. To collect data, Alipour et al.'s (2018) coronavirus anxiety questionnaires, Palutzin and Ellison's (1983) spiritual well-being, and Endler and Parker's (1990) coping strategies were used. Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient test and multiple regression in Spss software. The findings showed that there was a negative and significant relationship between spiritual well-being and coping strategies with the anxiety of corona disease in military personnel. Also, the results of multiple regression analysis showed that the anxiety of corona disease in military personnel can be determined based on variables of spiritual well-being (P < 0.01, β = -0.265) and coping strategies (P < 0.001, β = -0.315). It is a prediction. Considering the role of spiritual well-being and coping strategies in the anxiety of corona disease, it seems necessary to pay attention to these psychological components in the design of psychological programs and interventions to reduce the disease anxiety of military personnel during the outbreak of corona and other infectious diseases.
    Keywords: Spiritual Well-Being, Coping Strategies, Disease Anxiety, Military Personnel}
  • الناز نورافکن، سمیه کشاورز*، علیرضا کاکاوند
    هدف از پژوهش بررسی رابطه ادراک کیفیت دلبستگی و اضطراب اجتماعی نوجوانان با نقش واسطه ای بهزیستی معنوی بود. روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی است که در آن از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان در حال تحصیل در مقطع متوسطه مدارس استان مازندران، ایران  در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه آماری در این پژوهش شامل 300 دانش آموز بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های دلبستگی به والدین و همسالان، بهزیستی معنوی و اضطراب اجتماعی نوجوانان را تکمیل نمودند نتایج تحلیل آماری، معادلات ساختاری، رابطه معنا دار اضطراب اجتماعی نوجوانان و کیفیت ادراک دلبستگی را با واسطه گری بهزیستی معنوی نشان داد. علاوه بر آن بین ادراک کیفیت دلبستگی و بهزیستی معنوی و بین بهزیستی معنوی و اضطراب اجتماعی نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد. همچنین اثرمستقیم ادراک کیفیت دلبستگی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان نیز مورد تائید قرار گرفت. با توجه به نتایج، پیشنهاد می شود متخصصان حوزه روان شناسی، در مداخلات درمانی اضطراب اجتماعی در نوجوانان به نقش متغیرهای تاثیرگذار از جمله ادراک کیفیت دلبستگی و بهزیستی معنوی توجه ویژه داشته باشند.
    کلید واژگان: ادراک کیفیت دلبستگی, اضطراب اجتماعی, بهزیستی معنوی, نوجوانان}
    Elnaz Nourafkan, Somayeh Keshavarz *, Alireza Kakavand
    The purpose of the research was to investigate the relationship between the perception of the quality of attachment and social anxiety of adolescents with the mediating role of spiritual well-being. The current research mothod was a correlational of structural equation modelling. The statistical population of the present study included all teenagers studying in secondary schools of Mazandaran province of Iran in the academic year of 2022-2023, A sample of 300 students who were selected as available method and completed questionnaires of attachment to parents and peers, spiritual well-being and adolescent social anxiety. The results of statistical analysis showed a significant relationship between adolescents' social anxiety and the quality of attachment perception with the mediation of spiritual well-being. In addition, there was a significant relationship between the perception of attachment quality and spiritual well-being and between spiritual well-being and social anxiety of adolescents. Also, the direct effect of perception of attachment quality on social anxiety of adolescents was confirmed. According to the results, it is suggested that psychologists, in therapeutic interventions for social anxiety disorder in adolescents, pay special attention to the role of influencing variables, including the perception of the quality of attachment and spiritual well-being.
    Keywords: Adolescents, Perception Of Attachment Quality, Social Anxiety, Spiritual Well-Being}
  • مرضیه سالاروند*، فرح نادری
    هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی ارزیابی فراشناختی بدشکلی بدن بر اساس سرمایه روان شناختی و بهزیستی معنوی در زنان متقاضی جراحی بینی: نقش میانجی همنوایی اجتماعی است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی زنان متقاضی جراحی بینی مراجعه کننده به پزشکان متخصص جراحی زیبایی و بینی مراجعه کننده به کلینیک های تاپ کلینیک، کلینیک دکتر نجف بیگی، کلینیک تهران بیوتی و کلینیک طراح طب واقع در مناطق 1 و 2 تهران، در پاییز و زمستان سال 1401 تشکیل دادند. برای نمونه پژوهش، سیصد نفر به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های ارزیابی فراشناختی بدشکلی بدن، سرمایه روان شناختی لوتانز، بهزیستی معنوی و پرسشنامه همنوایی ال-72 است. برای تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و Amos 24 استفاده شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد مدل علی ارزیابی فراشناختی بدشکلی بدن بر اساس سرمایه روان شناختی و بهزیستی معنوی در زنان متقاضی جراحی بینی با میانجی گری همنوایی اجتماعی با داده ها نیکویی برازش مطلوبی دارد؛ همچنین نتایج نشان داد همنوایی اجتماعی به صورت منفی و معنی داری اثر سرمایه روان شناختی و بهزیستی معنوی بر ارزیابی فراشناختی بدشکلی بدن در زنان متقاضی جراحی بینی را میانجی گری می کند.
    کلید واژگان: ارزیابی فراشناختی بدشکلی بدن, بهزیستی معنوی, سرمایه روان شناختی, همنوایی اجتماعی}
    Marzieh Salarvand *, Farah Naderi
    The purpose of the current research is to develop a causal model of evaluating body dysmorphic disorder using metacognitive assessment. It integrates positive psychological capital and spiritual well-being among women seeking rhinoplasty, with social harmony as a mediating factor. The research method is descriptive correlational, employing structural equation modeling. The study population consisted of all women seeking rhinoplasty who visited specialized and super-specialized cosmetic and nasal surgery clinics, including Top Clinic, Dr. Najaf Beigi Clinic, Tehran Beauty Clinic, and Tarah Tab Clinic, located in regions 1 and 2 of Tehran, during the autumn and winter of2023. Three hundred individuals were selected using the Convenience Judgmental Sampling method for the research sample. The research tools included the Metacognition Body Dysmorphic Disorder Questionnaire (Rabiei et al.,2011), the Psychological Capital Questionnaire by Luthans (2007), the Spiritual Well-being Questionnaire (Dehshiri et al., 2013), and the Al-72 Social Harmony Questionnaire (Lotfi, 1993). The data analysis employed Structural Equation Modeling (SEM) method and utilized the software SPSS and Amos. The findings reveal that the causal model evaluating body dysmorphic disorder through Positive Psychological Capital and Spiritual Well-being among women seeking rhinoplasty, with the mediating role of social harmony, exhibits a favorable goodness of fit. Furthermore, social harmony significantly and negatively mediates the impact of Positive Psychological Capital and Spiritual Well-being on the assessment of body dysmorphic disorder among women interested in rhinoplasty.
    Keywords: Psychological capital, spiritual well-being, social conformity, metacognition of body dysmorphic}
  • احترام السادات انوریان، عاطفه احمدی، آرزو بابایی، عاطفه ناظریه*
    هدف
    هدف پژوهش حاضر پیش بینی رشد پس از آسیب براساس بهزیستی معنوی و اجتماعی در زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی زنان مراجعه کننده به مراکز سنجش سلامت شهریار بود، که از این میان 282 نفر از زنانی که ملاک های ورود به پژوهش را داشتند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و سپس بوسیله پرسشنامه رشد پس از آسیب تدسچی و کالون (1996)، پرسشنامه بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون (1982) و پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز (1998) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بهزیستی معنوی و بهزیستی اجتماعی به صورت معنادار رشد پس از سانحه در زنان را پیش بینی می کند(01/0 p<). بررسی مجذور همبستگی چندگانه بدست آمده نشان داد که بهزیستی معنوی و بهزیستی اجتماعی 4/24 درصد از واریانس رشد پس از سانحه در زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی را تبیین کرده است. همچنین بهزیستی معنوی سهم بیشتر در پیش بینی رشد پس از سانحه زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی دارد.
    نتیجه گیری
    بنابراین می توان نتیجه گرفت براساس بهزیستی معنوی و اجتماعی میتوان رشد پس از آسیب در زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی را پیش بینی نمود.
    کلید واژگان: رشد پس از آسیب, بهزیستی معنوی, بهزیستی اجتماعی, روابط فرازناشویی, زنان آسیب دیده}
    Ehtera Sadat Anvarian, Atefeh Ahmadi, Arezo Babaei, Atefeh Nazeriyeh *
    Aim
    The purpose of the present study was to predict post-traumatic growth based on spiritual and social well-being in women affected by extramarital relationships.
    Method
    The current research method was descriptive-correlation type. The research population included all women who referred to Shahriar health assessment centers, of which 282 women who met the criteria for entering the research were selected by purposive sampling; Then they were evaluated by Tedeschi and Calhoun (1996) post-traumatic growth questionnaire, Palotzin and Ellison (1982) spiritual well-being questionnaire, and Keyes (1998) social well-being questionnaire. Pearson's correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data.
    Results
    The results showed that spiritual well-being and social well-being significantly predict post-traumatic growth in women (p<0.01). The examination of the obtained multiple correlation square showed that spiritual well-being and social well-being explained 24.4% of the variance of post-traumatic growth in women affected by extramarital relationships. Also, spiritual well-being has a greater contribution in predicting post-traumatic growth of women affected by extramarital relationships.
    Conclusion
    Therefore, it can be concluded that based on spiritual and social well-being, post-traumatic growth can be predicted in women affected by extramarital relationships.
    Keywords: post-traumatic growth, spiritual well-being, social well-being, extramarital relationships, traumatized women}
  • سمیرا ترکیان ولاشانی، زهره لطیفی*، نیلوفر باقری، محمد سلطانی زاده
    مقدمه

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش خودشفابخشی بر بهزیستی معنوی و عواطف مثبت و منفی در بیماران مبتلا به ام اس شهر اصفهان بود.

    روش

    این پژوهش یک مطالعه ی نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایشی و کنترل از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه ی آماری، تمامی بیماران مبتلا به ام اس مراجعه کننده به مرکز درمانی در سال 1398 و حجم نمونه 31 نفر داوطلب مایل به شرکت در جلسات آموزشی بودند که به صورت دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. تمامی شرکت کنندگان در شرایط یکسان، پرسشنامه های عواطف مثبت و منفی (واتسون، 1988) و بهزیستی معنوی (دهشیری، 1388) را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند. سپس مداخله ی آموزش خودشفابخشی هفته ای 1 مرتبه به مدت 14جلسه ی 60 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. برای بررسی تاثیر آموزش خودشفابخشی بر عواطف مثبت و منفی از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و برای بررسی تاثیر آموزش خودشفابخشی بر بهزیستی معنوی به دلیل عدم برقراری مفروضه توزیع نرمال داده ها از آزمون فریدمن و ویلکاکسون استفاده شد.

    یافته ها

    آموزش خودشفابخشی توانست ارتباط فرد با خود، ارتباط فرد با طبیعت و عواطف مثبت گروه شرکت کننده را به طور معناداری افزایش دهد (05/0>P) ولی بر ارتباط فرد با دیگران، ارتباط فرد با خدا و کاهش عواطف منفی تاثیر معنا داری دیده نشد.

    نتیجه گیری

    می توان روش خود شفابخشی را به عنوان یکی از رویکردهای جدید روانشناسی مثبت گرا جهت افزایش بهزیستی معنوی و عواطف مثبت در بیماران مبتلا به ام اس به کار برد.

    کلید واژگان: بهزیستی معنوی, بیماری ام اس, خودشفابخشی, عواطف مثبت, عواطف منفی}
    Samira Torkian Valashani, Zohreh Latifi *, Niloofar Bagheri, Mohammad Soltanizadeh
    Objective

    The aim of the present study was to investigate the effect of self-healing education on the spiritual well-being and positive and negative emotions in multiple sclerosis (MS) patients in Isfahan, Iran.

    Methods

    This research was a semi-experimental study with two experimental and control groups by using pre-test-post-test and 2-month follow-up. The statistical population included all MS patients reffering to the treatment center in 2020, and the sample size consisted of 31 volunteers willing to participate in educational sessions who were randomly assigned to the experimental and control groups. The range of participants’ age was between 18 and 54 years. All participants completed positive and negative emotions questionnaires (Watson, 1988) and spiritual well-being (Dehshiri, 2010) as pre-tests under similar conditions. Subsequently, self-healing education consisting of 14 weekly sessions in 60 minutes, was considered for the experimental group. To examine the effectiveness of self-healing education on positive and negative emotions, repeated measures analysis of variance (ANOVA) and to dtudy the effect of self-healing education on spiritual well-being, the Friedman and Wilcoxon tests were used due to non-establishment of the assumption of normal distribution of data.

    Results

    The LSD pairwise comparisons test results showed no significant difference in positive emotion scores in the experimental group between the pre-test and post-test stages. However, significant differences were noted between the pre-test and follow-up, as well as between the post-test and follow-up stages. In examining the significance of the self-connection subscale in both the experimental and control groups, no significant difference was observed at all three stages in the control group. However, in the experimental group, a significant difference was evident at all three stages following the intervention. Also, the difference in overall spiritual well-being scores in the experimental group was significant between the pre-test and follow-up, with an increase in the follow-up period. Similarly, the difference in the connection to nature subscale in the experimental group was significant between the pre-test and follow-up, as well as between the post-test and follow-up stages, indicating a positive impact of the education. But no significant effect was observed on the individual's relationship with others, the individual's relationship with God, and the reduction of negative emotions.

    Conclusion

    The findings indicate that self-healing education improves spiritual well-being and positive emotions in MS patients. Participants likely improved their spiritual well-being in the area of self-connection by learning techniques such as spiritual elevation and inner richness, and accurately recognizing negative memories and their detrimental actions resulted in an improvement in their relationship with nature. It also appears that reducing inhibitory traits such as resentment and false beliefs leads to a change in attitude, strengthening willpower, and finding a better way to solve the problems. Additionally, tasks related to strengthening the 9 healing code may increase positive emotions.

    Keywords: multiple sclerosis disease (MS), Negative Emotions, Positive Emotions, Self-healing, spiritual well-being}
  • محمد نظری، باقر غباری بناب*، سید عبدالمجید بحرینیان، کبری حاجی علیزاده
    زمینه و هدف

    طرحواره های ناکارآمد معنوی سازگاری ما با قوانین خداوندی، اجتماع را در محیط های زندگی دچار مشکل می کنند،  پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه مداخله ای مبتنی بر دلبستگی به خدا و بررسی اثربخشی آن بر طرحواره های ناکارآمد معنوی و بهزیستی معنوی انجام شد.

    روش پژوهش: 

    پژوهش حاضر از منظر روش شناختی،  طرح پژوهش نیمه آزمایشی  با پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه  بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان شرکت نفت فلات قاره در سال 1398 تشکیل دادند. نمونه این مطالعه 60 نفر بودند که بر اساس ملاک های ورود و خروج به مطالعه، به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر زیر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسش نامه طرحواره های ناکارآمد معنوی (محقق ساخته)، دلبستگی به خدا روات و کرکپاتریک (2002) و بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون (1982) بود که در مراحل پیش آزمون، پس آزمون توسط تمامی شرکت کنندگان تکمیل گردید. جلسات دلبستگی به خدا  براساس پروتکل درمانی وزیری، کاشانی و اکبری (1396) برای شرکت کنندگان گروه آزمایش در 9 جلسه 120 دقیقه ای برگزار شد، در حالی که شرکت کننندگان گروه گواه، مداخله ای دریافت نکردند. داده های پژوهش با بهره گیری از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره  و استفاده از  نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که بین دو گروه در متغیرهای محرومیت هیجانی نسبت به خدا (29/16= Fو 001/0>p)؛ رها شدگی معنوی (85/6= F و 03/0>p)؛ نقص و شرم معنوی (83/10= F و 001/0>p)؛ آسیب پذیری معنوی (65/12= F و 001/0>p)؛ خویشتن تحول نیافته معنوی (31/8= F و 02/0>p)؛ اطاعت معنوی (8/14= F و 001/0>p)؛ معیارهای سرسختانه معنوی (56/11= F و 001/0>p)؛ استحقاق/بزرگ منشی معنوی (96/11= F و 001/0>p)؛ منفی گرایی/بدبینی (8/19= F و 001/0>p) و کفر و شرک  (23/13= F و 001/0>p) تفاوت معنی دار وجود دارد.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج این مطالعه، مداخله مبتنی بر کیفیت دلبستگی به خدا به بهبود تمام مولفه های طرحواره های ناکارآمد معنوی و بهزیستی معنوی منجر شد.

    کلید واژگان: دلبستگی به خدا, طرحواره های ناکارآمد معنوی, بهزیستی معنوی}
    Mohammad Nazari, Bagher Ghobari Bonab*, Seyed Abdul Majid Bahrainan, Kobra Haji Alizadeh
    Background and Aim

    Inefficient spiritual patterns of our adaptation to God's laws cause problems in the society in living environments, the present study aims to formulate an intervention program based on attachment to God and examine its effectiveness on ineffective spiritual patterns and spiritual well-being.

    Methods

    From a methodological point of view, the current research was a quasi-experimental research design with a pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this research was made up of all employees of Continental Plateau Oil Company in 2019. The sample of this study was 60 people who were randomly selected in two experimental and control groups (20 people in each subgroup) based on the criteria of entering and exiting the study. The research tool was the questionnaire of ineffective spiritual schemas, attachment to God and spiritual well-being, which was completed by all participants in the pre-test and post-test phases. God attachment sessions were held for experimental group participants in nine 120-minute sessions, while control group participants did not receive any intervention. Research data were analyzed using multivariate analysis of covariance and using SPSS-22 software.

    Results

    The results showed that the intervention based on the quality of attachment to God has an effect on all the components of ineffective spiritual schemas and spiritual well-being (P<0.01).

    Conclusion

    According to the results of this study, the intervention based on the quality of attachment to God led to the improvement of all the components of ineffective spiritual schemas and spiritual well-being

    Keywords: attachment to God, dysfunctional spiritual schemas, spiritual well-being}
  • سمانه فراهانی، غلامرضا معارفی، زهرا خاکساری، سمانه شاکری حسین آباد

    یکی از جنبه های بسیار مهم و پیچیده زندگی زناشویی، رضایت زناشویی است که نقش بسیار مهمی در استحکام و پایداری روابط زناشویی دارد. عوامل مختلفی در تامین رضایت زناشویی موثرند. یکی از مهم ترین آن ها رضایت جنسی همسران از یکدیگر است که این نیز به نوبه خود از عوامل دیگری مانند سلامت معنوی متاثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل کننده بهزیستی معنوی در رابطه بین رضایت جنسی و رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران انجام شد. مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان متاهل شهر تهران در سال 1400 است که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 167 نفر برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل مقیاس بهزیستی معنوی، مقیاس رضایت جنسی و پرسشنامه وضعیت زناشویی گلومبوک-راست بود. برای تحلیل داده ها از روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحت نرم افزار کامپیوتری SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته ها نشان داد که ضریب همبستگی بین رضایت جنسی (**37/0) و بهزیستی معنوی (**31/0) با سازگاری زناشویی در سطح 01/0 معنادار بود. همچنین بهزیستی معنوی در رابطه بین رضایت جنسی و سازگاری زناشویی دارای نقش تعدیل کنندگی بود (05/0 >P). طبق نتایج مطالعه حاضر، رضایت جنسی و بهزیستی معنوی قابلیت پیش بینی سازگاری زناشویی را در زنان دارند و بنابراین می توان این نتایج را در اختیار فعالان حوزه زوج درمانی و خانواده قرار داد تا از آن برای ارتقای رضایت زناشویی در مراجعین خود استفاده کنند.

    کلید واژگان: رضایت جنسی, بهزیستی معنوی, سازگاری زناشویی}
    Samaneh Farahani, Gholamreza Maarefi *, Zahra Khaksari, Samaneh Shakeri Hossein Abad

    One of the most important and complex aspects of married life is marital satisfaction, which plays a significant role in the strength and stability of marital relationships. Various factors are effective in providing marital satisfaction. One of the most important of them is the sexual satisfaction of spouses with each other, which in turn is affected by other factors, such as spiritual well-being. This study aimed to investigate the moderating role of spiritual well-being in the relationship between sexual satisfaction and marital satisfaction of married women in Tehran. The present study was a descriptive correlation. The statistical population of the present study includes married people in Tehran in 1400. by available sampling method, 167 people were selected to participate in this study. Data collection tools included the Spiritual Welfare Scale, the Sexual Satisfaction Scale, and the Glombock-Right Marital Status Questionnaire. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data under SPSS software version 22. The results showed that the correlation coefficient between sexual satisfaction (0.37**) and spiritual well-being (0.31**) with marital adjustment was significant at the level of 0.01. Spiritual well-being also had a moderating role in the relationship between sexual satisfaction and marital adjustment (P <0.05). According to the results of the present study, sexual satisfaction and spiritual well-being have the ability to predict marital adjustment in women, and therefore these results can be attributed to professionals active in the field of couples and families to promote marital satisfaction in clients.

    Keywords: sexual satisfaction, spiritual well-being, marital adjustment}
  • مینا ولی پور، روح الله باقری مجد*، مسعود خنجرخانی

    هدف پژوهش حاضر تاثیر بهزیستی معنوی برسایش اجتماعی بامیانجی گری بدبینی سازمانی معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد بوده است. روش پژوهش همبستگی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش حدود 580 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان بجنورد با نمونه 231 نفری مطابق با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی، سایش اجتماعی و بدبینی سازمانی استفاده شد. روایی و پایایی هر سه ابزار مطابق با تحلیل تاییدی و پایایی آلفای کرانباخ و ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. داده ها با نرم افزار Smart Pls مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بهزیستی معنوی بر سایش اجتماعی و بدبینی سازمانی معلمان موثر است و اثر بهزیستی معنوی از طریق بدبینی سازمانی بر سایش اجتماعی تایید شد از طرفی بدبینی سازمانی اثر مستقیم بر سایش اجتماعی داشت. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد بهزیستی معنوی موجب کاهش سایش اجتماعی و کاهش بدبینی سازمانی می شود. بدبینی مستقیما موجب افزایش سایش اجتماعی معلمان می شود.

    کلید واژگان: بدبینی سازمانی, بهزیستی معنوی, سایش اجتماعی}
    Mina Valipour, Rouhollah Bagherimajd *, Masood Khanjarjani

    The aim of this study was the effect of spiritual well-being on social undermining mediated by organizational cynicism of secondary school teachers in Bojnourd. The research method was correlation with the structural equation modeling approach. The statistical population of the study was about 580 secondary school teachers in Bojnourd city that a sample of 231 people was selected according to a simple random method. The research tools were three questionnaires, including spiritual well-being Questionnaire, social undermining, organizational Cynicism. Confirmatory validity, composite reliability and Cronbach's alpha of the tools were reported at appropriate levels. Data were analyzed using Smart Pls software. The results showed that spiritual well-being is effective on social undermining and organizational cynicism and the effect of spiritual well-being was confirmed through organizational cynicism on social undermining and organizational cynicism had a direct effect on social undermining. The results of data analysis showed that spiritual well-being reduces social undermining and organizational cynicism. cynicism directly increases the social undermining of teachers..

    Keywords: Organizational Cynicism, Social Undermining, spiritual well-being}
  • ایوب سابکزایی، ناصر ناستی زایی*

    شیوع سریع ویروس کرونا نگرانی های زیادی را برای مردم ایجاد کرده است، بنابراین باید به دنبال شناسایی عواملی بود که اضطراب ویروس کرونا را کاهش می دهد. هدف این مطالعه بررسی رابطه ی معنا در زندگی، بهزیستی معنوی و نیرومندی من با اضطراب کرونا ویروس بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. به شیوه نمونه گیری تصادفی-طبقه ای تعداد 330 دانش آموز دوره دوم متوسطه از طریق پرسشنامه های معنا در زندگی ، بهزیستی معنوی ، نیرومندی من ذو اضطراب کرونا ویروس مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. بر اساس یافته ها بین معنا در زندگی، بهزیستی معنوی و نیرومندی من با اضطراب کرونا ویروس رابطه منفی و معنی داری وجود داشت. نتایج رگرسیون هم نشان داد که معنا در زندگی، بهزیستی معنوی و نیرومندی من به طور معناداری می توانند اضطراب کرونا ویروس را پیش بینی کنند . با توجه به این نتایج می توان گفت که با ارتقای معنا در زندگی، بهزیستی معنوی و نیرومندتر ساختن من می توان اضطراب کرونا ویروس دانش آموزان را کاهش داد.

    کلید واژگان: معنا در زندگی, بهزیستی معنوی, نیرومندی من, اضطراب کرونا ویروس}
    Ayoub Sabokzaie, Naser Nastiezaie *

    The rapid spread of the corona virus has caused a lot of anxiety for people, so we should seek to identify factors that reduce COVID-19-related anxiety. The purpose of this study was to examine the relationship between the Meaning in Life, spiritual well-being, and ego strength with COVID-19-related anxiety. The research method was a descriptive correlation. Using stratified random sampling, 330 secondary school students were studied through questionnaires on the Meaning in Life, spiritual well-being, ego strength, and COVID-19-related anxiety. Pearson's correlation coefficient and stepwise regression were used to analyze the data. According to the findings, there was a negative and significant relationship between the Meaning in Life, spiritual well-being, and ego strength with COVID-19-related anxiety. The regression results also showed that Meaning in Life, spiritual well-being, and ego strength can significantly predict COVID-19-related anxiety. According to these results, it can be said that by improving the Meaning in Life, spiritual well-being, and making ego stronger, students' COVID -19-related anxiety can be reduced.

    Keywords: Meaning of Life, Spiritual Well-Being, ego strength, COVID-19-Related Anxiety}
  • امیر کرمی*، محمد شاه محمدی

    بازنشستگان نیروهای مسلح با توجه به شغلی که داشته اند نیازمند توجه دقیقی به عوامل مرتبط با سلامت روان از جمله شادکامی دارند. هدف پژوهش حاضر پیش بینی شادکامی در بازنشستگان نیروهای مسلح براساس تحمل ابهام و بهزیستی معنوی بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه بازنشستگان نیروهای مسلح شهر مشهد و تهران در سال 1399-1400 بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان برای جوامع با حجم زیاد 384 نفر برآورد شد ولی برای اطمینان بیشتر در نهایت 400 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین بازنشستگان نیروهای مسلح شهر مشهد و تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های تحمل ابهام نوع دو مک لین (2009)، بهزیستی معنوی کرمی (1401) و شادکامی آکسفورد (1989) بود. اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از شاخص های توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که تحمل ابهام و بهزیستی معنوی با شادکامی در بازنشستگان نیروهای مسلح رابطه مثبت معناداری دارند (01/0> P). نتایج تحلیل رگرسیون نشانگر آن بود که در بین متغیرهای پیش بینی کننده شادکامی در بازنشستگان نیروهای مسلح، ابتدا بهزیستی معنوی و سپس تحمل ابهام پیش بین معناداری بودند (01/0<p). این نتایج نشان می دهند که بهزیستی معنوی و تحمل ابهام می توانند از عوامل مهم در شادکامی بازنشستگان نیروهای مسلح باشند.

    کلید واژگان: شادکامی, تحمل ابهام, بهزیستی معنوی, بازنشستگان نیروهای مسلح}
    Amir Karami *, Mohammad Shahmohammadi

    Military retired personnels need to pay close attention to factors related to mental health, including happiness, according to the job they have had. Therefore, the aim of the present study was to prediction of happiness in military retired personnels based on tolerance of ambiguity and spiritual well-being. The present study was a descriptive correlational study. The statistical population included all the military retired personnels of Mashhad and Tehran in 2020-2021. The sample size was estimated to be 384 people based on Krejcie and Morgan's table for communities with a large population, but for more certainty, 400 people who were selected by multi-stage cluster sampling from among the military retired personnels of Mashhad and Tehran. The measurement tools were the McLean tolerance of ambiguity type 2 Questionnaire (2009), the Karami spiritual well-being Scale (2022), and the Oxford happiness Questionnaire (1989). Data were collected using questionnaires using descriptive index and the Pearson correlation coefficient and the stepwise regression analysis. The results showed that tolerance of ambiguity and spiritual well-being have a significant positive relationship with happiness in military retired personnels (P<0.01). The results of the regression analysis showed that among the predictor variables of happiness in military retired personnels, spiritual well-being and then tolerance of ambiguity were significant predictors (P<0.01). These results indicate that spiritual well-being and tolerance of ambiguity can be important factors in happiness of military retired personnels.

    Keywords: Happiness, tolerance of ambiguity, Spiritual Well-being, Military Retired Personnels}
  • محمدباقر علیزاده اقدم، محمد عباس زاده، مرضیه ساعی*

    این پژوهش با هدف بررسی نقش امید شغلی و بهزیستی معنوی-اجتماعی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان به انجام رسیده است؛ روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری آن تمام دانشجویان دانشگاه تبریز را دربر دارد. حجم نمونه برابر با 275 و شیوه نمونه گیری، طبقه ای متناسب با حجم می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی از روش هم بستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه F استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین متغیر امید شغلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز هم بستگی نسبتا قوی و معکوس (459/0-) و معنادار در سطح اطمینان 99% (000/0) وجود دارد؛ در بررسی میزان ضریب هم بستگی پیرسون بین متغیر بهزیستی اجتماعی و ابعاد آن با متغیر فرسودگی تحصیلی نیز نتایج حاکی از وجود هم بستگی معکوس (415/0-) و معنادار در سطح اطمینان 99% (000/0) می باشد؛ نتایج میزان هم بستگی بین ابعاد این متغیر با متغیر وابسته نیز، نتایج حاکی از وجود رابطه معکوس بین ابعاد انسجام اجتماعی (567/0-)، شکوفایی اجتماعی (120/0-) و پذیرش اجتماعی (254/0-) می باشد؛ درنهایت در بررسی میزان ضریب هم بستگی بین متغیر بهزیستی معنوی و فرسودگی تحصیلی نیز نتایج حاکی از وجود رابطه قوی و معکوس (774/0) و معنادار در سطح اطمینان 99% (000/0) می باشد؛ میزان هم بستگی بعد بهزیستی مذهبی (514/0-) و بهزیستی وجودی (793/0-) می باشد؛ درمجموع تحلیل رگرسیون چند متغیره حاکی از این است که مجموع متغیرهای مستقل توانسته اند 60% از تغییرات مربوط به متغیر فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز را تبیین کنند. نتایج بررسی تفاوت میانگین میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر حسب متغیرهای تحصیلات پدر و مادر و قومیت نیز حاکی از این است که این میانگین فقط به لحاظ متغیر تحصیلات پدر با مقدار (735/2=f) و در سطح معناداری 95% (044/0) متفاوت می باشد. .

    کلید واژگان: فرسودگی تحصیلی, امید شغلی, بهزیستی اجتماعی, بهزیستی معنوی, شکوفایی اجتماعی}
    MohammadBagher Alizadehaghdam, Mohammad Abbaszadedh, Marziyeh Saei *

    The purpose of this study was to investigate the role of job hope and spiritual-social well-being in students’ academic burnout; The research method is survey and its statistical population is all students of Tabriz University. The sample size is 275 and the sampling method is classes proportional to the volume. SPSS software was used for data analysis. Descriptive and inferential statistical methods such as Pearson correlation, multivariate regression and one-way analysis of variance F were used. The results show that there is a relatively strong and inverse correlation (-0.459) and a significant correlation between 99% (0.000) confidence level between job variability and academic burnout of Tabriz University students; In examining the Pearson correlation coefficient between the social well-being variable and its dimensions with the variable of academic burnout, there are results indicating a significant inverse correlation (-0.415) at a confidence level of 99% (0.000); In examining the degree of correlation between the dimensions of this variable and the dependent variable, the results indicate the existence of an inverse relationship between the dimensions of social cohesion (-0.567), social prosperity (-0.120) and social acceptance (-0.254); finally in examining the Pearson correlation coefficient between the spiritual well-being variable and its dimensions with the variable of academic burnout, there are results indicating a significant inverse correlation (-0/774) at a confidence level of 99% (0.000). The correlation dimension is religious well-being (-0.514) and existential well-being (-0.793); In general, multivariate regression analysis indicates that the sum of independent variables has been able to explain 60% of the changes related to the burnout variable of Tabriz University students. The results of examining the difference between the average rate of student burnout in terms of variables of parental education and ethnicity show that this average is different only in the variable of father education (f = 2.735) with a significance level of 95% (0.044).

    Keywords: academic burnout, job hope, social well-being, social contribution, Social flourishing}
  • محمد مهدوی*، زینب احمدپور، فاطمه نگهبان قراملکی

    بهزیستی معنوی از منظر قرآن، در واقع ارتباط بنده با خداست و در سایه این ارتباط معنوی انسان به آرامش حقیقی دست پیدا می کند و از ناملایمات و دل نگرانی ها رها می شود. از این رو پژوهش با هدف بررسی رابطه انس با قرآن و بهزیستی معنوی انجام گرفته است.پژوهش حاضر از نوع توصیفی_مقطعی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1400-1401 می باشد که 378 نفر بر اساس فرمول کوکران و به وسیله نمونه گیری تصادفی_ساده انتخاب گشته است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد انس با قرآن و پرسشنامه بهزیستی معنوی پالوتزین و والیسون(1983) است. همچنین داده ها با آزمون های تی، تحلیل واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی و به وسیله نرم افزارSPSS 25 تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که میزان بهزیستی معنوی و میزان انس با قرآن در بین دانشجویان در حد متوسط به بالا می باشد. همچنین مقدار ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای بهزیستی معنوی و ابعاد آن(بهزیستی وجودی و بهزیستی مذهبی) با متغیر انس با قرآن، در سطح اطمینان 99درصد رابطه مثبت و معنی دار می باشد. همچنین میانگین بهزیستی معنوی افراد متاهل از میانگین بهزیستی معنوی افراد مجرد بیشتر است.

    کلید واژگان: انس با قرآن, بهزیستی معنوی, بهزیستی مذهبی, دانشگاه تبریز, دانشجویان}
    Mohammad Mahdavi *, Zeinab Ahmadpoor, Fatemeh Negahban

    Spiritual well-being from the Qur'an's point of view is actually the servant's relationship with God, and in the shadow of this spiritual relationship, man attains true peace and is freed from adversities and worries. Therefore, this research has been conducted with the aim of investigating the relationship between human beings and the Qur'an and spiritual well-being.The current research is descriptive-cross-sectional. The statistical population includes all students of Tabriz University in the academic year of 1401-1400, of which 378 were selected based on Cochran's formula and by simple random sampling. The research tool is Anas standard questionnaire with Quran and spiritual well-being questionnaire Palotzin and Wallison (1983). Also, the data were analyzed by t-test, one-way analysis of variance, Pearson correlation coefficient and linear regression and by SPSS 25 software. The results of the research indicate that the level of spiritual well-being and the level of familiarity with the Quran among students is medium to high. Also, the value of Pearson's correlation coefficient between spiritual well-being variables and its dimensions (existential well-being and religious well-being) with the variable of intimacy with the Qur'an is a positive and significant relationship at the 99% confidence level. Also

    Keywords: Familiarity with the Qur', an, Spiritual Well-being, religious welfare, Tabriz University, students}
  • سعید آریاپوران *، منصور کریمی، احسان ترکاشوند

    «صمیمیت» عاملی اساسی در رضایت، کیفیت، ثبات و عملکرد زناشویی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش «بهزیستی معنوی»، «گذشت» و «چشم‌انداز زمانی» در تمییز زوج‌های دارای صمیمیت زناشویی بالا و پایین بوده است. روش پژوهش «همبستگی» بود. جامعه‌ آماری کل زوج‌های 20 تا 40 سال شهرستان ملایر بود که از میان آن‌ها به روش در دسترس 366 زوج انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس‌های «بهزیستی معنوی»، «گذشت تصمیمی و هیجانی»، «چشم‌انداز زمانی» و «صمیمیت زناشویی» استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از «تحلیل تشخیص» تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد ابعاد بهزیستی معنوی، گذشت و چشم‌انداز زمانی در پیش‌بینی عضویت گروهی زوج‌های دارای صمیمیت زناشویی بالا و پایین نقشی معنا‌دار داشت. به‌ عبارت دیگر، چشم‌انداز زمانی حال جبرگرا، گذشت هیجانی، چشم‌انداز زمانی گذشته‌ منفی، بهزیستی وجودی، چشم‌انداز زمانی گذشته مثبت، گذشت تصمیمی، چشم‌انداز زمانی آینده و حال لذت‌گرا به ترتیب عضویت افراد در دو گروه را پیش‌بینی نموده است. با توجه به تایید نقش بهزیستی معنوی گذشت و چشم‌انداز زمانی در تمییز زوج‌های دارای صمیمیت زناشویی بالا و پایین، توجه مشاوران و روان‌شناسان زناشویی به نقش این متغیرها در برنامه‌های پیش‌گیری و خدمات مشاوره‌ای در زوج‌های دارای صمیمیت زناشویی پایین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    کلید واژگان: بهزیستی معنوی, چشم انداز زمانی, زوج ها, صمیمیت زناشویی, گذشت}
  • طیبه محمودی، سید علی مرعشی

    یکی از عواملی که نقش مهمی در توانایی سازگاری با ترس و استرس روان شناختی ناشی از بیماری دارد معنویت است. هدف پژوهش حاضر با پیش بینی ترس از ابتلا به کرونا براساس متغیرهای پیش بین بهزیستی معنوی، رضایت از زندگی، عواطف مثبت و منفی در دوران شیوع ویروس در یک طرح همبستگی انجام گرفت. جامعه ی این پژوهش شامل کلیه مراجعه کنندگان مرکز بهداشت شهرستان سروستان در سال 1399 بود که 176 نفر به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس ترس از ابتلا به ویروس کرونا، مقیاس فرم کوتاه بهزیستی معنوی، مقیاس رضایت از زندگی، مقیاس ارزیابی عاطفه مثبت و منفی. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیری و تحلیل واریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای پیش بین بهزیستی معنوی، رضایت از زندگی و عواطف مثبت (به طور معنی دار و منفی) و عواطف منفی(به طور معنی دار و مثبت) پیش بینی کننده های ترس از ابتلا به ویروس کرونا هستند. برای کاهش اختلالات روان شناختی از جمله ترس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا توجه به بهزیستی معنوی در کنار سایر خدمات روان شناختی و بهداشتی الزامی است.

    کلید واژگان: بهزیستی معنوی, ترس از ابتلا به ویروس کرونا, رضایت از زندگی, عواطف مثبت و منفی}
    Tayebeh Mahmoodi, Sayed Ali Marashi

    One of the factors that play an important role in the ability to adapt to the psychological fear and stress caused by illness is spirituality. This study aimed to predict the level of fear of Coronaviruses disease based on spiritual well-being, life satisfaction, and positive and negative emotions during the outbreak of coronavirus. The method of the present study was descriptive and correlational. The statistical population included all patients of Sarvestan health center in the winter of 2020. The sample consisted of 176 people who were selected by the convenience sampling method. The research instruments included the Fear of Disease Coronaviruses Scale (FDCS), the Short Form of Spiritual Welfare Scale, the Life Satisfaction Scale (SWLS), and the Positive and Negative Affection Scale (PANAS). Pearson correlation coefficient, multivariate regression analysis, multivariate analysis, and variance (MANOVA) were used to analyze the research data. The results showed that the variables of spiritual well-being, life satisfaction, positive emotions (significantly and negatively), and negative emotions (significantly and positively) were predictors of fear of coronavirus. To reduce psychological disorders such as fear and anxiety caused by the coronavirus, it is necessary to pay attention to spiritual well-being along with other psychological and health services.

    Keywords: Spiritual well-being, fear of disease Corona virus, life satisfaction, positive, negative emotions}
  • سعید آریاپوران*، راضیه حاجی مرادی

    رشد سریع اینترنت و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در خیانت برخط در عده ای از همسران دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع خیانت برخط در همسران زیر 40 سال و نقش بهزیستی معنوی، گذشت و خودافشاگری زناشویی در تشخیص همسران با و بدون خیانت برخط بود. روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل تشخیص بود. جامعه ی آماری شامل کل همسران زیر 40 سال چهار شهرستان در ایران در سال 1398 بود (7000=N) از میان این همسران به روش طبقه ای تصادفی 378 زن و شوهر (378 زن و 378 مرد) انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس های سلامت معنوی (Paloutzian & Ellison, 1991) گذشت تصمیمی و هیجانی (Hook, 2007)، خودافشاگری زناشویی (Waring, Holden et al., 1998) و خیانت برخط (Docan-Morgan & Docan, 2007) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل تشخیص گام به گام تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که 34/24 درصد همسران دارای خیانت برخط زناشویی (90/20 فعالیت های دوستانه برخط، 14/16 درصد فعالیت های هیجانی برخط و 42/30 درصد فعالیت های جنسی برخط) بودند و میزان خیانت برخط و ابعاد آن در مردان بیشتر از زنان بود. نتایج نشان داد که خودافشاگری زناشویی (به ویژه خودافشاگری جنسی و عدم توازن)، بهزیستی معنوی (به ویژه بهزیستی مذهبی)، گذشت هیجانی به ترتیب در پیش بینی عضویت گروهی همسران با و بدون خیانت برخط نقش معنی دار داشتند؛ به عبارت دیگر، این متغیرها عضویت افراد در دو گروه را پیش بینی نموده است (01/0P value =). با توجه به یافته های این پژوهش، روان شناسان و مشاوران خانواده می توانند از متغیرهای پیش بین خیانت برخط همسران آگاهی یابند و با تقویت آن ها به مشاوره ی زناشویی بپردازند.

    کلید واژگان: بهزیستی معنوی, خودافشاگری زناشویی, خیانت اینترنتی, گذشت}
    Saeed Ariapooran *, Razieh Hajimoradi

    The rapid extent of the internet and the social networks play an important role in the prevalence of internet infidelity in Iranian couples. This study aimed to investigate the prevalence of internet infidelity in couples and the role of spiritual well-being, forgiveness, and marital self-disclosure in discriminating the couples with and without internet infidelity. The survey research method was correlation with the discrimination analysis method. The Statistical population included all couples under 40 years old in 4 cities in Iran (N=7000) 387 couples (387 females and 387 males) were selected by stratified random sampling method in 2019. Spiritual Health Paloutzian and Ellison 1991 Decisional and Emotional Forgiveness Hook 2007, Marital Disclosure Waring, Holden et al. 1998 and internet infidelity Docan-Morgan and Docan 2007 Scales were used for data collection. The data were analyzed using discriminant analysis. Results showed that 24.34% of couples (20.90% internet-friendly activities, 16.14% internet emotional activities, and 30.42% internet sexual activities) had internet infidelity and the amount of internet infidelity and its dimensions were higher in men than women. Results showed that marital self-disclosure (especially, sexual and imbalance self-disclosure), spirituality well-being (especially, religious well-being), and emotional forgiveness had a significant role in predicting group membership in couples with and without internet infidelity. In other words, these variables predicted the membership in both groups (P value =0.01). Based on the results of the present study, psychologists and family counselors can identify the predictive variables of internet infidelity, and provide marital counseling by strengthening them.

    Keywords: forgiveness, Internet Infidelity, Marital Self-Disclosure, Spirituality well-being}
  • فریده انصافداران، مهناز محمدی زاده، کاظم خرم دل

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه باورهای غیرمنطقی، خودپنداره و بهزیستی معنوی در زنان با سابقه طلاق و عادی بود پژوهش حاضر از نوع علی -مقایسه‌ای و جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی زنان مطلقه تحت پوشش سازمان بهزیستی و زنان عادی شهر شیراز بود. گروه نمونه متشکل از 120 نفر در دو گروه (60 زن مطلقه 60 زن عادی) بود. برای تعیین حجم نمونه در گروه زنان مطلقه از روش نمونه‌گیری در دسترس و برای زنان عادی از روش هدفمند به‌منظور همتاسازی گروه زنان عادی با زنان مطلقه استفاده شد. پرسشنامه باورهای غیرمنطقی توسط جونز، پرسشنامه خودپنداره راجرز، پرسشنامه بهزیستی معنوی پولوتزین و الیسون مورد سنجش قرار گرفتند. داده‌های گردآوری‌شده در دو سطح مورد تجزیه‌وتحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین باورهای غیرمنطقی، خودپنداره و بهزیستی معنوی در زنان با سابقه طلاق و عادی تفاوت معناداری وجود دارد؛ باورهای غیرمنطقی در زنان با سابقه طلاق نسبت به زنان عادی بالاتر است و میانگین متغیرهای خودپنداره و بهزیستی معنوی در زنان با سابقه طلاق نسبت به زنان عادی پایین‌تر است؛ میانگین باورهای غیرمنطقی و ابعاد آن (شامل درماندگی در برابر تغییر، توقع تایید از دیگران، اجتناب از مشکل و بی‌مسیولیتی هیجانی) در زنان با سابقه طلاق نسبت به زنان عادی بالاتر است؛ بین خودپنداره در زنان با سابقه طلاق و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین بهزیستی معنوی و ابعاد آن (سلامت وجودی و سلامت مذهبی) در زنان با سابقه طلاق نسبت به زنان عادی پایین‌تر است. با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر لزوم توجه به باورهای غیرمنطقی خودپنداره و بهزیستی معنوی پیشنهاد می‌شود این سازه‌ها در قالب کلاس‌های آموزشی قبل از ازدواج به‌منظور پیشگیری از بروز مشکلات در زندگی مشترک صورت گیرد.

    کلید واژگان: باورهای غیرمنطقی, خودپنداره, بهزیستی معنوی}
    mahnaz mohammadi zadeh, kazem khorramdel

    The present study aimed to compare irrational beliefs, self-concept, and spiritual well-being in divorced and normal women. This research was causal-comparative. The statistical population was all divorced women covered by the welfare organization and ordinary women of Shiraz city. The sample group consisted of 120 people in two groups (60 divorced women and 60 normal women). The available sampling method was used to determine the sample size in the group of divorced women. The purposeful method was used for normal women to compare the group of normal women with divorced women. Jones' irrational beliefs questionnaire, Rogers' self-concept questionnaire, Polotzin's and Ellison's spiritual well-being questionnaire, were analyzed. The collected data were evaluated at two levels (descriptive statistics and inferential statistics). At the level of statistics, mean and standard deviation were used, and at the level of inferential statistics, multivariate analysis of variance has used. The result showed that there is a significant difference between irrational beliefs, self-concept, and spiritual well-being in divorced and normal women. Irrational beliefs in women with a history of divorce are higher than in normal women, and the mean of self-concept variables and spiritual well-being in women with a history of divorce is lower than in normal women. The average of irrational beliefs and their dimensions (including helplessness against change, the expectation of approval from others, problem avoidance, and emotional irresponsibility) are higher in women with a history of divorce than in normal women. There is a significant difference between self-concept in women with a history of divorce and normal women. The average spiritual well-being and its dimensions (existential health and religious health) are lower in women with a history of divorce than in normal women. Based on the results, on the need to pay attention to the irrational beliefs of self-concept and spiritual well-being, it is suggested that these structures be implemented in pre-marriage training classes to prevent the occurrence of problems and increase people's awareness of the role of these variables in joint life.

    Keywords: Irrational beliefs, Self-concept, Spiritual well-being}
  • سمیه محجوب، سید مهدی حسینی
    هدف

    هدف پژوهش حاضر پیش بینی نگرش به خیانت زناشویی زنان شهر شیراز بر اساس سرمایه روانشناختی و بهزیستی معنوی بود. روش شناسی: جامعه آماری پژوهش حاضر زنان شهر شیراز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های نگرش به خیانت زناشویی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی معنوی استفاده شد که اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS 23 مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج تحلیل رگرسیون همزمان بیانگر این است که سرمایه روانشناختی (04/0p< ،80/0- =)، سه مولفه ی خودکارآمدی (01/0p< ،45/0- =)، امیدواری (02/0p< ،35/0- =) و تاب آوری (05/0p< ،36- =) و همچنین بهزیستی معنوی (01/0p< ،18/0- =) دو مولفه ی سلامت مذهبی (01/0p< ،19/0- =) و سلامت وجودی (001/0p< ،22/0 =) پیش بینی کننده نگرش به خیانت زناشویی بودند.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش براساس مبانی نظری و پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. براساس یافته های پژوهش با افزایش سرمایه روانشناختی و بهزیستی معنوی در زنان نگرش به خیانت زناشویی منفی می شود و از نتایج این پژوهش می توان در مراکز مشاوره خانواده، درمان خیانت و مشاوره پیش از ازدواج استفاده کرد.

    کلید واژگان: نگرش به خیانت زناشویی, سرمایه روانشناختی, بهزیستی معنوی}
    somaye mahjoob, Seyed Mehdi Hosseini
    Aim

    The aim of this study was to predict the attitude towards marital infidelity of women in Shiraz based on psychological capital and spiritual well-being.

    Method

    The statistical population of the present study was women in Shiraz. Using available sampling method, 250 people were selected as a sample and to collect information, questionnaires of attitude to marital infidelity, psychological capital and spiritual well-being were used, the information of which was analyzed using SPSS24 software.

    Findings

    The results of simultaneous regression indicate that Psychological capital (=-0/80, p<0/04) Three components of self-efficacy (=-0/45, p<0/01), hope (=-0/35, p<0/02), resilience (=-0/36, p<0/05) Also, spiritual well-being (=-0/18, p<0/01), The two components of religious health (=-0/19, p<0/01), existential health (=0/22, p<0/001) were predictors of attitudes toward marital infidelity.

    Conclusion

    The results of the study were discussed based on the research and theoretical. principles According to the research findings, with the increase of psychological capital and spiritual well-being in women, the attitude towards marital infidelity becomes negative and the results of this research can be used in family counseling centers, infidelity treatment and premarital counseling.

    Keywords: Attitudes Toward Infidelity, Psychological Capital, Spiritual Well-being}
  • عیسی سنگدوینی، سعید قربانی*، زهرا چهارباغی، اکرم اصفهانی نیا
    پژوهش حاضر با هدف عوامل موثر بر توسعه بهزیستی معنوی بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مصاحبه و پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که عوامل علی بر پدیده اصلی تاثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش همچنین مشخص نمود عوامل موثر بر بهزیستی معنوی بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران در 5 دسته عوامل شامل عوامل فردی، عوامل مذهبی، عوامل دانشی، عوامل روانشناختی و عوامل فرهنگی مشخص گردیدند. نتایج پژوهش همچنین مشخص نمود که درمیان عوامل شناسایی شده، عوامل مذهبی با تاثیر 344/0 بیشترین تاثیر را بر توسعه بهزیستی معنوی بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران دارا می باشد.
    کلید واژگان: بهزیستی معنوی, ورزش, معنویت, خداشناسی}
    Isa Sangdevini, Saeed Ghorbani *, Zahra Charbaghi, Akram Sfahaninia
    The purpose of this study was to the factors affecting the spiritual well-being of Iranian volleyball players. The research method was mixed. The statistical population of the study consisted of experts with knowledge of the subject. Data collection tools included interviews and questionnaires. The results indicated that causal factors had a significant effect on the main phenomenon. The results also revealed that factors affecting the spiritual well-being of Iranian volleyball players were classified into five factors including individual factors, religious factors, knowledge factors, psychological factors, and cultural factors. According to the results, among the identified factors, religious factors with 0.344 had the greatest impact on the spiritual well-being of the Iranian volleyball players.
    Keywords: Spiritual well-being, Sports, Spirituality, theology}
  • فرزانه میکائیلی منیع*، شلر آب خیز
    هدف

    پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری اخلاق کاری (با رویکرد اسلامی)  و هدفمندی در زندگی با بهزیستی معنوی معلمان با میانجی گری درگیری در کار بود.

    روش

    نوع پژوهش همبستگی به شیوه معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه معلمان دوره متوسطه اول و دوم شهر استان آذربایجان غربی  (26000=N) بود. نمونه ای به اندازه 450 نفر با استفاده از نمونه گیری مرحله ای خوشه ای تعیین شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های بهزیستی معنوی Ellison (1982)  Paloutzian & ؛ بهزیستی روانشناختی Ryff (1989)؛ اخلاق کاری اسلامی Ali (1988) ؛ و درگیری کاری Utrecht تدوین شده  Schaufeli et al (2002) استفاده شد. داده ها به شیوه مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPls  تحلیل شدند.

    یافته ها: 

    نتایج نشان دادند که اخلاق کاری اسلامی و هدفمندی در زندگی به طور مستقیم و به طور غیرمستقیم با میانجی گری درگیری در کار بر بهزیستی معنوی به صورت مثبت اثر دارند.

    نتیجه گیری: 

    به این ترتیب نتیجه می شود که با بهبود اخلاق کاری اسلامی و اهمیت دادن هر چه بیشتر به هدفمندی در زندگی، درگیری درکار و درنتیجه آن بهزیستی معنوی معلمان تقویت می شود.

    کلید واژگان: اخلاق کاری اسلامی, هدفمندی در زندگی, بهزیستی معنوی, درگیری در کار, معلمان دوره اول و دوم متوسطه, ارومیه}
    Farzaneh Michaeli Manee*, Sheler Abkhiz
    Objective

    The purpose of the present study was to investigate the structural relationships between work ethics (with an Islamic approach) and purposefulness in life with spiritual well-being through the mediation of work engagement.

    Method

    The type of research was correlational with structural equations. The statistical population of the present study was all junior and senior high school teachers of West Azarbaijan province (N=26000). A sample (n= 450) was selected using multistage cluster sampling. In order to collect data, Paloutzian and Ellison (1982) spiritual well-being questionnaires, Ryff's psychological well-being (1989), Ali's Islamic work ethic (1988) and Utrecht Work Engagement Scale of Schaufeli et al. (2002) were used. The data were analyzed through structural equation modeling using Smart PLS software.

    Finding

    The results showed that Islamic work ethics and purposefulness in life have a positive effect on spiritual well-being directly and indirectly by mediation of work engagement.

    Conclusion

     In this way, it is concluded that by improving Islamic work ethics and giving more importance to purposefulness in life, engagement at work and, as a result, the spiritual well-being of teachers will be reinforced.

    Keywords: Work ethics, purposefulness in life, spiritual well-being, work engagement, junior, senior high school teachers, Urmia}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال