به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تبلیغات دینی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • راضیه انصاری، محمدعلی چلونگر*، فریدون اله یاری

    سازمان دعوت به عنوان بزرگ ترین دستگاه تبلیغاتی خلافت فاطمیان (297567ق)، وظیفه خطیر گسترش و تبلیغ آموزه های اسماعیلی و فراهم آوردن زمینه های تسلط فاطمیان به عنوان تنها خلافت مشروع بر سرزمین های اسلامی را بر عهده داشت. این سازمان، فاطمیان را در مصاف با خلافت عباسی و جهان اهل سنت قرار می داد. این نوشتار با روش وصفی تحلیلی به تبیین ویژگی هایی از سازمان دعوت فاطمی می پردازد که در بهبود عملکرد این سازمان موثر بودند. نتایج این بررسی حاکی از آن است که سازمان دعوت فاطمی با برخورداری از ویژگی هایی مانند نظم و انضباط سازمانی، نظارت و کنترل سازمانی، تمرکز سازمانی، تقسیم کار و هماهنگی بین وظایف اعضای سازمان، فعالیت مستمر و فراگیر، پنهان کاری تشکیلاتی و پیروی از زنجیره فرمان توانسته بود در پیشبرد اهداف سیاسی و مذهبی خلافت فاطمی به ویژه در خارج از مرزهای آن عملکرد بهتری داشته باشد.

    کلید واژگان: خلافت فاطمیان, اسماعیلیه, سازمان دعوت, تبلیغات دینی}
    Raziyeh Ansari, MohamadAli Chelongar *, Fereudoun Allahyari

    Da'wat organization, as the biggest propaganda means of Fatimid caliphate (567-297 A. H), was responsible for the important task of spreading and propagating Ismaili teachings and providing the grounds for Fatimid domination as the only legitimate caliphate in Islamic lands. This organization made the Fatimids against the Abbasid caliphate and the Sunni world. This article, using a descriptive-analytical method, explains the features of the Fatimi Da'wat organization that were effective in improving the performance of this organization. The results of this study indicate that the Fatemi Da'wa organization with features such as organizational discipline, organizational supervision and control, organizational focus, division of work and coordination between the tasks of the organization's members, continuous and comprehensive activity, organizational concealment and following the chain of command was able to perform better in advancing the political and religious goals of the Fatimid Caliphate, especially outside its borders.

    Keywords: Fatimid caliphate, Ismailit, Da'wat organization, religious propaganda}
  • مریم سادات میری*، محمد ابشار

    مناظره از شیوه های تبلیغی کارآمد و قالب های مورد توجه در حوزه ارتباطات است که در تبلیغات دینی نیز جایگاه ارزنده ای دارد. خداوند در قرآن کریم انسان را به جدال احسن دعوت می کند که بر اساس آن مناظره بر پایه اخلاقیات برگزار می شود. از نقاط عطف در تاریخ اسلام، هجرت حضرت رضا(ع) از مدینه به خراسان، به دستور مامون عباسی است. در طول این سفر حضرت به سخنرانی، خطابه و سایر شیوه های تبلیغات دینی پرداخته اند. مناظرات حضرت رضا(ع) با صاحبان اندیشه ادیان الهی و غیرالهی در کاخ مامون عباسی نمونه ای ناب از جدال احسن و تبلیغ جامع دین اسلام در برخورد با سایر ادیان است. در یکی از جلسات مناظره، عمران صابی از متکلمین صابعین، در خصوص وحدت الهی وارد مناظره با حضرت رضا(ع) می شود. این پژوهش به بررسی مناظره حضرت رضا(ع) با عمران صابی به شیوه تحلیلی - توصیفی پرداخته است. پژوهش حاضر از نظریه 6 مرحله ای اقناع هاولند و متغیرهای اصلی متقاعدسازی به عنوان چارچوب نظری بهره گرفته است. از نتایج این پژوهش می توان به رعایت اخلاقیات و اصول حرفه ای مناظره توسط حضرت رضا(ع) و ایجاد فضای علمی برپایه مفروضات مخاطب برای انتقال پیام مستدل و به دور از برتری جویی و تخریب شخصیت مقابل اشاره کرد. حضرت رضا(ع) با ایجاد گفتگوی دیالکتیک توجه عمران را به پیام جلب و پس از درک، از پذیرش نتیجه گیری پیام در عمران اطمینان حاصل می کند. در آخر حضرت با تغییر هوشمندانه کانال انتفال پیام از کلام به عمل، نگرش جدید را به رفتار تبدیل می کند.

    کلید واژگان: تبلیغات, تبلیغات دینی, مناظره, امام رضا(ع), عمران صابی, اقناع}
  • احمد بادکوبه هزاوه، مصطفی عرب عامری*

    مدرسه میرعرب را در سال 942ق/1535م سید عبدالله یمنی حضرموتی ملقب به میرعرب از شیوخ طریقت نقشبندیه و امام جمعه بخارا در دوره حکمرانی عبیدالله خان شیبانی (حک: 940-947 ق/ 1534-1539م) بنا کرد. زمانی نبرد که این مدرسه در کنار دیگر مدرسه های بخارا به کانونی مهم برای سپری کردن دوره تحصیلات عالی دینی تبدیل شد و طلبه های علوم دینی از سرتاسر مناطق مسلمان نشین روسیه و دیگر روستاهای هم جوار برای ادامه تحصیل وارد بخارا شدند. بسیاری از طلبه های تاتاری و باشقیری که در بخارا تحصیل می کردند بعد از بازگشت به موطن خود به عنوان بخارایی شناخته می شدند و علاوه بر اعتبار قابل توجهی که برای جامعه خود به ارمغان می آوردند، از جایگاه اجتماعی و مذهبی ممتازی نیز بهره مند بودند. در این نوشتار می خواهیم با استفاده از منابع تاریخی و آرشیوی و به شیوه توصیفی- تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهیم که مدرسه های بخارا چه جایگاهی در گسترش فرهنگ اسلامی ورارود داشته اند؟ از این رو برای پاسخ به این پرسش، مدرسه میرعرب که در شمار مهم ترین و بزرگ ترین مدرسه های بخارا به شمار می آید را در قالب مطالعه موردی بررسی می کنیم تا جایگاه برجسته مدرسه های بخارا در گسترش فرهنگ اسلامی ورارود را تبیین کنیم. دستاوردهای نوشتار روشن می کند، مدرسه های بخارا که مدرسه میرعرب نمونه شاخص آن ها است کانون حفاظت از گفتمان سنت اسلامی این سرزمین بوده اند، علاوه بر آن در تبلیغ و گسترش فرهنگ اسلامی در میان مردم ترک و تاتار دشت قپچاق و پاسداری از هویت اسلامی این مردم در برابر تسلط روسیه تزاری و شوروی، نقش مهم و موثری داشتند.

    کلید واژگان: بخارا, تبلیغات دینی, علوم دینی, فرهنگ اسلامی, مدرسه میرعرب, مقررات آموزشی, ورارود}
    Ahmad Badkoobeh Hazaveh, Mostafa Arabameri *

    Mir Arab Madrasa was built in 1553 A.d by Seyyed Abdullah Yemeni Hadramauti, nicknamed Mir Arab, one of the sheikhs of the Naqshbandiyya sect, and Friday prayer leader of Bukhara during the reign of Obaidullah Khan Sheibani (r. 1534-1539). Mir Arab granted the finance of Madrasa by trading Iranian slaves, captivated in the battle of Ghazdewan. Soon, it became an important center for religious higher education along with other Madrasas in Bukharaand students of religious sciences from all over the Muslim-populated areas of Russia and other neighboring towns entered Bukhara to continue their studies. Many Muslims of that territory were breaking into Madrasa of Bukhara, passing Postgraduate and returning to their homeland as an imam or a Khatib in Madrasa or mosques. Namely, Tatar, Hafizuddin Bernagwi, accepted the offer of Khatib in 1850A.d/1267A.d also Ali Mufti  bin Walid, was originally from Semey, Kazakhstan and graduate of Bukhara Madrasa, appointed as Kokand’s mufti in 1865A.D/1282A.H. Many Tatar and Bashkir scholars who studied in Bukhara became known as “Bukharais” after returning to their homeland. In addition to the significant credit they presented to their community, they also enjoyed a privileged social and saintly status. The educated youth of Kazan found promoters in capitalists, to train scholastics in the way they had been taught themselves. Till the end of Emir Mohammed Alim Khan’s rule, coincident with the Bolshevik revolution in Russia, the Mir Arab Madrasas were held on (from 1910-1920 A.D/ 1329-1339A.H). During the Soviet Union era, after the fall of Bukhara by the red army, the mentioned Madrasa like the other seminaries was closed in years till 1945A.D following parley between the head office of Muslim clergies in central Asia and Kazakhstan and the ruling party reopened in 1946 A.D. Traditional national architecture is peculiar to this building a square yard surrounded by two floors of cells, two big domed halls in the left and right corners. Two-store loggias that are adjoining the main façade in the center highlighted with a portal. The inner yard is adorned with composed carved mosaic. In the center of the madrasa, there is a shrine of Ubaydulla emir of Bukhara, who had ruled the city from 1533 to 1540 A.D. At the head of the building, you will see a burial place of the spiritual guide of the khan Miri Arab, whose honor the building got its name. Life in the Mir Arab SCHSA began with the private study of several brief tracts: Awwal-i ‘ilm , a short track that covered the essential requirements (zururiyat) of Islam in a question-and-answer format; Bidan, an exposition of the basic rules of Arabic grammar in Persianand Adab-i muta’allimin, which covered the adab of the student. After that, the student read Sharh-i Mulla, a commentary on Ibn Hajib’s Kafiya (which the student had already studied) by Abdurrahman Jami, the Timurid poet; written in Arabic, this was the first book studied with a mudarris. At the same time, the student started studying formal logic with an assistant teacher, using the Shamsiya of Najmuddin Qazvini (d.1276); when he was ready, he moved on to the Hashiya-yi Qutbi, a commentary on Shamsiya; concurrently with the Hashiya, the student was introduced to theology (‘Ilm-i kalam ) through the ‘Aqa‘id of Abu Hafs Nasafi (d. 1142), which he read with an assistant teacher. Later, the student moved to various glosses on this book. These were followed by the Tahzib ul-Mantiq wa’l kalam , a tract on logic and dogma by Sa’duddin Taftazani (d. 1381); Hikmat ul-‘ayn by Qazvini, a tract on natural science and metaphysics; Mulla Jalal, a commentary by Jalaluddin Dawwami (d. 1502) on the ‘Aqa‘id ul-adudiyat of Abdurrahman b. Ahmad al-Iji (d. 1356), a tract on Muslim beliefs. There was no formal termination of studies in the madrasa and many students lingered on for decades. The core texts, however, could be mastered in nineteen years. Formal lessons took place four days a week. The entire study group assembled; a designated reader (qari, elected by the students) read out the passage to be discussed; the mudarris then translated the passage (if necessary) and proceeded to explain and comment on it; a disputation involving the students concluded the lesson. There was no compulsion to take courses at the madrasa of residence; indeed, at many madrasas no lectures were held at all. A student was free to learn from any professor in the city. The Madrasa year, lasting from September to March, was short, allowing students to work productively in the summer. Indeed, many students left Bukhara for their villages in October to gather the harvest. At the same time, sons of Ulama began madrasa education with a distinct advantage in cultural capital and wealthy students could always hire others to tutor them. This article intends to answer this question by using historical and archival sources and in a descriptive-analytical manner looks for what role have Bukhara Madrasas played in the spread of Trans-Islamic culture? Therefore, to respond to this question, Mir Arab Madrasa, which is considered to be the most important and largest Madrasa in Bukhara, has been chosen as a case study. Hence, the prominent position of Bukhara Madrasas in the spread of transcendental Islamic culture will be explained.  The research results show that the Madrasas of Bukhara, of which Mir Arab Madrasa is an example, have been the center of protection of the discourse of the Islamic tradition of this land. Moreover, these people played an important and effective role in propagating and spreading Islamic culture among the Turkish and Tatar peoples of the Qabchaq Plain and protecting the Islamic identity of these people against the domination of Tsarist Russia and the Soviet Union.

    Keywords: Bukhara, Educational Regulation, Mir Arab Madrasa, Religious Advertising, Religious Sciences, Transoxiana Islamic Culture}
  • حسن سبیلان اردستانی*
    «تبلیغات اسلامی: بهره گیری کم و بیش عمدی، نظام مند و طراحی شده از نمادها به تاسی از رفتارهای منبع ارتباطی که توسط فنون ارتباطی مناسب با هدف ایجاد، تحکیم و تغییر عقاید، ارزش ها و در نهایت رفتار دینی افراد انجام می شود.» به تاسی از رفتارهای منبع ارتباطی» مهم ترین رکن و تفاوت تبلیغات اسلامی با دیگر تبلیغات در «همسویی و یکسانی عمل مبلغ با محتوای تبلیغ شده» است. به عبارت دیگر شاید در تبلیغات های دیگر (تجاری و سیاسی) مبلغین با محتوای تبلیغات ارتباطی نداشته باشند و هیچ خللی نیز در تبلیغات آنها ایجاد ننماید اما در تبلیغات اسلامی مخاطبان با توجه به اعمال و رفتار مبلغین در صدد درونی سازی پیام های تبلیغی بر می آیند. این مقوله در ادبیات ارتباطی تحت عنوان «اعتبار» آورده می شود. استفاده از «فنون ارتباطی» به جای «تلقین و تکنیک های روانی»؛ وجه ممیز دیگر تبلیغات اسلامی است. علت استفاده از فنون ارتباطی، حوزه و گستره وسیع تر آن به نسبت «فنون تبلیغات» است. در خیلی از مواقع مبلغ اسلامی نیاز به تبلیغ ندارد بلکه با اطلاع رسانی و آموزش نیز می تواند دانش، عقیده و رفتار دینی مورد نظر را در مخاطبان خود ایجاد نماید و هیچ نیازی به «تلقین پیام های دینی» خود نیز ندارد. مضاف بر این که آیات و احادیث نیز تلقین را توصیه نمی کنند.
    کلید واژگان: تبلیغات دینی, تبلیغات اسلامی, تبلیغ و قرآن, تبلیغ و احادیث, تبلیغ و سیره}
    Hassan Sabilan Ardestani *
    Islamic Tabligh: intention systematic and designed benefiting form of the symbols, flowing the behavior of communicating source Which is done by appropriate communicative skills, aims to make, strengthen and change the ideas values and ultimately the religious behavior of individuals. Aspect definition varies, from the behavior and lifestyle of the prophet with definitions of religious advertising, is the source of communication in Islamic advertising. In other words, speech and the expression of the prophet of Islam or Islamic teachings are not only the audience stretching tool, But they behavior was the most important factor in attracting followers and a coordination of speech and behavior can be seen in them. Keywords
    Keywords: Religious advertising, Islamic Tabligh, advertising, the Koran}
  • نیازسنجی و پاسخ گویی وارثان پیامبر (ص) به مقتضیات زمان / طرحی نو با اله ام از شیوه ی عملی شهید مطهری
    خدیجه درودگر
  • ابراهیم فیاض، حسین بستانی (نجفی)
    این مقاله با مفروض گرفتن آثار منفی تحولات ساختاری ناشی از عرفی شدن بر ناکارآمدی یا کژکارکردی تبلیغ دین در برنامه های تلویزیونی، مروری خواهد داشت بر آن دسته از ناکارآمدی ها یا آسیب هایی که از خود فرایندها، سیاست ها و الگوهای تبلیغ رسانه ای دین نشات می گیرند. ایجاد آیین ها و شبه مقدسات جدید، تضعیف آیین های دینی سنتی، اسطوره سازی، دنیاگرایی، تبدیل شدن دین به کالای تجاری، آمیختگی تبلیغات دینی و دنیوی، ارائه پیام های متناقض به مخاطبان، بی توجهی یا کم توجهی به جنبه های معنوی و عرفانی دین، سطحی شدن باورهای دینی و درگیر شدن در جناح بندی های سیاسی، موارد ده گانه ای هستند که با عنایت به آموزه های دینی و دیدگاه های صاحب نظران ارتباطات، مورد بررسی و تحلیل قرار خواهند گرفت.
    کلید واژگان: دین و رسانه, تبلیغات دینی, آسیب شناسی تبلیغ دین, تلویزیون دینی, فرهنگ و رسانه}
    Ibrahim Fayyaz, Hussein Bostan
    This paper assumes and therefore does not discuss negative effects of the structural evolutions which have stemmed from secularization on religious propaganda in TV programs. Rather, it deals with those inefficiencies and dysfunctional outcomes arising from the same processes, policies and patterns of religious media propaganda. Among them, we have discussed creating new rituals and quasi-sacraments, weakening traditional religious rituals, myth creation, worldliness, converting religion to commercial goods, mixing religious and mundane propaganda, giving paradoxical messages to the beholders, neglecting spiritual aspects of religion, superficiality of religious beliefs, and involvement with the interests of political parties. Our discussion is based on Islamic thought and communication theorist’s comments.
    Keywords: religion, media, religious propaganda, pathology of religious propaganda, religious TV, culture, media}
  • نقش تبلیغات دینی در تحقق هم گرایی ملی
    محمود بسطامی
  • محمد کاویانی
    تبلیغات و جنگ روانی، در روان شناسی اجتماعی از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این مقاله، ابتدا مفهوم تبلیغات و جنگ روانی از دیدگاه روان شناسی مورد کنکاش قرار گرفته و پس از آن دیدگاه قرآن ارزشیابی شده است. در بررسی روان شناختی، با نگاهی صرفا توصیفی موضوعاتی همچون تعریف، گستره مفهومی، و کاربرد شاخه های مختلف روان شناسی در تبلیغات و جنگ روانی موردتوجه قرار گرفته است. در بررسی قرآنی، با نگاهی توصیفی هنجاری، به اصول تبلیغات و جنگ روانی، شیوه های ویژه مومنان، شیوه های ویژه غیرمومنان، شیوه های مشترک، و راه های پیشگیری و مقاوم سازی پرداخته شده است. از نظر اسلام، همه اموری که منع ارزشی و اخلاقی دارد مذموم و ناپسند است و در جنگ روانی نیز نباید از آن شیوه ها استفاده شود. این روش ها که ویژه غیرمومنان است، نه تنها مورد تایید اسلام نیست. بلکه اسلام با آن مبارزه می کند و می کوشد تا در جامعه از چنین روش هایی استفاده نشود. البته باید به این نکته توجه داشت که پاره ای از روش ها نقش پیشگیرانه دارند و هر دو گروه مومنان و غیرمومنان می توانند از آن ها سود جویند. اگرچه این شیوه ها از نظر ارزشی مثبت تلقی می شوند، ولی مهم تر، موثر بودن عملی آن هاست; یعنی هر کدام از گروه ها که بیشتر و بهتر از این شیوه ها استفاده کنند، موفق تر خواهند بود.
    کلید واژگان: روان شناسی, روان شناسی تبلیغات, جنگ روانی در قرآن, تبلیغات سیاسی, تبلیغات دینی, جنگ روانی}
    Propagation and psychological warfare are of most significance in social psychology. This article deals with the concept of propagation and psychological warfare from the psychological point of view on the one hand, and from the Quranic point of view on the other. In the psychological study of the subject in question, such questions as definition, conceptual scope and use of various branches of psychology, as they are used in propagation and psychological warfare, have been taken into account. In the Quranic study of the subject, the principles of propagations and psychological warfare, peculiar methods used by both belivers and nonbelievers, common methods as well as the preventive ways and stiff resistance against the evil consequences of propagation and psychological warfare are given descriptive treatment. From the Islamic viewpoint, application in psychological warfare of any method which is of no moral value is strictly forbidden. This rejected method is peculiar to non-believers and is not whatsoever confirmed by Islam. Rather, Islam contradicts it and tries to persuade Islamic community to refrain applying it. It should be noted, of course, that certain methods are preventive and can be applied by both believers and non-believers. Though these methods have positive value, their practical effects are of most significance; that is, their effectiveness depends on how much and how well they are used by each group.
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال